Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tää on tää C1 vissiin polttimonsyöjien sukua. Katsastukseen vaihdettiin toinen etuparkki, jokin aikaa sitten sammui toinen takakilvenvalo ja tänään huomasin lätkämatsista lähtiessä autoa puhdistaessa, että toinen takavalo on pimeä. Ei oo ihan optimit lampunvaihtokelit, mutta huomenna on pakko tavata ohjekirjaa ja katsoa, pystyykö tuohon näillä keleillä vaihtamaan lamppua muoveja ym. rikkomatta. On niin surkea tuo yksi tuikku tuolla takana, että vapaaehtoisesti en aja metriäkään, ennen kuin kaikki lyysit taas palaa. Olen valoisa ihminen, siksi autonikin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuva

Hmmm. Hieman oli takavalon polttimo "väsynyt" matkan varrella. En äkkiseltään muista, että olisi koskaan irti ruuvatessa vielä kanta ja lasiosa irronneet toisistaan. Varastossa ei tietenkään ollut tuollaista, pitää huomenna käydä ostoksilla, että saa vaihdettua. Onneksi vähän keli lämpeni, niin tarkeni ruuvailla. Ihan ok systeemi C1:n takavaloissa. 2 x 10 mm mutteria auki ja asetelma irti, liitin irti (siinä menikin sitten 5 min ja sormet verillä), sitten saikin kanta-osan viedä sisälle ja tehdä loput lämpimässä. Ihan hyvä, koska tuossa polttimoiden taustojen kiinnityksessä on 5 x muoviklipsiä, ennen kuin saa lamput esille. Sanotaanko, että kokonaissuorituksena sellainen, että ulkona pakkaskelissä on suuri vaara rikkoa jotain kovaa ja muovista... No, eihän tätä(kään) autoa ole Suomen talvikelejä ajatellen suunniteltu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

IC1970 kirjoitti: On niin surkea tuo yksi tuikku tuolla takana, että vapaaehtoisesti en aja metriäkään, ennen kuin kaikki lyysit taas palaa. Olen valoisa ihminen, siksi autonikin.
Parempi nuin päin, tuossa tuli viikonloppuna heitettyä taas 1tkm lenkki tien päällä, ja luvattoman paljon tuli "moottoripyöriä" vastaan.

Uusavuttomuutta tai välinpitämättömyyttä ? Itse kun Maximissaan sinne seuraavalle huoltikselle ajelee yhdellä silmällä , ja joskus ei sinnekään,
jos on muistanut varapolttimon laittaa hanskalokeroon.... ja aivan hätätilassa sitten pitkistä lappua lyhkäsille, jos auton valaisin mallit tuon
antaa periksi.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja aero »

^Niistä, joilla on valo pimeänä, voi ensin karsia ne, jotka eivät sitä huomaa. Jos auto ei valita eikä ole ikinä tarvetta nähdä omaa autoa valot päällä edestäpäin, voi yllättävän moni olla täysin tietämätön pimeästä lähivalosta.

Niistä, jotka tietävät lähivalon olevan pimeä, voi ensin karsia ne, joita ei kiinnosta. Näitäkin varmasti löytyy.

Jäljelle jäävästä porukasta osa soittaa asiasta huoltoon joskus kun muistaa, karsitaan nämäkin pois.

Vielä mukana olevasta porukasta moni avannee ohjekirjan, joissa turhankin usein tuppaa lukemaan vähintään toisen puolen etuvalojen polttimoiden kohdalla vaihto-ohjeena "ota yhteys valtuutettuun huoltoon". Karsitaan nämä pois.

Jäljelle jäävästä porukasta osa tiedostaa ongelman, mutta vaihtaa joskus kun ehtii, jaksaa, viitsii ja on muistanut ostaa varaosan. Jätetään omaan hyllyynsä.

Loput - tai ainakin osa niistä - vaihtavat sen lampun seuraavan tilaisuuden tullen. Tänne ei kovin paljoa väkeä jää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Meikä on kanssa aina vaihtanut lampun kuin lampun, kun on huomio tullut, että on palanut. En voi sietää sammuneita lamppuja, talossa tai autossa. Ennenmuinoin oli aina varasto sopivia polttimoita, mutta nyt kun on tullut viime vuosina vaihdettua autoja kuin paitaa, niin ei ole tarvinnut pahemmin vaivautua ja kaikissa on aina just eri polttimot, mitä tarvitsisi. Taitaa tuolta laatikoista löytyi ajovaloiksi H1, H4, H7 jne. Ennen oli helpompaa, kun oli vaan H4. Onneksi tuo emännän Ave ei ole pahemmin valoja poltellut, edessä on päiväajovalot valoisalle ja takana on ledit ja nuo ajovalot näyttävät kestävän n. 2½ vuotta kerrallaan, kun ovat longlife-laatua. Pitääkin syksyllä vaihtaa Avensikseen polttimot, jos eivät sitä ennen mene.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jo on kelit. Ja talvi. Just suli kaikki parikytä senttiä mitä männä viikolla tuli lunta. Aamulla vein pojat kouluun C1:llä ja tie oli paljas ja kuiva. Nyt on tullut Nokian Kontion varren mitan verran tavaraa taivaalta tuulen kanssa eikä loppua näy. Tai no, huomenna iltapäivällä tulee sitten jo vedensekaista räntää tms. Päättäis ny stn kumpaa pitää, äärimmäisen ärsyttävää touhua. Argh. Kaippa se on Jumperin webasto käytävä napauttamassa aamuksi päälle, mennään sillä läpi kinosten.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nyt käryää punaviini ja patonki Paippisissakin 8)
Tuli myytyä Subaru etiäpäin, oli ihan liian soiva peli seisottaa pihalla edes niitä harvoja hetkiä kun Audi sattuu liikkumaan omin avuin :D
Eli sopivasti ajettu (300+ tkm) 307 pösö isolohko 1,6bensakoneella, myyjän mukaan 2003 vuotinen, toimittaa nyt back-upin virkaa Audin ollessa "pajalla".
Vaan on mukava peli ajoltaan, ei mitään moitittavaa, vaihteensirtokin sopivan jämy verrattuna esim. Citroenin toteutuksiin joita olen kokeillut. Termari on kyl entinen, ei noussut mittari kuin ~80 asteeseen Tuusula-Paippinen välillä.
Kiitos ja anteeksi topikin lainaamisesta, poistun pihaa kolaamaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei kuule haittaa, yksi entinen aktiivi ja nykyinen wannabe-hengessä-mukana-Saabisti baskeri päässä ja patonki huulessa mahtuu aina mukaan. Erittäin vaikuttava hankinta. Pudottele raporttia sinne sun tänne, jos ja kun läikytät punaviiniä pyhävaatteille.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jaahas. Bernerin kaavailut tulevat sen verta kalliiksi, että taidan luopua autoilusta kokonaan. Ehkä kumminkin pidän ton C1:n huonoille keleille, mutta eihän tommosta 199 grammaa päästävää diesel-pakua kannata enää pitää, ainakaan näin yksityishenkilön.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Yksityishenkilön ei kannata myydä uudehkoa pakettiautoa. Alvit on poltettu, joten siitä maksetaan reilut 20 % vähemmän kuin alvillisesta.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No sehän riippuu ihan siitä, kuka sen ostaa. Olen kuullut, että on joitakin muitakin yksityishenkilöitä kuin minä, jotka ostavat pakuja itselleen, ilman alvia. Toki tiedostin jo ostaessani, että alvit paukkuivat. Harkittu riski. Tai riski ja riski, mulla ei ole autoista senttiäkään velkaa, joten joka euron minkä niistä saan, saan itselleni. Eniveis, kevät on tuloillaan ja mieli on levoton. Bernerin hommista nyt ei mitään tule ainakaan esitetyssä muodossa, taitaa olla tulossa mielenkiintoinen vuosi autoilijalle !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

100 000 km tuli täyteen tällä viikolla omaan C1:een ( käyttöönotto 4/2011 ). Auto ollut perheessä uudesta asti ja neljän eri henkilön käytössä. Sekalaista ajoa pääkaupunkiseudulla, enimmäkseen Klaukkalan taajamassa.

Keskikulutus koko tämän vajaan kuuden vuoden aikana 5,18 l/100 km.
Huollot 10 tkm:n välein eli vähintään öljyt vaihdettu. Luonnollisesti muutkin maahantuojan suosittelemat huollot tehty, jopa vaihteistoöljyn vaihto 60 tkm:n kohdalla.

Korjauksia tällä taipaleella:
- koiraluut eteen
- jarrulevyt ja -palat eteen
- polttimoita

Kaikki huollot ja korjaukset , paitsi jarrulevyjen vaihto ( edes sen tein itse ), teetetty korjaamoilla ( AD ja Holmberg ). Korjausten ja huoltojen kustannukset töineen ja tarvikkeineen yhteensä näiden vuosien aikana 2049,95. ( tästä summasta puuttuu polttimot, mitkä olen itse vaihtanut ).

Auto on täyttänyt hyvin kakkosauton paikan perheessä, mutta kun huomioidaan uutena ostetun auton arvon alennus, lainanhoitokulut alkuvuosilta yms. päästään kilometrikustannuksissa aika lailla samoihin kun käytössä olevalla toisella autolla, Saab 9-3 2.0 automaatti ( käyttöönotto 9/98 ), minkä keskikulutus viimeisen vuoden aikana maantiepainotteisessa ajossa oli 9,21 l/100 km.

Tästä eteenpäin citikan arvonalennuksen määrä pienenee ja kilometrikustannusten suhde muuttuu citikan eduksi.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kirjoituksesi alleviivaa sitä, että C1 on käytettynä aivan loistava ostos. Kun katsoo, mihin hintaan suht tuoreita ja vähän ajettuja C1 irtoaa, jos pystyy ostamaan ilman velka-osuutta, on auton käyttö melkoisen edullista, sen mitä se nyt tässä maassa pystyy olemaan.

Sinun koko 100000 km keskikulutuksesi on ollut 5.18, aika tyylikäs suoritus. Aika samasta muotista nämä ilmeisesti ovat, koska omien ajojeni tähänastinen keskikulutus on n. 5.2 litraa, eikä kohtapuoliin tankattava seuraava tankillinen tuo tähän suurta muutosta.

Täältä ei mitään uutisia, kumpaakin autoon on tullut tasaisesti kilometrejä ilman krumeluureja. Likaisia ovat, mutta minkäs teet, kun lämpötila sahaa eestaas muutamasta plusasteesta kymmeneen pakkasasteeseen. Oi näitä etelän talvia. Tänään oli taas vaihteeksi hiekoituspäivä :?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

C1:ssä oleva Toyotan (vai oliko perujaan Daihatsun) karvan alta litrainen 1KR-FE kone on kyllä aika epeli. Pirteä ja miellyttävä arkikäytössä, 3-sylinterisen värinät tyhjäkäynnillä kuuluvat asiaan, muutenhan tuota yhden sylinterin puuttumista ei huomaa kuin reippaammin kiihdytettäessä ja käynnistettäessä. Eli melkein aina :D Pidän eritoten koneen nykimättömästä perusluonteesta. Aika monen japsikoneen perisynti on sellainen pieni nyppiminen tasakaasulla kaupunkinopeuksissa, tästä puuttuu tuo ominaisuus aivan kokonaan. Hyvä niin, koska useampi auto on saanut tuon takia lähteä pihasta, ärsyttävä piirre.
Minusta aika täysosuma tähän autoon tämä motti. Yhtään ei haittaa, että menee vielä ihan pirun vähällä. Autoja on aika liuta ollut, mutta tankkauksesta laskettujen kulutusten osalta en ole alle 5 litran päässyt tähän mennessä reilun 60 auton joukossa kuin kahdella Priuksella, olisko Hondan Insight mennyt yhden tankillisen ihan karvan alle.

Ilmeisesti tämä mun arkinen työmatka-ja kaupunkipyöritys on tuolle koneelle aika optimaalista, tänään liruttelin taas tankin täyteen ja kulutukseksi muodostui 4.82 l/100 km. Se on kova suoritus näin keskitalvella, oli auto sitten miten kirppu tahansa. Ajo on ollut ihan normaalia polkemista, ilman mitään outouksia. Maantiellä tuota ei ole kiusattu, ajosta 80% mittarinopeuksilla 50-75 km/h ja loput ihan keskustapyöritystä.

Siinä tuikitärkeä kulutus-ja fiilistelypäivitys innokkaille lukijoille. Nyt katsomaan miten Porvoon Hunters kestää jäähallissa sarjajohtaja Imatran Ketterän vyörytyksen. Voi tulla kylmää kyytiä, mutta silti. Päivän toinen reissu C1:llä, täähän menee ihan ajohommiksi :wink:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaluston tuuletus. Huomenna lähtee Jumper kiertoon. Ei tää niin vaikeaa ollut, kun vähän keskittyi. Semmonen 5500 euroa oli heikoimman ja parhaimman näkemyksen eroa. Ihan pääsi päiväpalkoille, vaikka takkiin tuleekin tuikeasti. No, sen tiesin jo ostaessani. Toisaalta, väliä en maksa, vaan olen itse saamapuolella, onnistuu se halvempaan vaihto näköjään nykyäänkin. Mutta tosiaan, vaihdetaan vähän lähestymiskulmaa autoiluun. C1 tullee arvatenkin myyntiin jo huomenissa tai aivan lähipäivinä. Kun se on myyty, vedän vähän henkeä, ennen kuin alan etsiä itselleni projekti-Hiacea tai sen tyylistä. Mennään taas vaihteeksi henkilöauto edellä ja panostetaan pakuun sen kuomukärryn verran ja jätetään itselle pihaan yksi vekotin, jonka kanssa saa vähän askarrella kun on inspiraatiota.

Tämä on muodostunut itselle vähän päiväkirjan tapaiseksi, joten varmaankin muokkaan taas otsikkoa muuttuneen tilanteen mukaan. Uusi kulkine ei ole ihan peruskauraa, joten turhanpäiväiset turinani saattavat satunnaisesti jotakuta kiinnostaakin. Pysykää kanavalla :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin