Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut uudelle hankinnalle! Amperaa minäkin katselin sillä silmällä. Muotoilultaan oli kertaluokkaa parempi kuin yksikään Prius tähän mennessä. Siinä oli loppupeleissä vain yksi paha dealbreaker: rekisteröity 4:lle. Appivanhukset ovat autottomana, joten viittä ihmistä pitää aina välistä pystyä kuskaamaan.

Huyndai Ioniq kiinnostaa kyllä kovasti pistokehybridimallina ja se pitää kyllä tsekata, kun 5-6 vuoden päästä auton vaihto tulee taas ajankohtaiseksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ioniq on fiksu vekotin. Se on itselläkin todennäköisin seuraaja tälle, Amperat alkaa mennä vähän vanhoiksi ja ovat useimmiten tuontiautoja, Hyundaissa on takuut kohdillaan jne. Luulisin kuitenkin, että seuraavien 2-3 vuoden aikana markkinoille tulee kaikkea muutakin mielenkiintoista. Itse olen aika varovainen kuitenkin, joten tutulla ja turvallisella Priuksella on hyvä vähän harjoitella näitä lataushommia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:Konehan oli käynnissä tuolla 21.8 kilsan matkalla useita kertoja. Lähtiessä mentiin liki 2 km bensakoneella, kunnes jäähdytysnesteen lämmöt olivat tarpeeksi korkealla, sitten mentiin sähköllä. Autoa ei voi edes pakottaa EV-tilaan, vaikka ajoakku olisi täynnä, ennen kuin moottorin jäähdytysneste saavuttaa tietyn lämpötilan. Tietokone käynnistelee bensakonetta matkalla sen mukaan, miten jäähdytysnesteen lämpö laskee, että esim. auton sisälämmön pyynti saadaan pidettyä. Sitä mukaa kun auton lämmittämisen tarve vähenee, kasvaa EV-tilan käyttö ja päinvastoin.
Okei, eli en ymmärtänyt oikein. Ajattelin että se bensakone pysyi sammuksissa koko ajan sinne noin 20 km kohdille, jolloin tuo pieni kulutusmäärä olisi tarkoittanut aivan päätöntä hetkellistä kulutusta. Mutta tietenkin täytyy pitää paikat lämpiminä. Tosin en ymmärrä sitä, miksei hybrideissä hoideta sisälämmitystä erillisellä polttoainatoimisella lämmityslaitteella, jossa luulisi olevan parempi hyötysuhde kuin lämmöntuottamisella moottoria käyttämällä. Mutta minä en näiden hybridien hienouksista mitään ymmärrä muutenkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näissä on kaikissa vähän oma filosofiansa. Tämä ensimmäisen sukupolven Prius plug-in on mahdollisimman vähän sähköauto, vähän sellainen pehmeä lasku sähköautoilun maailmaan. Ihan tavallinen Prius, mutta tähän voi lyödä töpselin kiinni ja sopivissa olosuhteissa mennään sähköllä. Tästä puuttuu kuitenkin se lähtöpolkaisun voimantunne, mikä on vaikkapa jo Opelin Amperassa ja oikeissa sähköautoissa kuten Leafissa. Peruslussu Prius :D

Lueskelin tossa jostakin 12v akusta ja mainittiin niinkin pieni ampeerimäärä kuin 28. Oli pakko paikallistaa perinteinen akku. Onneksi ei sentään mitään luirua 28ah:ta ollut, vaan isolohko 45ah !
Kuva

Laitoin Defan hommiin, lupasivat tosiaan pakkasia ja toi makoili hallissa ajamatta kuukauden ihan justiinsa. Kolme pykälää näytti kun löin kiinni, nyt on vlkuttanut viimeistä viidettä jo pari tuntia, joten pikku lataus tuli ihan tarpeeseen.
Kuva

Käyntiin tämä vekotin ei lähde, jos ei perinteinen 12v akku ole lyönnissä. Se kun antaa lähdöt auton aivoille, joka taas käskee käynnistävää ajoakkua. Jos ei virta riitä signaaliin, ei sano mitään. Moni luulee, että kun on ajoakku täynnä niin aina mennään, kun "tämähän käynnistyy aina sähköllä". Niin tekee, mutta käskyn siihen antavat aivot, jotka saavat virtansa 12v 45ah perusakusta.

Pitää muuten selvittää, mitkä ajovalot tossa on. Kauheen kirkkailta näyttää, mutta onko xenonit vai ledit. Edellisessä oli ledit, mutta se oli Kanadasta muuttoautona tuotu ja varuste oli ainakin vuosimallissa 2010 aika harvinainen. Ei tullut valoisalla mieleen kurkata. No, ehtiihän tuon. Sinänsä ärsyttävä piirre on se, että normiasennossa palaa vaan noi päiväajoledit ja jos haluaa keulille valoa, joutuu vääntämään namiskuukkelista ja sammuttaessa pois, muuten alkaa piippaamaan. Eli ei varsinaisesti mitään valo-automatiikkaa, ainakaan näin pimeillä keleillä. Mutta, se mistä kiitän Luojaa, tuo ei piippaa peruutettaessa. Meinasi se edellinen ajaa mut hulluuden partaalle kun aina piippasi kuin riivattu kuin laittoi R:n päälle. Siinä oli näyttö taustapeilissä, tässä se on tuossa 6.1" näytössä. Paitsi tuosta ihanasta vaihteistosta, olen näin parin päivän jälkeen eniten otettu avaimettomasta toiminnosta, Smart/Entry, Keyless Go, vai miten sitä kutsutaan. Kyllä on taas kiva laittaa vaan avain taskuun ja pitää se siellä. Puhelimenkin sain naitettua auton kanssa ja stereot ovat ihan asialliset, vaikka ollaan tietenkin pirun kaukana Lexuksen Mark Levinsonista saati edellisen Priuksen JBL-systeemistä. Tässä on perussetti a´la 6 kaiutinta. No, pakun jälkeen ja C1:een verrattuna nää kuulostaa hifiltä.
Lopuksi vielä potretti sukunsa edustajasta, joillekin hirviö, harvemmille kaunotar :)
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
387
"Hirsch"
Viestit: 921
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja 387 »

Ei ole kyllä kaunotar ei :)
Hese
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Laittelen pikkasen tätä dataa sitä mukaa kun kertyy, kiinnosti tahi ei. Näyttää siltä, että näillä nollantienoon keleillä täyteen ladattu ajoakku lupaa 18.8 km, koska tuo lukema on ollut nyt taulussa kolme kertaa peräkkäin. Aamulla töihin mennessä lähdin lohkolämmitetyllä autolla. Töihin on matkaa 18 km ja parkkeerattunani auton EV-matkaa oli jäljellä vielä 4.5 km. Keskikulutus oli 2.3 litraa. Melko paljon siis bensakone osallistui auton lämmittämiseen. Katselin tarkempaa per minuutti dataa isommalta näytöltä, ekan minuutin kulutus oli siellä jossain 15 litran paikkeilla, mutta jo toinen minuutti putosi alle 5 litran ja siitä sitten vähitellen olemattomiin. Välillä pieniä nousuja nollakulutuksesta kun bensakone lämmitti nesteitä.
Töissä pistin auton latautumaan lämmitystolpasta seiskan aikoihin ja kun yhdeksältä kävin kurkkaamassa, oli lataus jo suoritettu.

Töistä lähdin kylmällä autolla, täytyy viritellä mukaan pidempi johto, kas kun sähkötankki on auton takapäässä ja lohkon pistoke etupäässä... Täysin kylmällä koneella liikkeellelähtö ja 2.2 km ajo anoppilaan pudotti EV-matkan 18.8->16.0. Tällä matkalla kulutus oli 6.7 litraa. Kertoo toki siitä, että kylmänä, kaupungin keskustan ajossakin auto on taloudellinen, perinteisemmät vehkeet olisivat tarjonneet vähän erilaisen lukeman tuolla matkalla. Siitä sitten kotiin ja viimeisen alamäen alkaessa oli EV-matkaa jäljellä 100m :lol: Alamäki korjasi tilannetta ja kotipihassa oli 300m jäljellä. Tarkasti ajettu ! Keskikulutus oli 1.8 litraa.

Ihan asiallisia lukemia, ensimmäisen 100km kulutus on tällä hetkellä 2.6 litraa. Oikeat lukemat saadaan sitten, kun tankkaan ekan kerran. Edellisten Priusten perusteella ajotietokone on kuitenkin suhteellisen tarkka, joten kyllä nämä jotain suuntaa antavat. Tämänhetkisen tilanteen mukaan siihen on matkaa vielä reilut 1400 km. No, viikonloppuna joutunee käymään Hesassa, se meneekin sitten ekaa 20 kilsaa lukuunottamatta ihan perushybridin lukemilla. Ellen sitten innostu menemään C1:llä, siinä on tankki täynnä ja auto on myynnissä, kaikki on kotiinpäin...

Sinänsä näissä ekoissa kokemuksissa ei ole mitään ihmeellistä, jotakuinkin sitä mitä odotinkin. Mitä enemmän jaksaa ladata, sitä pienemmällä pääsee. Suurin mielenkiinto itsellä kohdistuu siihen, mitä tästä saa irti, kun kelit lämpenee. Ottaako akku enemmän vastaan ja miten paljon EV-matka paranee, kun auton lämmitys ei vie energiaa, eikä jäähdytysnestettä tarvitse välillä lämmitellä. Uskon, että yli 25 kilsan todellinen matka on mahdollinen. Nythän en ole pystynyt vielä esim. tuolla EV-City tilalla kikkailemaan ollenkaan, koska sitä ei voi käyttää "when heater is on" kuten auto ilmoittaa. City-tila terävöittää entisestään sähkömoodia ja välttää bensakoneen käyttöä viimeiseen asti. Empiiristä tutkimusta ajattelin tehdä myös vaihteiston B-moodista, joka tehostaa moottorijarrutusta ja sitä kautta energian talteenottoa.

Tässä topicissa puhutaan nyt ja jatkossa aika vähän hevosvoimista, sitäkin enemmän litroista, desilitroista ja tarvittaessa vaikka senttilitroista. Koittakaa kestää. Kaiken tämän innostuksen keskellä pidän aika tarkkaan silmällä, mitä sähköauto-ja plug-in hybridi markkinoilla tapahtuu. Nälkä kasvaa syödessä. Virittelin muuten tänään johdot siten, että saan auton yhtä-aikaa ajoakun lataukseen ja myös lohkon+sisälämppärin päälle. Latausvirta tulee voimavirtapistokkeesta ja lohkolle virtaa normi 16A takaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Kun en mitään Toyota Motor Corporationin tuotteista ymmärrä niin on ihan pakko kysyä että eikö tuo nyt ole aika kurja loukku verrattuna +300hv 4wd Lexukseen :?:
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Prius on erittäin miellyttävä kulkine jokapäiväiseen ajoon. Minulla on ollut yli 60 autoa ja kyllä tämä käytön helppouden ja miellyttävyyden suhteen kärkikymmenikköön menee. Filosofia on ihan eri kuin vaikkapa Lexuksen hybrideissä. Se minun edellinen oli 340 hevosvoimainen ja takavetoinen, nelivedoista en tiedä. Oma hauskuutensa siinäkin ja tulipa kerran kokeiltua. Ei tälläkään jalkoihin jää, toisaalta. Tämähän on minun kolmas Priukseni, eka oli kakkosarjan -09, toinen kolmossarjan -10 eli muuten sama kuin tämä mutta ilman verkkolatauksen mahdollisuutta. Määreet kurja ja loukku eivät mielestäni sovi tähän autoon, eri mieltä voi vapaasti olla :)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Julle »

Vaikkapalie parempi, kuin c1, silloin on jo lähellä maailman parasta kulkinetta. :D
9-5 Aero - 00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikö se bensakone karstotu tukkoon jo se raksuttaa kylmänä minuutin kerrallaan?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mites kesäkeleillä, haluaako Prius pitää koneessa lämpöjä päällä? Eli käykö polttomoottori silloinkin ajoittain, vaikka auton lämmityslaite ei lämpöä kaipaakaan?

Tänään selvisi että duunipaikan uuden konttorin autohalliin tulee mun autopaikalle sähköauton latauspiste. Nykyisessa konttorissa on pihapaikka perinteisellä sähkötolpalla. Firma muuttaa 2 kk päästä uuteen konttoriin. Duunimatka on sellaiset 4 km ja kotona tallista löytyy voimavirta. Johan tässä on pian pakko alkaa katsoa vakavissaan töpseliautoa. Ehdottomasti haluaisin sellaisen, jossa polttomoottori on todellakin vain varavoimaa varten, eli aina mentäisiin sähköllä kun vain akuissa on voimaa. Tai sitten ihan puhdas sähköauto, niissä vain hinnat on viela tasolla jota karsastan, tai joutuu tyytymään liian pieneen kotteroon näin koiraperheen kannalta.

Eli autossa pitäisi olla vielä tilaa sekä mieluiten vetokoukkumahdollisuuskin. Valikoimaa ei näillä toiveilla ole vielä yllin kyllin. Volvo V60 D6 Plug In voisi olla kiinnostava, mutta mieluummin saisi olla dieselveron vuoksi bensahybridi, ja joitain vuosia pitää vielä odotella Volvojen hintojen alentumista. Tai sitten Tesla Model S olisi tietenkin sopiva jos haluaa maksaa itsensä sairaaksi. Nissan Leaf tai Plug-In Prius voisi olla mullekin vaihtoehtoja jo nykyhinnoillakin, mutta mökkireissuilla tulisi vähän ahdasta. Onneksi sinnekin on vain 30 km. Saako Priukseen muuten koukkua ja jos saa niin paljonko sillä saa vetää?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eikös se ilmastointi kuumalla aiheuta saman tilanteen, kun kylmyys talvella? Eli kuluttaa joka tapauksessa oli ulkona kylmä tai kuuma.
Ellei halua helteellä haista hikisenä sisällä ja ilmastointi econ asennolla.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^^ kun lukisi tarinaa ajatuksella, niin huomaisi pohdinnan, että keväisin ja syksyisin kuluttaa vähiten, kun ei tarvitse ilmastointia, eikä lämmitystä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :wink:

^^Kyllä, ilmastointi aiheuttaa kulutusta tässä siinä missä muissakin autoissa. Ecolla kun ajelee, auto säätelee sitäkin energiansäästömielessä jos haluaa oikein pihistellä. Toisaalta, ilmastointi kuluttaa vain suoraan ajoakkua, eli polttomoottoria ei tarvita toiminnan tukemiseen, kun taas talvella polttomoottori osallistuu auton lämmittämiseen. Polttomoottori ei osallistu viilentämiseen. Sitä kautta ei tule noita välikäyttöjä polttomoottorille samalla tavalla ja auto tuntuu enemmän sähköautolta silloin kun sitä on käytössä.

AZP, sun kannattaa katsoa tota Hyundain Ioniqia sillä silmällä, olisi aika sopiva sinunkin ajoihisi. Sulla on kyllä aika ideaali tilanne lähteä sähköautoilemaan jos muuten speksit osuvat kohdilleen. Hinnathan tässä on suurin este ollut, kalliita ovat ja ymmärrän, etteivät ole yleistyneet, koska aika monessa asiassa saa tehdä vähän kompromisseja. Tähän mun Priukseen ei koukkua saa, uusiin kyllä, painot oli vaan tosi pienet, johtuen tosta "vaihteistosta" ja etenkin siitä, että pakilla mennään aina sähköllä, olisko ollut seittemänsataa jotain kiloa. Kyllähän kone kesälläkin käy välillä, mutta radikaalisti vähemmän. Mitä tossa Montanan miehen videoita katselin, niin kaveri ajeli parhaimmillaan liki 22 km ilman, että polttomoottori käynnistyi kertaakaan. Ulkolämpötila oli +22 astetta. No, eiköhän tässä viisastuta, kun kokemusta karttuu.

Koneen karstoittumista ei tarvitse miettiä, polttomoottorihan tulee tässä mukaan aina kovemmissa kiihdytyksissä ja nopeuden noustessa yli 85 km/h. Siinäkin mielessä tämä on enemmän hybridi, koska maantienopeuksissa mennään aina hybridin ehdoilla, toki kovemmissakin nopeuksissa mennään sähköllä pieniä matkoja aina kun tietokone niin päättää. No, sitä ei tarvitse itse miettiä, Toyotan inssit ovat sen tehneet kuljettajan puolesta.

Kävin äsken pojan treenireissulla työpaikalla kääntymässä pari juttua päättämässä. Laitoin auton tolppaan lataukseen, ajoakku meni tyhjäksi just vähän ennen kun pääsin pihaan. 48 minuuttia ja EV-matkaksi luvattiin 12.7 km. Sen se kestikin, kaupunkiin tultiin kulutuksella 1.7 litraa ja kotiin mentiin 2.7 litraa, kun viimeinen 6 km oli ajoakku tyhjä.

Kyllähän tämä näin rajoitetulla toimintasäteellä ja filosofialla vaatii vähän harrastuneisuutta ja motivaatiota, ei näitä vehkeitä kyllä vahingossa kukaan osta. Pitää olla oikeasti intoa tämmöiseen. Toisaalta, jos palvelut sijaitsevat max. 10 km säteellä kodista ja päivittäiset ajot ovat pientä pyöritystä, on tämäkin aika etevä vehje. Tunnen aika monta autoilijaa, jotka eivät kovin usein tankilla kävisi tämän ratissa kun ajoprofiilia miettii. Tällä ei myöskään tarvitse miettiä miten käy kun sähkö loppuu. Matka jatkuu kunhan muistaa, ettei päästä bensatankkia tyhjäksi.

Nyt pitää vähän tavata ohjekirjaa, pari ominaisuutta on kadoksissa, pitää vähän katella, mitä nappuloita painellaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

No kävin nyt suosituksen perässä kuikuilemassa Hyundai Ioniqin sivuja. Ihan tyylikkään näköinen ajopeli, eikä uuden hintakaan ole ihan älytön, eli ehkäpä noita viiden vuoden päästä voisi löytyä käytettyinä johonkin sopivaan hintaan. Voisihan tuollaista lähteä uutenakin kokeilemaan, mutta ei vaan sielu anna periksi pistää luokkaa 30+ t€ autoon, vaikka olisi lentävä auto. Sedan ei oikein sovellu meidän perheeseen koiran ja muiden tarpeiden vuoksi, ja tuo Inoniqin viistoperäinen korimalli on noin yleisesti oma suosikkini.

Nettiautosta löytyvien hybridiversioiden tavaratilakuvatkin näyttäisivät kontin olevan melko tilavan, en tiedä sitten onko sähköversiossa uhrattu paljon konttia akustolle. Sisäkuvissa ohjaamokin näyttää tyylikkäältä. Olen sen suhteen usein aika nirso, esim Priuksen kojelauta ei vain miellytä silmää keskellä olevine mittareineen. Korealaisten laadusta en ole pahaa sanaa kuullut, että ei tuossa näyttäisi mitään showstopperia olevan.

Electric-version sivustolla on vain sellainen kartta, josta lounaisrannikko on suljettu rangen ulkopuolelle. Eli tuolla ei voi ajaa Turkuun :lol:

Ehkäpä kuitenkin ajelen tuota loppuunajettua vielä muutaman vuoden, ja odottelen että saadaan Nevsin aidot sähköautot Suomen markkinoille 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin