Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ihan hauskan oloista testausta sinulla. Ja kieltämättä yllättää, että sähköllä oikeasti pääsee noinkin pitkän siivun. Toki, kapasiteetti on sen verran rajallinen kuitenkin, että tulee kikkailun maku, jos pitää tinkiä mukavuudesta ja suorituskyvystä(edes vähän). :lol:

Pakko kommentoida myös tota Sitikka-juttua. Minusta ainakin Aygo on tosi muovisen ja mopoautomaisen oloinen(varsinkin sillä kolmepyttysen joutokäynnillä). Saman valmistajan Yaris on jotenkin huomattavasti laadukkaamman oloinen. En ole ajanut Aygoa kuin pieniä pätkiä, joten ajettavuudesta en osaa sanoa mitään.

Muuten paljonko halvemmalla saa C1 tai Pösön samoilla spekseillä, kuin Aygon?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä C1 on edullisin tosta kolmikosta, jostain syystä 107 hinnat ovat hieman kovemmat ja Aygo on selvästi kalliimpi. Täysin sama vekotin kyseessä, mutta tässäkin tapauksessa Toyon badge tuo lisähintaa. Paras vastine rahalle C1:n kohdalla noista. Onhan se pieni ja peltinen, enemmän kuin muovinen, koska sitä muoviakin on vähän, mutta jos suhtautuu siihen omana itsenään, niin on todella mainio vekotin. Kone on minusta loistava, liikkuu iloisesti, ei nyi eikä nytky, tyhjäkäynnillä toki täristää, mutta niin se 3-pyttyinen tekee. Kylmänä tyhjäkäynti ei ole kovin kaunista, mutta lämpimänä käy niin hienosti, että jos ulkopuolella kuuntelee eikä tiedä kolmipyttyisyydestä, ei kyllä pysty edes arvaamaan. Yaris on luokkaa isompi auto, minusta vertailu on hieman epäreilu. Jos C1 ja vaikkapa -00 mallisen Yarpan laittaa vierekkäin, on Yarppa ison oloinen :D Täysin häpeilemättömänä pisteestä A pisteeseen B kulkineena, kun haluaa kuitenkin ajaa sen matkan autolla eikä kävellä ja sijoittaa autoiluunsa mahdollisimman vähän rahaa ja C1:n koko riittää, edullisempaa ja luotettavampaa käyttöpeliä saa hakea. Käytännössä koko talven tuolla mutkatietä ajaneena on myös hämmästyttävän vakaa ajettava, eikä ajaessa ahdista, vaikka ulkoa katsoessa näyttää niin surkean pieneltä. Kolme ihmistä, yksi koira ja viikonlopun ruoka-ostokset kulkivat ilman ongelmia, se riittäisi aika monelle.

Karu, mutta sympaattisen käytännöllinen, jos haluaa muutamaan sanaan tiivistää.

Mitä tulee Priuksen kanssa kikkailuun, niin sehän on tuon auton suola. Kun se muuten on vaan tylsä Toyota. Sen enempiä ajattelematta vain ajaen tuo tämänpäiväinen kotimatka olisi mennyt reilun 2 litran kulutuksella, kikkailemalla mentiin alle litralla. Tässä tapauksessa kikkailu ei vaikuttanut matka-aikaan, eikä mukavuudesta tarvinnut tinkiä. Sanomattakin on selvää, että muutaman päivän takaisilla -16 asteen pakkasilla annan auton hoitaa ajattelun, mutta kelien parantuessa voi vähän koittaa avittaa. Ultimaattinen tavoite on päästä kotoa töihin ja takaisin kuluttamatta pisaraakaan fossiilista. Katsotaan onnistuuko. Jos en olisi poitsua joutunut hakemaan vaan olisin ajanut suoraan himaan, 0.0 olisi ollut jo todella lähellä. No, kun kapasiteetti akussa on noin pieni, niin kikkailuahan tämä on. Opel Amperoita olen kyllä tuossa katsellut ja miettinyt noita Pohjolan Liikenteen kuljettajanvaihdoista palautuneita Mitsubishi i Miev- laitteitakin, siinä olisikin niin ruma auto, että riittäisi taas kauhistelijoilla sanottavaa. Mutta sillä ajaisi latauksella sen pahimman pakkaskelin 60 kilometristä ihanneolosuhteiden 130-150 kilometriin latauksella ja auto on äärimmäisen luotettava. Hinta pudonnut 32->13 Keuroon. Tiedä vaikka kävisin kokeilemassa. Sitten pitäisi toki joku pitkänmatkan kulkine tuohon rinnalle hankkia, mutta sehän on taas täysin normaalitilanne. 95% ajoista menisi kuitenkin sähköpelillä. Eipä sitä minusta koskaan tiedä, mitä keksin, jos sopivan tarjouksen saan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Otin tänään laskuttamattomia ylitöitä työaikapankista ja pidin vapaapäivän. Hieno päivä olikin, mahtava keli käyskennellä koirien kanssa metsässä ja tietenkin, suorittaa Priukselle ensimmäinen käsinpesu. Lommoja tai painaumia ei autosta löytynyt, kiveniskemiä jonkin verran, voi olla, että riittää pelkkä pikku vahalla puhdistus ja suojaus kun kelit sallii, en ala sen enempää niitä peittelemään.

Kuva
Valkoinenkin auto on pääsääntöisesti kivemman näköinen puhtaana...

Sisällä ei viitsinyt hifistellä, sen verran kuitenkin, että kojelaudasta pyyhin pölyt ja kirkastin pintoja, nyt on komentokeskus kunnossa !
Kuva

Keväämmällä sitten täytyy etupenkit jollain systeemillä putsata, nahkaiset tms. penkkien sivut ovat ok, mutta keskellä oleva kangas on tahraantunut ja tummunut, taas kerran totean, että autoon ei vaalea sisustus sovi, kas kun siinä kaikki näkyy. Takapenkit ovat siistissä kunnossa, mutta edessä on tekemistä.
Kuva

Aamuksi luvattiin sen verran topakkaa pakkasta, että saattaa tämä jopa vuorokauden verran puhtaana pysyä tällä kertaa. Emännän Avensis pääsee huomenna 9. kerran merkkihuoltoon, kun 135 tkm välihuoltoon sen vien. Jos ei yllätyksiä tule, pitäisi olla 180 euron visiitti. Etujarrulevyt ovat oikeastaan ainoa mahdollisuus ylimääräiseen ruuvaukseen, kun ovat vielä alkuperäiset, muut on vaihdettu jarrujen osalta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Avensis käytetty huollossa, ei yllätyksiä. Itse huollon ennakkohinta olisi alittunut, eli jäänyt 160 euroon, mutta otin pesun mukaan, niin summaksi muodostui tasan 200e. Kallis pesu, mutta toisaalta, auto oli huoltoon viedessä niin likainen, etten muista näiden vuosien aikana koskaan nähneeni sitä yhtä surkeana. Kotona autoa tsekatessani maalipinta tuntui hyvinkin liukkaalta, joten haluan uskoa, että pesuun käytettiin muutakin kuin pelkkää painepesuria ja laskutettiin 40e. Sisältäkin autoa oli putsattu, matot pesty jne., joten kai tuo jonkinlainen paketti on kun sen huollon yhteydessä tilaa. Ei tosiaan kaupanpäällisiksi tule pesuja Toyotalla, ainakaan täällä Porvoossa. No, eikun ajot jatkuu kohti seuraavaa etappia, taitaakin 150 tkm täyttyessä tulla vähän järeämpi huolto. Mutta, kaikki aikanaan.

Työmatkailu alkaa mennä suht rutiinilla jo Priuksella, aamusella töihin -5 asteen kelissä kulutuksella 2.4 ja iltapäivällä kaupan kautta kotiin nollakelissä kulutuksella 1.1. EV-prosentti on tällä hetkellä 38% nollauksesta ja nousussa. Alan oppia. Sanotaanko näin , että näilläkin keleillä puhtaassa työmatka-ajossa, reissun kokonaispituus n.36 km, ajelen sähköllä jo n. 2/3 matkasta, kun lataan kummassakin päässä. Rajoittuneesta rangestaan huolimatta Prius PHEV sopii ajoprofiiliini aika mainiosti.

Täyssähkö Ioniqista kiinnostuneille parasta informaatioarvoa edustaa B.Nylandin seikkaillut Norjassa, toki pätee melkein mihin tahansa muuhunkin sähköauitoiluun liittyvään. Innostunut kaveri ja tosielämän dataa sähköautoilusta. Ei voi kuin kateellisena katsoa, miten tiheä Norjan latausverkosto on... Tuosta pitkän matkan videot talvisesta reissusta Ioniqilla. Raskaissakin oloissa menee 150-160 km talvikelillä, joten kesällä 250 km lienee helppo nakki. Ioniqin akku on vain 28kwh, mutta auto näyttää olevan erittäin taloudellinen ja selvästi kehittyneempää tekniikkaa sen suhteen kuin vaikkapa Leaf. Akun koko ei siis ole mikään itseisarvo, jos kulutus on 13 kwh/100 km vs. 20 kwh/100 km, niin jokainen voi laskea eron. Jos Priuksessani olisi akkua edes siihen 100 km sähköajoon, kulutus olisi ollut tähänastisten kokemusten perusteella aika tasan tuo 20 kwh/100 km.

Mutta joo, noiden Björnin talvisten kokemusten perusteella Ioniq alkaa olla itsellekin todella lähellä autoa, jolla pärjäisi liki kaikissa keleissä, kaikilla matkoilla. Itse laskin joskus, että 200 km toimintasäde talvikelilläkin on minulle sellainen raja, jonka jälkeen on enää vaikea perustella, miksi bensa-autolla ajelisin. Paitsi tietenkin hinta, joka lienee se peruste vielä vuosia eteenpäin :?

https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU
https://www.youtube.com/watch?v=Oy79PZHXq04
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Katselin tänään nuo kesikset vähän tarkemmin. Tässähän tuli kaupan mukana ensiasennusrenkaat x 2, sekä talvikitkat koko 205/55/16, että kesikset kokoa 195/65/15 ovat ihan alkuperäiset 8O Mittarissa liki 113 tkm, joten säästeliäs on ollut Prius myös renkaiden suhteen. Ajelen nuo kitkat hieman tavallista pidemmälle kevääseen, koska eivät ensi talvea enää näe, oli auto sitten minulla tai jollakulla muulla. Kesärenkaat ovat Michelinin Energy Saverit, pintaa oli kun mittasin 3mm->4mm, erittäin tasaisesti kuluneet. Noista renkaista on oma kokemus taannoisen emännän Accordin alla kolme kesää ja 49000 km, pintaa vielä sama 3-4mm. Tuossa kunnossa nuo eivät enää juurikaan kulu. En aio rynnätä rengaskauppaan myöskään noiden takia, eiköhän ne kesän vielä mene. Sen verran levoton mieli on sähköisen autoilun suhteen, että kaikki investoinnit pidetään jäissä viimeiseen asti, liian monet hyvät rengaskerrat ovat menneet seuraavalle omistajalle. Jos nyt joku vähän käytetty satsi pilkkahintaan sattuu kohdille, niin saatan harkita. Tuo 195/65/15 on hyvä koko, sitä löytyy joka niemestä ja notkosta.

Tänä aamuna yhden pojan ja koiran kuskaus 2 x 17.7 km, mennessä 1.8 ja tullessa 3.3. Ihan pikkasen pakkasen puolella oltiin. Semmosen huomion olen tehnyt, että 2½ tunnin esilämmitys nopeuttaa EV-tilan ekaa kytkeytymistä huomattavasti, näköjään lohkis lämmittää tuon viimeisen puolen tunnin aikana 2->2.5h autoa merkittävän paljon siihen astiseen verrattuna.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuva

Siinäpä viimeisen 10 kaupunkireissun dataa, työmatkaa ja poikien ja koiran kuskausta. Tyypillistä keskitalven perussukkulointia ilman suurempaa glamouria...
379 km, josta 155 km sähköllä EV-tilassa ja 224 km hybridinä HV-tilassa. Kulutus 36 kwh sähköä ja n. 11 litraa bensaa. Aika hyvin olen työpäivinä päässyt lataamaan myös kaupungissa, muutama kerta on ajettu reissu pelkällä kotilatauksella. Olen kyllä todella tyytyväinen tuohon 40/60 suhteeseen sähkö/hybridi näillä keleillä tätä peruspyöritystä. Auto alkaa vähitellen käymään tutuksi ja pystyy hyödyntämään noita ajotiloja kunnolla, vaihteistostakin otan nykyään B:n heti käyttöön, äkkiä tottui ajamaan tuolla hieman aggressiivisemmalla moottorijarrutuksella. Tämmönen nollakelin tai pikkupakkasen työmatka taittuu nyt jatkuvasti n. 1.6-1.8 litran keskikulutuksella.

No, jos akusto olisi hieman isompi tyyliin Opel Ampera, ei bensaa joutuisi tankkaamaan juuri koskaan. Vaarallinen auto tämä Prius, kun pistää haikailemaan pidemmän rangen perään. Harmi, ettei tuossa Jumperin vaihtokohdassa ollut sopivaa tarjolla. Pidän kuitenkin silmät auki, C1:n myynnin jälkeen on hieman pelivaraa, joten jos sopiva sattuu kohdalle, niin eihän sitä koskaan tiedä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään pikku eksperimenttiä, mitä wannabe-sähköautosta saa irti. Latasin töissä normaalisti lämmitystolpasta akun täyteen. Lohkolämppäri + sisäpuhallin päällä 2 tuntia ennen kotiinlähtöä. Pakkasta -3 ja aurinko paistoi = nappasin lämmityslaitteen puhaltimen nollille kun starttasin. Kylmä ei matkalla tullut missään vaiheessa, ei pipoa tai hanskoja. Tässä oppii näköjään samalla senkin, että lämmityslaitetta on tullut käyteltyä ihan turhaan !
Kuva
Polttomoottori käynnistyi 20m ennen kotipihaa ylämäessä... Ajelin muuten täysin normaalinopeutta enkä ollut kenenkään jaloissa, mutta viimeisen kilometrin matkalla hieman kikkailin, että pääsin viimeiseen laskuun ennen kotipihan liittymää vielä ajoakun varassa. Melkein onnistui, toisaalta, -3 astetta pakkasta, tämä antaa kovasti uskoa siihen, että kevään koittaessa ja siitä pitkälle syksyyn mennään työmatka lähes kokonaan sähköllä. Toimintasäteeksi auto ilmoitti työpaikalta lähtiessä 19km, aika lähelle arvuuttelija osui. Vaihteisto oli B:llä, joka tehostaa jarrutusvoiman talteenottoa.
Tällä kapasiteetilla joutuu hieman säätämään tämänpituisella työmatkalla, mutta toisaalta, se tuo mielenkiintoa "säästämiseen".

Jäljellä olevan kokonaistoimintamatkan (bensa+sähkö) käyttäytyminenkin selvisi. Ihmettelin, kun matka tippui, vaikka ajelin sähköllä. Tippuu joo, mutta kun lataa auton, nämä kilometrit lisätään aina toimintasäteeseen takaisin. Tuolla normaalilla n. 36 kilsan edestakaisella työmatkalla toimintasäde on pudonnut viime päivinä n. 4-5 km reissu, kun olen ladannut kummassakin päässä. Katsellaan, koska bensamittari alkaa polttaa varoitusvaloa, sitten saa jonkinlaista osviittaa siitä, mikä muodostuu tankkausväliksi tässä peruspyörityksessä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään Prius oli työkaverin käsittelyssä, pesu, vahaus ja kunnon myllytys. Nyt on kiiltävä ja liukas pinta, kelpaa kelien salliessa huuhdella liat pois. Auto on myöskin taas valkoinen. Luulin, että oli tähänkin asti, mutta myllytyksen ollessa vaiheessa kävi selväksi, että valkoiseksi luultu oli enempi keltainen, vaan ei ole enää. Huomenna jos hyvin käy, samanlainen käsittely emännän Avensikselle, sitä ei olekaan kunnolla vahattu kertaakaan sen jälkeen kun 4.5 vuotta ja vajaat 140000 km sitten tuli meidän käyttöön. Saattaa olla siis jonkinverran isompi haaste siistijälle...

Sitten edellisen päivityksen on pyöritetty perustylsää keskitalven rulettia töistä kotiin ja takaisin. Kelitkin ovat seilanneet talvisissa merkeissä nollan ja -15 asteen välillä, lunta tullut taivaalta vuorotellen auringonpaisteen kanssa. Huomiseksi onkin sitten vaihteeksi luvassa silkkaa vettä ja reilusti plussaa, talvikeli muuttuu taas jää*elvetiksi. Kivaa. NOT. Eka tankillinen edelleen menossa, keskikulutus näyttää 2.6 litraa ja sähköajon osuus pyörinyt 42-43% paikkeilla. Viikonloppuna joutunee ajamaan pidemmän pyräyksen ja rikottaneen tonnin raja tankillisella, toki joudutaan myös perinteisemmille Priuksen kulutuslukemille perushybridinä.

Sähköautomarkkinoita on tullut opiskeltua, Ampera on suljettu pois vaihtoehdoista, haetaan muita ratkaisuja, mutta ollaan toistaiseksi vain kuulolla. Ei ole kiirettä, paljon on tapahtumassa lähiaikoina sähköautoilun alalla. Todennäköisimmin hankin tähän perusajoon edullisen EV:n Peugeot Ion/Mitsubishi i Miev/Citroen C-Zero/Nissan Leaf-rintamalta ja siihen rinnalle jonkun harrastepelin tapaisen satunnaisille pitkille reissuille, tai sitten panostan ykköskulkineeseen kunnolla kun tulee järkeviä vaihtoehtoja, joko ostamalla tai liisaamalla. Tuollaisen kulkineen tuonti tai tuottaminen Euroopasta on alkanut kiinnostaa enenevässä määrin. Pelkän polttomoottorin varaan tuskin palaan omalla kohdallani enää koskaan, ellei taloudessa tai muussa elämäntilanteessa satu jotain mullistavaa. Emännän auto tullee olemaan konservatiivinen perusbensa vielä pitkään, joten ei tässä todellisuudesta pääse vieraantumaan...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Uusimmassa Sonettwärlden -lehdessä oli juttu EV:ksi konvertoidusta V4 Sonettista. Kieltämättä pikkaisen sekin optio houkuttaisi mutta toisaalta taidan digata kölniläisen käyntiäänistä vähän avaramman tuplaputkiston läpi enemmän.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ensimmäinen kuukausi takana töpseli-Priuksella. Kilsoja tuli vaatimattomat 906, osan kuukautta oli käytössä vielä C1, ajosuorite yhteensä oli jotakuinkin normaali keskitalven vajaat 1200 km. Nollasin EV-HV seurannan hieman myöhässä, joten dataa tuosta mainitusta km-suoritteesta on 747 kilometrin ajalta. Sähköllä 45% ja hybridinä 55%. Noilla luvuilla voi vain todeta, että auto sopii ajoprofiiliini erinomaisesti. Bensaa on kulunut tuolla 747 km matkalla ajotietokoneen mukaan 19 litraa ja sähköä 77kwh. Tyytyväisiä ollaan. Noin yleisesti auto on toiminut, no, kuten Prius, eli kuin ajatus. Helppoa ja huoletonta. Auton tavoille on oppinut nopeasti, näillä hieman plussalla olevilla keleillä ajan työmatkan aina alle 1 litran kulutuksella, kaksi edellistä 0.4 ja 0.8, ei tarvitse edes ihmeemmin pinnistellä. Kokemukset tukevat vahvasti ajatusta siitä, että hankin pääasialliseksi autokseni sähköauton. Vuotuisesta n. 18000 km ajosuoritteesta tulee viimeisen vuoden kokemuksen mukaan n. 14000 km tässä pikkupyörityksessä ja n. 4000 km pidemmillä matkoilla. Karkeasti n. 80% ajoistani ajaisin kotona yön aikana ladatulla sähköllä. Tämän hetkisellä sähkön hinnallani tuon 14000 km kulu olisi 252 euroa, eli 1.8 euroa/100 km. Se on aika vähän. Lopuille kilsoille ja niille muutamille oikein pitkille reissuille voin hankkia jonkin harrastepelin tms., joko pakun tai h-auton. Olen jo pitkään seuraillut Toyota Camryja, mulla on jokin soft-spot tuolle Toitsun isolle sedanille, tässähän olisi hyvä tekosyy laittaa sellainen pihaan...

Asiasta kukkaruukkuun, Avensis oli tänään kaverin käsittelyssä. Kaksi hiontalaikkaa meni tärviölle, "*ittumainen homma" kommentoi kaveri kesken turneen. Mikä mielenkiintoisinta, takaluukusta löytyi kaksi ruostekukkaa, oikein maalin alta. Prkl. Autolla ikää viisi vuotta. Ovat tässä talven aikana alkaneet kukkimaan, koska viime syksynä niitä ei vielä ollut. Sillä lailla. No, hakusessa on muutenkin kahden belgianpaimenkoiran tuplahäkin kokoinen takapaksi, Avensiksen tavaratilan muotoilu ei tue tätä, kun nyt pitkästä aikaa on taas tilanne, että on kaksi täysiveristä harrastekoiraa. Isoja rahoja ei ole tarkoitus sijoitella, joten vaihtoehdoiksi olen rajannut käytännössä Ford Focuksen ja Honda Civic Tourerin. Otetaan kumpikin koeajoon jossain vaiheessa, perinteinen Hondan 1.8 ahtamaton bensa vs. Fordin litrainen 125-heppainen turbollinen Ecoboost. Tavaratila toki ratkaisee ja se on kummassakin erinomaisen kokoinen ja muotoinen. Avensis on tänään viimeisen päälle myllytetty, juuri huollettu ja omaa kahdet hyvät renkaat, seuraavan n. 10-15000 km aikana auton kuitenkin vaihtunee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tää on mahtavaa seurattavaa. Mies on kyllä todella patologinen "sukkien vaihtaja". Vaikuttaakin siltä, että auton vaihdon suunnittelu alkaa siinä kohtaa, kun ollaan ajamassa autokaupasta ensimmäistä kertaa uudella autolla ulos.

Jatkakaa :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Äsken treenireissulla pyörähti trippiin 1000 km. Siis sillä ekalla tankillisella. Tuohon maagiseen lukuun en olekaan koskaan aikaisemmin päässyt, millään autolla. Matka jatkuu, lataillaan sen mitä pystytään ja bensalla loput. Tosi raskaassa ja kosteassa räntäloskassa äsken kaupunkireissu mennessä 2.6 ja tullessa 1.8, puhallus pauhasi koko ajan ja ilmastointiakin piti käyttää päällä, kun ei meinannut tuulilasi pysyä kirkkaana. Karmea keli. Siihen nähden oikein asiallinen suoritus.

Kävin tänään koeajamassa -07 mallista 4wd Hiacea. Oli sen verran sopiva hinta, että oli pakko tsekata. Mentiin paikalle kaverin 390 tkm ajetulla samanlaisella. Oli hyvä vertailla. Tällä ajettu 270 tkm. Taas hyvä esimerkki, että kilsat ei kerro mitään, vaan se, miten ne on ajettu ja autosta pidetty huolta. Perä paukkui sopivasti vedättäessä, kytkimen painelaakeri rahisi tosissaan, webasto ei lähtenyt tulille ja sitä rataa. Pelleissäkin olisi ollut askarreltavaa ja talvirenkaat olivat ihan finaalissa. Alkoi kalkulaattoriin kertyä euroja kun laskeskeli. Hinta oli kuulemma tosi tiukka. Joopa joo. Kun kerroin perän kolahtelusta ja siitä etten ehkä pyydetyllä hinnalla halua alkaa remonttia tekemään, kommentoi, että myydään sitten sellaiselle, joka vaan ajaa eikä korjaa. Hmmm. Ajatus siis on, että kun on Hiace, niin voi myydä vikoineen päivineen pyyntihinnalla ja koska kuitenkin jollekin kelpaa, kun on Hiace, niin ei tarvitse edes yrittää tehdä kauppaa sellaisen kanssa, joka ottaa puheeksi ihan selvän vian tai viat.. Jäi kyllä taas vaihteeksi niin paskanmaku suuhun Toyotan-merkkiliikkeestä, että huh. Hyvä kun myyjä silmiin viitsi katsoa. No, tulipa tsekattua, niin ei jäänyt askarruttamaan.
Eiköhän jostain asiallinen nelikko romunkuskaukseen mullekin jossain vaiheessa löydy.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja duuduu »

IC1970 kirjoitti:Keväämmällä sitten täytyy etupenkit jollain systeemillä putsata, nahkaiset tms. penkkien sivut ovat ok, mutta keskellä oleva kangas on tahraantunut ja tummunut, taas kerran totean, että autoon ei vaalea sisustus sovi, kas kun siinä kaikki näkyy. Takapenkit ovat siistissä kunnossa, mutta edessä on tekemistä.
Minä taas totean, että vaalea sisusta on autoon ainoa oikea, mutta sen on oltava nahkainen, koska kankaiseen jää jo lumipaakusta tumma jälki.

E: Jos sisustan on pakko olla kangasmallia, niin silloin tumma sävy on pakollinen edellä mainitusta syystä. Vaalea kangas ei vain toimi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään seikkailtiin mukavuusalueen ulkopuolelle, kun käytiin pojan kanssa Järvenpään uutta valtavan kokoista kuplahallia ihmettelemässä. Perhana, 120m pitkä ja reilut 80m leveä, piti oikein ottaa panoraamakuva todisteeksi, vois vaikka näyttää Porvoon päättäjille, että tämmöisiä tännekin saa rakentaa, ettei tarvitse junnujen talvella pelata jalkapalloa lumessa ja pakkasessa.

Mutta joo, Prius suoriutui vallan hienosti reissusta. Aurinko paistoi, pakkasta oli muutama aste mennen tullen. Mennessä 3.8 ja tullessa 4.0 litraa satasella. Opin taas ihan uusia kuvioita. Työmatkalla voi asennoitua siihen, että yrittää käyttää mennessä ja tullessa mahdollisimman paljon ajoakun kapasiteetista, kun pystyy latailemaan kummassakin päässä. Tämän päivän reissulla oli käytettävissä n. 16 km sähköä 150 km matkalla. Hmmm. Ajelin HV-tilassa muuten, paitsi ihan selvät "kaupunkiosuudet", joilla käytin EV-tilaa. Tuli selväksi, että pitkällä reissulla ei kannata ajattaa ajoakkua täysin tyhjäksi, jos virtaa on edes 100m ajoa varten, tietokone käyttää EV-ajotilaa myös HV-tilassa todella innokkaasti. Tuossa taitaa olla juuri suurin ero normi-Priukseen kun tähän Plug-iniin vertaa. Maantiellä kun posottelin rajoitus +8-10 km/h vakkarilla, otettiin talteen risteyksiin ja nopeusrajoitusten pudotessa kaikki mahdollinen jarrutusenergia, useampi kilometri tuli rangeen lisää näissä tilanteissa.

Mulla on kokemusta kahdesta perus-Priuksesta, kummastakin sukupolvesta, n. 20 tkm matkalta. Siltä pohjalta väitän, että tämä Plug-in on n. litran verran etevämpi maantiellä, kuin sisaruksensa. Auton tavassa käyttää HV ja EV-tilaa on suuri ero kun vertaa noihin aikaisempiin omistuksiin. Olen oikein positiivisesti yllättynyt, tämä veijari on paljon etevämpi pitkässä juoksussa kuin uskoinkaan.

Sanoisin, että mulla on vielä opittavaa, mutta vähitellen alkavat ahaa-elämykset osua maaliin. Ajoltaan noin muuten, niin Prius on kyllä miellyttävä vekotin, paras automaatti ikinä ja ajotuntuma jopa noilla loppuunajetuilla kitkolla on mukavan letkeän pehmeä, olematta kuitenkaan epämääräinen tai muuten arveluttavan tuntuinen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy sanoa, että jos mittarin lukemat vastaa myös todellista kulutusta, niin todella pienellä menee pidemmälläkin matkalla. Oma käsitykseni on ollut, että maantiellä on turha kuvitella paljoa säästävänsä hybridillä vs. perinteinen. Mutta nelosen kulutus Priuksen kokoiselle autolle käytännön ajossa ja talvikelissä on kyllä aika suoritus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin