Ajattelin kirjoittaa tänne nyt omia kokemuksia mersun täyssähköauton käytöstä. Auto on ollut meillä nyt n.6viikkoa ja matkaa taitettu tuona aikana n.5000km. Eli käyttöä on ollut
Mersu käyttää tässä B mallisssa teslan tekniikkaa, eli mm.akusto, moottori ja jopa nesteletkut on jostain teslan model s versiosta. Ensimmäisissä jenkkeihin myydyissä 2014 mersuissa oli ilmeisesti teslan gen1 tekniikkaa, mutta kaikkiin eurooppaan myydyissä oli sitten jo gen2 tekniikka. Elkää kysykö mitä tuo käytännössä tarkoittaa, mutta mitä uudempaa tekniikkaa sen parempi
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tehoja on 180hv/340Nm, kiihtyvyys 0-100km/h jotain 7,9s. Eli mukavan ripeä peli ja sehän saabistille passaa
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Akuston kokonaisteho 36Kwh josta hyödynnetään normaali latauksessa 28Kwh. Autoon on otettu lisävarusteena range plus paketti jolla akkuihin voi ladata n.32Kwh energiaa, tuolla saa n.20km lisää rangea. Akun lataus tapahtuu maks.11kw teholla, siis sen minkä 3x16A voimavirta pistokkeesta saa ulos. Tehon kulutus on pyörinyt omassa käytössä n.17-28Kwh/100km. Lämpimillä keleillä n.+10 asteen lämmössä olen päässyt tuon 17Kwh/100km, mutta pakkasessa menee sitten reilusti enemmän eli sen 24-28Kwh/100km. Hytin lämmitys tapahtuu 6Kw PTC vastuksella, joka lämmittää nesteen. Autossa on siis perinteinen nestekenno lämmitykselle, eli webastokin olisi varmaan asennettavissa. Akusto on myös neste lämmitetty ja jäähdytetty. Tuollekin on oma ptc lämmitin joka on muistaakseni 1kw kokoluokkaa. Myös mercedes me paketti löytyy, joka mahdollistaa mm.lämmityksen/jäähdytyksen/lukituksien käyttämisen etänä. Myös auton paikannus onnistuu jos ostaa lisä lisenssin.
Itse auto taitaa olla pitkälti perus B:n tekniikkaa mikä on varmasti hyvä jos ajattelee varaosien hintaa/saatavuutta. Ajettavuus on kyllä muuten huippuluokkaa, mutta ajovakaus sivutuulessa on mun mielestä huonompi kuin tuossa meidän NG93:ssa. Sekä alusta on tosi kova mersuksi, mutta se on itselle vain plussaa
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kaikkiaan ainakin vielä olen kyllä tosi tyytyväinen autoon. Rangea saisi olla tietysti enemmän, kun se pyörii nyt 100-150km välillä. Toki pieni range ei aiheuta sinällään pahoja ongelmia kun meidän ajot tapahtuu hirvaskangas-tikkakoski-jyväskylä välillä. Jyväskylässä kun ollaan niin autoa voidaan pitää vaikka 2 tuntia latauksessa. Mutta tietenkin jos rangen saisi pidettyä tuossa 150km tuntumissa niin se vähentäisi taas sitä lataus tarvetta.
Tässä tosi kattava tieto/testipaketti autosta.
https://avt.inl.gov/sites/default/files ... bclass.pdf