Maaliruiskut?
Herätellään vanha topikki ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli onko lisää kokemuksia ns. "halpis kynäruiskuista". Tekeekö mitään ja voiko jotain merkkiä suositella. Entä jos ei ole kompressoria, niin meneekö pienillä painepulloilla homma ihan leikkimiseksi? Tarkoitus olisi siistiä postimerkin kokoisia ruostevaurioita. Kiinnostaisi harjoitella ko. kapineen käyttöä kun vaikuttaa aika monikäyttöiseltä juuri pikkuhommiin. Maalia ei siis tarvitse tulla määrällisesti paljoa, tärkeä ominaisuus olisi hyvä suutin joka ei räkäise maalia...(kuten halvat 1k spayt)
Älä siis tarjoa kili-kolin-pullo-maalausta
vaikka varmaan ihan ok työtapa sekin on...
Marko
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli onko lisää kokemuksia ns. "halpis kynäruiskuista". Tekeekö mitään ja voiko jotain merkkiä suositella. Entä jos ei ole kompressoria, niin meneekö pienillä painepulloilla homma ihan leikkimiseksi? Tarkoitus olisi siistiä postimerkin kokoisia ruostevaurioita. Kiinnostaisi harjoitella ko. kapineen käyttöä kun vaikuttaa aika monikäyttöiseltä juuri pikkuhommiin. Maalia ei siis tarvitse tulla määrällisesti paljoa, tärkeä ominaisuus olisi hyvä suutin joka ei räkäise maalia...(kuten halvat 1k spayt)
Älä siis tarjoa kili-kolin-pullo-maalausta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Marko
# 2237
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mahtaako noi halpiskompurat pienellä (25-50 litran?) säiliöllä toimia tuommoisessa paikkamaalausmeiningissä? Appiukon kanssa ollu vähän puhetta josko joku halpiskompura ostettaisiin puokkiin. Kämpillä tarttee ainakin naulainta jossain välissä, kun mm. saunan panelointi tarttee uusia...9-5T kirjoitti:Rautiassa oli kompura ja viimeistelynaulain 99,- pelkkiä kompuroita on näkynyt n.70-80 hintaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kyllä ne halpis kompurat käyvät maalauksiin jos ruisku ei kuluta
kovin hirveitä määriä ilmaa. ( esim..150L/min hyvin riittää )
Se kompressori on syytä sijoittaa maalauskohteesta mahdollisimman
kauaksi, mieluiten eri huoneeseen/tilaan missä maalataan.
Liuotin/maali höyryt + sähkömoottori on erittäin huono yhdistelmä.
Hyvä suodatin/vedeneroitin säästää monelta harmilta.
kovin hirveitä määriä ilmaa. ( esim..150L/min hyvin riittää )
Se kompressori on syytä sijoittaa maalauskohteesta mahdollisimman
kauaksi, mieluiten eri huoneeseen/tilaan missä maalataan.
Liuotin/maali höyryt + sähkömoottori on erittäin huono yhdistelmä.
Hyvä suodatin/vedeneroitin säästää monelta harmilta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
+ PÖLY9000CD23T kirjoitti:Kyllä ne halpis kompurat käyvät maalauksiin jos ruisku ei kuluta
kovin hirveitä määriä ilmaa. ( esim..150L/min hyvin riittää )
Se kompressori on syytä sijoittaa maalauskohteesta mahdollisimman
kauaksi, mieluiten eri huoneeseen/tilaan missä maalataan.
Liuotin/maali höyryt + sähkömoottori on erittäin huono yhdistelmä.
Hyvä suodatin/vedeneroitin säästää monelta harmilta.
9-3.1972
Tuntuisi olevan jo vähän harva tuo meikän kompura, oli meillä talonrakennuskäytössä eikä suodatinta liikoja vaihdeltu
Meinaa vähän lämmetä, ja saattaa vähän öljyäkin livetä joukkoon, tosin sitä ei ole vielä tarvinnut lisätä.. meneekö maalattava pinta heti ihan ketuiksi jos ilma on vähänkään öljypitoista?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kylläng900aero kirjoitti:Tuntuisi olevan jo vähän harva tuo meikän kompura, oli meillä talonrakennuskäytössä eikä suodatinta liikoja vaihdeltuMeinaa vähän lämmetä, ja saattaa vähän öljyäkin livetä joukkoon, tosin sitä ei ole vielä tarvinnut lisätä.. meneekö maalattava pinta heti ihan ketuiksi jos ilma on vähänkään öljypitoista?
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Ja vesikin tekee tosi hyvää
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9-3.1972
Motonetista saa ainakin sellaisia pieniä Gernin veden/öljyn erottimiä, itselläni on sellainen ja on ihan puhdasta ilmaa tullut.
Itselläni on muös tuollainen pieni Gernin 25l 2.5hp kompura, ja laina ruisku mikä pitäisi olla suht laadukaskin(nimeä en muista).
Itseä tyydyttävä jalkeä olen saanut, ainakin kojetaulun, helmojen ja puskurien alaosien kohdalla. kattoo nyt "uskaltaako" maalata etu ja takapuskurit kokonaan uudestaan ens kesänä
Mites tolla kynäruiskulla onnistuu tuo syvien naarmujen paikkaus![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Itselläni on muös tuollainen pieni Gernin 25l 2.5hp kompura, ja laina ruisku mikä pitäisi olla suht laadukaskin(nimeä en muista).
Itseä tyydyttävä jalkeä olen saanut, ainakin kojetaulun, helmojen ja puskurien alaosien kohdalla. kattoo nyt "uskaltaako" maalata etu ja takapuskurit kokonaan uudestaan ens kesänä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mites tolla kynäruiskulla onnistuu tuo syvien naarmujen paikkaus
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kokemusta on halvoista ja vähän arvokkaammista kynäruiskuista.markjuh kirjoitti: Eli onko lisää kokemuksia ns. "halpis kynäruiskuista". Tekeekö mitään ja voiko jotain merkkiä suositella. Entä jos ei ole kompressoria, niin meneekö pienillä painepulloilla homma ihan leikkimiseksi? Tarkoitus olisi siistiä postimerkin kokoisia ruostevaurioita. Kiinnostaisi harjoitella ko. kapineen käyttöä kun vaikuttaa aika monikäyttöiseltä juuri pikkuhommiin. Maalia ei siis tarvitse tulla määrällisesti paljoa, tärkeä ominaisuus olisi hyvä suutin joka ei räkäise maalia...(kuten halvat 1k spayt)
Marko
Ensimmäinen ruisku oli edullinen ja pahin ongelma oli, että ei saa varaosia. Siis kun neula kuluu, niin sen jälkeen ei enää tarkkaa jälkeä tehdä
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Seuraava ruisku, jonka ostin Lontoosta, oli hieman arvokkaampi ja siinä tuli hetken kuluttua sama ongelma.
Kolmannen ruiskun ostin sitten viisastuneena kunnollisen. Maksoi n. kymmenen vuotta sitten tarjouksessa tuhat markkaa. Badger merkkinen.
http://www.tempera.fi/shop/fi/dept_19.html
Täällä näyttää olevan samaa pakettia vieläkin myynnissä eli tuollainen Badger 150-7. Hintakin on näköjään tippunut.
Siinä oli kruunu-suutin, joka estää maalitippojen tippumisen ja jälki / käytettävyys olivat todella asiallisia.
Nämä kaikki ruiskuni olivat kaksivaiheisia eli liipasinta painettaessa määrättiin ilman määrä ja liipasinta taakse päin vetämällä saa annosteltua maalin.
Suosittelen ennemmin pientä kompressoria, kuin painepulloa. Tuon Lontoosta ostetun ruiskun mukana tuli painepullo ja mikään ei ota niin paljon päähän kuin maalaamisen puolessa välissä loppuu ilma
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Vaikka ruiskulla maalatessa maalia kuluu pieniä määriä, niin muistakaa silti tuuletus / hengityksen suojaus sillä maalipölyä kuitenkin on jonkin verran ilmassa.
Kerran maalasin sellaista 1mx1,5m kuvaa jossa oli paljon sinistä ja vielä kahden päivän kuluttua niistin sellaista eksoottista sinistä räkää
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nyt tulikin mieleen, että missähän ne viimeisetkin aivosolut ovat tuhoutuneet
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.