Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 2675
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja JP_Vette » Ke Heinä 11, 2018 19:49

Erittäin hyvin sanottu, ei tohon voi oikeen mitään lisätä :lol:

Tänään pyörähti 1000 km rikki tänki trippiin. Alkaa jo kyllästyttään. Ehkä jo huomenna sais Astran takasi... Tai sitten ei. Toisaalta kun tästä autosta ei varsinaisesti ole kuluja (siis joo, uuden auton hintalappu, se on se kulu), niin mikäs tällä pörräillessä, vaikka vähän isoruokainen onkin. Mutta ei mee huoltoihin, renkaisiin ja muihin kuluviin osiin rahaa. Eli vaikka Astra olis jouluun nosturilla, niin ewk nykymallilla. Täytyy vaan sit muistaa ottaa pois liikennekäytöstä, jos oikeen venahtaa :lol: Mut jos sen Astran huomenna saa takaisin, niin ehkä nippa nappa sais 1500 km "nautintoa" tälläki kipolla.

Noh niin tai näin. Selvis mullekki, mikkä ne "muotopeltivanteet" ovat, kun niitä tänkin topicin alussa haukuin uudelleen brändätyksi pellivanteeksi. Tässähän on siis sellaiset.

Kuva

Ihan hyvin feikattu. Kun ei tarkemmin katsellut, niin tuo väliin kimmonnut murskeen palanen sen paljasti.

Kuva

Tästä en sitten tiä, että ennustaako kuolemaa Opelille vai Zafiralle, nyt Combo Lifen kolkutellessa ovella. Huomatkaa myös säleikön ja puskurin välinen pykälä/rako, joka kerää kuolleet ötökät sisäänsä.

Kuva

Hassuuksiakin tässä vehkeessä on tullut vastaan:
-Radion näytöllä on pienet kuvakkeet ja paljon tyhjää tilaa. Voisi skaalata kuvakkeet kolme kertaa isommiksi niin osuisi sormet niihin.
-Vaikka tankin täyttää kolmella naksulla täyteen, mittari näyttää pykälää vaille vajaata.
-Cruise hyppää kaksi kilometriä kerrallaan parittomia lukemia alle 120 km/h vauhdissa, mutta hyppää suoraan 119 -> 122 parillisiin. Ja vaikka ajaisi siis parillisen lukeman vauhtia alle 120 km/h, niin ei saa parilliseen cruisea. Ja siis 120 ja 121 eivät ole mahdollisia nopeuksia cruisella.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95
Tunturi Maxi '72

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7202
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja AZP » Ke Heinä 11, 2018 22:10

JP_Vette kirjoitti:Tästä en sitten tiä, että ennustaako kuolemaa Opelille vai Zafiralle, nyt Combo Lifen kolkutellessa ovella.

En tiä minäkään, mut uskoisin että nonsense-autonostajia on jatkossakin niin paljon, ettei Combo Life kelpaa, kun joku päivä saattaa putkimies ajaa samanlaisella umpikylkisellä pihaan. Turvallisempaa ostaa Tsafira. Ihminen on vaan outo eläin noiden asioiden suhteen.

Tosin koko Opelin mallisto elää vähän sellaista väliaikaa nyt PSAn haltuunoton jälkeen. Esimerkiksi PSA-pohjainen Crossland X lanseerattiin viime vuonna kilpailemaan muutamaa vuotta vanhemman GM-pohjaisen Mokan kanssa. Kai niillä joku idea oli tuoda toinen saman kokoluokan auto markkinoille, vaikka näin tavan miehelle mallisto muuttui hämmentäväksi. Samoin se ehkä muuttuu vieläkin hämmentävämmäksi Combo Lifen tullessa markkinoille, kun sekin on sukupolvesta sukupolveen muuttunut aina henkilöautomaisemmaksi ja kosiskelee siksi Tsafiristeja. Ehkä se 90-luvun Corsa-pohjainen Combo ei ihan astunut ykköskoppasen Zafiran varpaille, mutta uusin Combo alkaa olla aika kaukana pakulaatikosta. Ja kun muistaa sen hintaeron, niin kiinnostaisi syksyllä käydä haastattelemassa Iiristä, että miksi esim. meidän perheen pitäisi päätyä Zafiraan.

Yksi peruste voisi olla kohtuukova arvonalenema. Alan hiljalleen uskoa, että autokauppiaat pitää no-nonsense-autojem jälleenmyyntiarvoja alhaalla maksimoidakseen uusissa autoissa katteet siirtämällä asiallaat sinne 10k€ kallikmpien nonsense-autojen hankintaan. Veho ei ainakaan arvosta valemersujaan kovin korkealle:

https://autot.veho.fi/vaihtoautot/merce ... an/1387533

Tuo saksanrellu on uutena ilman lisävarusteita 29 tonnin auto, nyt puolitoistavuotiaana hinta kymppitonnin vähemmän. Tuolla hintapyynnillä arvonalenema on 25 % per annum, eikä edes ole vielä kysytty mitä auton omistaja on siitä vaihtohyvityksenä saanut ja mitä uutena varusteineen maksanut. No-nonsense-autokin muuttuu vaihtoautomyyjän käsissä tavallaan nonsense-autoksi, mitä arvonalenemaan tulee. Muttaa toki sitäkin houkuttelevammaksi sille, joka on nähnyt valon ja lopettanut markkinointihyypiöiden mukaan tanssimisen.

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja Tobbana » To Heinä 12, 2018 10:34

JP_Vette kirjoitti:-Cruise hyppää kaksi kilometriä kerrallaan parittomia lukemia alle 120 km/h vauhdissa, mutta hyppää suoraan 119 -> 122 parillisiin. Ja vaikka ajaisi siis parillisen lukeman vauhtia alle 120 km/h, niin ei saa parilliseen cruisea. Ja siis 120 ja 121 eivät ole mahdollisia nopeuksia cruisella.

Itseasiassa se hyppää 1.6kmh(1mph)/naksu ja pyöristelee sitten lähimpiin kilsoihin. Sama ominaisuus on saabeissa, mutta diginopeudenhan näkee vain opensidillä tai obd-pulikalla tms., niin ei monikaan sitä hoksaa.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla, myös Dieselit - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 2675
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja JP_Vette » La Heinä 14, 2018 09:09

^^Tuo raha on varmasti yksi. Ja toisaalta ymmärrän kyllä sen ulkonäkökysymyksenki nois pakettiautois. Nyt on pää alkanut pehmiämään, kun ikää on tullut ja toisaalta jos vertaa vaikka ykkössukupolven Tourneo Connectia uusimpaan, niin onhan siinä vissi ero :lol: Mut hyvä auto se vanhaki on, vaikkaki ruma. Mulla oli sellanen muutaman kuukauden käytös.

^No toi käy järkeen. Tosin en katsonut nopeutta digitaalimittarista, vaan cruisen saa asetettua tiettyyn nopeuteen ja niitä nopeusvaihtoehtoja ei ollut. Femmassa kun tottu vain ottamaan tavotenopeuden ja klikkas sitte siihen ja viisarin huimalla tarkkuudella sitte köröteltiin.

Auto makaa edelleen Levorannassa. Vastoinkäymisiä siellä. Noh, takuu voimas niin ewk. Samalla tiedustelin varovasti kilometrirajasta, kun oli jo 1500 km tullu tuupattua kolmes päiväs uuteen esittelyautoon. Tuli kohtelias pyyntö, jos vaihdettaisiin toiseen :lol:

Kuva

Ja voi veljet toi on sitte laiska auto 8O Sastamalan ja Nokian välillä ylämäkeä ei jaksa nousta sata lasis lappu lattias vitosvaihteella 8O Noh, ihan sama. Toi olis pitäny saada jo maanantaina, kun pikasella laskulla Zafira makso mulle ainaki 50 € enemmän täs viikon aikana :twisted: Se kun imi ainetta kaheksan satasella. Tää Micra mennee samoihin Astran kanssa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95
Tunturi Maxi '72

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7202
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja AZP » La Heinä 14, 2018 09:32

JP_Vette kirjoitti:...jos vertaa vaikka ykkössukupolven Tourneo Connectia uusimpaan, niin onhan siinä vissi ero :lol: Mut hyvä auto se vanhaki on, vaikkaki ruma. Mulla oli sellanen muutaman kuukauden käytös.

No sepä. Ne aikalaiset kiraffinkuljettimet, 127 Fiat-pohjaset, Kadett-pohjaset, Escort-pohjaset ja ekan polven Berlingot ym. oli aika kopperon näkösiä. Nykynen Berlingo on jo tila-auton näkönen, eli pakuna tyylikkäimmästä päästä. Ja uusi Berlingo/Rifter/Combo ei enää tavan perhesukkuloille ulkonäössä häviä tippaakaan, niissä on mun silmään mukavasti pientä pakumaista kulmikkuutta, samaan tapaan kuin Kia Soulissa tai mitä katumaastureihin on tuotu oikeista maastureista.

Tää on mun mielestä uuden kolmikon tyylikkäin laite, ja ihan oikeasti hyvännäköinen, paremman näköinen kuin 3008 tai 5008.

Kuva

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja IC1970 » La Heinä 14, 2018 16:09

^^Löikö ne sulle 70-heppasen Micran alle :lol:
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-07, Toyota Avensis Stw 2.0 automatic-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 2675
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja JP_Vette » Ma Heinä 16, 2018 15:46

Tulihan se auto viimein takasi. Tosin aika nopeesti soitin perään ja viikon päästä uudestaan pajalle (muiden piikkiin). Luovutettiin kai keskeneräsenä kun nelipyöräsuuntaus kuulemma oli työlistalla ja asennushaalarisuojaki penkis paikallaan kun lähdin. Noh, olishan sillä Micralla viä toiset 500 km voinu ajaa.

Kuva

Se Micra oli kyl ihan auto. Iso plussa siitä, että liikennemerkkitunnistin näytti yllättävän usein kolmee viivaa eikä arponu GPS:n kans jotain joskus voimassa ollutta rajoitusta.

Kulutus oli aika jees kun tankates laskin 5,6 l/100km. Tankkauksen jälkeen viisari oli asteikon yli, auton luovitukses taas pari viisarin leveyttä alle maksimin. Eli vie todnäk sen vitosen. Ja kolmosella lappu lattias sai kaikki mäet ajaa, ettei vauhti hyytyny. En siis ekoillu oikeastaan ollenkaan.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95
Tunturi Maxi '72

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Lasu
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

ViestiKirjoittaja Lasu » Ma Heinä 16, 2018 19:23

Oma isolohko bensa Astma kävi tänään ekassa huollossa ja samalla tuli uusi softa moottorille. Jonkin verran parani moottorin käytös ku aiemmin sitä vaivasi empiminen ja vedon epätasaisuus 2-4k välillä, sekä nyt reagoi vähän paremmin kaasuunkin (ainakin näin kuvittelen).

Näin kesäaikaan on ihan tyytyväinen olo kun suurin osa ominaisuuksista toimii kuten kuuluu ja ihan mukavahan tuolla on ajella (laiska!!!). Bensaa tuo on vienyt ajotietokoneen mukaan meidän sekalaisessa 18tkm ajossa 5,5L satkulle, mutta tosiaan omien empiiristen tutkimusten valossa sitä palaa todellisuudessa 0,5-0,8L enemmän kun kalkuloi todellisuuden (Tähän toki vaikuttaa talvella webasto omalta osaltaan). En pidä kulutusta kuitenkaan kovin pahana. Matka-ajo täydellä kuormalla on mennyt myös esim 5,5L todellisella kulutuksella kesärajoituksilla sisältäen myös motaria ja kolmen kaupungin läpi kurvailut.

Opel ei edelleenkän aiheuta sen suurempia omistushaluja vaan on puhtaasti kulkine. Toisaalta tänään kun kävi istumassa odotellessa vastaavan kokoisia erimerkkisiä edustajia sekä vähän vierestä, niin täytyy todeta että on opel onnistunut hienosti matkustamon ilmeellään sekä penkkien ja hallintalaitteiden ergonomilla ja käytettävyydellä. Onhan tuossa myös varauksin aika mukavasti varusteitakin hintaansa nähden.

Positiivista on olut huomata että kajuutta lämpenee tosi hienosti talvella ja tänään kun on menty +30-32 asteen lämmöissä, niin kajuutta myös viilenee kuin saabissa konsanaan 8)
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon