Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Ehkä ne halvat hinnat oli vain keino päästä markkinoille. Nyt viidakkorummut on pärissy halvoista autosopimuksista, niin Esson pokerikoneen vieressäkin tiedetään, että autoverkkokaupasta saa halvalla auton.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Ns. perheen käyttöautoksi haluaisin oikeasti liisarin. Käyttöautoon ei oikeastaan haluaisi sitoa pääomaa eikä minkäänlaisia tunnesiteitä. Saabeihin ei oikein millään osaa suhtautua pelkkänä kulkuneuvona. Liisari olisi siinä mielessä parempi, kulut olisi ennakoitavissa ja vian iskiessä saa laina-auton alle.
Ongelma on, että liisari ei vielä ole kilpailukykyinen hinnaltaan. Liisarin vuokra ei saisi ylittää sitä summaa, mikä oman auton kuukausierä, vakuutukset, määräaikaishuollot ja renkaat muodostavat. Hihasta vedettynä liisarin vuokra saisi käytännössä olla maksimissaan 400 €/kk, ja sillä rahalla ei kovin kummoista kinneriä saa alle. Tai voi saadakin, mistäpä sen tietää.
Ongelma on, että liisari ei vielä ole kilpailukykyinen hinnaltaan. Liisarin vuokra ei saisi ylittää sitä summaa, mikä oman auton kuukausierä, vakuutukset, määräaikaishuollot ja renkaat muodostavat. Hihasta vedettynä liisarin vuokra saisi käytännössä olla maksimissaan 400 €/kk, ja sillä rahalla ei kovin kummoista kinneriä saa alle. Tai voi saadakin, mistäpä sen tietää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Tällainen ratkaisu on teoriassa mahdoton. Eihän nuo mainitsemasi kulut avaruuteen katoa, vaan ne samat kulut maksaa auton leasingyritys. Ja eihän se yritys voi sitä autoa halvemmalla liisata eteenpäin, mitä sen omat kulut on. Lisäksi yritys ottaa itselleen riskin arvioitua suuremmasta arvonalenemasta jne. Eli vuokraaminen/liisaaminen on teoriassa pakko olla kalliimpaa kuin itse omistaminen. Ellei vuokraaja/liisaaja ole sitten joku hyväntekijä joka saa tulonsa jostain muualta.tsaarela kirjoitti:... Ongelma on, että liisari ei vielä ole kilpailukykyinen hinnaltaan. Liisarin vuokra ei saisi ylittää sitä summaa, mikä oman auton kuukausierä, vakuutukset, määräaikaishuollot ja renkaat muodostavat. Hihasta vedettynä liisarin vuokra saisi käytännössä olla maksimissaan 400 €/kk, ja sillä rahalla ei kovin kummoista kinneriä saa alle. Tai voi saadakin, mistäpä sen tietää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
^No ei välttämättä, jos liisinkiyhtiö saa etua suuresta autokannasta esim. hankkimalla autoja isommissa erissä edullisimmalta tarjoajalta, tekemällä huoltosopimuksen jonkin liikkeen kanssa jne. Todennäköisesti hyvän luottoluokan yritys saa myös lainaa selvästi halvemmalla.
Tällöinkin tietysti saatetaan hinnoitella (ja varmasti hinnoitellaankin) yli yksityisen vastaavien kustannusten sillä idealla, että asiakas maksaa kuitenkin vaivattomuudesta ylimääräistä ja näin irtoaa isompi kate.
Tällöinkin tietysti saatetaan hinnoitella (ja varmasti hinnoitellaankin) yli yksityisen vastaavien kustannusten sillä idealla, että asiakas maksaa kuitenkin vaivattomuudesta ylimääräistä ja näin irtoaa isompi kate.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Autoverkkokaupan yksityisleasing oli olemassa jo uusivuodeksi-kampanjan rinnalla. Kalliiksi todettiin. Uusivuodeksi ei välttämättä ole poistunut, päivittävät tarjolla olevaa mallistoa ym., näin kertovat asiasta tietävät. Seurataan. Tuon diilin ohella tämän hetken varteenotettavin on Laakkosen Fiksudiili, joka on järkevän hintainen, jos vaan kilsat riittävät. Kaikki muut lähtevät kuukausimaksujen puolesta lapasesta.
Itse olen kiinnostunut sähköauton liisaamisesta, jolloin voisi hankkia siihen rinnalle niille reissuille joita ei halua suunnitella, jonkun harrastekinnerin tai sen pakun. Kipuraja menee myös siellä 400 euron paikkeilla, kolmosella pitäisi kk-hinnan alkaa, sitten voisi harkita. Joku OP:n Kulku on aika hävyttömissä hinnoissa vielä.
Itse olen kiinnostunut sähköauton liisaamisesta, jolloin voisi hankkia siihen rinnalle niille reissuille joita ei halua suunnitella, jonkun harrastekinnerin tai sen pakun. Kipuraja menee myös siellä 400 euron paikkeilla, kolmosella pitäisi kk-hinnan alkaa, sitten voisi harkita. Joku OP:n Kulku on aika hävyttömissä hinnoissa vielä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Sähköä oli vielä 1.4km ajoon kun kotipihassa virrat katkaisin. Lämpötila reilut +6 ja auringonpaiste, laitoin lämmityslaitteen kesäsäädöille töistä lähtiessä, kun ei lämmitykselle ollut tarvetta. Tietokone lupasi 19.4 km, joka sekin on uusi ennätys. Hitaasti mutta varmasti on ennuste viime päivinä kasvanut kelien parantuessa. Eipä tämä työmatkailu ilman bensamoottorin osallistumista näytä olevan edes haaste, kun lämmöt kiipeävät plussan puolelle. Oikein hyvä !
Viimeiset vajaat 350 km tätä normipyöritystä on menty yli 60% sähköllä ja bensiininkulutus on pudonnut ekasta tankillisesta litralla. Viikonloppuna sotketaan lukemia, kun käväistään pojan kanssa talviliigan loppupeleissä Oulunkylässä. Mielenkiintoista nähdä, millaisilla lukemilla tuollainen eestaas reissu ilman välilatausta mennään, kun moottoritietä on matkasta reilu kolmasosa. Vertailuluku Kehä 1:n ramppiin tultaessa on hybrideistä mm. Honda Insightista ja vuosien 2009 1-kopan ja 2010 2-kopan perus-Priuksesta.
Testi jatkuu, vähällä menee, mutta menköön.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Kiinnostavaa olisi nähdä hybridien käytännön keskikulutuslukuja. Heitin eilen, kun sattui olemaan ylimääräistä aikaa ennen autoliikkeiden sulkeutumista, koeajolenkin Kia Nirolla.
Ihan leppoisa ajokokemus, vaikka kiihtyvyydestä ei nyt kannata puhua kovin paljoa. Pettymys oli vaan sen lenkin kulutus: 5.8 litraa / 100km. Jotenkin olettaisi, että menisi pienemmällä. Ajoin tuon lenkin nimittäin aika rauhallisesti. Ei taida nykyaikaista dieselkonetta päihitttää ainakaan tavallinen hybridi matka-ajossa. Veikkaan, että VAG 1.2 tdi tai 1.6 tdi menee vähemmällä eikä nuo pikkuruiset bensaturbot (ecoboost, tsi yms.) kauaksi jää.
Sähköautoon verrattuna toki "tavallinen" hybridi on helppo. Ei tarvitse miettiä mökkimatkalla missä ladataan.
Ihan leppoisa ajokokemus, vaikka kiihtyvyydestä ei nyt kannata puhua kovin paljoa. Pettymys oli vaan sen lenkin kulutus: 5.8 litraa / 100km. Jotenkin olettaisi, että menisi pienemmällä. Ajoin tuon lenkin nimittäin aika rauhallisesti. Ei taida nykyaikaista dieselkonetta päihitttää ainakaan tavallinen hybridi matka-ajossa. Veikkaan, että VAG 1.2 tdi tai 1.6 tdi menee vähemmällä eikä nuo pikkuruiset bensaturbot (ecoboost, tsi yms.) kauaksi jää.
Sähköautoon verrattuna toki "tavallinen" hybridi on helppo. Ei tarvitse miettiä mökkimatkalla missä ladataan.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Alkaa jo nuukaa ihmistä kiinnostamaan
Itsellä ajot pääasiassa pikkukaupunki/taajamaseutu, harvakseltaan valtatietä & motaria. Työmatka tuollainen 15km suuntaansa, niin töpseliauto olisi just passeli. Latauksen onnistuminen työpaikan parkkipaikalla vielä arvoitus.
Itsellä ajot pääasiassa pikkukaupunki/taajamaseutu, harvakseltaan valtatietä & motaria. Työmatka tuollainen 15km suuntaansa, niin töpseliauto olisi just passeli. Latauksen onnistuminen työpaikan parkkipaikalla vielä arvoitus.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Aika hyvä tai sopiva työmatka ladattavalle hybridille! Tuo Niro sopii ilmeisesti kaikkein huonoimmin motarille, koska kulutus nousee silloinpatse kirjoitti:Alkaa jo nuukaa ihmistä kiinnostamaan
Itsellä ajot pääasiassa pikkukaupunki/taajamaseutu, harvakseltaan valtatietä & motaria. Työmatka tuollainen 15km suuntaansa, niin töpseliauto olisi just passeli. Latauksen onnistuminen työpaikan parkkipaikalla vielä arvoitus.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Tämähän ei vissiin iästä päätellen päivävaloasennossa polta takavaloja? Saatko kuikuiltua, että jos auto on paikoillaan, perä pimeänä ja päivävalot päällä ja painat jarrua, niin palaako takana kaikki jarruvalot vai vain keskimmäinen (ns. lisäjarruvalo, kuten niitä ennen kutsuttiin)?
Ei muuten mutta bongasin tänään bussipysäkillä patteritojotan (pikaisesti veikaten kyytiinotto/kyydistäpäästö -tyyppinen tilanne), jossa keulalla paloi päivävalot ja takana tosiaan vain tuo keskimmäinen jarruvalo. Jäi mietityttämään että voiko Toyotassa olla vikaa vai onko tuo ihan toivottu energiansäästöominaisuus.
Ei muuten mutta bongasin tänään bussipysäkillä patteritojotan (pikaisesti veikaten kyytiinotto/kyydistäpäästö -tyyppinen tilanne), jossa keulalla paloi päivävalot ja takana tosiaan vain tuo keskimmäinen jarruvalo. Jäi mietityttämään että voiko Toyotassa olla vikaa vai onko tuo ihan toivottu energiansäästöominaisuus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
*Täytyypä kuikuilla, mutta lähtisin siitä, että jos ei kaikki jarruvalot pala, on jotain vikaa. Tosin vika ja Prius, nuo kaksi toisiinsa kuulumatonta sanaa Mutta, tuntuisi perin oudolta, että omat jarruvalot eivät palaisi, kun se on nimenomaan lisäjarruvalo, niiden kahden kaikista löytyvän lisäksi. Perä on joo pimeä kun ei katkaisinta käännä vaan menee etupään ledituikuilla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Outoa, joo, siksi se huomioni kiinnittikin kun en ole moista tilannetta ennen nähnyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Niin, kaikki kolme jarruvaloa ovat pakollisia varusteita, joten eiköhän kyse ollut viasta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Kyllä tämä sähköpellely on jo liian pitkällä jos jarruvalotkin sammutetaan säästömielessä
Koko päivävalokikkailun ilman valoja ajaminen ei mielestäni sovellu tänne pohjolaan. Pitämällä perä pimeänä säästetään ehkä jopa litra bensaa koko auton käyttöaikana...
Eski
Koko päivävalokikkailun ilman valoja ajaminen ei mielestäni sovellu tänne pohjolaan. Pitämällä perä pimeänä säästetään ehkä jopa litra bensaa koko auton käyttöaikana...
Eski
Re: Töpseli-Toyotan seikkailut
Jos autolla ajetaan elinkaaren aikana 300 tkm keskinopeudella 50 km/h, kulkee auto elinaikanaan 6000 tuntia. Jos tästä puolet on valoisaan aikaan, säästyy takavalojen (2x5W, ledeillä vähemmän) pimentämisellä auton elinkaaren aikana 30 kwh. Tämä vastaa n. kolmea litraa polttoainetta, jos auton sähkö tuotettaisiin 100 % hyötysyhteella. Todellinen hyötysuhde varmaan 20-30 % paikkeilla, eli litrat voinee kertoa vaikka neljällä.
Ehkä luokkaa litra/vuosi voisi säästyä.
Ehkä luokkaa litra/vuosi voisi säästyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K