Leveä rengas pitävämpi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Ton leveän fillarin paremman pidon nyt vielä tajuaa, mutta mua hämäsi tuossa taannoin lukiessani auton ajo-ominaisuuksista kertovaa artikkelia seuraava seikka.

Väite: Mutkaa ajettaessa jäykempi kallistuksen vaimennin lisää ulkokaarteen pyörän sortoa lisäämällä korin kallistusvastusta.

Eli esim. jäykentämällä vakaajia tai jousia pitäen muut muuttujat vakioina, mutka voidaan ajaa hitaammin kuin löysemmillä vastaavilla? Kaarreajossa kaiketi suurin ajonopeus saavutetaan silloin, kuin paino on mahdollisimman tasaisesti jakautunut eri pyörien kesken?

:roll:
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Hmmm...no ainakin karting autolla ajeassa hyvin huomannut kuinka paljon mutkassa auttaa se kun kallistaa kehoaan ulkokaarteeseen, jolloin paino siirtyy tietysti sivummalle, ja painaa niitä pitävämpiä pyöriä (eli ulkokaarteen puoleisia) paremmin tiehen. Että eiköhän se alustan jäykistäminen siirrä pitoa pois tuolta ulkoreunalta, eli pitävemmältä puolelta, helpottaen pidon irtoamista.
Tämä nyt ei kuitenkaan tarkoita sitä että se alustan jäykentäminen olisi huono asia (vrt esim ysisatkun alusta, ei se nyt turhan jäykkä ole, mutta toisaalta kohtuu mukava)... mutta kyllä tuokin paikkansa pitää.
pitää kuitenkin muistaa että nämäkin menee sinne fysiikan suuntaan, ja niinkuin todettiin, ei ne kaavatkaan aina pidä. Eli tää on taas aika jos-jos asiaa... mutta kartingissa toimii :lol:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Kitka vai nasta

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Talvirenkaista puhuttaessa on myös tullut ilmi seuraava seikka, kitkarengas toimii leveänä paremmin kuin nasta, koska ns. lamellit eivät ole niin tarkkoja painolle kuin nastat ja mitä enemmän lamelleja on tietä vasten, sitä paremmin ne löytävät epätasaisuuksia, mihin tarttua.. Märkä sohjo on tosin aina leveälle myrkkyä! 8O
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

dimebak kirjoitti:Arvatkaa oliko koulussa vaikea selittää opettajalle fysiikan tunnilla, että laskentakaava ei pidä paikkaansa. Hankala homma oli mutta eiköhän se opettajakin tajunnu. .
Mitäh...voiko muna olla kanaa sittenkin viisaampi?? ;)
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Hmmm...no ainakin karting autolla ajeassa hyvin huomannut kuinka paljon mutkassa auttaa se kun kallistaa kehoaan ulkokaarteeseen, jolloin paino siirtyy tietysti sivummalle, ja painaa niitä pitävämpiä pyöriä (eli ulkokaarteen puoleisia) paremmin tiehen
kun kallistat kehoa mikroautossa ulkokaarteeseen niin se keventää sisäpuolen rengasta. Tämä auttaa siksi että kartingautossa ei ole tasauspyörästöä, niin ilman kallistelua sisempi rengas jarruttaisi menoa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Sohjosta puheenollen, tulipa toisella foorumilla kuultua tömmönenkin että takaveto on sohjossa parempi kuin etuveto 8O
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

ainut takavetonen, joka on ollu talvella parempi ajaa/lähteä liikkeelle, on omalla kohdallani ainakin paripyörälliset paketti/kuorma-autot...muut on ollu aika penaalista
-Masa
P.S Mä olen muuten sitä mieltä, että talvirenkaana kapeempi,kesällä voi olla leveempikin, jos ei ajele soralla..ainakin 99 lähti 185 kesäkumeilla soratiellä sladiin, 165:lla ei
saab 99 -83 GL"S"
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Joo, ei nuo takavedot kyllä talvella mitää hirvee häävejä oo, ellei sitten satu lapsettaan. varsinkaan sohjokeliin en nyt haluais tai peilijäälle.
Mutta, allekirjoitetaan nuo edellisen viestin asiat... 225 nastat talvella, ei ne ny mikkään unelmat oo, soralla ne on jotain ihan hirveetä, mutta asfaltilla 8)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Teemu kirjoitti:Mitäs ne rallimiehet sitten ajelee niillä "145 sarjaisilla" talvisin?
Kannattaa muistaa että rallirenkaitten pito perustuu "hieman" vakiota suurempiin nastoihin. Siviilirenkaan nastoillahan ei kovin paljoa pitoa paranneta...

http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... gas-1.html
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

meverkko kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Mitäs ne rallimiehet sitten ajelee niillä "145 sarjaisilla" talvisin?
Kannattaa muistaa että rallirenkaitten pito perustuu "hieman" vakiota suurempiin nastoihin. Siviilirenkaan nastoillahan ei kovin paljoa pitoa paranneta...

http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... gas-1.html
Joo oikeassa olet. Aika hyvä kuva, vauhdissa ei oikeen erota noita piikkejä....
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mitenhän tuo nyt sitten on....vauhtia about 100km/h ja edessä vesilätäkkö..?
Kumpikohan rengas nousee helpommin veden päälle leveä vaiko kapea..
Joskus aikoinaan sanottiin autokoulussa jos sataa älä aja sataa..!!!

Mutta kyllähän kuivalla baanalla leveä ottaa paremmin kuin kapea...
se pinta ala sen tekee...!!!!
Niin ja renkaan profiili myös sekä korkeus..!!!! ( sivuttaispito )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Arvatkaa oliko koulussa vaikea selittää opettajalle fysiikan tunnilla
Joo, teoria ja käytäntö ei aina lyö kättä. Aikoinaan fysiikan maikan kanssa tingattiin keskihakuvoiman olemassaolosta. Opettaja oli kovin teoreettinen tyyppi, ei muuten ajokorttiakaan omistanut. Pyysin sitä todistamaan matemaattisesti kummalle puolelle moottoripyörällä pitää kallistaa kaarreajossa. Mettään meni.

....kyllä, hitausvoimat ovat näennäisvoimia.
9-3 Viggen #1487
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Talladega kirjoitti: Joo, teoria ja käytäntö ei aina lyö kättä. Aikoinaan fysiikan maikan kanssa tingattiin keskihakuvoiman olemassaolosta. Opettaja oli kovin teoreettinen tyyppi, ei muuten ajokorttiakaan omistanut. Pyysin sitä todistamaan matemaattisesti kummalle puolelle moottoripyörällä pitää kallistaa kaarreajossa. Mettään meni.

....kyllä, hitausvoimat ovat näennäisvoimia.
Siis mitä, kai se keskihakuvoima nyt on ihan päivän selvä homma. Luulis opettajan tietävän. Juuri sen keskihakuvoiman takiahan sisäkaarteeseen kallistetaan.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulle tuli aikoinaan täytenä yllätyksenä se, että esim. moottoripyörällä tehdessä tiukka kääntyminen esim. väistöliike ohjataan pyörää ensin todella vähän vastaikkaiseen suuntaan minne itse väistö tehdään.

Kummastelin ko. hommaa ja satuinpa yksi kerta miettimään asiaa pyörälenkillä (maastopyörällä) ja huomasin, että s****na! Miehän olen itekki tehnyt niin polkupyörällä. Eipä sitä ole koskaan ajatellut miksi jotain pyöräillessä tekee, ne tulee vaistomaisesti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

dimebak kirjoitti:Mulle tuli aikoinaan täytenä yllätyksenä se, että esim. moottoripyörällä tehdessä tiukka kääntyminen esim. väistöliike ohjataan pyörää ensin todella vähän vastaikkaiseen suuntaan minne itse väistö tehdään.

Kummastelin ko. hommaa ja satuinpa yksi kerta miettimään asiaa pyörälenkillä (maastopyörällä) ja huomasin, että s****na! Miehän olen itekki tehnyt niin polkupyörällä. Eipä sitä ole koskaan ajatellut miksi jotain pyöräillessä tekee, ne tulee vaistomaisesti.
Sitä kutsutaan vastaohjaukseksi ja jos oikeen tiukka paikka tulee väistää, niin yli 100 vauhdeista sitä oikeen työnnetään rivakasti sinne "väärälle" puolelle, jotta saadaan pyörä reagoimaan riittävän nopeasti...
Vastaa Viestiin