Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei kai näillä patteriautoilla kukaan edes kuvittele pääsevänsä 300K matkaa. Eikös nille ole suunniteltu korkeintaan 5 vuoden käyttöikä ja siitäkin suurin osa latauksessa :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pahojen kielien puheista huolimatta ainakin Prius, joka on ollut tuotannossa jo 20 vuotta, on yllättänyt epäilijät kestävyydellään.

https://www.nettiauto.com/8639603
https://www.nettiauto.com/8662310
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

AZP kirjoitti:Jos autolla ajetaan elinkaaren aikana 300 tkm keskinopeudella 50 km/h, kulkee auto elinaikanaan 6000 tuntia. Jos tästä puolet on valoisaan aikaan, säästyy takavalojen (2x5W, ledeillä vähemmän) pimentämisellä auton elinkaaren aikana 30 kwh. Tämä vastaa n. kolmea litraa polttoainetta, jos auton sähkö tuotettaisiin 100 % hyötysyhteella. Todellinen hyötysuhde varmaan 20-30 % paikkeilla, eli litrat voinee kertoa vaikka neljällä.

Ehkä luokkaa litra/vuosi voisi säästyä.
Eli aivan hölmöä säästöä. Pelleilyä
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hesan keikka heitetty. Ajoakun käytin loppuun n. 110 km matkalla, viimeiset 20 km anoppilasta kotiin mentiin tyhjällä akulla. Mennessä kulutus 4.4, tullessa 4.5 ja anoppilasta tyhjällä akulla kotiin 4.1.

Moottoritiellä ajelin mittari 124-125 joka on tasan 120 km/h todellista. Minuuttikulutusta mittaavat palkit naputtivat tyypilliseen hybriditapaan 5-6 litran lukemia, maastosta riippuen. Takaisin tullessa katselin, että n. 20 minuutin rupeamaan tuli 3 x 4 litran palkkia, 14 x 5 litran palkkia ja 3 x 6 litran palkkia. Suurta eroa perushybridiin ei ole, tälläkin mukavuusalue menee satasen nopeudessa kulutuksen suhteen, tämänhetkisellä kokemuksella uskallan väittää, että satasen vauhtiin asti maantiellä tämä kuluttaa max 3.5-4 litraa ja siitä eteenpäin sitten lisää niin että todellisessa 120 km/h menee n. 5.5 litraa.

No, sinänsähän tuossa ei ole mitään mullistavaa, taloudellinen myös vauhdikkaammassa ajossa, mutta menettää sähköetunsa, tietenkin. Omat kokemukset tukevat kuitenkin sitä dataa mitä olen tuosta lukenut, että monta asiaa on tässä PHEVissä mietitty uudestaan ja hivenen kehitetty normi-Priuksesta. Kun lähdetään tilanteesta, että ajoakku on tyhjä eikä sitä etua ole, tämä tuntuu vievän 0.5-1 litraa vähemmän satasella myös silloin, mitä noita kahden edellisen Priukseni muistiinpanoja tutkin. Samat tiet, sama kuski, mutta vähemmällä vain menee, ei satunnaisesti, vaan koko ajan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Jos tätä lukiessa herää jonkinlainen kiinnostus sähköauton kokeiluun niin suosittelen katsomaan merten yli Viroon. Siellä esim. 350kw Tesla 175eur vrk.

Onko Teslasta 350kw versiota, ei hajuakaan. Luotetaan vuokraajan tietoihin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vähän lisää "dataa".

Kotoa lähdettiin ajoakku täynnä, lämpötila +1, käytin lämmityslaitetta normaalisti ja ajelin EV-tilassa siten, että auto hoiti hommat, ei mitään temppuja. Ajelin kaupunkiin, pudotin pojan seurakuntakeskukseen ja saman tien takaisin. Reissulla pituutta tasan 35 km ja keskikulutus 2.6 litraa. Ajoakku tyhjeni reilun parinkympin jälkeen, lupasi 17.5 km kun lähdin liikkeelle. Reitti on max. 60 km/h rajoitusaluetta, mäkistä ja mutkaista tietä ja kaupunkiajoa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään neljä n. 18 km etappia siten, että joka välissä laitoin töpselin kiinni, kun oli mahdollisuus. En ole enää jaksanut kikkailla, ajelen ihan normaalisti ja annan auton hoitaa ajattelun. Kulutukset noilla mainituilla neljällä vedolla: 1.8 / 1.0 / 2.3 / 1.4

Testattu on, että tuo 18 km työmatka menee polttomoottorin käynnistymättä jo n.+6 asteen kelissä, yllä olevat luvut kuvaavat hyvin miten kulutus vaihtelee tilanteen mukaan, eka luku +1 ja esilämmitetty moottori, toinen ilman esilämmitystä, mutta lämpötila +6, kolmas kylmällä koneella +1 ja viimeinen samassa lämpötilassa, mutta ajoakku lämpimänä suoraan latauksesta ajoon ja tunnin tauon lämpöjäämät koneessa.

Priuksella jatkan kitkoilla toistaiseksi, Avensikseen väännän kesärenkaat alle, kun en näe 10 vrk ennusteessa enää yöpakkasia ja tienvieret sulavat lopullisesti.

Viimeiset pari viikkoa ovat menneet sattuneesta syystä perheen ainoana ajokuntoisena kuskina, kilsoja on tullut reippaasti ja energiaa ei ole jäänyt edes autonpesuhommiin, ehkä sitten, kun ne mainitut yöpakkaset loppuvat ja saa taas letkun ulos. Voisi käydä ostamassa vähän paremman painepesurin siihen kylkeen, niin voisi huuhdella pirssit pikana vähän useammin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Selkeästi on havaittavissa, että ulkolämpötilan noustessa myös sähkönkulutus laskee, kun voi säätää lämmityslaitteen tuuletuspuolelle, eli nuolet naamalle ja jalkoihin. Tänään oli varmaan aika tyypillinen alkukevään keli, kun lähdin kotiin ajelemaan, lämpötila 6-9 astetta plussan puolella ja pilvipoutainen, joskin tuulinen keli. Ajoakku täynnä lähdin ajelemaan, koska puhallus oli päällä, polttomoottori käynnistyi heti ja koneen lämmitysvaihe kesti parisen kilometriä. Tämän jälken loppumatkalla polttomoottori käynnistyi vielä kolme kertaa lyhyesti, muuten mentiin sähköllä siten, että 17.9 km luvatusta matkasta kotona oli jäljellä 0.8 km ja keskikulutus bensana 0.9 litraa. Tämä normaalisti ajamalla, auton hoitaessa "ajattelun". Valtava ero kyllä on siinä, miten hanakasti polttomoottori käynnistyy, kun lämmityslaitteessa on pyyntönä lämpö tai kun laittaa tuohon normi-kesäasetukseen. Lämpöähän se kabiiniin pukkaa vaikka on nuoli naamaan ja jalkoihin, mutta auton tietokone käsittelee tätä huomattavan eri tavalla kuin sitä, että näytössä on lämmityssymboli. Saapas nähdä, miten käytös muuttuu, kun tulee ilmastointia vaativat kelit.

Mutta joo, rennommaksi ja taloudellisemmaksi meno muuttuu näin kevään tullen. Eipä tarvitse nappuloita turhaan painella, kun auto hoitaa hommat aika tyylikkäästi ilmankin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Elämä on. Yllätyksiä täynnä. En olisi pari kk sitten tämän topicin nimeä muuttaessani uskonut, että "loppu" tulee näin äkkiä. Mutta joo, tässä sen enempää asiaa ruotimatta ilmoitan, että meidän perhe siirtyy kahteen rinnakkaistodellisuuteen ja kahden farmarin käyttöön. Jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, niin huomenna haetaan emännälle pihaan uusi kulkine, Fordin Egoboost-farkku. Töpseli-Toyo realisoitiin tässä kaupassa ja minä siirryn emännän 140 tkm sisäänajaman Avensiksen rattiin toistaiseksi. Suunnitelmissa on myydä Avensis ihan itse jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi jatkan uskollisella sotaratsulla kohti auringonlaskua. Kahdet uudet rengaskerrat ja seuraava huolto kymppitonnin päässä, eikun kovaa ajoa.

Kirjoittelen tänne varmaan edelleen lämpimikseni, mutta eipä tuosta tulevasta kokoonpanosta mitään kovin jännää saa eetteriin. Egoboost on täällä ruodittu vuosien aikana aika tarkkaan toisaalla, toki yksi iso syy siihen, miksi uskalsin tuollaisen kovaan käyttöön hankkia. No joo, miksei sitä vielä pari vuotta takuunalaista uskaltaisi laittaa...

Sähkö-autoiluun palaan satavarmasti lähitulevaisuudessa, kunhan hinnat järkevöityvät ja valikoima kasvaa. Jos jotain järkevää tulee yksityisliisinkiin Autoverkkokaupan "uusivuodeksi"-diilin tapaan, niin miksen aikaisemminkin. Eiköhän ennen talvea jotain tapahdu, jos ei, niin laitatan Avensikseen sisähaaran. Takaraivossa kyllä nakertaa, että voisi samanlaisen automaagin veivata tilalle, jahka jaksaa keskittyä. Mutta asia kerrallaan, en minä osaa hiljaa olla, oli kalustona mitä tahansa.

Katselin tuossa kesäksi projektia ja selasin OG ysisatasetkin läpi moneen kertaan, mutta ei sieltä löytynyt mitään kiinnostavaa. Todella aneeminen tarjonta on klassikkoSaabien osalta tällä hetkellä.

Rommitommille terveisiä, kai tällä taudilla joku virallinen nimikin on ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

IC1970 kirjoitti:Rommitommille terveisiä, kai tällä taudilla joku virallinen nimikin on ?
Lompakon anoreksia, sellainen autokauppaan oksentamista sisältävä taudinkuva? :mrgreen: :mrgreen:

Tämä osio on kyllä tällaiselle kanssa-vääränmerkkis-käyttöautoilijalle nykyään foorumin ylivoimaisesti mielenkiintoisinta ja viihdyttävintä antia, semminkin kun facebookin paholainen lienee vienyt offtopicista parhaat väännöt. Jatka(kaa) samaan malliin :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ehdin jo harmistua, että töpseliautokokemuksista lukeminen loppuu tähän, mutta sitten totesin että eiköhän IC1970:llä ole taas parin viikon päästä jotain uutta ja mielenkiintoista kierrossa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Onko kukaan tämän topicin lukijoista ollut kiinnostunut Gasumin 69€/kk tarjouksesta kun hankkii tai maahantuo kaasukäyttöisen auton?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

IC1970 kirjoitti: uusi kulkine, Fordin Egoboost-farkku.
Noni! Oikea valinta :D Onko paljon ajettu ja titanium varmaan varustetasona?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Trendiin on tyytyminen, kilometrejä kuulemma 5400. Kaksilla peltivanteilla ja kapseleilla vielä, joten nyt ei pröystäilty. Sentään 2016, joten nykyisellä keulalla ja sisä-ilmeellä. Emäntä ei halunnut mitään krumeluureja ja kokemuksesta tiedän, että ne jäävät käyttämättä, joten Trend/Titanium ei ollut kynnyskysymys. Tuossa on kolme varustetta, joita on kaivannut Avensikseen, eli lämmitettävä tuulilasi ja peilit, sekä vakionopeudensäädin. Muita varusteita ei ole 4½ vuoden aikana kysellyt. Väriksi valittiin Moondust Silver, sekin ihan sen takia, että on lian, pölyn jne. kannalta se anteeksiantavin väri ja "hävittää" myös pikkunaarmut aika hyvin silmistä, joita tossa koirahärdellissä aika paljon tulee.

Mutta ei mennä asioiden edelle, vielä väännetään kuudelle taholle tässä aamupäivän aikana. Kaikki kanditaatit ovat kyllä saman värisiä !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Egoboost haettu. Hyviä kilpailevia tarjouksia tuli vielä kaksi, terveiset vaan Pörhölle ja Hartikaiselle Iisalmeen, siellä päin on kovia kaupantekijöitä. Vaan ei herrat Iisalmen pärjänneet Herttoniemen Laakkosen Tiina Välimäelle. Miellyttävä, rautainen ammattilainen. En hämmästyisi, vaikka asioisin hänen kanssaan joskus uudestaankin.

Priuksen toinen tankillinen ei päässyt lähellekään loppuaan, alla kuva Laakkosen pihasta.
Kuva
1035.2 km, bensankulutus keskimäärin 2.6 litraa ja siihen 88 kwh sähköä lisäksi

Egoboost puhkui kotiin tullessa motarilla itse asiassa taloudellisemmin kuin Prius. Stintti Laakkoselta Porvoon mäkkärin pihaan toi näyttöön 5.8 litran keskikulutuksen. Kotiin päästessä lukema oli 5.6. Ei huono. Näytti alamäkiä rullatessa pudottavan kulutuksen täysin nollaan, mikä on hyvä asia. No, emäntähän tällä tulee päästelemään, joten mitä väliä :D
Kuva
Kierrokset olivat maltilliset eikä melutaso raastanut korvia.

Onhan se ihan asiallisen näköinen kärsäkäs, vai ?
Kuva

Pari huomiota kotimatkalta:

- laadukkaat kojelaudan materiaalit, pehmeää muovia, ainoastaan ovissa vähän kovempaa, joka sekin on pehmeämpää kuin Priuksen pehmein. Siinä ehkä suurin ihmetyksen aiheeni Priuksesta, miten lähtöhinnaltaan niin kalliissa autossa voi olla niin kovaa ja paukkuvaa muovia
- valtavan raskaat ja tukevat ovet ja takaluukku. Saattaa tietää meidän käytössä takaluukun väsymistä ajan saattoon, mutta sen näkee sitten
- kone. On se etevä. 990 kuutioinen ja kolmimukinen pikku pannu joka tuntui ihan joltain muulta, positiivisessa mielessä. Sopinee emännälle, laiskan vaihtajan auto, nelonen oli sopiva vaihde jolkottaa tuo 60 kotitie, veti puhtaasti neljästäkympistä seitsemäänkymppiin ja kierrokset olivat sopivat mäkiseen maastoon. Vaihtonuoli halusi kutosta, mutta saa haluta mitä tykkää, turha varuste.
Semmosta, nyt takas kaupunkiin pojan kanssa, pääsee sekin korkkaamaan Fokkerin treenireissulla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin