GM myy Saabin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

9000CD23T kirjoitti:9-5 Pesee tonnarin...??????

Aiheeseen liittyvä artikkeli ( mihin tonnari pystyy )

http://images.google.fi/imgres?
-katkaistu tosi pitkää linkkiä-
Voisko tuon korvata tällä: http://webpages.charter.net/ralimi/aero ... intro.html

Olisi vähän kivempi lukea tätä keskustelua kun ei tarvi vieritellä sivusuunnassa :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9-5 päihittää tonnarin mennen tullen, tonnarissa ikä tuntuu, sille ei voi mitään.
Tuo on mielestäni aivan totta! Itselläni velipojalla suunnilleen saman verran ajetut(n.200tkm) Saabit. itselläni -00 9-5:n ja velipojalla -96 9000:n. Onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä. Tonnarikin on perkeleen hyvää ajaa ja muutenkin hyvä auto, mutta kyllä se kehitys on jotain tuonut tullessaan. 9-5:n on paljon hiljaisempi. Kuskinpenkki omasta mielestä tilavampi ,takapenkki suunnilleen samoissa. Takaluukku on kyllä pienempi 9-5:ssa. Alusta on parempi sekä kori on paljon jäykempi!

Molemmat ovat todella onnistuneita kokoonpanoja, eikä itseäni haittaa ainakaan yhtään että 9-5:ssa on noita GM/Opel osia. :wink: :wink:


ja nää on taas näitä OMIA mielipiteitä :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Frostgrey kirjoitti:
9-5 päihittää tonnarin mennen tullen, tonnarissa ikä tuntuu, sille ei voi mitään.
Tuo on mielestäni aivan totta! Itselläni velipojalla suunnilleen saman verran ajetut(n.200tkm) Saabit. itselläni -00 9-5:n ja velipojalla -96 9000:n. Onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä. Tonnarikin on perkeleen hyvää ajaa ja muutenkin hyvä auto, mutta kyllä se kehitys on jotain tuonut tullessaan. 9-5:n on paljon hiljaisempi. Kuskinpenkki omasta mielestä tilavampi ,takapenkki suunnilleen samoissa. Takaluukku on kyllä pienempi 9-5:ssa. Alusta on parempi sekä kori on paljon jäykempi!

Molemmat ovat todella onnistuneita kokoonpanoja, eikä itseäni haittaa ainakaan yhtään että 9-5:ssa on noita GM/Opel osia. :wink: :wink:





ja nää on taas näitä OMIA mielipiteitä :roll:

Niin ja 9-3 ja 9-5 malleissa on pienemmät jalkatilat takana kuin tonnarissa.
Siinä syy miksi en ikinä tule ostamaan 9-3 tai 9-5 mallia.
*tonnarilla niin kauan kuin niitä riittää*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni on ollut kaksi Saabia: 99GL ja ng900S 2,3.

99 oli auto, jota ajettiin etusormella ja peukalolla ratista kiinni pitäen. Äärimmäisen mukava ja hauska ajaa ja og900:n tavoin antoi kuskille paljon anteeksi. Eräänlainen "ESP" siis. :wink: Ainoa epämukavuus johtui 99:lle ja 900:lle ominaisesta vetarin maljojen kulumisesta, joka sopivalla nopeudella/kierrosalueella aiheutti värinää. Meno oli kaikesta huolimatta erittäin vakaata, jopa 7 talvea ajetuilla talvirenkailla.

Ng900 oli alkuun mukava ajettava. Tietyssä vaiheessa ajonautintoa alkoi häiritä täristäminen, joka oirehti ratin vatkaamisena. Loppujen lopuksi asia jäi selvittämättä. Kiihdytyksissä vetelyä sekä uraherkkyyttä ja herkkyyttä tien kallistuksille oli myös havaittavissa. Itselleni sattui muutenkin poikkeuksellinen maanantaikappale, johon paloi huoltokustannuksina 3,5 vuoden aikana varmaan 4000 €, eli melkein puolet hankintahinnasta. 9-3:a harkitsin pitkään, mutta huonot kokemukset satkusta kallistivat vaa'an muualle. Katsotaan, josko taas jossain vaiheessa routa ajaisi porsaan kotiin. :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eihän tämä enää otsikkoon paljon liity, mutta tuonpa tähän og/ng -keskusteluun oman näkökulmani. Eihän minulla ole kokemusta uudemmista kuin vuoden -01 9-3:n koeajolta. No, eihän sitä 10 km lenkillä vielä pääse auton fiiliksiin sisään.

Sen sijaan olen edelleen hämmästynyt miten suurta ajonautintoa tuottaa 30-vuotta vanha Saab. Toki se on paljon omasta asenteestakin kiinni, mutta 30 tkm kokemuksella (viimeisen hieman reilun vuoden aikana), voin vain todeta, että kai se jotain kertoo itse autostakin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti: Niin ja 9-3 ja 9-5 malleissa on pienemmät jalkatilat takana kuin tonnarissa.
Siinä syy miksi en ikinä tule ostamaan 9-3 tai 9-5 mallia.
*tonnarilla niin kauan kuin niitä riittää*
Kieltämättä 9-5:ssä on pienemmät jalkatilat takana, muttei kriittisen paljoa, alle 220cm tyyppi mahtuu hyvin istumaan.
Tonttu on erinomainen auto, en sitä missään nimessä kielläkään, mutta aika kuluu ja kehitys menee eteenpäin.
Aika pommeja suurin osa mun og900:sista on ollut, vakaajilla ja turbon jousilla alusta on ihan toista kuin kaasarimallin vakiona. Omien havaintojen pohjalta sanoisin että mukavin matkanopeus kyseisellä mallilla oli 90-100km/h.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

9000CD23T kirjoitti:
Niin ja 9-3 ja 9-5 malleissa on pienemmät jalkatilat takana kuin tonnarissa.
Siinä syy miksi en ikinä tule ostamaan 9-3 tai 9-5 mallia.
*tonnarilla niin kauan kuin niitä riittää*
Mutta..kukas?....kukas sitä nyt takapenkiltä autoaan ajaiskaan :D
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

NEO9-3 kirjoitti: Mutta..kukas?....kukas sitä nyt takapenkiltä autoaan ajaiskaan :D
Tonnarissa voi kyllä istua takana minisukset jalassa :) Kovin usein ei kylläkään ole tarve, ei ole ollut viimeiseen 20 vuoteen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Eiköhän hommata/teetetä og Saabeihin 100% GM Free tarrat. Ja mulla ei ole mitään uusia Saabeja vastaan. Kaikki Saabit ovat yhtä aitoja ja hienoja Saappeja, ja on hienoa, että on tälläinen kerho, jossa voi harrastaa kaikenlaista Saabismia.
#2277
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sinänsä hieno idea mutta taitaa viimeisimmistä jo löytyä GM:n osia :(
Sensijaan 100% rust free olisi poikaa :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jahans.... tuli sitä itsekkin hommattua vuodenvaihteessa tuo ysivitonen käyttöpeliksi ihan vain sen vuoksi kun kävi niin sääliksi hyvin palvellutta tuplista ja turbosatkua.... :lol:
Taidanpa pitää entistä tiukemmin kiinni tuosta parivaljakosta. Vaikka tiedossa oli jo alunperinkin, että muut ovat tulleet jäädäkseen, 9-5 ainoastaan kulkupeliksi....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

e0000333 kirjoitti:Jahans.... tuli sitä itsekkin hommattua vuodenvaihteessa tuo ysivitonen käyttöpeliksi ihan vain sen vuoksi kun kävi niin sääliksi hyvin palvellutta tuplista ja turbosatkua.... :lol:
Taidanpa pitää entistä tiukemmin kiinni tuosta parivaljakosta. Vaikka tiedossa oli jo alunperinkin, että muut ovat tulleet jäädäkseen, 9-5 ainoastaan kulkupeliksi....
Ja kun lähdet oikein nautiskelemaan ajamisesta esim. lomamatkalle keski-eurooppaan niin valitset alle tietenkin tupliksen tai satkun :?: :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

ng900aero kirjoitti:Ja kun lähdet oikein nautiskelemaan ajamisesta esim. lomamatkalle keski-eurooppaan niin valitset alle tietenkin tupliksen tai satkun :?: :D
Eihän ole valittavanakaan kuin satku :wink:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mmo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 10:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM myy Saabin

Viesti Kirjoittaja mmo »

9-5 Nordic kirjoitti:moro

Dagens Industrin "luotettavien" tietojen mukaan Saab tosiaan on myynnissä. Keskusteluja on käyty kiinalaisten tahojen lisäksi myös ranskalaisten kanssa. Aika surkea on Saabin tilanne.

Millään kiinalaisella en kyllä aja, enemmin vaikka ranskan patonki.

9-5 Nordic

GM vill sälja Saab
2005-02-24: Gerhard Larsson
Amerikanska biljätten GM är i full färd med att sälja förlusttyngda Saab. Samtal har förts med kinesiska företag men hittills utan resultat.
Men också franska Renault som framgångsrikt integrerat japanska Nissan är ett intressant alternativ.

Det hävdar flera DI-källor med goda kontakter i General Motors.
"Senaste månaden har inställningen till Saabs framtid förändrats. Pressade av bankerna och av fortsatta förluster inser ledningen att GM får svårt att utveckla Saab som ett självständigt premiumvarumärke", säger en källa, som betonar att Saabs vingklippta försäljnings- och utvecklingsavdelningar inte längre har kraften att utveckla och sälja de modeller som krävs.
Ännu har GM inte beslutat att göra sig av med Saabs varumärke, men tveksamheten ökar om möjligheten att få Saab lönsamt. Därför har GM tagit kontakter för att sälja varumärket.

Beslutet att koncentrera GM Europas tillverkning av alla mellanklassbilar till tyska Rüsselsheim är redan fattat.

Det innebär att Trollhättan tappar tillverkningen av Saab 9-3-serien, vilket är första steget till att dra bort all produktion från Trollhättan. Ingen tror på en fabrik i Sverige med reducerad volym.

För att inte störa den positiva andan under nästa veckas bilsalong i Genève väntar GM-ledningen några veckor med informationen.

GM-cheferna har meddelat medierna att de inte svarar på frågor under salongen om framtiden för Saabs fabrik.

Saab slår i Genève på trumman för den nya 9-3 Sport Combi som ett och ett halvt år försenad nu visas för första gången. Som så mycket annat i Saab/GM kommer den för sent.

Vad som ska hända med Saab 9-5-modellen i framtiden är inte helt klart, men de 45 000 bilarna som tillverkas varje år räcker inte på långa vägar för att hålla liv i Trollhättefabriken.

Om nuvarande 9-5:an får en efterföljare vill GM-ledningen lägga tillverkningen av den i USA. Någon vilja att flytta andra modeller till Sverige finns inte inom GM, framför allt av ekonomiska skäl.

Några offensiva investeringar på större premiumbilar att komplettera med 9-5:an finns det inga planer på.

Den nya lilla Cadillac BLS, som är snabbutvecklad för Europamarknaden på samma plattform som Saab 9-3, kommer att tillverkas i Trollhättan från 2006, men ska senare flyttas till Rüsselsheim liksom de andra mellanklassbilarna.
En väntad volym på 10.000 Cadillac-bilar per år ändrar inget för Trollhättan.

En avveckling av Trollhättefabriken kommer, om den inte kan säljas, att ske i flera steg. Fram till 2007/2008 fortsätter tillverkningen av 9-3 serien tills nästa generationsskifte.
Möjligen kommer tillverkningen av 9-5-serien att pågå en kort tid efter det.

Försök kommer att göras av regering, kommun, näringsliv och region att få fortsatt produktion i fabriken. Intresserade bilföretag eller investerare kan säkerligen få köpa fabriken för den symboliska summan 1 krona.

Anledningen är de gigantiska avvecklingskostnaderna som branschbedömare beräknar till 8-10 miljarder kronor.
"Det är ett högriskprojekt för den som vill köpa fabriken och fortsätta tillverka bilar där. Men möjligheten finns", säger en av DI:s källor.
Minkä mallin se GM myy ja millä varusteilla, olen ajatellut ostaa vähän uudemman saabin...
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Pakko sanoa kans mielipide tähän 0g900/9-3 keskusteluun. Kyllähän og-satku ainakin turbona on paljon parempi ajettava kuin 9-3. Mulla oli aikoinaan 85-mallinen turbosatku ja se kulki ku juna. Tään 9-3:n suurin ongelma on vetely tien kallistuksen mukaan. Siis useimmiten oikealle. Ei kai tua oikein voi renkaistakaan kiinni olla ku mulla vetelee ainaki oli sitten alla kesä- tai talvinakit. Parantaiskohan alustasatsi asiaa?
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Vastaa Viestiin