Jep, kyllähän tuota myy-löpöä voisi kokeilla kun vain jostain sattuisi kohdalle.
Eski
Olin näköjään täällä luvannut kokeilla myytä, kunhan sitä sattuisi kohdalle ja nythän tuo tuli tehtyä. Kirrin/Palokan Citymarketin pihassa olevan Nesteen kylmäaseman järkyttävän korkealle löpön hinnalle löytyikin sellainen selitys, että sehän onkin tätä MY:tä. Tankkasin litkua noin puoli tankkia ja hyvin tuntui toimivan TTIDissä. Mitään eroa en ainakaan havannut kulutuksessa tai suorituskyvyssä... Hintaeroa ABC smarttiin oli kuitenkin liki 20snt/litra, joten ihan kokonaan en vielä ole valmis siirtymään näihin ilmastotalkoisiin
Ei siinä mitään eroa ajossa huomaa. Marginaalinen etu kulutuksessa voi olla, mutta vaatii kirjanpitoa että sen huomaa, jos on vähänkään vaihtelua ajosyklissä ym. tekijöissä.
Löpösuodatinta vaihtaessa sen huomasi että ei haise miltään ja mukissa litku oli kirkasta kuin vesi. Melkein olisi voinut hörpätä
En tiiä onko sattumaa mut kun leimasin vääränmerkkist vuodenvaihteessa (2005, ilman dpf:ää) ja tankissa MYytä niin nokiarvo 0.27. Ainoo vertailuarvo on vuodelta 2016, 0.89 normi diisselil.
Joku viiskyttonnii körötelty välis.
Sitähän minä tuolla aikaisemmin tässä ketjussa jo epäilin, että meidän dpf-ttidillä ei taida tuota etua tulla, kun tähänkin asti on leimakonttorilla aina savutestin tulos ollut 0,0, joten siitä on vaikea parantaa
^Osaako joku moottoriprofessori sanoa/arvata, johtuuko tulos (jos on merkittävä) jätedieselin isommasta polttoarvosta vai onko siinä joku ominaisuus, joka parantaa kyseisen moottorin hyötysuhdetta?
Vähän samansuuntaisia käyriä etanolin ja bensan välillä (siis korjattuna polttoarvolla) jäte-etanolin hyväksi olen saanut aikanaan aloittaessani etanoliajon, mutta bensiinitankilliset ovat sittemmin jääneet niin vähäisiksi, ettei niillä mittapisteillä taida olla enää merkittävyyttä vertailuun. Johtopäätöshän tässä oli siis paremman nakutuskestävyyden aikaansaama hyötysuhteen paraneminen hyvin laaditulla softalla .
En ole tohtori enkä kemisti, mutta liittynee biopolttoaineen korkeampaan setaanilukuun, mikä tekee uusiutuvasta helpommin ja puhtaammin palavaa. Alla kuvakaappaus muutaman vuoden takaisesta esitelmästä jonka löysin googlaamalla. Koko matsku löytyy täältä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Korkeampi setaaniluku tarkoittaa nopeampaa syttymistä joka parantaa tehoa ja hyötysuhdetta. Matalamman tiheyden takia lämpöarvo per litra vähän matalampi, tätä osittain kompensoi lyhytketjuisemmat hiilivedyt joissa on korkeampi lämpöarvo per kg.
Litramääräisessä kulutuksessa tuskin juurikaan eroa on siis vaikka sinänsä moottorin hyötysuhde olisikin korkeampi, mutta tosiaan hieman vähemmän nokeaa ja korkeammalla setaaniluvulla pitäisi saada pieni etu tehossa. Käyntiääni pitäisi olla vanhanaikaisessa (ei-CR) dieselissä myös hieman rauhallisempi mutta nykyaikaisissa joissa on moninkertainen pilottiruiskutus pienillä kuormilla melun minimoinniksi tuskin huomaa juuri eroa. Korkeammilla kierroksilla ja kuormilla tosin pilottiruiskutusten määrää vähennetään oleellisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aikanaan neste perusteli pro dieselin matalampaa kulutusta aineen korkeammalla setaanilla, joten miksihän kulutus ei enää putoa tällä ympäristöystävällisellä myyllä..?
Onhan siinä rajansa paljonko siitä korkeammasta setaaniluvusta on hyötyä. Käyntilämpimällä modernilla dieselillä kyllä syttyy jo normaali polttoaine sen verran välittömästi ettei havaittavaa etua synny. Toisaalta myös tuo lämpöarvo per litra voi syödä edun. Pro dieselissä taisi olla vain osa NexBTL:ää?
Ja sehän on sitten yleinen harhaluulo että palamattoman tai osittain palamattoman polttoaineen määrällä olisi mitään merkitystä kulutuksen kannalta, sekä bensoissa että dieseleissä palaa polttoaineesta hyvin lähelle 100% ja häviöt sekä kulutuserot tulee termodynaamisista seikoista (eli polttoaine-energia hukataan lämmöksi mekaanisen työn sijasta).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Itse en dieselillä ajele mutta onko tuo Myy oikeasti sen rahan arvoista?
Luin ketjun läpi nopeutetusti ja jotenkin sellainen olo jäi että rahan haaskausta...
Kuinka pohjoisen pakkaset vaikuttaa ja vanheneeko polttoaine tankissa nopeammin kuin perinteinen löpö tai vanheneeko fossiilinen yhtään verraten bensaan?
Heti tulee mieleen että miten Myy maatuu luonnossa jos Nesteen rekka ajaa kurvin pitkäksi ja päätyy lepikkoon, siihen ainoaan kiveen..
Melkein ainoa hyöty taitaa olla puhtaampi omatunto mutta tuskin kukaan olalle tästä asiasta tulee taputtamaan, meitä maailman ja jääkarhujen pelastajia.
Mulla mennyt nyt parin vuoden ajan reilu 100 €/v enemmän polttoaineisiin sen vuoksi ettå olen tankannut vain Mytä Saabiin.
En odota että kukaan tulee taputtamaan selkään. Paremman omatunnon saan. Pitkälti fiilispohjaista, vähän niinkuin koko Saabilla ajelu. Voinpahan 30v päästä sanoa että lähes lopetin kasvihuonekaasujen tupruttelun käyttöautolla vuonna 2017 (retanolilla menin 2011-2014, mutta sitten tuli väliin parin vuoden fossiilisilla ajelu). Siis sitten kun lapsenlapset utelee että miten me voitiin olla vielä 2010-luvulla niin vastuuttomia että huristeltiin maaöljyllä, vaikka tiedettiin mihin se johtaa. Mutta ei se maailmanloppua siirrä sekuntiakaan millä litkulla itse ajelen.
Onhan se kotimaistakin, ei tueta itänaapurin diktatuuria öljykaupalla. Mutta en mä siitä mitään itse hyödy.
Hiukkaspäästöt on lähipäästöjä ja kulkeutuu omiin ja omien lasten keuhkoihin. Mutta turha jeesustella, kun olen DPFn itse eliminoinut.
My ymmärtääkseni vanhenee tankissa hitaammin kuin fossiilinen. Luontoon kaatuessaan se tuskin on yhtään vähempi tai suurempi vahinko kuin fossiilinen, mutta en tiedä.
Eli taloudellisesti ei ole itselle hintansa väärti. Mutta niin ei ole autoharrastaminen yleensäkään, tai kaljanjuonti, tai kirkollisveron maksaminen. Silti tulee noita kaikkia tehtyä.
Ajattele sitä silleen, että säästät yhden nokeentuneen imusarjan hinnan, tai puolet siitä. Tämä siis sillä olettamuksella, että et ole tulpannut ja disabloinut EGR:ää.