Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Voisiko Saabklubi hankkia jäsentensä kopioitavatksi hätätapauksissa pelastuslaitoksen tarvitseman "autoonmurtautumiskartan" ?

Tarkoitan sellaista mallikohtaista selvitystä jota neuvotaan sailyttämään kuljettajan häikäisysuojan takana ja josta pelastuslaitoksen henkilökunta voisi tarkistaa turvallisen "autoon murtautumisen" kolarin jälkeen tms. hätätilanteessa jossa auton korirakenteita täytyy väkivalloin ja voimakeinoin rikkoa turvallisesti.
Olisi melkoinen kädenojennus Saabklubilta klubilaisille ja klubilaisilta pelastuslaitoksen auttajille jos moinen ruljanssi saataisiin vietyä onnistuneesti läpi koko jäsenkentän.

Siitä voisi saada positiivista julkisuutta Saabklubille ja saabisteille. Yhtään väheksymättä sitä oman turvallisuuden lisääntymistä vaikka Saabit ei niitä turvattomimpia autoja ole koskaan olleetkaan.
Tässä voisi olla mottona vaikka: "Ei vara venettä kaada".
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Miksi pitäisi hankkia erikseen? Tuoltahan se löytyy:

http://www.ifz-berlin.de/db_rettungslei ... ikat_nr=99
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikä viiva vaan näkyy ja ok jos siitä klikkaa menee toiselle tyhjälle sivulle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo bägien paikka ei kyllä täsmää NG9-3 kohdalla, sivun turvaverhon pitäisi jatkua A-pilariin:
http://www.ifz-berlin.de/ret_fin_saab_p ... _9-3_1.pdf
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

SS kirjoitti:Tuo bägien paikka ei kyllä täsmää NG9-3 kohdalla, sivun turvaverhon pitäisi jatkua A-pilariin:
http://www.ifz-berlin.de/ret_fin_saab_p ... _9-3_1.pdf
Eiköhän tuolla tarkoiteta sitä missä se bägi on "valmiudessa"?Ncap:n videosta voi vaikka katsella, että tuosta a--pilarista verho ei tule, vaan sieltä taaempaa aukeaa myös A-pilarin eteen.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kun A-pilarin verhoilun irrottaa, siellä takana on bägiä aika pitkälle. Myös tästä videosta näkyy kuinka bägi tulee pilarin verhoilun takaa:
https://www.youtube.com/watch?v=1eLKx2L ... freload=10

Bägi vaan täyttyy takaa eteenpäin koska kaasupanos on takaoven kohdalla, mutta kyllä se valmiudessa siellä A-pilarissa on. Näin myös WIS:n mukaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastuslaitokselle "murtautumiskartta" Saabiin ?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Lähtökohtaisesti pelastuskortin anti brankkareille on turvalaitteiden ja akun sijainti. Sähköautoissa ja hybrideissä kartasta löytyy lisäksi korkeajännitekomponenttien sijainti.

Noista yleensä oranssilla värjätyistä sähkö-osista vikatilanteissa saatavat sähköiskut ovat usein hengenvaarallisia ja esim. osassa sähköautoista akusto tai johtimet on sijoitettu alustaan tai kynnyspellin taakse eli sijoituspaikka vaihtelee eri malleissa.

Yleensä pelastuslaitos katkoo b-pilarin tai leikkaa koko tolppakaton irti, jos potilas pitää saada hallitusti ulos lisävammojen välttämiseksi tai esim. ovet on niin solmussa ettei niitä saa auki.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin