Km-lukemalla 98166 vaihtui Focukseen talvirenkaat alle. Nyt alkaa olla dataa näistä oikein halvoista eurooppalaisista. Eli 17.8.2018 alle asennettiin yksi Michelinin halpamerkeistä, Tigar, koossa 205/60/16. Hintaa tuli töineen tasan 250 euroa. Viime kesänä rullattiin 6521 km ja tänä kesänä jäi taakse 19227 km, kokonaissuorite nyt 25748 km.
Alkavat olla siinä kunnossa, että ensi kevään karkeat, pari kk, noilla voi ajaa, mutta sitten vaihtuu. Pinta ei ollut missään kohdassa alle 3mm, mutta ei myöskään yli 5mm, yleisimmin 3.5-4.5mm. Ensiasennus Continentaleilla rullattiin 34000 km, ennen kuin alkoivat jollottaa niin, ettei kestänyt kuunnella, pintaa niissä oli suunnilleen saman verran kuin näissä nyt. Sanoisin, että ilman turvallisuusriskiä tai sakon uhkaa noilla Tigareilla taittaa aika tarkkaan 30000 km. Ei välttämättä mikään paljon ajavan valinta, silloin kannattanee edelleen maksaa pari hunttia enemmän esim. Michelineistä, mutta vähän ajavalle varsin varteenotettava vaihtoehto, jos rullailet vaikkapa 5000 km kesässä, noilla ajelee vaivatta sen kuusi kesää hintaan 250 euroa tuossa koossa. Renkaathan ovat toimineet kuten renkaan kuuluu, ilman mitään raportoitavaa. Ei huono.
Oma lähin verrokki noihin on tuo Bf Goodrich, joilla meidän perheessä on tosiaan ajettu yli 100000 km vuosien varrella. Niistä joutuu maksamaan n. 40-45 euroa enemmän, kilometrejä niillä ajaa tämän perusteella vähintään 5000 km enemmän, aika lailla 1:1 nuo menee. Ennätyskilometrit tuli aikoinaan samassa koossa Michelinin Energy Savereilla, joilla ajettiin yli 50000 km. Kuitenkin, kun suhteuttaa hintaan, niin aika samoihin menee km-kustannus. Eli ihan sama kustannusmielessä, mitä siellä on alla, toisista joutuu maksamaan vähemmän, mutta vaihtamaan useammin. Eri asia on sitten tietysti, jos pitää olla alla testivoittajat tms.
Honda on nyt kiillotettu pieteetillä toiseen kertaan. Vaikka itse sanonkin, niin tulihan siitä aivan tajuttoman hieno !
Ikinä ei ole omistuksessa ollut noin upeasti hohtavaa autoa, ottaen huomioon iän ja ajetut kilometrit. Joskus kai saa olla tyytyväinen työnsä tulokseen. Sain ihan valtavan innostuspuuskan, kun peilailin tuota tallissa urakan päätteeksi. On tuon mallin Accord vaan ihan hemmetin hyvännäköinen auto edelleen, ajaton muotoilu. Oikein sormet syyhyttää, että pääsee keväällä hankkimaan jonkun vähän laiminlyödyn yksilön, josta pääsee taikomaan taas auton näköisen.
Aika sopiva ajoitus oli tämän urakan valmistumiselle, ylihuomenna jo tapahtuu säässä radikaali muutos. Tänään puhaltimen avulla työskentelin miellyttävässä n. 12 asteen lämmössä, oikein passeli ilmanala oli tuohon hommaan. Mutta, kiillotuskausi 2019 on nyt kohdaltani ohi, yksittäisinä autoina mitattuna taisi mennä urakat tänä vuonna 10-15 auton väliin. Kun aina välillä kysellään, niin mietin sitäkin, että pitäisikö ensi vuonna ottaa ihan kokeeksi muutama tutun auto työn alle pientä korvausta vastaan. Minun metodeilla se on kuitenkin tuollaiselle Accord-kokoluokan autolle sellainen 4 tunnin homma per auto, tai sanotaan että viiden, jos laskee pesun ja kuivauksen mukaan, pelkkä vahaus ottaa helposti sen neljä.
No, alustava suunnitelma on alkaa tarkkailla Yaris-markkinoita, siinä on sopivan kompakti ehostettava, joka kelpaa vähän jokaiselle, ynnä tunnen automallin kuin omat taskuni. Tulkoon talvi !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634