Pääasiallisena käyttöautona olleet
1. 900i16 -89
Kerran jäi matka kesken kun ulompi vetonivel kuukausien ääntelyn jälkeen hajosi lopullisesti. Toisen kerran tielle jäätiin kun saabia käytettiin hirvikiväärin korvikkeena.. Ajossa n. 10-13v ikäisenä ja 130-180tkm välillä
2. 9000turbo -86
Ensimmäisen kerran tällä jäi matkan kesken eräälle sisäpihalle kun vas sisempi vetonivel hyppäsi pois paikoiltaan, perimmäinen syy oli rikki/irti oleva koneen takatuki. Toinen kerta tarvittiin traileria kun kalliilla korjautetusta vaihdelaatikosta löytyi kakkosen lisäksi myös kolmonen yhtäaikaa päälle. Nää molemmat oli sikäli tympeitä että asuin tuolloin tampereella ja molemmat porsimiset tapahtui turussa..
lisäksi kertaalleen rikkinäisen bensan siirtopumpun ja oman uunoilun yhdistelmän takia tarvittiin hinausköyttä kun unohdin tankata ajoissa eikä varsinainen pumppu saanut enää ainetta vaikka tankissa oli 10+ litraa jäljellä.
Ajossa n. 16-23v ja 320-460tkm
3. 9000 Aero -96
Edellisestä hiipumalla kuolleesta bensapumpusta viisastumatta jäin tielle kun toinen teki saman tempun, varaosan paikalle saamisen jälkeen oltiin puolessa tunnissa taas menossa.
Ajossa 13v ja 250tkm alkaen, nyt n 430tkm
4. 9-5 Aero A -00
Vaimo ajoi kerran kivikkoon niin että uusiksi meni mm. oik alatukivarsi, raidetanko, etulokari, etupuskuri ja ilmanputsarikotelo. Kerran oli takaa pyörä yrittänyt karata kun jälkikiristys unohtui, vaurioita oikeastaan vaan hukkuneet pyöränpultit. Ihan oikeasti porsimus keskeytti matkan kun kannelta lämmityslaitteen kennolle menevä vesiletku räjähti rovaniemen ja sodankylän puolivälissä. Lisäksi kävin tähän kerran vaihtamassa vaimon silloisen työpaikan parkkiksella bensapumpun että pääsi töistä kotiin. Tällä ajeli alkuun vaimo jolle nämä em kaikki tapahtui, itsekin jonkun aikaa ja viime vuonna vielä isäukko.
Ostaessa 13v ja 320tkm, nyt n 440tkm
5. Kia Carens 2,0crdi -07
AVK:lta €€ silmissä ostettu, ajelin melkein puoli vuotta kun eihän tällaista kukaan halua. Bongasin myöhemmin nettiautosta konevikaisena, en ostanu takaisin vaikka ois ollu ehjä kone valmiina
Ei jättäny tielle, juuri muuta hyvää tällaisesta ei voi sanoa..
10v ja joku 230tkm tms
6. Kia Cerato 1,6crdi -06
Piti ottaa vaihdossa että pääsi carensista eroon. Ei jättänyt tielle, tästäkään ei muuta hyvää löydy. Tätäkin sai kirota kuukausikaupalla ennenku pääsi eroon. Uusi omistaja (käsittääkseni edelleen) on kaverinkaverinkaveri joka tarvitsi halvan kulkuneuvon jolla ajaa työmatkat ja viedä lapset päiväkotiin, ilmeisesti toimii hyvin vaikka kamala laitos onkin ominaisuuksiltaan.
11v ja 350tkm tienoilla tais olla
7. 9-5 Aero -05
Bensapumpun vaihtoa ennen vanha pumppu teki hetkellisen tenän ostamisen jälkeen kotimatkalla, vartin odottelun jälkeen matka jatkui tekemättä mitään. Bensapumpun vaihdon jälkeen sen sijaan hinailtiin parin km päästä takaisin ja laitettiin se letku kunnolla kiinni..
Reilu vuosi sitten oli n 255tkm ja nyt taitaa olla 278tkm
Vaimon käytössä tms mutta kuitenkin ajossa: (ts ei varaosiksi tai suoraan ikuisuusprojektiksi hankittu)
1. 900i16 -91
Bensapumpun vaihdon jälkeen oli ämpärin sisällä se putken korvannut letkunpätkä halki joten ei käynyt kuin hetken jos käynnistyi ollenkaan ja takalasi rikki, nämä siis jo ostaessa, em. korjaamisen jälkeen ajettiin kai 10-20tkm ja mittarissa oli yli 300, en muista että olisi jättänyt koskaan tielle. Tais olla 2004-2005 tienoilla. Löysin riittävän hölmön pohjalaisen jolle tän sai myytyä. Moi hewidero!
2. 9000iA -90
isäukon entinen tonnari oli ihan uskomattoman ruma jonkun kyläsepän ruoste"korjausten" jäljiltä, mutta vain kaksi kertaa matka katkesi. Isällä loppui bensa kun mittari ei toiminut, (ex)vaimolla rengasrikko. Kertaalleen jäi kotona katokseen kun jakajan kansi ja pyörijä oli niin loppu ettei vaan enää lähteny käyntiin. Myin katsastusmiehelle ja annoin mukaan katsastusvirtalukon avaimineen
Isällä n. 8-16v ja 250-80tkm mittarilukemilla (ei ole kirjoitusvirhe) myyty n. 18v ja 110tkm. Eka matkamittari kuoli 386tkm kohdalla, uusi alkoi nollasta kun oli jo ainakin 400 oikeasti ajettu
3. 900 turbo A 5d -96
Kiertokangen laakerit kaksinkerroin ostaessa, muuten hyvä..
Ei tiellejäämisiä vaikka korjasin koneen vääräoppisesti, ts en vaihtanut kiertokankia enkä kampiakselia.
Jäi lusikoita jakaessa naiselle, joka myi lopulta katsastamattomana kun turbon ja lambdan vaihto oli ilmeisesti ihan mahdotonta.
n. 12-13v ja kokoluokkaa 250tkm
4. Nykyisen rouvan mukana tuli -94tjsp farkkukorolla jollain 7ö-evvk moottorilla, bensaa siihen piti tankata, kiihtyvyyden pysty mittaamaan käkikellolla eikä siinä toiminu ees nopeusmittari. Liikkui kyllä omin voimin, vähän liiankin hyvin kun jarrut ei ihan aina toimineet. Kyllästyin hyvin nopeasti korjaamaan jatkuvasti laitetta jonka olemassaolon ainoa syy on se ettei sitä tarvi korjata.
Ikää sillä oli kai sitten jotain 17v ja ajettu oli, kukaan ei tiedä miten paljon tai vähän. Myytiin jollekin maahanmuuttajalle takajarruputket poikki.
5. (Toyotan tilalle) 900 2,3i -95
Oli katsastamaton, en muista miksi. Korjasin ja ajeltiin kai pari vuotta ja ehkä 50tkm. Ei vituttanut enää remppaaminen..
Ei jättänyt tielle, nainen kehtas jopa myydä työkaverilleen.
6. Kia Carens 2,0crdiA -07
Tarvittiin vähintään 6 hengen auto, tämä oli ensimmäinen joka sopi spekseihin eikä koeajolla löytynyt tuhansien eurojen vikalistaa niinkuin esim yhdestä touranista. Ei jääty tielle, mutta paska autohan tällainen on, lämpeää kuitenkin käsittämättömän nopeasti vaikka ei ole webastoa (kaiketi joku sähköinen lisälämmitin)
Rouvan sisko tarvitsi autoa, palautti melkein vuoden myöhemmin kun oli mm. kolhinut toisen takakulman ihan paskaksi, sotkenut sisältä ihan siivottomaan kuntoon, turbo entinen, molemmat etujouset poikki ja ajettu jotain 40tkm samoilla öljyillä.
Paskin auto-ostos ikinä, makaa edelleen pihassa, pitäis jaksaa paalata. Enkä edes osannut pysyä erossa korealaisista tämän jälkeen.
7v ja oisko ollut 330tkm ostaessa, nyt joku 390tkm
7. VW Touran 2,0TDI -05
Sulo Vilen iski, piti olla jonkun edellisen omistajan käyttämän korjaamon mukaan kansivika joten halpa, ei ollut kansivika, halpa kyllä oli. Samalla pajalla toki oli myös sanottu että kytkimen huono toiminta johtui ilmauksen tarpeesta kun eivät olleet osanneet asentaa kytkintä oikein.
Jätti kerran vaimon keskelle liikenneympyrää kun se "kansivika" lopulta uudenvuodenaattona eskaloitui, vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen..
Ostaessa n. 290tkm ja 10v, nyt taitaa olla jo 420tkm.
8. Chevrolet Captiva 2,0D aut 4wd -07
Ei jättänyt tielle, ihan. Ostamisen jälkeen oli hilkulla että pääsi omin voimin tankkaamaan, sammui useamman kerran mutta pääsi omin voimin pumpulle asti.. Tämäkään ei ollut ihan ehjä ostaessa, mutta ajokuntoinen ja katsastettu joten muutama tuhat km tuli ajettua. Kaipaa vähän isompaa remppaa kuin mihin on ollut aikaa joten ei ole ajokunnossa vielä(kään) Kyllä, tämäkin oli halpa
n 250tkm mittarissa