Cona kirjoitti: ↑La Maalis 02, 2019 11:56
Millainen arvonalenema näissä Leafeissa on käytettynä?
Toi arvonalenema on vaikea laskettava, koska näissä autoissa historia ei ole tae tulevaisuudesta. Väitteeseen sisältyy myös se, että yli 100tkm tuupattuja lefoja ei ole vielä montaa myyty uusille omistajille (eli useimmiten kolmannelle omistajille menevinä). Toki voi laskea, minkä verran tämä on uudesta tiputtanut arvoaan. Taisin tulokseksi saada 20c/km tai reippa 300e/kk jollain oletuksella uuden hinnasta.
Worst case (melkein pahin) on helppo laskea, neljän vuoden pitoaika ja kuukausittainen osamaksuerä ilman jäännösarvoa, eli tässä se olisi vajaa 300e/kk. Enemmän kuin teoriassa on mahdollista, että tällaiselle 1. sukupolven Leafille ei ole neljän vuoden päästä (2023) kunnollista jälkimarkkinaa edes uusilla akkukennostoilla, kun VAG:t ja muut perusmerkit saavat oman sähköautotuotantonsa rullaamaan ja niitä alkaa saada käytettynä ensimmäisen kierroksensa jälkeen. Tällöin ainoa taloudellisesti järkevä teko on ajaa Leafilla itse, kunnes auto happanee korjauskelvottomaksi. Akuston uusinta on lopulta triviaali kyllä-päätös sellaisessa tilanteessa.
Toinen yhtä teoreettinen tilanne on se, että näissä arvonalenema saturoituu johonkin pisteeseen ja ykköskopan Leafista tulee tietyllä tavalla haluttu käytetty auto, kuten Corollat ovat. Ja koska näihin harvemmin tulee paljon kilometrejä per vuosi lyhyen rangensa ansiosta, niin monilla tämmöinen menee kakkosautona ja pk-seudulla jopa ainoana.
Jos jälkimmäiselle tapaukselle laskee vaikkapa puolet hankintahinnasta jälkiarvoksi, niin hattumatematiikalla tämä tekisi 150e/kk arvonalenemaksi neljän vuoden pidossa. Joka tapauksessa arvo laskee, kuten kaikissa muissakin autoissa. Myös polttomoottoriautojen arvo 4-6 vuoden päässä tästä hetkestä on suuri kysymys.
Enemmän tällä hetkellä kuumottaa henkilökohtaisesti tuon meidän Golfin mahdollinen jälleenmyyntiarvo, tosin mielessäni olen ajatellut, että se käytettäisiin meidän käytössä loppuun. (Toffesta jotain oppineena se voi toki olla itselle hankalaa, mutta Golfin osalta tavoite on vähintään 4 vuoden pito JA 300tkm, nyt takana reippa 2 vuotta ja mittarissa 200tkm).