![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Leveä rengas pitävämpi
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Leveä rengas pitävämpi
Hei! Pitääkö paikkansa väite, että mitä leveämpi rengas niin sen parempi pito tiehen?! ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Fysiikan tunnilla koulussa kitkan jne. laskukaavoilla ei ole (massa jakaantuu suuremmalle alalle ja kitkakerroin/pinta-ala pienenee kapeampaan renkaaseen verrattuna).
Lumella ei leveämpi ole pitävämpi vaan kapeampi pitää paremmin, vrt. ralliauton piikkirenkaat. Leveällä renkaalla on lumella taipumusta nousta kovassa vauhdissa lumen päälle, kun kapeampi rengas auraa lunta paremmin. Tästä on itsellä kokemusta sen verran, että 195-leveä ei nouse lumen päälle ja yritetty on.
185/R15, 195/60R15, 195/55R15 ja 205/55R15 kokoisilla renkailla en ole huomannut mitään eroa pidossa. Muuten edellä mainutut koot tuntuu omasta mielestä samanlaisilta ajaa. Tällä hetkellä on kesärenkaina 195/60R15 ja talvirenkaina 195/55R15 kokoiset pullat.
Lumella ei leveämpi ole pitävämpi vaan kapeampi pitää paremmin, vrt. ralliauton piikkirenkaat. Leveällä renkaalla on lumella taipumusta nousta kovassa vauhdissa lumen päälle, kun kapeampi rengas auraa lunta paremmin. Tästä on itsellä kokemusta sen verran, että 195-leveä ei nouse lumen päälle ja yritetty on.
185/R15, 195/60R15, 195/55R15 ja 205/55R15 kokoisilla renkailla en ole huomannut mitään eroa pidossa. Muuten edellä mainutut koot tuntuu omasta mielestä samanlaisilta ajaa. Tällä hetkellä on kesärenkaina 195/60R15 ja talvirenkaina 195/55R15 kokoiset pullat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
OIkeesti noi fysiikan teoriat ei päde täydellisesti näihin asioihin, maalaisjärki on parempi. Kyl leveempi pitää paremmin.dimebak kirjoitti:Fysiikan tunnilla koulussa kitkan jne. laskukaavoilla ei ole (massa jakaantuu suuremmalle alalle ja kitkakerroin/pinta-ala pienenee kapeampaan renkaaseen verrattuna).
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Omakohtaisia kokemuksia:
Kapea rengas hyvä lumella ja loskalla, kevyt kääntää asvaltilla ( jos ilman tehostajaa )
Leveä rengas hyvä asvaltilla ja paljaalla jäällä. Soralla sivuttaispito pienenee ( rankasti ) kapeaan renkaaseen verrattuna. Loskalla ja lumella sivuttais- ja pitkittäispito huonoja. Leveä rengas nousee vesipatjalle herkemmin kesällä. Jäykkä kääntää ( ilman tehostajaa )
Eli tässä siis OMAKOHTAISET kokemukseni, en sano että jokainen rengas, leveä tai kapea, olisi huonompi tai parempi...huomioitavaa myös se että olen ajanut erilaisilla autoilla( etu - takaveto )
Esim takavedossa leveä talvirengas ( 205 ) yllätti toisinaan sivuttaispidon murtumisella lumisella tiellä, joka saattoi tapahtua aivan täysin yllättäen. Mutta tällä Saabin foorumillahan ei ole tuota takaveto ongelmaa...
mutta taas paljaalla jäällä sai laskea kuin pilven laitaa...
Kapea rengas hyvä lumella ja loskalla, kevyt kääntää asvaltilla ( jos ilman tehostajaa )
Leveä rengas hyvä asvaltilla ja paljaalla jäällä. Soralla sivuttaispito pienenee ( rankasti ) kapeaan renkaaseen verrattuna. Loskalla ja lumella sivuttais- ja pitkittäispito huonoja. Leveä rengas nousee vesipatjalle herkemmin kesällä. Jäykkä kääntää ( ilman tehostajaa )
Eli tässä siis OMAKOHTAISET kokemukseni, en sano että jokainen rengas, leveä tai kapea, olisi huonompi tai parempi...huomioitavaa myös se että olen ajanut erilaisilla autoilla( etu - takaveto )
Esim takavedossa leveä talvirengas ( 205 ) yllätti toisinaan sivuttaispidon murtumisella lumisella tiellä, joka saattoi tapahtua aivan täysin yllättäen. Mutta tällä Saabin foorumillahan ei ole tuota takaveto ongelmaa...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kesällä asfaltilla leveä, soralla kapea, talvella taasen aina 175 tai kapeampi ja hienosti taittuu reipastakin vauhtia.
99 (valkoinen) on tällä hetkellä aika avuton 205-kumeineen, kyllä tekisi mieli jo hakea tallista peltivanteet kapeine kumeineen.
99 (valkoinen) on tällä hetkellä aika avuton 205-kumeineen, kyllä tekisi mieli jo hakea tallista peltivanteet kapeine kumeineen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna:
-Leveä rengas pitää pitävällä alustalla(asvaltti), koska on enemmän alaa pintojen välillä.
-Liukkaalla alustalla(sora,lumi) kapea, koska kapeen renkaan välityksellä paino jakautuu tiehen pienemmälle alueelle.
Kaikki on varmaan sanottu jo aikaisemmin, mutta piti nyt vaan kerrata ihan itselle![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Leveä rengas pitää pitävällä alustalla(asvaltti), koska on enemmän alaa pintojen välillä.
-Liukkaalla alustalla(sora,lumi) kapea, koska kapeen renkaan välityksellä paino jakautuu tiehen pienemmälle alueelle.
Kaikki on varmaan sanottu jo aikaisemmin, mutta piti nyt vaan kerrata ihan itselle
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2277
Vigge on oikeassa, kitkayhtälöt pätevät _vain_ kun on kyse tilanteesta, jossa ei tapahdu mekaanisia muodonmuutoksia. Rengas "mukautuu" aina esim. asfaltin epätasaisuuksiin sen verran, että osa pidosta on ns. mekaanista pitoa. Tämä selittää (liimojen käytön ohella) miksi esim. dragstereilla voidaan saavuuttaa 4 - 5 G:n kiihtyvyksiä, kun perusfysiikka tavallisen kitkayhtälön nojalla rajaisi sen 1 G:hen.Vigge kirjoitti:Kannattaa myös muistaa ettei tienpinta ole homogeeninen, jolloin tuo pintapaine/pintapaine/kitka yhtälö ei anna välttämättä oikeaa tulosta.
Mitä tulee leveään vs. kapeaan talvirenkaaseen, selitys on hieman sama kuin vesiliirrossa, eli leveä "hydroplaanaa" lumella nopeammin, toki kova tamppautunut lumipinta pienentää, ellei jopa kadota eroja.
-barum
Viimeksi muokannut barum, Ma Helmi 21, 2005 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arvatkaa oliko koulussa vaikea selittää opettajalle fysiikan tunnilla, että laskentakaava ei pidä paikkaansa. Hankala homma oli mutta eiköhän se opettajakin tajunnu. Oli meinaan se amkin matikan ja fysiikan opettaja melkonen jääräpää. Sano meille yks matikan tunti "ettäkö te saatana tajua tätä?", kun oli toista tuntia jauhanu jostain ja ei menny kellekään jakeluun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Allekirjoitan tämän.Saabistiuki kirjoitti:Omakohtaisia kokemuksia:
Kapea rengas hyvä lumella ja loskalla, kevyt kääntää asvaltilla ( jos ilman tehostajaa )
Leveä rengas hyvä asvaltilla ja paljaalla jäällä. Soralla sivuttaispito pienenee ( rankasti ) kapeaan renkaaseen verrattuna. Loskalla ja lumella sivuttais- ja pitkittäispito huonoja. Leveä rengas nousee vesipatjalle herkemmin kesällä. Jäykkä kääntää ( ilman tehostajaa )
Eli tässä siis OMAKOHTAISET kokemukseni, en sano että jokainen rengas, leveä tai kapea, olisi huonompi tai parempi...huomioitavaa myös se että olen ajanut erilaisilla autoilla( etu - takaveto )
Esim takavedossa leveä talvirengas ( 205 ) yllätti toisinaan sivuttaispidon murtumisella lumisella tiellä, joka saattoi tapahtua aivan täysin yllättäen. Mutta tällä Saabin foorumillahan ei ole tuota takaveto ongelmaa...
mutta taas paljaalla jäällä sai laskea kuin pilven laitaa...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).