Sähköautoilua

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Maalis 11, 2019 08:15

Viikonloppunakin tuli vähä ajeltua. Ei todellakaan paljon, mutta sunnuntaina Leaf kävi kahdesti kylillä ilman ECO-moodia. Akku oli ladattuna täyteen ja auto esilämmityksessä, keli pyöri nollan tienoilla. Ensimmäinen meno-paluu meni säästeliäästi: akku oli noin puolillaan (ei tullut otettua tarkkaa lukemaa, ja prosenttilukemaa tässä vanhassa versiossa ei edes saa ilman LeafSpy:ta) ja auto jäi ulos odottamaan illan reissua. Rangea oli reilut 60km jäljellä.

Päivän mittaan sateli hieman lunta ja yllättäen pakkanen kiristyi. Lähtöhetkellä lämpötila näytti -5 astetta. Menomatkalla auto lämmitti n. 3kW tehoilla, perillä akkua oli jäljellä 4 palkkia ja rangea hieman reilu 30km. Kyllähän sillä pitäisi päästä. Paluumatkalle lähtiessä päätin, että en yritä säästellä ennen kuin on pakko, eli ECO-moodi jäi laittamatta ja lämmitys normaalisti (pyynti lämmitykselle oli koko ajan 16,5 astetta). Penkinlämmittin oli toki päällä myös. Sen verran olen huomannut, että kun akku on täynnä, niin range hupenee todella nopeasti. Mutta samaan aikaan kun akku on viimeisellä kolmanneksella, niin range pitää aika hyvin pintansa, varsinkin jos ajelee koko ajan samalla tavalla.

Perille pääsin toiseltakin 30km etapilta hyvin. Kotipihassa rangea oli 15km jäljellä ja akkua kaksi palkkia, hälytysshow ei ehtinyt vielä alkamaan, tässä ei ollut vielä mitään ongelmaa. Tämän innoittamana tällä voisi kokeilla lämpimillä keleillä kolmeakin kaupungillakäyntiä ilman välilatausta (90km). Toisaalta miksi ei lataisi, kun se on mahdollista.

Tänä aamuna akku ei ollut latautunut ihan täyteen asti (11/12). Auto päätyi piuhan päähän klo 20:30 ja hyppäsin kyytiin klo 07:15. Esilämmitys oli tehty, olisikohan alkanut noin puoli seitsemän aikaan. Pakkasta koko ajan vajaa kymmenen astetta, minkä pitäisikin vaikuttaa latausnopeuteen.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8136
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Maalis 12, 2019 23:57

Uusimmassa Tekniikan maailmassa (5/2019) oli sähköautojen talvivertailu. Käytännössä lähes samat testit tehty sähkösutoille kuin polttomoottoriautoille lehden suuressa talvivertailussa, joka julkaistiin edellisessä numerossa.

Tästä tuli ihan hyvää käytännön tietoa sähköautoilusta talvikeleillä. Kannattaa ehdottomasti lukea. Päätoimittaja Ruokanenkin toteaa lehden pääkirjoituksessa, että ”tulokset eivät miellytä kaikkia”. Tulkitsen tämän niin, että pakkaskäytön tulokset, joiden mukaan kuudesta testiautosta neljällä pääsi kunnon pakkasissa (6-19 astetta, ilman sisätilojen esilämmitystä ja lämmityslaitteet ajon aikana käytössä) yli 300 km:n matkan, eivät miellytä niitä, jotka ovat vakaasti sitä mieltä, ettei sähköauto sovi Suomen talveen. Tai yhtä lailla epämiellyttävä voi olla se tulos, että sähköautoissa lämmityslaitteet pärjäävät hyvin, ja itse asiassa Hyundai Konan sähköversio lämpeää nopeammin kuin polttomoottoriversio.

Toisaalta mielenkiintoista oli lukea siitä, miten sähköautojen jarrut ja ajettavuus eivät ole kehittyneet vielä polttomoottoriautojen tasolle.

Vertailtavat autot olivat Nissan Leaf (49 kwh), Tesla Model S 100D, Hyundai Kona 64 kwh, Kia Niro, Jaguar I-Pace ja BMW i3. Leaf ja BMW eivät siis yltäneet pakkasessa kuin 150 ja 199 km toimintamatkoihin. Teslalla pääsi pisimmälle (391 km). Vertailun voittivat tasatuloksella Tesla ja Hyundai (8,6), joiden perässä järjestys oli Kia (8,5), Jaguar (7,8), Nissan (7,0) ja BMW (6,9). Bemari ja Nissan olisivat pysyneet hännillä, vaikka olisivat saaneet täyden kympin toimintamatkasta, kuten Tesla.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Maalis 13, 2019 09:33

Nyt on suomalaisille autoilijoille luvassa houkutteleva ratkaisu, kunhan näitä alkaa saada käytettynä ->
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 51fab28d1d

Eski

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1380
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja 3J » Ke Maalis 13, 2019 10:27

No katsotaan nyt ensin saavatko tuota Eurooppaan ollenkaan, vaikka tänne "tähyävätkin". Veikkaan että tuohon hintaan auto ei täytä eurooppalaisia vaatimuksia, ja hinta vähintäänkin tuplaantuu jos se tänne ikinä edes saapuu. Halpa hintakin selittynee lisäksi Kiinan tukiaisilla, tuskin kiina alkaa eurooppalaisia tukemaan, joten siltäkin osalta tullee reipas hintalisä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Maalis 13, 2019 13:57

No onneksi Valmetilta on jo tulossa vielä halvempi ratkaisu -> https://www.is.fi/autot/art-2000006033452.html

Eski

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Maalis 13, 2019 17:02

Nuo kaikki kevyet sähkökulkineet on kyllä eri tavoin kiinnostavia, sekä polkupyörät että nelipyöräiset. Ja varsinkin nämä, joihin mahtuu 2 aikuista + 2 lasta, ja joilla pääsee edes 80km/h. Eri lehdissä on ollut monenlaisia mainoksia "invamopoista" eteenpäin, hinnat järjestäen alle 10ke. Halvin nettiauton/nettimoton sähkökäyttöinen kevyt nelipyörä on ollut alle 2000e, toki mopoauto on mopoauto, vaikka sähköllä kulkisikin.

Koitin nyt etsiä erään suomalaisen firman kotisivuja, mutta olivat kadonneet intternetistä. Muisto oli, että heillä olisi ollut mielenkiintoisia tuotteita, mutta aika oli kullannut muistot kun Arkistokone tosin löysi vielä sivut: http://web.archive.org/web/201806251230 ... i/Tuotteet. Hinnat olivat kohtalaista kovemmat. Uusien mopoautojen hinnoissa, tai toisaalta vanhan Leafin. Ei tarvitse kahta kertaa miettiä, kumman hankkisin mieluummin.

No, valitettavasti näitä kaikkia yhdistää se, että ainakin omassa käyttötapauksessa nämä jäisivät melko pahasti marginaaliin. Jos (isommassa) kaupungissa asuisi, niin olisivat varmasti "yksi vaihtoehto".
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja jmaatta » To Maalis 14, 2019 14:20

Kakkosautona pienet max 60km/h sähkökinnerit varmasti ottavat tulevaisuudessa isoa roolia, nuo kun sopivat samalla jälkikasvun kulkineeksi mopoautojen tilalle. Omaankin työmatkaan kävisi vallan mainiosti.

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Maalis 15, 2019 10:10

Sähköauton huolto, jos mikä, on kiinnostava aihe. Näitähän mainostetaan ja markkinoidaan suht huoltovapaina kamppeina, mikä ainakin moottorin ja voimansiirron osalta pitää paikkaansa (liikkuvia ja toisiaan vasten hankaavia osia on melko vähän).

Leaf meni eilen paikallisen merkkiliikkeen merkkihuoltoon "vuosihuoltoon". Tälle annettiin arvioksi "kolmisensataa, jos jarrupaloja ei tarvitse vaihtaa". Mulla oli listalla pari lisätyötä tuohon vielä: ilmastoinnin täyttöhuolto ja voimansiirron öljynvaihto, koska ei ole mitään tietoa onko niitä tehty aiemmissa omistuksissa. Kirsikkana kakussa oli vielä se, että auto ei löydä tietoliikennetietä internetiin eli Nissan Connectia ei saa toimimaan. Sieltä saisi hyvää lisädataa erityisesti sähkön kannalta (Harrin kokemusketjussa hyvää settiä aiheesta: https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3538568)

Perushuolto oli eilisen aikana saatu tehtyä, mutta ilmeisesti aika loppui muiden hommien osalta kesken eli niihin ei ollut edes varattu aikaa. ACC jäi kuulemma sen takia, että oikeanlaista kylmäainetta ei ollut varastossa. Naviongelma oli annettu myyjähenkilön huoleksi ja... noniin. Sehän oli mennyt sitten juuri niinkuin itse olisi tehnyt, eli ei edennyt mihinkään. Sovittiin vielä uusi aika puolentoista viikon päähän, josko nämä saataisiin kuntoon.

Kysäisin vielä, että mitäs tuohon perushuoltoon konkreettisesti kuului eli mitä tehtiin. Sain tämmöisen listan (puhelimitse, jotain saattoi myös tippua mutta tuskin):
* Jarrut käytiin läpi (ymmärsin, että avattiin ja huollettiin) ja palat tarkistettiin, ei ollut tarvetta vaihtaa
* Jarruneste vaihdettiin
* Sisäilmansuodatin vaihdettiin
* Jäähdytysneste tarkistettiin (ei tarvetta vaihtaa) (se ei ihan selvinnyt, että onko tämä lämmityslaitteen vai mikä neste tämä on)
* Nissanin "kolhutsekkaus" + akun tilan tarkistus (näistä tuli dokkari). Ja samoin matkanjatkumispalvelu-tyyppiselle ratkaisulle tuli jatkoa vuodeksi.

Saaga jatkuu parin viikon päästä!
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

taeraeyttaejae
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2019 10:15

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja taeraeyttaejae » Pe Maalis 15, 2019 10:23

Pitipä ihan asioikseen rekisteröityä seuraamaan tätä ketjua. Asiallista ja informatiivista tekstiä!

Mielessä työmatka-ajoon täyssähkö, työmatka tosiaan 33km sivuunsa ja ajoja tulee noin 15 000km vuodessa. Laskeskelin exceliin pikaisesti männä päivinä käyttökulut eri biileille sis käyttövoima + öljynvaihdot(ei voi itse vaihtaa) + vakuutukset + verot:

Opel Vectra C 2004 2.0T 2746€
Peugeot 308 2010 1.6hdi 2162€
Nissan Leaf 2018 speksien mukaan 1193€

Tässä laskelmassa ei siis ole huomioitu mitään auton arvon laskua/vuosi, ja on oletettu että sähköautoa ei tarvitse huoltaa _ollenkaan_ joka ei ole realistinen odotus, kuten tässä ei ole myöskään arvioitu polttomoottoriautojen huoltokuluja ollenkaan. Jotain suuntaa kai noistakin määreistä vielä saa. Visu kun olen rahan kanssa, niin kai se on suurin kiinnostuksen kohde tässä pakollisen pahan omistamisessa työmatkaa taitellessa.

Leafille tarjottiin if:lta yllättävän kallista osakaskovakuutusta vrt polttomoottori, 609€ yht vrt vaikka peugeot 174€/vuosi.

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Maalis 15, 2019 15:32

taeraeyttaejae kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2019 10:23
Pitipä ihan asioikseen rekisteröityä seuraamaan tätä ketjua. Asiallista ja informatiivista tekstiä!

Mielessä työmatka-ajoon täyssähkö, työmatka tosiaan 33km sivuunsa ja ajoja tulee noin 15 000km vuodessa.
Kiitos ja hienoa, että tämä houkuttelee ihmisiä jopa osallistumaan keskusteluun!

33km suuntaansa pitäisi tuolla omalla 2012-mallillakin mennä lähes kaikissa tapauksissa ja kaikilla keleillä. Varsinkin, jos aamulla lähtiessä on auto esilämmitettynä ja paluumatkan jaksaa viettää kylmemmässä kabiinissa. Samalla hankintahinta on noin kolmannes uudesta, toki tekniset riskitkin vastaavasti suuremmat. Se on sitten eri keskustelu, että soveltuuko tällainen ainoaksi autoksi. Eli kuinka paljon niitä pidempiä reissuja on kalenterissa vuosittain ja toisaalta onko mahdollista niihin lainata/vuokrata autoa jostakin lähettyviltä. Oma kokemus tähän asiaan on se, että nykyisessä tilanteessa ei olisi mahdollista, mutta samaan aikaan perheessä tarvitaan kaksi autoa, eli tämä ei ole oikea ongelma.

Vakuutuksien hinnat ovat hyvin linjassa muiden omien autojen kanssa. Ei suurta heittoa suuntaan eikä toiseen.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2210
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Maalis 15, 2019 15:58

taeraeyttaejae kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2019 10:23
Leafille tarjottiin if:lta yllättävän kallista osakaskovakuutusta vrt polttomoottori, 609€ yht vrt vaikka peugeot 174€/vuosi.
Liekö todennäköistä, että menee kolarin sattuessa aina lunastukseen?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, Sonett III -73
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Maalis 15, 2019 16:18

tsaarela kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2019 15:58
taeraeyttaejae kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2019 10:23
Leafille tarjottiin if:lta yllättävän kallista osakaskovakuutusta vrt polttomoottori, 609€ yht vrt vaikka peugeot 174€/vuosi.
Liekö todennäköistä, että menee kolarin sattuessa aina lunastukseen?
BMW i3 on varmasti hiilikuitukorisena autona pienestäkin kolhusta lunastukseen menevä. Leafista en tiedä, veikkaan ettei niitä montaa ole vielä Suomessa kolhittu. Pohjolalla osakaskon kolariturvan osuus on samaa tasoa kuin tuossa meidän Golfissa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

taeraeyttaejae
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Maalis 15, 2019 10:15

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja taeraeyttaejae » Ma Maalis 18, 2019 08:41

tsaarela kirjoitti:
Pe Maalis 15, 2019 15:58
Liekö todennäköistä, että menee kolarin sattuessa aina lunastukseen?
Kaverin Hyundai ioniq kävi etumaskin vaihdossa kun oli joku vetäissyt kolmion takaa eteen, ei ollut kuulemma mennyt edes keulan lidar(?) rikki siinä rytäkässä et hyvin oli itse ehtinyt jarrutella.

Et ei automaatio tämä ole silti.

Vastaa Viestiin