halpa sammutin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

eltzi kirjoitti:mulla on itellä vanha kunnon halonisammutin :P
Tosimies.... 8) 8) 8) 8) 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vai tekee kilolla jotain. :) Aikoinaan paloi multa abart ritmo kesäkuumalla. 5 päällä juhannusta viettämästä oltiin tulossa jätkät takapenkiltä tuumaa llikennevaloissa sun autos palaa minähän siihen eikä pala saattaa vähän keittää kun on näin kuumakin. Rupesin ihmettelemään kun maalit rupes kuplimaan konepellissä (auto kävi kokoajan). No ajoin kun tuli vihreet jalkakäytävälle ja kaikki ihmiset ja omaisuus ulos. Samassa kojelauta rupesi sulamaan ja tuulilasi meni maidoksi.
Siihen pysähtyi joku karavaanari ja juoksi sieltä 6kg pullon kanssa ja laski puolet konepeltiin. no nappasin pullon ja laskin panssarin välistä loput ja pieni suihkaus jäi vielä konepellin rakoonkin. Tuntui sammuneen. Vedettiin röökit ja ihmeteltiin.(pakattiin kamoja). Rohkaisin mieleni ja ajattelin katsoa kuin mun koneelle oikein kävi no nostin pellin ylös ja samassa kärventy otsahiukset. Löin pellin kiinni. onneksi siihen oli jo pysähtynyt yksi rekka jonka kuski tuli kysymään jotta tarviiko pojat apua.
Minähän siihen voishan ton sammuttaakin ja se toi mulle 12kg pullon. Sillä sammu Abarth Ritmo konehuoneesta ja sisätiloista. Palokunta tuli hetkenpäästä ja katko akkukaapelit (mitä niisä oli nyt jäljellä).Oli tyytyväinen jotta hienosti hoidettu. Ja vakuutusyhtiön mukaan palo oli lähtenyt murtuneesta bensaletkusta joka suihki virranjakajaa ja ympäri koko konehuonetta. Että semmoista pitäkää työ vaan kilon pulloja mukana, apu se on sekin.
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja vielä nykyajan ruiskupeleissä tuo pumpan tuotto on aivan jotain muuta, kuin tossa rytmissä. (etkä edes huomaa jos siitä puolet häviää vuotoihin).
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reetu kirjoitti: Haloni sammutin on kielletty jo vuonna 1993.
Mikäs siihen oli syynä? Mullakin kaksi 6kg:n halonia, autotallissa estämässä koko torpan palamista kun saabeja hitsailen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

ng900aero kirjoitti:
Reetu kirjoitti: Haloni sammutin on kielletty jo vuonna 1993.
Mikäs siihen oli syynä? Mullakin kaksi 6kg:n halonia, autotallissa estämässä koko torpan palamista kun saabeja hitsailen.
No syyhän oli se koska sillä on todettu olevan tuhoisa vaikutus maapalloa suojaavaan otsonikerrokseen ja siten vaikutus ilmaston lämpiämiseen maapallolla.

Halonia sisältävien käsisammuttimien käyttö on edelleen sallittua, mutta koska halonia ei enää saa valmistaa, ovat olemassaolevat sammuttimet käytännössä kertakäyttöisiä. Halonikäsisammuttimia on korvattu mahdollisuuksien mukaan hiilidioksidi- ja jauhesammuttimilla.
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, kiitos vastauksesta, nuo mun sammuttimet ovat ikivanhaa varastoa, mutta niiden mittareiden mukaan ovat täynnä, ei noita viitsi roskiinkaan nakata. Ehkä täytyy ostaa yksi 12kg:n pullo noiden kaveriksi, nuo ovat kuitenkin hätätapauksia varten ja olen melkoisen varma että perustuksiaan myöten palanut omakotitalo tuottaa pahemmat kaasut ilmakehään kuin pari pikku halonipulloa, varmasti tulipalossa vapautuu otsonia tuhoavia yhdisteitä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Reetulle... mites tuota kun olen edelleen törmännyt veneissä Halon sammuttimiin, käsi, sekä suoraan kytkimellä konetilaan laukaistaviin? Onko näissä jotain poikkeuksia, koska kyseiset alukset olivat asiaankuuluvasti katsastettuja, ja Halonit huollettuja.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Reetu

Veneen katsastaja on hyväksynyt , eli on muutama poikkeus sallittu.

Mutta kuten jo kerroinkin sen jälkeen kun on käytetty niitä , ei voi täyttää enää , vaan joudutaan vaihtamaan korvaava tuote.
Reetu

ng900aero lle , olen kanssasi samaa mieltä , ja vaikka sammutin on jo vanhentunut on se parempi kuin ei mitään.

Jossakin paikkakunnissa saattaa palotarkastaja puuttua näihin asioihin, ja olla tosi tarkka, eli on parempi kun on tiedossa sitten tämäkin, ei tule yllärinä, mut sammutellaan mitä meiltä löytyy jos sammutettavaa tulee.
Vastaa Viestiin