Leveä rengas pitävämpi
Ton leveän fillarin paremman pidon nyt vielä tajuaa, mutta mua hämäsi tuossa taannoin lukiessani auton ajo-ominaisuuksista kertovaa artikkelia seuraava seikka.
Väite: Mutkaa ajettaessa jäykempi kallistuksen vaimennin lisää ulkokaarteen pyörän sortoa lisäämällä korin kallistusvastusta.
Eli esim. jäykentämällä vakaajia tai jousia pitäen muut muuttujat vakioina, mutka voidaan ajaa hitaammin kuin löysemmillä vastaavilla? Kaarreajossa kaiketi suurin ajonopeus saavutetaan silloin, kuin paino on mahdollisimman tasaisesti jakautunut eri pyörien kesken?
Väite: Mutkaa ajettaessa jäykempi kallistuksen vaimennin lisää ulkokaarteen pyörän sortoa lisäämällä korin kallistusvastusta.
Eli esim. jäykentämällä vakaajia tai jousia pitäen muut muuttujat vakioina, mutka voidaan ajaa hitaammin kuin löysemmillä vastaavilla? Kaarreajossa kaiketi suurin ajonopeus saavutetaan silloin, kuin paino on mahdollisimman tasaisesti jakautunut eri pyörien kesken?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Hmmm...no ainakin karting autolla ajeassa hyvin huomannut kuinka paljon mutkassa auttaa se kun kallistaa kehoaan ulkokaarteeseen, jolloin paino siirtyy tietysti sivummalle, ja painaa niitä pitävämpiä pyöriä (eli ulkokaarteen puoleisia) paremmin tiehen. Että eiköhän se alustan jäykistäminen siirrä pitoa pois tuolta ulkoreunalta, eli pitävemmältä puolelta, helpottaen pidon irtoamista.
Tämä nyt ei kuitenkaan tarkoita sitä että se alustan jäykentäminen olisi huono asia (vrt esim ysisatkun alusta, ei se nyt turhan jäykkä ole, mutta toisaalta kohtuu mukava)... mutta kyllä tuokin paikkansa pitää.
pitää kuitenkin muistaa että nämäkin menee sinne fysiikan suuntaan, ja niinkuin todettiin, ei ne kaavatkaan aina pidä. Eli tää on taas aika jos-jos asiaa... mutta kartingissa toimii
Tämä nyt ei kuitenkaan tarkoita sitä että se alustan jäykentäminen olisi huono asia (vrt esim ysisatkun alusta, ei se nyt turhan jäykkä ole, mutta toisaalta kohtuu mukava)... mutta kyllä tuokin paikkansa pitää.
pitää kuitenkin muistaa että nämäkin menee sinne fysiikan suuntaan, ja niinkuin todettiin, ei ne kaavatkaan aina pidä. Eli tää on taas aika jos-jos asiaa... mutta kartingissa toimii
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Kitka vai nasta
Talvirenkaista puhuttaessa on myös tullut ilmi seuraava seikka, kitkarengas toimii leveänä paremmin kuin nasta, koska ns. lamellit eivät ole niin tarkkoja painolle kuin nastat ja mitä enemmän lamelleja on tietä vasten, sitä paremmin ne löytävät epätasaisuuksia, mihin tarttua.. Märkä sohjo on tosin aina leveälle myrkkyä!
kun kallistat kehoa mikroautossa ulkokaarteeseen niin se keventää sisäpuolen rengasta. Tämä auttaa siksi että kartingautossa ei ole tasauspyörästöä, niin ilman kallistelua sisempi rengas jarruttaisi menoa.Hmmm...no ainakin karting autolla ajeassa hyvin huomannut kuinka paljon mutkassa auttaa se kun kallistaa kehoaan ulkokaarteeseen, jolloin paino siirtyy tietysti sivummalle, ja painaa niitä pitävämpiä pyöriä (eli ulkokaarteen puoleisia) paremmin tiehen
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
ainut takavetonen, joka on ollu talvella parempi ajaa/lähteä liikkeelle, on omalla kohdallani ainakin paripyörälliset paketti/kuorma-autot...muut on ollu aika penaalista
-Masa
P.S Mä olen muuten sitä mieltä, että talvirenkaana kapeempi,kesällä voi olla leveempikin, jos ei ajele soralla..ainakin 99 lähti 185 kesäkumeilla soratiellä sladiin, 165:lla ei
-Masa
P.S Mä olen muuten sitä mieltä, että talvirenkaana kapeempi,kesällä voi olla leveempikin, jos ei ajele soralla..ainakin 99 lähti 185 kesäkumeilla soratiellä sladiin, 165:lla ei
saab 99 -83 GL"S"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Joo, ei nuo takavedot kyllä talvella mitää hirvee häävejä oo, ellei sitten satu lapsettaan. varsinkaan sohjokeliin en nyt haluais tai peilijäälle.
Mutta, allekirjoitetaan nuo edellisen viestin asiat... 225 nastat talvella, ei ne ny mikkään unelmat oo, soralla ne on jotain ihan hirveetä, mutta asfaltilla
Mutta, allekirjoitetaan nuo edellisen viestin asiat... 225 nastat talvella, ei ne ny mikkään unelmat oo, soralla ne on jotain ihan hirveetä, mutta asfaltilla
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Kannattaa muistaa että rallirenkaitten pito perustuu "hieman" vakiota suurempiin nastoihin. Siviilirenkaan nastoillahan ei kovin paljoa pitoa paranneta...Teemu kirjoitti:Mitäs ne rallimiehet sitten ajelee niillä "145 sarjaisilla" talvisin?
http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... gas-1.html
Joo oikeassa olet. Aika hyvä kuva, vauhdissa ei oikeen erota noita piikkejä....meverkko kirjoitti:Kannattaa muistaa että rallirenkaitten pito perustuu "hieman" vakiota suurempiin nastoihin. Siviilirenkaan nastoillahan ei kovin paljoa pitoa paranneta...Teemu kirjoitti:Mitäs ne rallimiehet sitten ajelee niillä "145 sarjaisilla" talvisin?
http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... gas-1.html
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Mitenhän tuo nyt sitten on....vauhtia about 100km/h ja edessä vesilätäkkö..?
Kumpikohan rengas nousee helpommin veden päälle leveä vaiko kapea..
Joskus aikoinaan sanottiin autokoulussa jos sataa älä aja sataa..!!!
Mutta kyllähän kuivalla baanalla leveä ottaa paremmin kuin kapea...
se pinta ala sen tekee...!!!!
Niin ja renkaan profiili myös sekä korkeus..!!!! ( sivuttaispito )
Kumpikohan rengas nousee helpommin veden päälle leveä vaiko kapea..
Joskus aikoinaan sanottiin autokoulussa jos sataa älä aja sataa..!!!
Mutta kyllähän kuivalla baanalla leveä ottaa paremmin kuin kapea...
se pinta ala sen tekee...!!!!
Niin ja renkaan profiili myös sekä korkeus..!!!! ( sivuttaispito )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Joo, teoria ja käytäntö ei aina lyö kättä. Aikoinaan fysiikan maikan kanssa tingattiin keskihakuvoiman olemassaolosta. Opettaja oli kovin teoreettinen tyyppi, ei muuten ajokorttiakaan omistanut. Pyysin sitä todistamaan matemaattisesti kummalle puolelle moottoripyörällä pitää kallistaa kaarreajossa. Mettään meni.Arvatkaa oliko koulussa vaikea selittää opettajalle fysiikan tunnilla
....kyllä, hitausvoimat ovat näennäisvoimia.
9-3 Viggen #1487
Siis mitä, kai se keskihakuvoima nyt on ihan päivän selvä homma. Luulis opettajan tietävän. Juuri sen keskihakuvoiman takiahan sisäkaarteeseen kallistetaan.Talladega kirjoitti: Joo, teoria ja käytäntö ei aina lyö kättä. Aikoinaan fysiikan maikan kanssa tingattiin keskihakuvoiman olemassaolosta. Opettaja oli kovin teoreettinen tyyppi, ei muuten ajokorttiakaan omistanut. Pyysin sitä todistamaan matemaattisesti kummalle puolelle moottoripyörällä pitää kallistaa kaarreajossa. Mettään meni.
....kyllä, hitausvoimat ovat näennäisvoimia.
BMW 320dA Coupe LCI
Mulle tuli aikoinaan täytenä yllätyksenä se, että esim. moottoripyörällä tehdessä tiukka kääntyminen esim. väistöliike ohjataan pyörää ensin todella vähän vastaikkaiseen suuntaan minne itse väistö tehdään.
Kummastelin ko. hommaa ja satuinpa yksi kerta miettimään asiaa pyörälenkillä (maastopyörällä) ja huomasin, että s****na! Miehän olen itekki tehnyt niin polkupyörällä. Eipä sitä ole koskaan ajatellut miksi jotain pyöräillessä tekee, ne tulee vaistomaisesti.
Kummastelin ko. hommaa ja satuinpa yksi kerta miettimään asiaa pyörälenkillä (maastopyörällä) ja huomasin, että s****na! Miehän olen itekki tehnyt niin polkupyörällä. Eipä sitä ole koskaan ajatellut miksi jotain pyöräillessä tekee, ne tulee vaistomaisesti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Sitä kutsutaan vastaohjaukseksi ja jos oikeen tiukka paikka tulee väistää, niin yli 100 vauhdeista sitä oikeen työnnetään rivakasti sinne "väärälle" puolelle, jotta saadaan pyörä reagoimaan riittävän nopeasti...dimebak kirjoitti:Mulle tuli aikoinaan täytenä yllätyksenä se, että esim. moottoripyörällä tehdessä tiukka kääntyminen esim. väistöliike ohjataan pyörää ensin todella vähän vastaikkaiseen suuntaan minne itse väistö tehdään.
Kummastelin ko. hommaa ja satuinpa yksi kerta miettimään asiaa pyörälenkillä (maastopyörällä) ja huomasin, että s****na! Miehän olen itekki tehnyt niin polkupyörällä. Eipä sitä ole koskaan ajatellut miksi jotain pyöräillessä tekee, ne tulee vaistomaisesti.