Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja hei9n »

IC1970 kirjoitti: Määreet kurja ja loukku eivät mielestäni sovi tähän autoon, eri mieltä voi vapaasti olla :)

Ei se varmaan yksinään, mutta kun sulla historiaa uushankintahinnaltaan 80+teuron Lexuksesta niin antoi odottaa enemmän. :D

En tiedä miksi oletin sen Lexuksen olleen SUV, kai niitä vaan pyörii eniten.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabinsti kirjoitti:Eikös se ilmastointi kuumalla aiheuta saman tilanteen, kun kylmyys talvella? Eli kuluttaa joka tapauksessa oli ulkona kylmä tai kuuma.
Joo ja ei. Lämpötilaero on merkittävä tekijä - jos sisätilan tavoitelämpötila on välillä 19-23C, niin lämmönsiirron energiatarpeessa on todennäköisesti aika huima ero sen perusteella, onko (ohuen) lämpöeristyksen vastapuolella -20 (eroa 39C) vai +30C (eroa 13C eli kolmannes sinänsä melko tavalliseen talvikeliin nähden). Toki auringon säteilylämpö tuo etenkin kesällä oman mausteensa soppaan ja tasoittaa tilannetta, vaikka sitä hiemen keventämässä onkin talviset jäätymiset ja niiden sulattamiseen kuluva energia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Pitää myöskin muistaa, että Priuksen ajoakku käyttäytyy lämpötilojen mukaan ihan kuin normiakku. Eli ottaa lämpimässä paremmin ja nopeammin varausta vastaan ja myöskin pitää sen. Hyötysuhde on paljon parempi. Jos mennään ihan extreme-lämpöihin, niin silloin tulee omat kommervenkit hybridiakkujen kohonneista lämpötiloista, joiden viilennys syö taas energiaa. Suomessa tälläiset kelit ovat kuitenkin perin harvinaisia.
Jos näin öljylämmittäjänä mietin, miten paljon öljypoltin käy pannuhuoneessa +10 asteen kelissä vs. -20 asteen kelissä pitäessään lämmitysverkostoa pyydetyissä asteissa, niin ero on aivan valtava. Vähän samalla sabluunalla voi tarkastella Priuksenkin toimintaa energiamielessä.

^^Lexa oli GS 450h, mahdollisimman kaukana SUVista. Näissä on kaikissa puolensa ja se on vähän mitä lähtee hakemaan. Lexassa sai 8.5 litran kulutuksella vaikuttavan suorituskyvyn ja kaikkiaan erittäin hienon auton, joka oli kuitenkin pienitakaluukkuisena sedanina hieman epäkäytännöllinen, oli vaan itselleni sellainen kallis haave, joka piti toteuttaa vaikka lyhytaikaisena kun siihen oli mahdollisuus. Oli ja meni, enkä ole perään haikaillut. Sähköautoilu on kiinnostanut minua jo vuosia, mutta hinnat ja rajoitetut toimintasäteet ovat olleet esteenä. Lexus oli jo hilkulla vaihtua tämmöiseen PHEViin viime kesänä, mutta silloin hinnat olivat vielä niin rajusti pörhöllään, että jäi tekemättä. Toisaalta, pakuseikkailu taisi tulla jotakuinkin yhtä kalliiksi kuin jos olisi sen vaihdon tehnyt silloin tämmöiseen. Ah ja voi, tikulla silmään sitä joka jne. Näitä vaihtoja tehdessä ei ole vahingoitettu sivullisia, osumat 100% omaan itseeni :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^auringon lämpösäteily on Suomessa varsinaista ulkolämpötilaa merkittävämpi tekijä ilmastoinnin energiatarpeessa. Vaikea verrata lämmityksen energiatarpeeseen, kun mekanismit ja muuttujat on niin erilaiset. Esim ikkunoiden tummennuksella on merkittävä vaikutus ilmastointitarpeeseen, vähäisempi lämmitystarpeeseen. Lisäksi kylmä tuotetaan ihan eri mekanismilla kuin kuuma, eli lämpöpumppu vs. moottorin hukkalämpö (joka tosin ei ole enää hukkalämpöä, jos konetta käytetään vain lämmityksen vuoksi).

Tämän ketjun viimeisimmät käänteet on kyllä hieman vaarallista luettavaa orastavasta sähköautokuumeesta kärsivälle henkilölle. Palasin aamulla taas Hyundain sivuille ja etsin netistä koeajoartikkeleita :|
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sorry OT, mutta onko yhtään hybridiä, jossa pystyis käyttämään RE85 tai Pierua(biokaasu)? Toki bensankulutus ei hybrideissä ole se määräävin tekijä, jos ajetaan paljon sähköllä. Itse olen hybridien rajallisten ominaisuuksien (tilat, tehot jne) takia haaveillut enemmän kaasuautosta. Nyt varsinkin kun on tullut nuo kuukausihinnat kaasutankkauksille.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Se sulle parhaiten soveltuva Ioniq eli töpseliversio ei vielä ole edes saatavilla. Toistaiseksi löytyy täyssähkö ja perushybridi. Mitä tuossa muutaman koeajon siitä töpselistä katoin, niin kieltämättä semmoinen tai sen tyyppinen olisi joskus saatava. Harmittaa vietävästi, että Ampera jäi Euroopassa tähdenlennoksi ja Chevrolet keskittyi sisarmallilla Voltilla vain Amerikkaan. Tämä uudempi Volt olisi itselle kuin nenä päähän, mutta kun ei niin ei.

^Muutossarjoja on olemassa myös hybrideihin ja Priuksiakin löytyy, vaikka ohjekirja sanoo, että 10% viinaa on maksimi. Tossa linkki ruotsalaisen BSR:n konversioon Priuksesta -> https://en.bsr.se/read-more/ethanol-hybrid
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pikkasen piti ohjekirjaa selata, että paikallistin kadoksissa olleen inforuudun. No, yksi näyttö oli täynnä kukkia, puita ja eläimiä. Siinä kohdalla kun painoi displayta pitkään, kas, käsillä oli auton koko elinajan energialukemat. Ensimmäinen käyttäjä on ajanut niin paljon vuodessa että arvelin sähköajon osuuden jääneen melko pieneksi. Oikeassa olin, toisaalta, kyllähän autoa on ladattu. Tässä näytössä on kaksi "trippiä", kumpikin näytti tuota lifetime tietoa. Nollasin toisen, joten tästä päivästä alkaa oma data tallentua. Jätetään seuraavalle omistajalle tuo koko ajan data koskemattomaksi ja katsellaan, miten se muuttuu omassa käytössä. Vähän harmittaa kun en heti tuota löytänyt, onhan tässä nyt sentään jo ainakin parikymmentä kilowattia sähkötelty :?
Tässä infokuva ja kuvan alla datan purku...
Kuva

Kokonaiskilometrit: 112328
Sähköajoa: 15337 km = 13.65%
Käytetty sähkö: 3088 kwH = 20.13 kwH/100km. Jos oletetaan, että joka kerta on ladattu tyhjästä täyteen, latauksia on tullut n. 790, eli vajaa kolmasosa kolmen vuoden päivistä on mennyt ilman latausta. Jos lasketaan keskimääräisestä sähkönkulutuksesta toimintamatka, on se ollut n. 19.4 km/lataus.
Hybridiajoa: 96991 km = 86.35 %
Käytetty polttoaine: 4771 litraa = 4.25 L/100 km kokonaisajomäärästä

Jos mietin omia ajoja uskoisin, että sähköajon osuus tulee olemaan olennaisesti suurempi. Aikoinaan tämä Prius PHEV oli Tuulilasin 30 tkm kestotestissä ja siinä keskikulutus oli 4.6 litraa, joka oli uusi ennätys, mutta latauskertoja tuli vuoden aikana alle 200 ja sähköä kulutettiin alle 500kw. Mietinkin joskus, että mitä järkeä on ottaa plug in testiin, jos autolla ajetaan kuin normiautolla. Jos käyttäjät olisivat vaivautuneet lataamaan auton täyteen joka aamuksi, siihen on autossa ajastinkin, niin tuostakin testistä olisi saanut paljon enemmän irti. No, se oli ja meni. Amatöörit.

Pistin auton lataukseen aamusella ja ohjekirjasta opiskellun mukaisesti painoin starttinappulaa avain taskussa kaksi kertaa, pitämättä jalkaa jarrulla, monitoiminäyttöön tuli tietoa latauksen tilasta. Latausnopeus näytti olevan 1.8-1.9 kwH ja arvioitu aika 2.3 tuntia. Ihan sopivan kevyeen tahtiin tämä siis täällä kotona onnistuu. Pitää kurkata, mitä näyttää työpaikan tolpassa, kun ei ole jatkojohtoa välissä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Cona kirjoitti: Nyt varsinkin kun on tullut nuo kuukausihinnat kaasutankkauksille.
Lue ne ehdot sieltä Gasumin sivuilta. Autokauppiaat on unohtanu pienen präntin. Paljon ajavalle ne vanhat tarjoukset oli parempia.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Cona »

JP_Vette kirjoitti:
Cona kirjoitti: Nyt varsinkin kun on tullut nuo kuukausihinnat kaasutankkauksille.
Lue ne ehdot sieltä Gasumin sivuilta. Autokauppiaat on unohtanu pienen präntin. Paljon ajavalle ne vanhat tarjoukset oli parempia.
Voi olla näin. En ole perehtynyt asiaan ja ihan puskista huutelin ja kyselin.

Monessa testissä kaasuauto on ollut kustannuksiltaan varteenotettava vaihtoehto, kun hankintahinta otetaan huomioon.

Ja Priuksessa näkyy olevan myös potentiaalia ainakin päästöjen osalta, jos uskoo tuon melko maltillisesti modatun version Co2-arvoja.

https://en.bsr.se/read-more/ethanol-hybrid

kiitos IC1970 erittäin mielenkiintoisesta topicista.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:Se sulle parhaiten soveltuva Ioniq eli töpseliversio ei vielä ole edes saatavilla
Kyllä vahvin mielenkiinto kohdistuu täyssähköiseen versioon. Lataushybridi on tosin varmaan kenelle tahansa sopivampi, koska se tarjoaa täyden joustavuuden toimintasäteelle.

Mutta tosiasia on, että nykyisellä käyttökulkineella ei ole tullut 250 km enempää yhdessä päivässä tullut ajettua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä saa ihmisen hankkimaan Toyotan? Tämä on elämän suuria mysteereitä.. autossa jossa ei ole mitään - ei yhtään mitään. Mikään asia tässä maailmassa ei saisi minua hankkimaan niin kurjaa autoa kuin toyota on.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ennakkoluulot on hieno asia. Kannattaisi varmaan käydä kokeilemassa niitä 2010 jälkeen valmistettuja tojotoita. Voi yhtäkkiä alkaa se 1999 ysifemma tuntua vähän jälkeenjääneeltä tapaukselta :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pakari kirjoitti:Mikä saa ihmisen hankkimaan Toyotan?
Emmä pysty sanoon.

HJ61:stä sain vuonna 1988 mahtavia orgastisia kiksejä Mannerheimintiellä Wellcraft trailerilla, että mun oli pakko laittaa semmonen vielä nyt ikämiehänkin ja muistella nuoruutta...
Sininen Saab 9-3, '99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pakari kirjoitti:Mikä saa ihmisen hankkimaan Toyotan? Tämä on elämän suuria mysteereitä.. autossa jossa ei ole mitään - ei yhtään mitään. Mikään asia tässä maailmassa ei saisi minua hankkimaan niin kurjaa autoa kuin toyota on.
Ei pysty kans sanomaan. Sitä ihmettelen, miten pystyy noin tasokkaan kommentin heittämään. Pistä vinkki vaikka privana, ettei muut keksi salaisuutta.

Kiitokset kuitenkin muille tähän asti mielenkiintoisesta keskustelusta. Maailma muuttuu ja autoilu sen mukana, minusta on hienoa, että ollaan menossa kohti sähköisempää tulevaisuutta, täytyy vaan toivoa, että tämä tulisi vähitellen ihan perus-palkansaajankin ulottuville. Saa nähdä, tapahtuuko sitä sinä aikana, kun meikällä vielä ajokortti on. Siis sitä, että sähköauto on ihan normaaliauton hintainen eikä tietyissä ominaisuuksissa joudu tekemään kompromisseja. Aika monen mieleltään ikuisesti Saabistin pitää alkaa jossain vaiheessa miettimään näitäkin vaihtoehtoja. Äkkiähän nykyään kaikki kehittyy, ei ole kovin montaa vuotta siitä, kun vielä itsekin ajelin päivittäiset ajoni kaasari-ysisatkulla. Eikä kukaan pysty ottamaan pois sitä fiilistä mikä tuolta takaraivosta löytyy kun mietin niitä kicksejä, mitä sai kortin ajamisesta sillä -74 mallisella 99 ällällä. Kai tässä tuli aikoinaan suht oikeaan aikaan synnyttyä, kun on saanut vajaan 30 vuoden aikana kokea tätä autojen elinkaarta Fiat 127:sta sähköautoilun kynnykselle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

V.J.S: Perustele seuraavat seikat. Miksi pitäisi valita alla olevat jutut:

- Auto jossa ei ole suorituskykyä.
- Juuttisäkkisisusta.
- Vain vähän keskiaikaista kirkonpenkkiä huonommat istuimet.
- Aivan kamala ergonomia.
(Toyota on ainoa merkki tähän mennessä jossa olen istuskellut jossa ergonomia on pettänyt aivan täydellisesti. Silloin kun mahtuisi juuri istumaan ratin ja kirkonpenkin väliin niin ei yltä vaihdekepille)
- Jatkuva pelko takamuksessa että koska turvavyöt pettää, turvatyynyt laukee silmille, ohjaus pettää, kaasu jumiutuu pohjaan.. jne jne..
- Harmaa ja täysin epäonnistunut muotoilu.
...

listaa vois jatkaa loputtomiin..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin