Leveä rengas pitävämpi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Leveä rengas pitävämpi

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Pitääkö paikkansa väite, että mitä leveämpi rengas niin sen parempi pito tiehen?! :D
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllähän se näin on, http://faq.varas.to/rengasvanne.html

tossa jotain mutua...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Fysiikan tunnilla koulussa kitkan jne. laskukaavoilla ei ole (massa jakaantuu suuremmalle alalle ja kitkakerroin/pinta-ala pienenee kapeampaan renkaaseen verrattuna).

Lumella ei leveämpi ole pitävämpi vaan kapeampi pitää paremmin, vrt. ralliauton piikkirenkaat. Leveällä renkaalla on lumella taipumusta nousta kovassa vauhdissa lumen päälle, kun kapeampi rengas auraa lunta paremmin. Tästä on itsellä kokemusta sen verran, että 195-leveä ei nouse lumen päälle ja yritetty on.

185/R15, 195/60R15, 195/55R15 ja 205/55R15 kokoisilla renkailla en ole huomannut mitään eroa pidossa. Muuten edellä mainutut koot tuntuu omasta mielestä samanlaisilta ajaa. Tällä hetkellä on kesärenkaina 195/60R15 ja talvirenkaina 195/55R15 kokoiset pullat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllä ainakin 175 parkuu asvaltilla koko ajan ja 215 ei sitten oikeen kuin yrittämällä...

Aikanaan kaasarisatkulla 8)


185 meni vielä mutkassa nätisti savukiehkuroilla :D
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Talvirenkaan osalta olen samaa mieltä että kapea pitää paremmin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

dimebak kirjoitti:Fysiikan tunnilla koulussa kitkan jne. laskukaavoilla ei ole (massa jakaantuu suuremmalle alalle ja kitkakerroin/pinta-ala pienenee kapeampaan renkaaseen verrattuna).
OIkeesti noi fysiikan teoriat ei päde täydellisesti näihin asioihin, maalaisjärki on parempi. Kyl leveempi pitää paremmin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitäs ne rallimiehet sitten ajelee niillä "145 sarjaisilla" talvisin?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Omakohtaisia kokemuksia:

Kapea rengas hyvä lumella ja loskalla, kevyt kääntää asvaltilla ( jos ilman tehostajaa )

Leveä rengas hyvä asvaltilla ja paljaalla jäällä. Soralla sivuttaispito pienenee ( rankasti ) kapeaan renkaaseen verrattuna. Loskalla ja lumella sivuttais- ja pitkittäispito huonoja. Leveä rengas nousee vesipatjalle herkemmin kesällä. Jäykkä kääntää ( ilman tehostajaa )

Eli tässä siis OMAKOHTAISET kokemukseni, en sano että jokainen rengas, leveä tai kapea, olisi huonompi tai parempi...huomioitavaa myös se että olen ajanut erilaisilla autoilla( etu - takaveto )

Esim takavedossa leveä talvirengas ( 205 ) yllätti toisinaan sivuttaispidon murtumisella lumisella tiellä, joka saattoi tapahtua aivan täysin yllättäen. Mutta tällä Saabin foorumillahan ei ole tuota takaveto ongelmaa...
:lol: mutta taas paljaalla jäällä sai laskea kuin pilven laitaa...
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kesällä asfaltilla leveä, soralla kapea, talvella taasen aina 175 tai kapeampi ja hienosti taittuu reipastakin vauhtia.

99 (valkoinen) on tällä hetkellä aika avuton 205-kumeineen, kyllä tekisi mieli jo hakea tallista peltivanteet kapeine kumeineen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ainoa totuus on. leveä rengas on kalliimpi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kannattaa myös muistaa ettei tienpinta ole homogeeninen, jolloin tuo pintapaine/pintapaine/kitka yhtälö ei anna välttämättä oikeaa tulosta.

Yleensä leveämmät renkaat on myös laadultaa paremmat, joka omalta osaltaa sotkee yhtälöä, etenkin kesärenkaiden osalta.
#1730
500whp.net member
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna:

-Leveä rengas pitää pitävällä alustalla(asvaltti), koska on enemmän alaa pintojen välillä.
-Liukkaalla alustalla(sora,lumi) kapea, koska kapeen renkaan välityksellä paino jakautuu tiehen pienemmälle alueelle.

Kaikki on varmaan sanottu jo aikaisemmin, mutta piti nyt vaan kerrata ihan itselle :D
#2277
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

Vigge kirjoitti:Kannattaa myös muistaa ettei tienpinta ole homogeeninen, jolloin tuo pintapaine/pintapaine/kitka yhtälö ei anna välttämättä oikeaa tulosta.
Vigge on oikeassa, kitkayhtälöt pätevät _vain_ kun on kyse tilanteesta, jossa ei tapahdu mekaanisia muodonmuutoksia. Rengas "mukautuu" aina esim. asfaltin epätasaisuuksiin sen verran, että osa pidosta on ns. mekaanista pitoa. Tämä selittää (liimojen käytön ohella) miksi esim. dragstereilla voidaan saavuuttaa 4 - 5 G:n kiihtyvyksiä, kun perusfysiikka tavallisen kitkayhtälön nojalla rajaisi sen 1 G:hen.

Mitä tulee leveään vs. kapeaan talvirenkaaseen, selitys on hieman sama kuin vesiliirrossa, eli leveä "hydroplaanaa" lumella nopeammin, toki kova tamppautunut lumipinta pienentää, ellei jopa kadota eroja.

-barum
Viimeksi muokannut barum, Ma Helmi 21, 2005 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Arvatkaa oliko koulussa vaikea selittää opettajalle fysiikan tunnilla, että laskentakaava ei pidä paikkaansa. Hankala homma oli mutta eiköhän se opettajakin tajunnu. Oli meinaan se amkin matikan ja fysiikan opettaja melkonen jääräpää. Sano meille yks matikan tunti "ettäkö te saatana tajua tätä?", kun oli toista tuntia jauhanu jostain ja ei menny kellekään jakeluun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Saabistiuki kirjoitti:Omakohtaisia kokemuksia:

Kapea rengas hyvä lumella ja loskalla, kevyt kääntää asvaltilla ( jos ilman tehostajaa )

Leveä rengas hyvä asvaltilla ja paljaalla jäällä. Soralla sivuttaispito pienenee ( rankasti ) kapeaan renkaaseen verrattuna. Loskalla ja lumella sivuttais- ja pitkittäispito huonoja. Leveä rengas nousee vesipatjalle herkemmin kesällä. Jäykkä kääntää ( ilman tehostajaa )

Eli tässä siis OMAKOHTAISET kokemukseni, en sano että jokainen rengas, leveä tai kapea, olisi huonompi tai parempi...huomioitavaa myös se että olen ajanut erilaisilla autoilla( etu - takaveto )

Esim takavedossa leveä talvirengas ( 205 ) yllätti toisinaan sivuttaispidon murtumisella lumisella tiellä, joka saattoi tapahtua aivan täysin yllättäen. Mutta tällä Saabin foorumillahan ei ole tuota takaveto ongelmaa...
:lol: mutta taas paljaalla jäällä sai laskea kuin pilven laitaa...
Allekirjoitan tämän. :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin