Saabista toiseen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ladis »

pamppu kirjoitti:T7 femmaa ostaessa n. 2ke budjetilla saa kyllä olla varautunut suureen taloudelliseen katastrofiin tulevien kilsojen osalta jos koneelle / alustalle / ruosteille ei ole tehty mitään. Huoltokirjasta voi lähteä liikkeelle, mutta jotain varmuutta saa vasta öljypohjan irroituksella ja jakopään kiristäjän tsekkaamisella. Ja silti tulee ylläreitä...

Itse ostin valmiiksi konevikaisen aero-femman (täydellisellä huoltokirjalla ja "vain" 231tkm mittarissa), johon oman ylihuolto-ohjelman mukaisesti kunnostin/vaihdoin ainoastaan täysin rempatun 2.3 T5 / T7 hybridipadan, sytkäkasetin, hihnan+rullat+kiristäjän, ahtimen, immun, bensapumpun, vesipumpun, rst-catbackin, 670cc suuttimet, kytkimen, jarrut, defan, kuormajouset taakse jne...niin ja hitsasin 13 ruostepaikkaa kuntoon. Nyt kun auto kunnossa niin voikin aloittaa henkisen valmistautumisen ohjaustehostimen letkujen vaihtoon ja takapään puslaremppaan. Tuosta voi sitten rastia mitä muun muassa voi tulla femmassa vastaan ja mitä remppaaminen maksaa.

On se 9-5 kyllä kunnossa ollessaan hieno auto ja myös kotoa tuli kehuja. Vanhanaikainen tonnari ei missään nimessä sen tasolle yllä esim. ajettavuuden suhteen, mutta huoltojen helppous ja luotettavuus on huomattavasti paremmalla tasolla.
Onkos ollut ylihuollon syytä 13 ruostepaikkaa 231tkm ajetussa autossa, vai olisiko "selvinnyt" vähemmälläkin? Ja jos kaikki oli oikeita ruostereikiä niin on saanut olla kyllä sokee katsuri parina edellisenä vuonna.
2,3 T5/T7 hybridipadalla varmaan meinaat T7 konetta johon laitettu T5 sisuskaluja?, kun T7:n omat ei kestä.
Femmaa ajanut joskus monta vuotta sitten, niin ei se minusta nyt niin ylivertainen ole tonnariin nähden. Ja aina jos joutuu pidemmälle lenkille lähtemään esim kaveriporukalla niin ehdotan omaa autoani matkalle, tykkää sillä muutkin ajella(saattaa johtua myös moottorin tehostakin)
Katsastaa pitäisi tonnarikin ens maanantaihin mennessä, niin katsotaan jos löytyis jotain korjattavaa(löytyy varmasti)
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mä sulattelin mieluummin tonnariin ajoon perjantaina kuin menin Lappeenrantaan noilla jatkuvasti käytös olevilla S40 tai S60T5. Nyt talvilomalla niin ajelen tonnarilla sen ajan. Työhommis en enää sitä käytä vaan S40 hommasin siihen niin säästyy tonnari paremmin.

Tuo poikkituki paransi minusta niin paljon ajettavuutta että on paras ostos mitä tuohon olen hommannut. Ilo ajella mutkaisia pikkuteitäkin nykyään. On toinenkin jäykempi versio tallis niin kokeilla keväällä muuttaako vielä jotenkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

ladis kirjoitti:Onkos ollut ylihuollon syytä 13 ruostepaikkaa 231tkm ajetussa autossa, vai olisiko "selvinnyt" vähemmälläkin? Ja jos kaikki oli oikeita ruostereikiä niin on saanut olla kyllä sokee katsuri parina edellisenä vuonna.
2,3 T5/T7 hybridipadalla varmaan meinaat T7 konetta johon laitettu T5 sisuskaluja?, kun T7:n omat ei kestä.
Femmaa ajanut joskus monta vuotta sitten, niin ei se minusta nyt niin ylivertainen ole tonnariin nähden. Ja aina jos joutuu pidemmälle lenkille lähtemään esim kaveriporukalla niin ehdotan omaa autoani matkalle, tykkää sillä muutkin ajella(saattaa johtua myös moottorin tehostakin)
Katsastaa pitäisi tonnarikin ens maanantaihin mennessä, niin katsotaan jos löytyis jotain korjattavaa(löytyy varmasti)
Ylihuollolla lähinnä tarkoitin, että kun tehdään kerta koneremppa niin laitetaan samalla kertaa sitten ympäriltäkin uusiksi eikä sitten kun hajoaa (samalla jää esim. syttykassu ja bensapumppu ämpäreineen konttiin varalle). Toki aikasemman omistajan ymmärrys autoista ja ylläpitointo tässä kanssa vaikutteena. Hybridipata on 2.3 vaparitonnarin lohko + kampura, 2.3 pitkiksen kanget, tehdasuudet 2.3 T5 männät, T7 jakopään koppa + öljypohja, T7 kansi ja T5 nokat. Viripotentiaalia jää toistaiseksi aika paljon käyttämättä ja ajatuksena on, että kun koppa alkaa lahoamaan liikaa omaan makuun niin siirretään tekniikka seuraavaan femmaan.

Eikä se femma nyt toiselta planeetalta ole, mutta uudempi varustelu, muotoilu, suunnittelu jne näkyy selkeästi. Farkussa tuota tilaa on vielä hieman enemmän ja vaikkapa kuormalava sujahtaa konttiin mukavammin kuin tonnariin / og93.

Ulkoisesti auto oli ihan siisti ja esim. takakaarissa ja takakontin luukussa oli "normaalia" 15v vanhaa femmaa vähemmän ruostetta. Takapää / varapyöräkotelo / apparin jalkatila vaatikin sitten hommia, en tiedä millä oli leimasta mennyt aikaisempina vuosina läpi:
Kuva1
Kuva2
Kuva3
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ladis »

Kupari kirjoitti:Mä sulattelin mieluummin tonnariin ajoon perjantaina kuin menin Lappeenrantaan noilla jatkuvasti käytös olevilla S40 tai S60T5. Nyt talvilomalla niin ajelen tonnarilla sen ajan. Työhommis en enää sitä käytä vaan S40 hommasin siihen niin säästyy tonnari paremmin.

Tuo poikkituki paransi minusta niin paljon ajettavuutta että on paras ostos mitä tuohon olen hommannut. Ilo ajella mutkaisia pikkuteitäkin nykyään. On toinenkin jäykempi versio tallis niin kokeilla keväällä muuttaako vielä jotenkin.
No jos toinen poikkituki jää ylimääräiseksi voin tulla sen hakemaan pois nurkista pyörimästä.
pamppu kirjoitti: Ylihuollolla lähinnä tarkoitin, että kun tehdään kerta koneremppa niin laitetaan samalla kertaa sitten ympäriltäkin uusiksi eikä sitten kun hajoaa (samalla jää esim. syttykassu ja bensapumppu ämpäreineen konttiin varalle). Toki aikasemman omistajan ymmärrys autoista ja ylläpitointo tässä kanssa vaikutteena. Hybridipata on 2.3 vaparitonnarin lohko + kampura, 2.3 pitkiksen kanget, tehdasuudet 2.3 T5 männät, T7 jakopään koppa + öljypohja, T7 kansi ja T5 nokat. Viripotentiaalia jää toistaiseksi aika paljon käyttämättä ja ajatuksena on, että kun koppa alkaa lahoamaan liikaa omaan makuun niin siirretään tekniikka seuraavaan femmaan.

Eikä se femma nyt toiselta planeetalta ole, mutta uudempi varustelu, muotoilu, suunnittelu jne näkyy selkeästi. Farkussa tuota tilaa on vielä hieman enemmän ja vaikkapa kuormalava sujahtaa konttiin mukavammin kuin tonnariin / og93.

Ulkoisesti auto oli ihan siisti ja esim. takakaarissa ja takakontin luukussa oli "normaalia" 15v vanhaa femmaa vähemmän ruostetta. Takapää / varapyöräkotelo / apparin jalkatila vaatikin sitten hommia, en tiedä millä oli leimasta mennyt aikaisempina vuosina läpi
Ylihuolto on tuttu käsite koneen osalta, mutta kaveri on ylihuoltaja ihan pohjankin suhteen. Leikkaa pienen pinta ruosteen saaneen kohdan kokonaan pois, ja reilusti monta senttiä ylimääräistä varmuuden vuoksi :lol:
Tuo hybridipata kúullostaa kyllä hyvältä, onko tuossa vielä T7 moottorinohjaus?
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

ladis kirjoitti:Ylihuolto on tuttu käsite koneen osalta, mutta kaveri on ylihuoltaja ihan pohjankin suhteen. Leikkaa pienen pinta ruosteen saaneen kohdan kokonaan pois, ja reilusti monta senttiä ylimääräistä varmuuden vuoksi :lol:
Tuo hybridipata kúullostaa kyllä hyvältä, onko tuossa vielä T7 moottorinohjaus?
Juu normaalia Saabeihin liittyvää pientä pintaruostetta :mrgreen:

Ja siis ihan normaali T7 muutoin, mutta alakerta ja nokat käytännössä muualta. Sopivaa 2.3 T5 aihiota ei meinannut löytyä niin joutui soveltamaan hieman...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1097
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja eegas »

Toukokuussa -99 käytteenotetusta femmasta 2.3t alkoi kiertokangen laakerit kolista (260t ajettu), vaihdoin tai ostin vanhempaan lokakuussa -98 käyttöönotettuun 2.3t femmaan vm-99, johon oli jo koneremontti tehty SaabAntilla Vironmaalla, vielä ainakin parintuhannen ajetun jälkeen kone käy mielestäni hyvin (kopalla 341t, koneremontin jälkeen 85t). Alustasarja -30mm oli asennettuna, mikä oli minusta miinusta, mutta voinhan tuon vaihtaa alkuperäiseen, jonka saan edellisestä alta kymppitonnin alla olleet. Kulkupuoli on paremmassa kunnossa (JC Biopower softa), mutta litran enempi kuluttaa bensaa satasella, viinabensalla en ole vielä ajanut.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
ana61
"Viggen"
Viestit: 649
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 19:55
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ana61 »

Samanlainen ns.Saab päivitys tuli tehtyä viiikko sitten eli 6 suht koht huoletontonta vuotta tonnarilla takana ja nyt kokeillaan miten tuo 2,3,vm:9-5 vie valuttaa tulevaisuudessa.Onneksi nuo vuosi ajot ovat tosi vähäiset n.5tkm vuotta kohti.Tuurillahan näiden kärryjen kanssa,aina mennään.
Vastaa Viestiin