Taas tuli 15 tkm täyteen ja auto kävi valtuutetussa Saab-huollossa hakemassa uudet öljyt ja söherryksiä satukirjaan. Öljytikusta tulkaten öljynpinta oli laskenut n. 2 mm. Joko auto on ruvennut syömään öljyä tai sitten huoltomies ei ole täyttänyt täyteen asti. Voidaan varmaan kuitenkin sanoa, että ei syö öljyä enempää kuin kunnossa olevat bensa-Saabitkaan?
Kilometrien kertyessä myös kulutus on noussut. Nyt lähentelee jo kuutta litraa lähes joka tankilla. Osansa tekee varmaan renkaat ja vielä suuremman osan sorateiden ajaminen. Ei ole enää kärkisijoilla Spritmonitorissa
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Valtiovalta rullaa paskoja päällysteteitä pois ja kukaan ei varmaan ole laskenut hintaa kansakunnalle, kun kulutus nousee
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Noh, eipä ne vanhat paskat SOPpi ja SIPpitiet nyt niin kummosia ole. Kaikkien kannalta hyvä jyrsiä pois ja kunnon soratie tilalle.
Vaihdoin pistevalon pois keulalta ja laitoin ref 37,5 kattilan tilalle. Samalla jonnevalot lensi romukoppaan ja tilalle Osramin 65W halogeenit.
Lopputulos on retro kusenkeltanen, mutta samalla myös jotain, mistä ei voi valittaa. Aamusin on satanut vettä ja kyllä tummalla pikitiellä edelleen on näkyvyys erinomainen...
Valot ovat nyt kivalla viuhkalla ja seuraavat havainnot:
-Todella tasainen valokuvio, ei laikkuja, ei läikkyjä
-Myös valtateillä molemmat penkat yhtä kirkkaat kuin muukin tie
-Tasainen viuhka valoa ilman ainuttakaan katvetta
Mittailin Coralban ökytarkalla tripillä mihin se valokuvio päättyy suoralla tiellä. Siis päättyy kuin seinään. Ensin on valoa ns. riittävästi, selvän rajan jälkeen pelkkä pimeys.
N. 150 m. Kuulostaa tosi huonolta, mutta 100 km/h vauhdissa näkyvyys on jotain päivänvalosta seuraavaa yli viiden sekunnin ajan. Lisäksi tiukka rajaus valon korkeudessa luo "putken", johon katselee ajellessa. En kaipaa hajavaloa.
Äidin autoon tulee SAE Seeker kympit, siis ne tiukasti rajatut kympit, ei hajavalotykkiäksät. Täytyy niihin sitte vertailla näitä budjettivaloja.