"Autonvalmistaja Opelin omistava General Motors on myymässä saksalaismerkin PSA Groupille.
PSA Groupin tiedottaja vahvistaa uutistoimisto Reutersille, että neuvottelut kaupasta ovat käynnissä.
Opel on tarkoitus fuusioida ranskalaiseen PSA Groupiin, joka valmistaa tätä nykyä Peugeot, Citroën ja DS -merkkisiä autoja.
Uutistoimiston mukaan neuvottelut ovat jo niin pitkällä, että sopimuksesta kerrotaan jo lähipäivinä."
Seuraavaksi sit parhaat saksalaiset saa grilliltä?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i #5588
Minusta puheet Opelin huonosta laadusta on 80-90 lukujen taitteen ajalta. No, onhan toki esim. vaihteistomurheita määrätyssä vaihteistossa viime vuosina ollut liikaa, mutta yleisesti ottaen ihan kelpo autoja. Kokemustakin jo on yhdestä yksilöstä. Tällainen kauppa voisi olla ihan hyvä ja toivottavakin asia. Amerikan suunnalta ei tunnetusti ole ihan liikaa paneuduttu GM:n eurooppalaisiin merkkeihin. Opel on hyvä esimerkki siitä, miten hyvin huonot kokemukset laadusta säilyy. Vuoden 85 Muna-Kadetin maaliongelmat ja ensimmäisten Vectrojen katon ruostumiset tulee ekana mieleen, kun muistelee sen aikaisia Opeleita. 80- luvun alkuun asti Opelit oli hyvinkin kestäviä kulkijoita, C-mallin Kadetteja näkee edelleen liikenteessä.
KN/Lieto kirjoitti: No, onhan toki esim. vaihteistomurheita määrätyssä vaihteistossa viime vuosina ollut liikaa, mutta yleisesti ottaen ihan kelpo autoja.
No tuohan johtuu vaan siitä, että GM powertrain yksikkö sijaitsi ainakin joskus Trollhättanissa, lienee porsivat lootat sieltä peräisin
Mutta hyvä uutinenhan tämä. Opelilla on varsin asiallinen mallisto nykyään, eikä laadussa ole moitittavaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sitä ole joskus tuuminut, että kun ennen sanottiin, että Saappit on tehy Ooppelin osista, niin kummilla oli suurempi syy loukkaantua, Saabien vai Opelien omistajilla ? Noh, jottei enää kenenkään tarvitsisi, niin hyvinhän nuo pelittää...
Muistaako joku, miten kävi kun PSA viimeksi osti amerikkalaisen konsernin Euroopan operaatiot?
Toki ajat, brändit ja haasteet olivat erit, kun Chrysler Europesta Talbottia leivottiin. Tuossa tarinassa on silti yllättävän paljon linkkiä Saabiin ja Ugin tehtaaseen, kuten nyt tällä Opel-kuviollakin. PSA on ilmeisesti saanut taloutensa viime vuosina jonkinlaiseen kuntoon, että ei tämä välttämättä Opelille huono järjestely olisi. Mutta vähän nuo ranskalaiset pelottaa, kun ovat aika omalaatuista porukkaa. Toisaalta kun GM:n alla Opelia ei ole päästetty kunnolla kansainvälistymään, niin ehkä PSA:n lähes globaalista markkina-asemasta voisi olla Opelille hyötyä. Mutta miten Opel asemoitaisiin brändinä, jotta se ei kilpaile suoraan PSA:n muita brändejä vastaan? Nythän Opel on imagoltaan samaa luokkaa Peugeotin kanssa, sitikka on sitten persoonallisempi ja DS:stä koittavat epätoivoisesti tehdä premiumia.
GM ei ole niitä parhaiten brändejänsä ja tytäryhtiöitään hanskaavia omistajia. Kun seuraava talouskriisi jäädyttää jenkkilässä lava-automarkkinat, niin taas on GM valtion sylissä ja valtameren takaiset yksiköt saavat niellä myrkkypillerin. Silti pitää ihmetellä, mitä GM nyt oikein aikoo Euroopan markkinoiden suhteen? Chevrolet vedettiin pois Länsi-Euroopasta, Saabista pyristeltiin eroon ja nyt Opel myytäisiin pois. Käytännössä GM lähtisi siis Euroopasta samalla kun sen naapurit Ford ja FCA porskuttavat täällä menemään. Eurooppa on taloudeltaan laiska vanhainkoti, mutta ei tämän mantereen automarkkinat nyt ihan olemattomat ole. Ehkäpä ovat vuosikymmenten epäonnistuneiden Euroopan seikkailujen jälkeen GM:n pääkonttorissa viimein todenneet, että lopetetaan yrittäminen kun ei osata?
KN/Lieto kirjoitti: No, onhan toki esim. vaihteistomurheita määrätyssä vaihteistossa viime vuosina ollut liikaa, mutta yleisesti ottaen ihan kelpo autoja.
No tuohan johtuu vaan siitä, että GM powertrain yksikkö sijaitsi ainakin joskus Trollhättanissa, lienee porsivat lootat sieltä peräisin
Mutta hyvä uutinenhan tämä. Opelilla on varsin asiallinen mallisto nykyään, eikä laadussa ole moitittavaa.
2013 tuli tähän taloon uusi insignia, kolmen vuoden aikana se oli 4 kuukautta korjaamoilla. sitä kuskattiin hinausauton kyydillä aika perhanan monta kertaa.
Tekisi mieli hommata NG9-5 mut jotenkin jäi paskamaku noista insignian sähkö ja mekaanisista vioista.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Hienoa
Tosiaan saattaa olla parempi liike ku jäädä GM hoteisiin. Mulla meni luotto opeleihin kun noita jakohihnojakin alkoi hajota alle 30tkm ajossa ja maalipinnat irtoili ja puhkiruostumistakuunkinhan sai opelin kanssa kaupan päälle.
Ollu Vectra -98, Kadett -86 ja ascona -77 ja arvatkaa mikä noista oli paras ajaa sekä vähiten korjattavaa ajettuja km kohti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Olen antanut kertoa itselleni, että Opelin talouspäällikkö (tms) vaihtui joskus 70-80 luvun taitteessa. Tämän seurauksena alihankintasopimuksia neuvoteltiin uusiksi, eli hintoja alemmaksi. Tämän seurauksena Opelin laatu romahti. Menetetyn aineen palauttamiseksi on tehty töitä jo yli 30 vuotta ja kieltämättä se on alkanut tuottaa tulosta. Sama juttu Citroenin ja Peugeotin suhteen. Näiden merkkien mainetta rasittaa ja hintoja painaa edelleen 70- ja 80-luvuilla saatu maine monimutkaisina ja helposti ruostuvina autoina.
Pointtini on, että hyvä maine on todella helppo menettää, ja sen palauttaminen vaatii aikaa ja työtä.
AZP kirjoitti:Muistaako joku, miten kävi kun PSA viimeksi osti amerikkalaisen konsernin Euroopan operaatiot?
Toki ajat, brändit ja haasteet olivat erit, kun Chrysler Europesta Talbottia leivottiin. Tuossa tarinassa on silti yllättävän paljon linkkiä Saabiin ja Ugin tehtaaseen, kuten nyt tällä Opel-kuviollakin. PSA on ilmeisesti saanut taloutensa viime vuosina jonkinlaiseen kuntoon, että ei tämä välttämättä Opelille huono järjestely olisi. Mutta vähän nuo ranskalaiset pelottaa, kun ovat aika omalaatuista porukkaa. Toisaalta kun GM:n alla Opelia ei ole päästetty kunnolla kansainvälistymään, niin ehkä PSA:n lähes globaalista markkina-asemasta voisi olla Opelille hyötyä. Mutta miten Opel asemoitaisiin brändinä, jotta se ei kilpaile suoraan PSA:n muita brändejä vastaan? Nythän Opel on imagoltaan samaa luokkaa Peugeotin kanssa, sitikka on sitten persoonallisempi ja DS:stä koittavat epätoivoisesti tehdä premiumia.
GM ei ole niitä parhaiten brändejänsä ja tytäryhtiöitään hanskaavia omistajia. Kun seuraava talouskriisi jäädyttää jenkkilässä lava-automarkkinat, niin taas on GM valtion sylissä ja valtameren takaiset yksiköt saavat niellä myrkkypillerin. Silti pitää ihmetellä, mitä GM nyt oikein aikoo Euroopan markkinoiden suhteen? Chevrolet vedettiin pois Länsi-Euroopasta, Saabista pyristeltiin eroon ja nyt Opel myytäisiin pois. Käytännössä GM lähtisi siis Euroopasta samalla kun sen naapurit Ford ja FCA porskuttavat täällä menemään. Eurooppa on taloudeltaan laiska vanhainkoti, mutta ei tämän mantereen automarkkinat nyt ihan olemattomat ole. Ehkäpä ovat vuosikymmenten epäonnistuneiden Euroopan seikkailujen jälkeen GM:n pääkonttorissa viimein todenneet, että lopetetaan yrittäminen kun ei osata?
toi on muuten ihme miten GM on mennyt brändäyksen ja tuotedifferoinnin edelläkävijä yrityksestä tollaseksi mitä se tällä hetkellä on. Mitä pitää firmassa tapahtua että noin käy? Liikaa menestystä?