Saab vastaan volvo
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
No, tässä tulee vielä yksi näkökulma keskusteluun eli se, kuinka autoistani on aina löytynyt sanomista. VW Golf -81 on kaikkein karmein kokemus, oli ensimmäinen autoni ja peräti kuusi vuotta ajossa. Mutta jotenkin se tuntui olevan ihan ok muiden mielestä. Olihan se VW.
Mutta kun vaihdoin Fordiin, joka oli monin verroin ja kaikilla osa-aluille parempi, niin ymmärrys loppuikin. Kun vielä vahdoin uuteen Fordiin, niin sittenhän ruvettin jo nälvimään, kuinka huonolla autolla sitä ajetaan. Ja autohan oli kerrassaan loistava. Citroen herätti vain hämmentyineitä katseita, että nyt se on mennyt lopullisesti sekaisin. Ja kun 4-henkinen perhe vaihtoi Fiat Unoon (joka oli muuten metrin lyhyempi kuin Citroen), niin alkoipa sanallinen viestintä taas. Kun sanoin, että ihan järkisyistä (on muuten ihan totta), ei ymmärrystä millään asteikolla. Nyt kun laitoin tuon 99:n, niin kaverit ei enää edes juttele. No, vitsi vitsi. Huumorillahan ne aina kuitenkin heittää, mutta kuitenkin...
Mutta ainakin minä olen tottunut siihen, että omat ajokkini ovat (muiden mielestä) sieltä huonoimmasta päästä. Miksi ihmeessä ostaa Ford, Fiat, Citroen tai Saab, kun voi ostaa paljon kalliimman VW:n, BMW:n tai Audin?
Täällä Saab-foorumissa saa sentään hehkuttaa omia ajokkejaan ja palautekin on usein kuulijoilta positiivinen.
Mutta kun vaihdoin Fordiin, joka oli monin verroin ja kaikilla osa-aluille parempi, niin ymmärrys loppuikin. Kun vielä vahdoin uuteen Fordiin, niin sittenhän ruvettin jo nälvimään, kuinka huonolla autolla sitä ajetaan. Ja autohan oli kerrassaan loistava. Citroen herätti vain hämmentyineitä katseita, että nyt se on mennyt lopullisesti sekaisin. Ja kun 4-henkinen perhe vaihtoi Fiat Unoon (joka oli muuten metrin lyhyempi kuin Citroen), niin alkoipa sanallinen viestintä taas. Kun sanoin, että ihan järkisyistä (on muuten ihan totta), ei ymmärrystä millään asteikolla. Nyt kun laitoin tuon 99:n, niin kaverit ei enää edes juttele. No, vitsi vitsi. Huumorillahan ne aina kuitenkin heittää, mutta kuitenkin...
Mutta ainakin minä olen tottunut siihen, että omat ajokkini ovat (muiden mielestä) sieltä huonoimmasta päästä. Miksi ihmeessä ostaa Ford, Fiat, Citroen tai Saab, kun voi ostaa paljon kalliimman VW:n, BMW:n tai Audin?
Täällä Saab-foorumissa saa sentään hehkuttaa omia ajokkejaan ja palautekin on usein kuulijoilta positiivinen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No mähän olen BMW:tä en ottais ikimaailmassa, mutta Volvon voisin ottaa, mikäli Saabin valmistus ja olemassaolo tulevaisuudessa haukkaa p sk , niin kait sitä on sitten siirryttävä ajamaan Volvolla. Niin, tai sitten voisin myös luopua Saabista, jos mulla olisi varaa Porsche 911 TurboonVigge kirjoitti:Jos seuraavan auton kohdalla ei saabin mallistosta löydy sopivaa, niin en epäröi hetkeäkään ostaa volvoa, bmw:tä tai jonkun muun merkin autoa, jos se sopii paremmin tarpeisiini. Jos jollakin on aikaa, niin valkaiskaa toki miten jostain henkilöstä tulee fanaattinen jotain automerkkiä kohtaan
Jos em. ehdot ei "täyty", niin silloin ajan Saabilla
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Tämä menee nyt sarjaan mikä merkki on paras, mut ei se mitään.
Muutama vuosi sitten oli HS:ssä juttu Peter Wallenberg jr:stä, joka oli ollut USA:ssa opiskelemassa 80-luvulla. Juttu oli siis henkilökuva ks. tyypistä. Opiskelikaverit pitivät Peteriä hyvänä tyyppinä eikä mitenkään leveenä rikkaana juppina tai muutenkaan tunteita herättävänä. Ainoa asia, mikä herätti campuksella suurta kateutta oli Perin auto eli Saab 900 Turbo, 3 ovinen coupe ja tietysti musta väriltään. Rekisteri oli Husky-1 (Husky oli kundin lempinimi).
Eli mitä yritän sanoa on se, että Saabissa on sitä jotain, se on persoonallinen eikä mikään kansanauto niikuin Volvo on, varsinkin Suomessa. Lisäksi Saab on sporttisempi ja varmasti turvallisempi kuin Volvo, tämän voi jokainen todeta pelkästään esim vertailemalla A-palkkien tekoa ks. merkkien välillä. Ikävä juttu vaan toi Saabin myynti... mutta en hetkeäkään epäile etteikö merkkiä tehdä vielä 5 vuoden päästä. Jos ei tehdä meikä siirtyy Bemariin tai Mersuun, mutta Volvoa en osta.
9-5 Nordic
Muutama vuosi sitten oli HS:ssä juttu Peter Wallenberg jr:stä, joka oli ollut USA:ssa opiskelemassa 80-luvulla. Juttu oli siis henkilökuva ks. tyypistä. Opiskelikaverit pitivät Peteriä hyvänä tyyppinä eikä mitenkään leveenä rikkaana juppina tai muutenkaan tunteita herättävänä. Ainoa asia, mikä herätti campuksella suurta kateutta oli Perin auto eli Saab 900 Turbo, 3 ovinen coupe ja tietysti musta väriltään. Rekisteri oli Husky-1 (Husky oli kundin lempinimi).
Eli mitä yritän sanoa on se, että Saabissa on sitä jotain, se on persoonallinen eikä mikään kansanauto niikuin Volvo on, varsinkin Suomessa. Lisäksi Saab on sporttisempi ja varmasti turvallisempi kuin Volvo, tämän voi jokainen todeta pelkästään esim vertailemalla A-palkkien tekoa ks. merkkien välillä. Ikävä juttu vaan toi Saabin myynti... mutta en hetkeäkään epäile etteikö merkkiä tehdä vielä 5 vuoden päästä. Jos ei tehdä meikä siirtyy Bemariin tai Mersuun, mutta Volvoa en osta.
9-5 Nordic
Kyllähän tämä Saab-Volvo keskustelu intohimoja herättää. Itse en kovin helpolla Volvoa ottaisi. 9-5 nordic tiivisti aika hyvin minunkin mielipiteeni. Suurin syy miksi en Volvoa ottaisi on muotoilu. Miksi autosta pitää tehdä panssarivaunun näköinen? Pahimmat esimerkit vanha 240 ja uusi S80. Helvetin raskaan näköisiä luomuksia. Ei pätkääkään sporttisuutta.
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Eikä ne Volvot ole helvetin raskaan näkösiä vaan ne on helvetin raskaita. Ja rumia. Useimmat Volvot ei edes liiku mihinkää ku ne on niin raskaita. Mutta ennemmin ottaisin Volvon kuin bwn. bmw on täysin perseestä. Sitä on todella paska ajaa ja oikeastaan yhdessäkään ei ole turboa. Siksi kirjoitan bmw:n pienellä kun se on niin perseestä!!
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2728
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Ainakin pääkaupunkiseudulla näkee Saabeja ihan kyllästymiseen asti, mutta tietenkin myös Volvoja näkee aivan liikaa. Ei kyllä kumpikaan merkki eroa "massasta" juuri mitenkään(suomessa)...Ulkomailla kumpikin merkki on suht eksoottinen. Jenkeissä näkee kumpaakin ruotsalaista harvakseltaan ja ainakin myös Etelä-Euroopassa ovat kummatkin piristäviä poikkeuksia, kun näkee yhden päivässä9-5 Nordic kirjoitti:
Eli mitä yritän sanoa on se, että Saabissa on sitä jotain, se on persoonallinen eikä mikään kansanauto niikuin Volvo on, varsinkin Suomessa.
En kyllä Saabin omistajana ja Volvoa jonkin verran ajaneena voi tajuta mitä persoonallista Saab tarjoaa enemmän kuin Volvo
Volvoon sisustaan on enemmän vaihtoehtoja kuin Saabilla ja muutenkin varusteita on saatavilla järkevämpään hintaan kuin Saabissa. Muotoilultaan kummatkin näyttävät hyvältä. Ettet vain olisi vähän fanaattinen Saabisti
Eipä ainakaan perus og9-3 ole yhtään sen sporttisempi kuin Volvo V709-5 Nordic kirjoitti:
Lisäksi Saab on sporttisempi ja varmasti turvallisempi kuin Volvo, tämän voi jokainen todeta pelkästään esim vertailemalla A-palkkien tekoa ks. merkkien välillä. Ikävä juttu vaan toi Saabin myynti... mutta en hetkeäkään epäile etteikö merkkiä tehdä vielä 5 vuoden päästä. Jos ei tehdä meikä siirtyy Bemariin tai Mersuun, mutta Volvoa en osta.
9-5 Nordic
Uskon myöskin hyvin vakaasti kummankin merkin olevan todella turvallinen. Mielestäni pelkästä A-pilareista et voi auton turvallisuutta päätellä. Volvossahan on todella massiiviset A-pilarit?
Nykyäänhän se ei ole siitä kiinni miten paksua se pelti on
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Osuit oikeaan, olen enemmän kuin fanaattinen saabisti. 7. turbo-Saab menossa ja muita ei ole ollutkaan. Joten vähän lisää löylyä:
- Turvallisuuden osalta viittaan Folksamin tilastoihin, jossa 9-5 todettiin todellisten kolarien perusteella turvallisimmaksi autoksi, tosiaan V70/S80 jäivät taakse, muista kulkuneuvoista puhumattakaan
9-5 Nordic
- Turvallisuuden osalta viittaan Folksamin tilastoihin, jossa 9-5 todettiin todellisten kolarien perusteella turvallisimmaksi autoksi, tosiaan V70/S80 jäivät taakse, muista kulkuneuvoista puhumattakaan
9-5 Nordic
Todellinen Saab-fanaatikkohan vastustaa V#lvoa jo ihan periaatteesta.
Ihan vakavasti puhuen Ei Volvossa mitään suurta vikaa mielestäni ole, ja ruottalaismerkkien ero ei mikään hirveä ole(vrt. turvallisuus, talviominaisuudet, ym.) Tosin V#lvoa en koskaan tule ostamaan, tämä asenne kun on saatu jo äidinmaidon ja kotikasvatuksen mukana.
Joku S60 R voisi olla mukava peli, voi kun Saab(lue GM )ymmärtäisi vastaavanlaisia autoja tehdä.
Ihan vakavasti puhuen Ei Volvossa mitään suurta vikaa mielestäni ole, ja ruottalaismerkkien ero ei mikään hirveä ole(vrt. turvallisuus, talviominaisuudet, ym.) Tosin V#lvoa en koskaan tule ostamaan, tämä asenne kun on saatu jo äidinmaidon ja kotikasvatuksen mukana.
Joku S60 R voisi olla mukava peli, voi kun Saab(lue GM )ymmärtäisi vastaavanlaisia autoja tehdä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Olen vasta saabismin alussa, kun 9-5:een olen kelannut vasta 6 tkm. Vaihdossa meni 940 farmari 2,4 TD, jolla ajelin 200 tkm pääasiassa matka-ajoa. Mittarissa oli tuolloin 425 tkm, kun sen Jouppiin jätin (taitaa olla siellä vieläkin...). Nyt kun lumi on täällä mansessakin, olen kaivannut väännökästä takatuupparia, jolla oli kiva vedellä hallittuja pitkiä luistoja. Aero vaan puskee, kun kaasua painaa...
Tiloiltaan 940:stä isompaa ei juurikaan ole (siis tavaratiloiltaan), mutta vaikka 5 henkinen perhe itsellä onkin, niin harvoin se täyteen on tungettu. Ajotuntuma on mitä on, mutta eipähän yllätä. Kulku on vakaata ja huonossakaan kelissä ei tarvitse pelätä, että ura viskaa tahi penkka imee. Se meni minne pitääkin eikä venkoillut. Painosta saa etunsa. Ulkonäkö ja ilmanvastus kuin Turun tuomiokirkossa, mutta aina ei voi saada kaikkea. 200 tkm:n aikana ei kertaakaan jääty tielle, paitsi kun en uskonut sitä keltaista valoa, jonka vieressä on bensapumpun kuva... Pellit ei ruostu, vaikka kiveniskemiä oli enemmän kuin maalia. Mitään hienoa elektroniikkaa ei ollut, ja sisätilojen muotoiluun ei mallistossa ole taidettu koskea sitten 80-luvun. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä ja luotettava auto, jossa ei murheita juurikaan ollut.
Vaihto tuli omien ajokilometrien vähenemisen ja volvon kilometrien suuruuden vuoksi. Lisäksi kesäisin lapsiperheelle lähes elinehtona olevan ilmastoinnin puuttuminen jurppi. Jälkiasennuksena volvoon se olisi ollut hankala asentaa ja kallis, toiminta myöskin ilmeisen epävarmaa. Siispä uutta autoa. Alussa hintapolitiikka ajoi jopa vakavissaan harkitsemaan Opel Omegaa, mutta vaimo hellitti kukkaronnyörejä ja katse kohdistui uusikorisiin V70:iin ja 9-5:iin. V70:n lienee aavistuksen pienempi 9-5:sta ja toinen harmittava seikka on se, että niitä on nykyään jokaisella. Kun on omakotitalo, lapset, koira niin pihassa pitää olla V70... 9-5 ei ihan niin yleinen. Lisäksi käyttäjiltä olen kuullut V70:en vikalistojen olevan melkoisen pitkiä, kun kohdalle sattuu maanantaikappale. Suurin miinus kuitenkin autolle on sen kääntösäde. 940:een tottuneelle V70 ei käänny kuin liikenneympyrässä. Pirun kankea auto, hämmästyttävää, etteivät ole moiseen suuremmin kiinnittäneet huomiota. Autokauppias tosin totesi 940:stä, että siinä kääntyy liikaakin pyörät. Tosin niin vahvoja osia ovat, ettei sieltä mitään uusia tarvinnut.
Kun sitten autokaupan tarjous ja ostettavan hinta kohtasivat, tuli perseen alle Saab. Yhtä meluisa tuo tuntuu olevan kuin 940:nen, toisaalta näin liukkaalla myös yhtä vakaa. Tilat ovat toistaiseksi riittäneet ja sähkötilpehöörit toimineet hyvin. Ei huonoa sanottavaa. Tosin kulutuslukemat ovat eri eli volvo vei 8 litraa naftaa ja aero imee 12 litraa bensaa, mutta sehän ei kirpaise köyhää ? Ja onhan se mukavaa ajella motarilla 240:ntä ja jättää liikennevaloissa pikku-gti autoja...
Hyviä autoja tuntuvat em. mallit olevan. Vaimon 300 tkm ajetusta 440:stä voi sanoa, että onhan sekin. Käy ja kukkuu ja toistaiseksi pysyy kasassa. Mutta sehän ei oikea volvo olekaan...
Tiloiltaan 940:stä isompaa ei juurikaan ole (siis tavaratiloiltaan), mutta vaikka 5 henkinen perhe itsellä onkin, niin harvoin se täyteen on tungettu. Ajotuntuma on mitä on, mutta eipähän yllätä. Kulku on vakaata ja huonossakaan kelissä ei tarvitse pelätä, että ura viskaa tahi penkka imee. Se meni minne pitääkin eikä venkoillut. Painosta saa etunsa. Ulkonäkö ja ilmanvastus kuin Turun tuomiokirkossa, mutta aina ei voi saada kaikkea. 200 tkm:n aikana ei kertaakaan jääty tielle, paitsi kun en uskonut sitä keltaista valoa, jonka vieressä on bensapumpun kuva... Pellit ei ruostu, vaikka kiveniskemiä oli enemmän kuin maalia. Mitään hienoa elektroniikkaa ei ollut, ja sisätilojen muotoiluun ei mallistossa ole taidettu koskea sitten 80-luvun. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä ja luotettava auto, jossa ei murheita juurikaan ollut.
Vaihto tuli omien ajokilometrien vähenemisen ja volvon kilometrien suuruuden vuoksi. Lisäksi kesäisin lapsiperheelle lähes elinehtona olevan ilmastoinnin puuttuminen jurppi. Jälkiasennuksena volvoon se olisi ollut hankala asentaa ja kallis, toiminta myöskin ilmeisen epävarmaa. Siispä uutta autoa. Alussa hintapolitiikka ajoi jopa vakavissaan harkitsemaan Opel Omegaa, mutta vaimo hellitti kukkaronnyörejä ja katse kohdistui uusikorisiin V70:iin ja 9-5:iin. V70:n lienee aavistuksen pienempi 9-5:sta ja toinen harmittava seikka on se, että niitä on nykyään jokaisella. Kun on omakotitalo, lapset, koira niin pihassa pitää olla V70... 9-5 ei ihan niin yleinen. Lisäksi käyttäjiltä olen kuullut V70:en vikalistojen olevan melkoisen pitkiä, kun kohdalle sattuu maanantaikappale. Suurin miinus kuitenkin autolle on sen kääntösäde. 940:een tottuneelle V70 ei käänny kuin liikenneympyrässä. Pirun kankea auto, hämmästyttävää, etteivät ole moiseen suuremmin kiinnittäneet huomiota. Autokauppias tosin totesi 940:stä, että siinä kääntyy liikaakin pyörät. Tosin niin vahvoja osia ovat, ettei sieltä mitään uusia tarvinnut.
Kun sitten autokaupan tarjous ja ostettavan hinta kohtasivat, tuli perseen alle Saab. Yhtä meluisa tuo tuntuu olevan kuin 940:nen, toisaalta näin liukkaalla myös yhtä vakaa. Tilat ovat toistaiseksi riittäneet ja sähkötilpehöörit toimineet hyvin. Ei huonoa sanottavaa. Tosin kulutuslukemat ovat eri eli volvo vei 8 litraa naftaa ja aero imee 12 litraa bensaa, mutta sehän ei kirpaise köyhää ? Ja onhan se mukavaa ajella motarilla 240:ntä ja jättää liikennevaloissa pikku-gti autoja...
Hyviä autoja tuntuvat em. mallit olevan. Vaimon 300 tkm ajetusta 440:stä voi sanoa, että onhan sekin. Käy ja kukkuu ja toistaiseksi pysyy kasassa. Mutta sehän ei oikea volvo olekaan...
JK
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
jaa mulla ei ole mitään suurta intohimoa auton merkkejä kohtaan. Nykyistä autoa valittaessa oli viivalla Alfa 156 V6, Vectra V6 ja yllätysnimenä pomppas Saba 9-3 aero. ½ vuotta kattelin eka virisettejä ja mikä on niiden hinta power suhde. No turbo voitti tietenkin ja sen jälkeen koitti etsiminen, siihen meni toiset 6 kk kunnes löysin nykyisen.
Mä en koe automerkkejä kohtaan mitä inhoja. Volvot, Bemarit, Mersut... kaikki käy kunhan on käyttöön sopiva. Eli ens kerralla kun taas valkataan autoa niin sitä ei tiedä missä kerhossa sitten vaikutetaan.
EDIT: Hauska oli kuunnella naapurin pojan (11v) juttuja autoista. Hänelle BMW oli auto joka kulkee ja voittaa kaiken. Haaveili 2,5 litrasesta koneesta. Huvittavaa kuunneltavaa mutta hyvin on tietyt mielikuvat iskostuneet mieliin
Mä en koe automerkkejä kohtaan mitä inhoja. Volvot, Bemarit, Mersut... kaikki käy kunhan on käyttöön sopiva. Eli ens kerralla kun taas valkataan autoa niin sitä ei tiedä missä kerhossa sitten vaikutetaan.
EDIT: Hauska oli kuunnella naapurin pojan (11v) juttuja autoista. Hänelle BMW oli auto joka kulkee ja voittaa kaiken. Haaveili 2,5 litrasesta koneesta. Huvittavaa kuunneltavaa mutta hyvin on tietyt mielikuvat iskostuneet mieliin
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Et sä voi.
Meinaat sä jättää meidät potkis..et sä voi..ethän
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Et sä voi.
No homman nimi taitaa olla siinä, että sitten kun tulee autonvaihdon paikka, niin sitten nähdään, ketkä on todellisia die-hard -saabisteja ja ketkä ei-valomerkki- kirjoitti:Meinaat sä jättää meidät potkis..et sä voi..ethän
Katson itse kuuluvani ensimmäiseen sakkiin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Näinhän täälä käy..
Niinhän se vaan on
No seuraava hankinta on Saab..toivottavasti..ainakin omalla kohdallani..
Taidan olla myös die-hard puolella..
No seuraava hankinta on Saab..toivottavasti..ainakin omalla kohdallani..
Taidan olla myös die-hard puolella..