Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Ti Syys 04, 2018 17:37

Focuksen mittariin on pyörähtänyt jo 60000 km, kävin Oma Laakkosessa varaamassa huoltoajan, taitaa 65 tkm mennä yli, mutta jos nyt pysyisi edes alle 66:n, sen näkee sitten 16.10.2018. Kauheasti kaikkea lisätyötä tarjosivat varauksen työstön ajan, mutta torjuin kaikki lähentelyt. Hintalupaus 259 euroa, palaneet polttimot annoin luvan vaihtaa. Ilmastointihuolto olisi ollut 79e, pariston vaihto kauko-ohjaimeen 15e jne jne. Katsellaan sitä ilmastointia sitten ensi keväänä, ehkä. Tällä vauhdilla Focus tulee olemaan meillä vielä vuoden verran, jos ja kun vaihdetaan pois ennen takuun päättymistä. Ensi vuonna näihin aikoihin alkaa tasaisen vauhdin taulukolla olla jotakuinkin 95 tkm mittarissa.

Muuten ei raportoitavaa, ansiotyöt ovat vieneet ajan ja energian. Luottokorjaamo on taas aukaissut ovensa, joten joku päivä Leksa sinne ja tsekataan mikä putkistossa n.1200 kierroksen kohdalla silloin tällöin resonoi, ääntä ei kuule jos ei sitä varta vasten kuuntele. Leksalla on vapaapäivinä ja viikonlopun työmatkat taitettu nautinnollisia kilometrejä 8) Hiace on otettu arkipäivien työmatka-ajoon yksinoikeudella, joten ajosuorite on kasvamaan päin, korjaamon Hiacemies palailee töihin vasta myöhemmin syksyllä, joten saatan seuraavan lomapätkän aikana ajaa Hiacen drive-in katsastukseen ja putsataan ne takajarrut myöhemmin, eivät ole ajojen lisäännyttyä enää äännelleet, tai sitten mennään alkuperäisellä suunnitelmalla ja annan katsastuksen korjaamolle kun tsekkaavat ensin normijutut ja takajarrut tuunataan.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » To Syys 06, 2018 21:10

Kolme vapaapäivää alkaa olla takana ja mieli virkeämpi. Vapailla tuli leikattua nurmikot, tyhjennettyä puuliiterin vasen puoli, eli sallitut 1.5 kuutiota :D pannuhuoneeseen, että sain seinän vapaaksi. Tänään aloin pinoamaan hirviää läjää, että saan taas tilaa keskitilaan, että saan loput valmiit klapit taivasalta pois. Myöhässä ollaan joo, mutta kaippa se siitä. Eiköhän tässä lähiviikkoina saada pinot valmiiksi ja päästään käsiksi liiterin oikeaan puoleen, kunhan käsivara pannuhuoneesta on ensin saunottu. Pyykättyä ja siivottuakin tuli ihan tosissaan, joten hyvillä mielin taas ansiotöihin huomenna. Pieni aavistus flunssasta on pari päivää pyörinyt jossain taustalla, menin siis ja vedin puntilla kunnon treenin, yleensä silloin tauti tulee jos on tullakseen.

Leksalla ajoin päivän reissut, hiljalleen alkaa fiilis autosta jäsentyä. Näissä normaaleissa siirtymissä ja kaupungissa autoa voi kuvailla yhdellä sanalla. Vaivaton. Se tulee ekana mieleen. Auto on niin äärettömän helppo ajaa, kun voimaa ja vääntöä on käytössä koko ajan ruhtinaallisesti. Auto on täysin erityyppinen mitä minulla on koskaan ollut. Koneen käytöstä on vaikea kuvailla, voimantuotto on niin erilaista, sitä vain, öh, on käytössä riittävästi. Onko tämä nyt sitä kahdeksan sylinterin, väännön ja iskutilavuuden aikaansaannosta vai mitä, en tiedä. Tyhjäkäynnistä lähtien voimaa on leveästi, ei mitään nyykähdyksiä, viiveitä tms. Risteyksissä ei tarvitse ojentaa nilkkaa, riittää kun vapaankärjellä tökkää niin mittarissa on 60 km/h. Normaalissa kaupunkirytmissä eivät kierrokset nouse useinkaan yli 2000. Kaiken taustalla on koko ajan sellainen matalataajuuksinen "mörinä" joka saa suun korviin :lol: Työkaveri seisoi parkkipaikalla kun ajelin sinne yhtenä aamuna ja pyörittelin auton parkkiin, autosta noustuani sanoi, että olihan miehekkäät murinat ja kysyi varovasti, että "onko kasikone". Vaikka vähän niiden pörinäröörien perään haikailenkin, niin ilmeisesti soundit ovat ihan kohdallaan ilmankin. En minä tiedä mikä tuon kasin soinnissa viehättää, mutta joku siinä on, että se innostaa ihan eri lailla. No, ainahan minä(kin) olen noita hörinöitä kuunnellut, nyt pääsee ekan kerran olemaan kaasunjatkeena.

Tankillisen kulutus on reilun 300 km jälkeen 9.7L, ihan ok. Seurailin kotiin tullessa pojat kyydissä hetkellistä kulutusta. Porvoon Kevätkummuntiellä on sellainen reilun kilometrin suora ja nopeusrajoitus on 40 km/h. Kiihdytin risteyksestä mittariin 50 ja nostin jalan kaasulta. Kaasuun koskematta mentiin se reilu kilometri, kierrokset olivat keskimäärin 950 rpm ja kulutus pyöri 4.7-5.3 välillä, mittarissa nopeus oli keskimäärin 45 km/h. Tuo on kaupungissa huomaamattaan taloudellinen, koska rajoitukset rajoittavat kaasuun koskemista. Tämän hetken kokemuksen perusteella näillä max. 60 km/h rajoituksilla pääsee helposti alle 10 litran kulutuksen, mutta maantiellä 80 km/h-> liki 2000 kilon omapaino alkaa vaikuttaa, koska näyttää siltä, että siellä kulutus nousee väkisinkin kympin päälle. Maantietä on tullut kovin vähän vielä, joten odotellaan kokemuksien karttumista. Seuraavan kuukauden aikana on tiedossa yksi Hesan reissu, mutta jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin Leksalla käväistään lokakuussa vanhempiani moikkaamassa Pohojammaalla, joten silloin saa fiiliksiä kaikista mahdollisista rajoituksista ja tietyypeistä reilun 800 km matkalta. Saas nähdä, mennäänkö vielä kesärenkailla, vai laitanko jo vanhat kitkat alle. Ainakin alkutalvi mennään vielä noilla vanhoilla, toki jos ovat aivan kauheat lötkylät, niin mietitään sitten uudestaan. Tämähän on tosiaan ollut useamman talven seisonnassa, mikä selittää osaltaan vm. 2009 kitkoja, joissa on pintaa vielä reilusti.

Mutta, huomenna on arkipäivä, joten töihin, Hiacella !
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7362
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja AZP » To Syys 06, 2018 21:29

IC1970 kirjoitti:Onko tämä nyt sitä kahdeksan sylinterin, väännön ja iskutilavuuden aikaansaannosta vai mitä, en tiedä.

On. Nauti. :D

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Pe Syys 07, 2018 20:21

Kesän viimeisiä rippeitä viedään, näyttäisi sunnuntaina selvästi viilenevän. Haikeissa tunnelmissa kirmaisin vielä töiden jälkeen pihalle ja pesaisin päivän levänneen Leksan, on edes hetken puhdas, väri on kyllä sellainen, joka ei juurikaan anna edes yön kasteita tms. anteeksi...
Nappasin kellarin portailta erittäin taiteellisen kuvan, jossa höysteenä on ulkovesijärjestelmän hukkaputki :D
Kuva

Tämä toinen kuva on napattu klo 18.59 ja siinä on jo katolla havaittavissa etenevän illan tuomaa kosteutta. Syksy saa ja jotkut ei.
Kuva

En taida jaksaa Leksan maalipintaa sen enempää käsitellä tai vahailla, on niin liukas ja vettähylkivä pinta, että pesuväline suorastaan lentää pinnalla, eiköhän tuo kelpaa kevääseen. Tsekataan sitten uudemman kerran mikä on tilanne ja laitetaan kesää varten uudet mömmöt.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Ti Syys 11, 2018 18:28

Äsken pääsin ihmettelemään ja ajamaankin tätä
Kuva

Tutun tuntuinen peli. Tämän yksilön kaveri kävi tänään hakemassa lämpimästä tallista, jossa oli viettänyt samoilla sijoilla viimeiset 11 vuotta. Edellinen katsastus tosiaan v. 2007.
Kuva

Lähti käyntiin vanhoilla bensoilla ihan nätisti, alla talvirenkaat jotka neliskanttiset, joten mitään hurjaa ajonautintoa ei vielä irronnut.
Kilometrejä kohtuulliset 160 tkm ja risat
Kuva

Ulkokuori oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa, vaikka naftaliiniin laittoon mennessä oli noinkin paljon kilsoja kertynyt. Keulassa umpiot, maski, keulamerkki jne. ihan priimakunnossa. Ajovalonpesimet oli raksittu irti akseleineen päivineen. Puskurit ehjät ja listat tallella.
Kuva

Sisusta normibeige, penkit ehjät ympäri auton, kattoverhous ei roiku ja priimakunnossa.
Kuva
Kuva

Sisälle oli asennettu kiekkamittari, joka jopa toimi. Kaasarikone, 4v loota, ohjaustehostin löytyy. Lukkoa en huomannut kokeilla, onko keskuslukkoa.

Pientä testipyörittelyä ja sen jälkeen.
Kuva
Kuva

Ensimmäinen pesu 11 vuoteen meneillään !
Kuva

Autoon pitää hankkia uudet renkaat ja se läpikäydään siinä määrin, että saadaan tuore leima. Ulkokuoressa ei ole kolhuja ja ruostetta muutama pieni pilkku, ovet ovat ruosteettomat, kontin takakulmat sisältä edelleen suojavahassa ja alustakin oli joskus massattu ja hitsaamaton. Tuonhan voi viedä näytille 1.1.2019 museoleimaa varten. Auto on sen verran hyvässä alkuperäiskunnossa, että pitää vähän harkita. Vuosimalli tosiaan 1988. Voi olla, että hinta nousee liian korkeaksi, sitten saa olla kun on pihassa autoja ihan tarpeeksi, mutta tuon museo-statuksen vuoksi tämä vähän kiinnostaa. Otin tähän nyt etuosto-oikeuden, katsotaan miten tilanne etenee.

Miten sattuikin nelilovinen loota, kaikki aikaisemmat ovat olleet 5-vaihteisia.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2800
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja Juha96 » Ti Syys 11, 2018 19:46

On kyllä hienokuntoinen peli! Kyllä se tallisäilytys kannattaa.

Ehkä toi 4-v loota osaltaan selittää vähäiset kilometrit. Enemmän ajavat ovat luonnollisesti tilanneet 5-vaihteisen version. Hintaero oli 3000 markkaa.
9-5, 9-5, 9-5, 96, Sport, 99, 9000, 9000, MB 220 D W115

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Ke Syys 12, 2018 11:09

Sain eilen piiitkästä aikaa soiton tienpäältä emännältä. Focus sytytti rengaspaineiden varoitusvalon kesken koiratreeneistä poistumisen, hirmuisessa rankkasateessa ja myrskyssä, kuoppaisella metsätiellä. Aikani tenttasin ja vaikutti siltä, että auto etenee normaalisti joten ohjeistin vain, että kyllä sen tuntee, jos rengas on kokonaan tyhjä. Kotiin pääsi ja tsekkasin miten kuten pimeässä kaatosateessa renkaat ja nollasin varoituksen. Nyt aamusella ennen kuin lähti töihin tsekkasin paineet jotka vaikuttivat normaaleilta, pihalla pyöräytyksen aikana varoitus pysyi poissa.

No, pitää seurailla, onhan noissa ollut ongelmia, venttiilit hapettuvat ja alkavat falskaamaan jne. Tuo kun alkaa joka käynnistyksessä piippailemaan niin tiedän yhden naisen, jolta palaa käämi aika nopeasti. Kaikenlaisia nykyajan vouhotuksia.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 2736
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja JP_Vette » Ke Syys 12, 2018 12:23

Opelis ainaki on eri varotukset järjestelmästä ja rengaspaineesta. Ajotietokone kertoo, kumpi mättää :D Monen moista turhaa ilmotusta Opelista kuuluu, mutta rengaspaineista on tullut vain oikeita ilmotuksia.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95
Tunturi Maxi '72

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Ke Syys 12, 2018 20:50

^Eipä päivän reissuilla hälytellyt, joten jäädään raapimaan päätä toistaiseksi. Sähkövikaa pukkaa Focukseen, perkules.

Leksan kanssa kävin korjaamolla Johtajaa moikkaamassa. Koeajon ohessa nostettiin auto ylös ja tutkailtiin, mikä mahtaa aiheuttaa lievän helinän hyvin kevyellä kaasulla ajaessa n. 1100-1200 kierroksen kohdilla. Löytyihän se syyllinen kun kopisteltiin koko putkisto läpi suojapelteineen. Syynä oli, niin kuvassa punaisella nuolella osoittamani, helistin :D

Kuva

Kummassakin putkessa moinen oli, toinen kiinni, toisen kaksi pulttia hyvinkin löysällä, joten helistin pääsi helisemään putken ympärillä. Nyt on kiristetty ja siihen loppui ylimääräinen ääni. Muutenhan putki näytti erittäin hyväkuntoiselta, olisko toi peräti jonkinsortin rosteria ihan tehtaalta, kas kun ruostetta ei ollut ollenkaan ja putki oli koko matkaltaan takavaimentimet mukaan lukien ihan vaan pellin värinen. Tappoi kyllä halut putkiston ranettamiseen, luulen, että jos jotain, niin ulostulot näkyviin, mutta ei muuta ainakaan toistaiseksi. Auton äänimaailma on kyllä kasikoneiseksi äärimmäisen hillitty, työkaverini kun kokeili niin totesi, että kaikki, jarru-ja kaasupolkimen tuntumasta äänieristykseen on viimeiseen asti vaimennettu. Auton äänettömyys/meluttomuus näytti jäävän päällimmäiseksi mieleen sekä Johtajalle, että työkaverille koeajokokemuksesta.

Pohja oli muutenkin erittäin hienossa kunnossa, kolme vuotta sitten tehty Finikor-käsittely oli hyvin säilynyt, kaikki suojamuovit ja lukuisat lämpöpellit yms. hilppeet, on meinaan todella monimutkaisen näköinen pakoputkikompleksi, olivat kunnossa ja paikoillaan. Harmi, että puhelin jäi autoon kun nostettiin se ylös, ei tullut kuvia räpsittyä. Ehkäpä joskus. On tuo minulla sitten 3kk tai 3v, ei tarvitse hermoilla alustan suhteen, priima on 8)

Huomasin pimeällä ovia aukoessani sellaisen seikan, että tässä ei syty koko auton valaistus ovea aukaistessa, ainoastaan kyseisen oven kohdevalo. Sisällä edessä on ajaessa GS-Leksasta tuttu "pornovalo", eli sellainen punertava pieni led-tuikku, joka valaisee vaihdekepin ympäristön vienolla kajollaan.

Nyt on helinät vaimennettu, matka jatkukoon.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
aero
-
Viestit: 5529
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja aero » Ke Syys 12, 2018 21:23

Onko foosussissa pyörissä paineanturit vai haisteleeko se pyörintänopeuksia ABS-antureilta? Jos jälkimmäinen, niin yllättääkö se kauhiasti, jos kuoppaisella, limaisella, mäkisellä ja myrskyisellä metsätiellä pääsee renkaille odottamattomia eroja pyörintänopeuksiin tien pinnan ollessa jännästi luistavan ja limaisen välimaastosta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Ke Syys 12, 2018 21:26

^Ei varmaa tietoa, mutta ymmärtääkseni ei haistele mitään ABS-kehältä eli varmaankin ne anturit. Emännän soittaessa olosuhteet ja paikka huomioon ottaen ensimmäinen ajatus oli juurikin ylläolevan kaltainen ja sitä se näyttää olleen. Hyvä niin.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Pe Syys 14, 2018 18:02

Kaveri sai tuossa yllä kuvaamani 900:n leimaan tänään, kaikki kunnossa ja kovaa ajoa. Uudet (käytetyt) kitkat alle, jarrujen herkistelyä ja pakokaasutesti läpi 11v vanhoilla bensoilla, mitäs noita turhia ruuvailemaan ja kun alusta on priima ynnä ruosteet loistavat poissaolollaan, niin homma hoitui. En lähde sitä itselleni ostamaan, vaikka kiinnostaakin. Eiköhän tuolle hyvä koti löydy, katsotaan nyt, myykö tuollaisenaan vai odottaako vuodenvaihdetta ja ottaa museoleiman ja sitten myyntiin. Pientä taistelua joutui käymään järki vs. tunteet, mutta tällä kertaa järki voitti, lähestyvä talvi vaikutti osaltaan päätökseen.

Jos olisi vaan yksi auto, olisin miettinyt vielä kertaalleen, mutta nykyinen kokoonpano aiheuttaa aivan tarpeeksi rahanmenoa ja tekemistä, ei perse kestä yhtä lisää eikä viitseliäisyys riitä. Harkitsin jopa nykykonseptin mukaisen tallin vuokraamista, kun niitä tänne Porvooseenkin on alkanut nousta, mutta vuokraa olisi saanut pulittaa 299-420 euroa/kk (+vesi ja sähkö käytön mukaan), joka on aika kova raha siitä ilosta, että siellä voi säilyttää ja ropata yhtä autoa kerrallaan. Ehkä sitten kun poikien siivet kantavat ja lentävät pesästä, voisi tuollaisen vuokrata, mutta nyt en ole siitä ilosta valmis maksamaan liki 5000 euroa vuodessa. Toki tuosta olisin saanut itselleni rakastamani OG 900:n ikuisiksi ajoiksi ja saatan tätä päätöstä vielä katua, mutta näillä mennään.

Panostin sen sijaan Hiacen polttonesteeseen, taas on tankki täynnä ja edellisen keskikulutus 8.04L/100km. Taisi olla tältä vuodelta laskevan käyrän pohja ja vähitellen päästään taas uuteen nousuun. Hiacen tankkausten sarja on toukokuusta kulutuksissa mitattuna 9.09-8.49-8.34 ja 8.04.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » La Syys 15, 2018 21:20

Sadekelillä hätäisempi lähtö risteyksistä tai valoista näyttää vilkuttavan Leksan kojetaulussa luistoneston valoa. Maltti on valttia, ettei sudi. Kaikkea kanssa. Talvea odotellessa, onneksi vaihteistossa on snow-moodi, ettei joudu vallan pulaan.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Lerssinen
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja Lerssinen » La Syys 15, 2018 21:47

No hitto, tuo mankkaan TÄYSILLE ja menoksi

phpBB [video]
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Primera -02
Mercedes-Benz 309D -86
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

ViestiKirjoittaja IC1970 » Su Syys 16, 2018 19:17

^Jos nyt ei kuitenkaan :lol:

Tänään viihdytin itseäni ja laitoin Leksan tankin täyteen ysikasia :roll:
Kuva

Muistan vielä elävästi v. 1988, kun laitoin seteliautomaattiin 10 markkaa ja sillä sai 3.33 litraa polttoainetta Fiat 127:n tankkiin. Karkeasti laskien tuolla tämän päivän investoinnilla olisi saanut Fiiattiin n. 224 litraa polttoainetta. Jonkun verran on aine kallistunut kolmen vuosikymmenen aikana.

Vastedes tankkaan Leksan suurinpiirtein puolessa tankissa. Pysyypä tankki aina kohtalaisen täynnä ja kerta-ostos on henkisesti helpompi käsitellä. Ai niin, kulutus edellisellä vajaalla 500 kilometrillä oli karvan alle 10L ajotietokoneen mukaan, joka näyttää olevan erittäin tarkka. Ajotietokoneen arvion mukaan tankissa oli jäljellä n. 14-15 litraa polttoainetta, tankkiin meni rapiat 68 litraa ja liruttamalla olisi mennyt vielä vähän lisää, valmistaja ilmoittaa tankin kooksi 84 litraa. Aika hyvin täsmää. Kilometrisuoritteeksi tietokone kertoi täyteen tankkauksen jälkeen "over 697 km", tässä tuo laskentamalli on samanlainen kuin Avensiksessakin, eli 17 km kotimatkalla range putosi 9 km, eiköhän tuolla täydestä tyhjään sen 800-850 km ajele.
Ford Focus Ecoboost 1.0 125hv Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Lexus LS 430 A-02
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634