Pikkasen piti ohjekirjaa selata, että paikallistin kadoksissa olleen inforuudun. No, yksi näyttö oli täynnä kukkia, puita ja eläimiä. Siinä kohdalla kun painoi displayta pitkään, kas, käsillä oli auton koko elinajan energialukemat. Ensimmäinen käyttäjä on ajanut niin paljon vuodessa että arvelin sähköajon osuuden jääneen melko pieneksi. Oikeassa olin, toisaalta, kyllähän autoa on ladattu. Tässä näytössä on kaksi "trippiä", kumpikin näytti tuota lifetime tietoa. Nollasin toisen, joten tästä päivästä alkaa oma data tallentua. Jätetään seuraavalle omistajalle tuo koko ajan data koskemattomaksi ja katsellaan, miten se muuttuu omassa käytössä. Vähän harmittaa kun en heti tuota löytänyt, onhan tässä nyt sentään jo ainakin parikymmentä kilowattia sähkötelty
Tässä infokuva ja kuvan alla datan purku...
Kokonaiskilometrit: 112328
Sähköajoa: 15337 km = 13.65%
Käytetty sähkö: 3088 kwH = 20.13 kwH/100km. Jos oletetaan, että joka kerta on ladattu tyhjästä täyteen, latauksia on tullut n. 790, eli vajaa kolmasosa kolmen vuoden päivistä on mennyt ilman latausta. Jos lasketaan keskimääräisestä sähkönkulutuksesta toimintamatka, on se ollut n. 19.4 km/lataus.
Hybridiajoa: 96991 km = 86.35 %
Käytetty polttoaine: 4771 litraa = 4.25 L/100 km kokonaisajomäärästä
Jos mietin omia ajoja uskoisin, että sähköajon osuus tulee olemaan olennaisesti suurempi. Aikoinaan tämä Prius PHEV oli Tuulilasin 30 tkm kestotestissä ja siinä keskikulutus oli 4.6 litraa, joka oli uusi ennätys, mutta latauskertoja tuli vuoden aikana alle 200 ja sähköä kulutettiin alle 500kw. Mietinkin joskus, että mitä järkeä on ottaa plug in testiin, jos autolla ajetaan kuin normiautolla. Jos käyttäjät olisivat vaivautuneet lataamaan auton täyteen joka aamuksi, siihen on autossa ajastinkin, niin tuostakin testistä olisi saanut paljon enemmän irti. No, se oli ja meni. Amatöörit.
Pistin auton lataukseen aamusella ja ohjekirjasta opiskellun mukaisesti painoin starttinappulaa avain taskussa kaksi kertaa, pitämättä jalkaa jarrulla, monitoiminäyttöön tuli tietoa latauksen tilasta. Latausnopeus näytti olevan 1.8-1.9 kwH ja arvioitu aika 2.3 tuntia. Ihan sopivan kevyeen tahtiin tämä siis täällä kotona onnistuu. Pitää kurkata, mitä näyttää työpaikan tolpassa, kun ei ole jatkojohtoa välissä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634