Laskeskelin tuossa livetrafistahttp://www.trafi.fi/live-laskuri/ mitä diiselini verotus käytännössä tekisi. Pahaa teki kuin laskeskelin että omilla ajoillani, huomioimatta polttoaineen hintaa tulin siihen tulokseen että valtion maksut melkein tuplaantuivat noin 650€. Uskaltauduin laskea haaveeni bensafemman tulevat verot ja näyttäisi siltä että taitaa haaveena pysyäkin.
Emännän ruoskalla jos ajelisi samat ajot niin nousisi hurjat 900€. Nyt hänen ajoillaan puhutaan muutamasta kympistä.
Kyllähän tuo hieman omituiselta himmeliltä vaikuttaa kokonaisuudessaan.
Hieman myös kyseenalaistan lakialoitteen oikeudenmukaisuuden. Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
AnttiH9-3 kirjoitti: Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
Siihen Trafin laskuriin kannattaa suhtautua varauksella: vuosimallin muuttuessa 2001 -> 2000 kilometriperustainen maksu kymmenkertaistuu (tai sitten sinne on leivottu tuollainen "vanhat autot pois teiltä"). Laskennallinen autovero on myös ihan huuhaata - se on jo maksettu käytetyssä autossa enkä usko että jäljellä olevaa palautettaisiin. Ehkä Trafi on saanut määräyksen, että nykyisten verojen pitää näyttää isommilta kuin ne on.
On se täällä nytkin jo sidottu hiilidioksidipäästöihin, ja nousee vaan jatkuvasti, 60€ vuodessa tullut lisää kaikille autoille tänä vuonna ja jos tämä berneröinti ei toteudu, niin maksu jatkaa kasvuaan vuosittain samalla summalla ainakin 2019 asti.
Esim. Omista tuon vähäpäästöisimmän C5:sen(129g/km) vero on jossain 200e/vuosi (+käyttövoimavero 460€) paikkeilla, kun taas C6:sen vero on 460e/vuosi (266g/km).
Tässä Bernerin esityksessä on siis enemmän kyse siitä, että jstkossa pitäisi maksaa myös väylämaksuja joko kuukausimaksulla tai kilometriperustaisella maksulla tämän ajoneuvoveron lisäksi ja väylämaksu on sitä kovempi mitä enemmän auto päästää co2-päästöjä. Esim C6:se kohdalla 10tkm vuosiajoilla se tarkoittaisi nousua 460€ -> 1200€
AnttiH9-3 kirjoitti: Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
Siihen Trafin laskuriin kannattaa suhtautua varauksella: vuosimallin muuttuessa 2001 -> 2000 kilometriperustainen maksu kymmenkertaistuu (tai sitten sinne on leivottu tuollainen "vanhat autot pois teiltä"). Laskennallinen autovero on myös ihan huuhaata - se on jo maksettu käytetyssä autossa enkä usko että jäljellä olevaa palautettaisiin. Ehkä Trafi on saanut määräyksen, että nykyisten verojen pitää näyttää isommilta kuin ne on.
Tällä mallilla kävisi niin, että tulevaisuudessa persaukiset "pakotettaisiin" ajamaan uusilla autoilla.
Kun ajelee noilla yli 25v laitteilla, niin statusarvo tulee nousemaan kummasti.
Ihmettelen miksi Bernerin mallissa puhutaan vain uuden auton ostamisen kannustimista. Eikö norsunluutornissa ole tullut mieleen, että isolla osalla suomalaisista ei ole varaa tai halua ostaa uutta autoa? Kädestä suuhun elävälle pätkäduunarille on ihan sama maksaako uusi auto 25 vai 20 tuhatta, se ostaa kuitenkin jonkun tonnin ruoskan.
Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää
Mites tuossa uudessa ehdotuksessa huomioidaan museoautot? Viekö yksikin vanha omistajansa kuukaudessa konkurssiin vai pitäisikö niitä varata yksi joka kuukaudelle?
Mysiini kirjoitti:Ihmettelen miksi Bernerin mallissa puhutaan vain uuden auton ostamisen kannustimista. Eikö norsunluutornissa ole tullut mieleen, että isolla osalla suomalaisista ei ole varaa tai halua ostaa uutta autoa? Kädestä suuhun elävälle pätkäduunarille on ihan sama maksaako uusi auto 25 vai 20 tuhatta, se ostaa kuitenkin jonkun tonnin ruoskan.
Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää
Kuulun niihin joilla auto on työväline ja muu käyttökin on välttämättömään liikkumiseen tarvittava apuväline. Myös ei ole tai tule olemaan varaa eikä edes kiinnostusta uusiin huipputeknisiin pimpelipompeleihin ja ajaa osaan ilman kaikenmaailman navigointi, ajonvakautus, luistonesto jne hilavitkuttimiakin.
Maksanut olen bensaveron ja ajoneuvoveronkin muodossa riittävästi tiestöön ja minusta noilla veroilla pitää saada vain ne korvamerkittyä valtion toimesta siihen mistä maksettiin eli tiestön ylläpitoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"