Yksityiseltä kaverilta ostin ja vähän mietitytti isohkon summan siirtäminen yksityishenkilölle toiseen maahan, mutta onneksi kaverista löytyi netistä sen verran positiivista juttua, että uskalsi tuon siirron tehdä, joku Googlen propellihattu tuo kaveri Ruotsissa on ja oli itse siirtynyt tehdasuuden Teslan rattiin, niin sopi suomipojalle myydä vanhaa kamaa, pitäähän nokkimisjärjestys säilyttää maiden välillä..
Autossa oli ostohetkellä 147676km, ja nyt alkaa 150tkm rajapyykki uhkaavasti lähenemään, taitaa olla 149850 tällä hetkellä, eli viikonlopun jälkeen ollaan jo seuraavalla kymppitonnilla.
Autossa on Teslan käytetyn auton takuuta jäljellä 160tkm asti, joten hetken kerkeää miettimään, että oliko tämä ihan typerä ostos vai voisiko tällaisen kanssa tulla toimeen pidempäänkin. Toistaiseksi ei parin tuhannen kilsan perusteella en ole itse autosta keksinyt mitään valittamista, mutta Teslan omistajansiirtoprosessi on aika hankala ja ilmeisesti vie aikaa melkoisen paljon, itse nyt odotellu kolmisen viikkoa tuota siirtoa ja vieläkään eivät ole Hollannissa saaneet aktivoitua autoa mun tilille, joillain on mennyt 4 kk, että tuon ovat saaneet tehtyä. Se ei paljon lämmitä, että maaliskuussa pystyy sitten lämmittämään autoa etänä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Autona Tesla on yllättävän hyvä ajettava, todella vakaa ja rauhallinen auto, joka on selvästi maantiellä kotonaan. Yleensä en ole kiinnittänyt huomita kääntöympyrään, mutta aika kankea käänneltävä tämä tuntuu olevan parkkihallissa vaikkapa NG9-5 ja BMW 530GT verraten, vaikka niillä on mittaa enemmän kuin Teslalla. Aika hiljainen peli tuntuu olevan, sen kyllä kuulee, että nastoilla ajetaan, mutta ei sen suurempaa metelöintiä, vaikka runsasnastaiset Nokian HKPL 9 pyörii alla. En myöskään ihan täysin allekirjoita Teslan sisustan heikkoa laatua, jos vertaan vaikkapa NG9-5 sisustaan, niin tämä ei nitise eikä natise ainakaan omassa autossa ja osien sovitukset on hyvin tehty, jotkut ratkaisut sitten on vähän ihmeellisempiä kuten täysin valoton halvalta tuntuva meikkipeili aurinkolipassa jne. Jotenkin vaikea uskoa, että tämä on valmistajansa ensimmäinen oikea sarjatuotantoauto, mutta toisaalta kai tämä sen verran uutena on maksanutkin, että ihan skeidaa ei voine asiakkaille tarjota. Ja kulkeehan tämä ihan hyvin, joku n. 460hp siellä kai piti olla viimeisimmän päivityksen jälkeen, mutta eipä tota oikein pääse ulosmittaamaan ja täytyy myöntää, että ainakin itse kaipaan moottorin ääntä, ei toi kiihdytys pidemmän päälle oikein nosta fiilistä, kun ei kuulu polttomoottorin rääkymistä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tämä oma pelini on myös aika karvalakki-Tesla, ei ole lasikattoa, ei 21" vanteita, ei ilmajousitusta jne, eikä tähän aikaan ollut edes autopilottia saatavilla, pientä sellaista tunnetta on, että sitähän ehdottomasti tarvitsisi juuri noita kaikkia mainittuja varusteita, ja eihän nelivedostakaan haittaa olisi, joten pitää katsoa mitä tapahtuu tulevaisuudessa.
Lataaminen oli itselle suurin kysymysmerkki (ja hidaste) tällaisen auton hankinnalle, mutta on ollut ilahduttavaa huomata, että ainakin päivittäisissä ajoissa tämän kanssa eläminen on jopa helpompaa kuin bensa-auton, varsinkin nyt kun latauspiste tuli asennettua kotiin. Ei muuta kuin latausluukku auki illalla kotiin tullessa ja nostaa letkun seinästä ja aamulla letku irti ja latausluukku kiinni, nopeampaa tämä on kuin bensa-asemalla käyminen.
Jotenkin kun on tottunut mieleltään siihen, että tankin pitää olla iso, ettei tarvitse koko ajan tankata, niin samaa logiikkaa mietti sähköauton osalta, mutta tässä kyllä paras puoli on se, että akku on täynnä joka ikinen aamu kun lähtee ja sillä pääsee ainakin sen 350km latauksella ja itse en pk-seudulla pyörien tuota saa täyteen oikein millään vuorokauden aikana. Näiden kokemusten perusteella paluu polttomoottoriin tuntuu jo aika kaukaiselta idealta, en tiedä onko seuraava auto Tesla, mutta uskoisin, että sähköauto se on. Jouluna tulee ensimmäinen reissu yli 350km päähän, katsotaan sitten miten patteriautolla matkanteko luonnistuu ja onko sama fiilis enää sen jälkeen..
Vielä näin loppukaneettina se on muuten käynyt selväksi, että Tesla-herättää mielenkiintoa kanssaihmisissä, tästä on tullut niin paljon ihmisiä juttelemaan, etten muista koskaan minkään muun auton kohdalla tällaista. Harmi vaan, että ne mielipiteet eivät valitettavasti aina ole olleet kovin rakentavia, mutta jokaisen näitä vihaavan on ilmeisesti kuitenkin päästävä mulle kertomaan miten paskoja nämä ovat. Ei oikein tiedä miten päin olis kun näitä kuuntelee, mutta palautteen perusteella näitä joko rakastetaan tai vihataan erittäin syvästi.