Saab vastaan volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Olen vasta saabismin alussa, kun 9-5:een olen kelannut vasta 6 tkm. Vaihdossa meni 940 farmari 2,4 TD, jolla ajelin 200 tkm pääasiassa matka-ajoa. Mittarissa oli tuolloin 425 tkm, kun sen Jouppiin jätin (taitaa olla siellä vieläkin...). Nyt kun lumi on täällä mansessakin, olen kaivannut väännökästä takatuupparia, jolla oli kiva vedellä hallittuja pitkiä luistoja. Aero vaan puskee, kun kaasua painaa...

Tiloiltaan 940:stä isompaa ei juurikaan ole (siis tavaratiloiltaan), mutta vaikka 5 henkinen perhe itsellä onkin, niin harvoin se täyteen on tungettu. Ajotuntuma on mitä on, mutta eipähän yllätä. Kulku on vakaata ja huonossakaan kelissä ei tarvitse pelätä, että ura viskaa tahi penkka imee. Se meni minne pitääkin eikä venkoillut. Painosta saa etunsa. Ulkonäkö ja ilmanvastus kuin Turun tuomiokirkossa, mutta aina ei voi saada kaikkea. 200 tkm:n aikana ei kertaakaan jääty tielle, paitsi kun en uskonut sitä keltaista valoa, jonka vieressä on bensapumpun kuva... Pellit ei ruostu, vaikka kiveniskemiä oli enemmän kuin maalia. Mitään hienoa elektroniikkaa ei ollut, ja sisätilojen muotoiluun ei mallistossa ole taidettu koskea sitten 80-luvun. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä ja luotettava auto, jossa ei murheita juurikaan ollut.

Vaihto tuli omien ajokilometrien vähenemisen ja volvon kilometrien suuruuden vuoksi. Lisäksi kesäisin lapsiperheelle lähes elinehtona olevan ilmastoinnin puuttuminen jurppi. Jälkiasennuksena volvoon se olisi ollut hankala asentaa ja kallis, toiminta myöskin ilmeisen epävarmaa. Siispä uutta autoa. Alussa hintapolitiikka ajoi jopa vakavissaan harkitsemaan Opel Omegaa, mutta vaimo hellitti kukkaronnyörejä ja katse kohdistui uusikorisiin V70:iin ja 9-5:iin. V70:n lienee aavistuksen pienempi 9-5:sta ja toinen harmittava seikka on se, että niitä on nykyään jokaisella. Kun on omakotitalo, lapset, koira niin pihassa pitää olla V70... 9-5 ei ihan niin yleinen. Lisäksi käyttäjiltä olen kuullut V70:en vikalistojen olevan melkoisen pitkiä, kun kohdalle sattuu maanantaikappale. Suurin miinus kuitenkin autolle on sen kääntösäde. 940:een tottuneelle V70 ei käänny kuin liikenneympyrässä. Pirun kankea auto, hämmästyttävää, etteivät ole moiseen suuremmin kiinnittäneet huomiota. Autokauppias tosin totesi 940:stä, että siinä kääntyy liikaakin pyörät. Tosin niin vahvoja osia ovat, ettei sieltä mitään uusia tarvinnut.

Kun sitten autokaupan tarjous ja ostettavan hinta kohtasivat, tuli perseen alle Saab. Yhtä meluisa tuo tuntuu olevan kuin 940:nen, toisaalta näin liukkaalla myös yhtä vakaa. Tilat ovat toistaiseksi riittäneet ja sähkötilpehöörit toimineet hyvin. Ei huonoa sanottavaa. Tosin kulutuslukemat ovat eri eli volvo vei 8 litraa naftaa ja aero imee 12 litraa bensaa, mutta sehän ei kirpaise köyhää ? Ja onhan se mukavaa ajella motarilla 240:ntä ja jättää liikennevaloissa pikku-gti autoja...

Hyviä autoja tuntuvat em. mallit olevan. Vaimon 300 tkm ajetusta 440:stä voi sanoa, että onhan sekin. Käy ja kukkuu ja toistaiseksi pysyy kasassa. Mutta sehän ei oikea volvo olekaan...
JK
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

jaa mulla ei ole mitään suurta intohimoa auton merkkejä kohtaan. Nykyistä autoa valittaessa oli viivalla Alfa 156 V6, Vectra V6 ja yllätysnimenä pomppas Saba 9-3 aero. ½ vuotta kattelin eka virisettejä ja mikä on niiden hinta power suhde. No turbo voitti tietenkin ja sen jälkeen koitti etsiminen, siihen meni toiset 6 kk kunnes löysin nykyisen.

Mä en koe automerkkejä kohtaan mitä inhoja. Volvot, Bemarit, Mersut... kaikki käy kunhan on käyttöön sopiva. Eli ens kerralla kun taas valkataan autoa niin sitä ei tiedä missä kerhossa sitten vaikutetaan.

EDIT: Hauska oli kuunnella naapurin pojan (11v) juttuja autoista. Hänelle BMW oli auto joka kulkee ja voittaa kaiken. Haaveili 2,5 litrasesta koneesta. Huvittavaa kuunneltavaa mutta hyvin on tietyt mielikuvat iskostuneet mieliin
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Et sä voi.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Meinaat sä jättää meidät potkis..et sä voi..ethän :cry: :cry:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Et sä voi.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

-valomerkki- kirjoitti:Meinaat sä jättää meidät potkis..et sä voi..ethän :cry: :cry:
No homman nimi taitaa olla siinä, että sitten kun tulee autonvaihdon paikka, niin sitten nähdään, ketkä on todellisia die-hard -saabisteja ja ketkä ei :twisted:

Katson itse kuuluvani ensimmäiseen sakkiin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Näinhän täälä käy..

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Niinhän se vaan on :roll:
No seuraava hankinta on Saab..toivottavasti..ainakin omalla kohdallani..
Taidan olla myös die-hard puolella..
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Auto menee vaihtoo sitten kun 200Tkm on mittarissa ja nyt jo 120Tkm. Seuraavaa merkkiä en vielä tiedä mutta katellaan ensvuoden lopulla, mikä tulee taloon.

Toisaalta 9-5 aero on himottanut mutta niin on Baijeri 530d (chipattuna tietenkin) ja monet muut. Kerron kyllä aikeistani etukäteen jotta pääsette käännyttämään ajoissa takas Saba polulle.

Asiaan palataan 2004 joulukuussa, siihen asti Saabilla liikenteessä ja kenties siitä eteenkinpäin.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

höh.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Se 530 menee kuiteskin tolppaan kun perä karkaa tai jää paikoilleen hankeen kun luistonesto estää luiston mutta myös kulkemisen..ja pohjakin menee päreksi kun on tarkoitettu autobaanoille...no toi oli ehkä tarpeetonta..älkää ottako pulttia mun oudosta baijerin huumorista..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näinhän täälä käy..

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

-valomerkki- kirjoitti:No seuraava hankinta on Saab..toivottavasti..ainakin omalla kohdallani..
Taidan olla myös die-hard puolella..
Mitäs "die-hard -saabisti" puhetta toi on, kun tuolla välissä vilahtaa sana "toivottavasti" :?: :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mitä itse olen seurannut Volvoilua, niin en uskaltaisi ostaa ainakaan 400 sarjalaista vanhemmista. Olihan se TM:n artikkelissa mainittu yleisimmäksi tielle jättäjäksi jonakin vuonna. Ladakin oli luotettavampi.

Ja kaikki 60-sarjalaiset mitä tuttavillani on ovat olleet melkoisia murheenpesiä.

Tuosta voi päätellä jotain...ainakin minun mielipiteeni... :wink:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ei mullakaan merkkiä väliä, saabissa vaan jotenkin on niinsanotusti palikat kohdallaan, lähinnä suorituskyky turboineen ja suorituskyvyn kasvattamisen helppous. Neliveto tai takatuuppari (audi vs bemari) vois olla kanssa ihan jees, vaihteeks.

Bemarin 3 litranen turbodiiseli kävis kyllä, se uusin keväällä tullu kone mikä nykyisissä 3 -sarjalaisissa, ihan mieletön vääntö, joku 400njyyttöniä /1500rpm+ pakollinen chip :) . Tai sit joku audi quattrona, bensaturbolla. No,kunhan siinä on turbo, eli virivaraa kun orkkistehoihin kuitenki kyllästyy. Sitten joku 7 sekan (0-100) V6 tai vastaava vapari vois olla alkuhuumassa ihan mukava, mutta kun tehoihin tottuu ja tottuukin niin ei noita kannata lähtee virittelemään muutaman pollen takia. Noi turbodiisselit on kaupunkipäristelyssä on ihan hauskoja ja helppoja ajettavia kun vääntää tosi alhaalta, ei vaan meikäläisen kannata ajella kun tulee niin vähän kilsoja ja noi isot diiselit maksaa ihan homona.

Joo noi volvot.. musta vaan on helvetin rumia nää nykyset sedanit, en voi mitään ettei iske. Farkut on kyllä ihan ok. Uus nelikymppinenki sama lotjake kun isommat pienoiskoossa. En tykkää. Kulkupuoli volvoissa on kyllä kohdallaan, uudelle T5:lle ilmoitetaan 6.7 sekkaa vrt edellinen T4 7.1, joten 9-3SS aero jää pikkasen liikaa... Tuleekos kaikki volvot nyt olemaan sitten 5 sylinterisiä,samalla kun saabbi on ottanut mallistoonsa 1.8 litrasen vaparin ja seki maksaa yli kolmekymppiä! Pöh, väärä suunta Saab!! :?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Mulla oli nykystä autoa valitessa kriteereinä turbo ja neliveto. Jouduin tinkimään toisesta koska yhdistelmä vaikutti turhan hinnakkaalta joten päädyin pelkkään turboon, mitä sillä nelivedolla jos ei se kulje...

Ei oo kyllä kaduttanu, ainahan se on kuitenkin niin että kun ostat vanhan auton niin saat vanhan auton viat.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Näinhän täälä käy..

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbo Sensonic kirjoitti:
-valomerkki- kirjoitti:No seuraava hankinta on Saab..toivottavasti..ainakin omalla kohdallani..
Taidan olla myös die-hard puolella..
Mitäs "die-hard -saabisti" puhetta toi on, kun tuolla välissä vilahtaa sana "toivottavasti" :?: :wink:
Tässä kunnon "die-hard-saabismin" malli. Eli, nykyinen auto on edelleen se sama 99 jonka ostin ensimmäiseksi autoksi. Ja siitä en luovu, IKINÄ!!! Taloon saa tulla ja mennä vaikka minkälaista käyttötarkoitukseen sopivaa kakkosautoa, mutta tässä perheessä "Anni" (SAAB99GL) on ja pysyy.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näinhän täälä käy..

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

dimebak kirjoitti:Taloon saa tulla ja mennä vaikka minkälaista käyttötarkoitukseen sopivaa kakkosautoa, mutta tässä perheessä "Anni" (SAAB99GL) on ja pysyy.
:) Pakko kysyy kun tuokin tuli ilmi, onko joku muukin nimennyt autonsa :?:

Mulle se on ihan pelkkä auto :oops:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ennen puhuttiin vain Saabista, mutta nyt kun niitä on kaksi niin toinen on Satku ja toinen Ällä. Molemmat nimet ovat syntyneet näiden keskustelujen myötä, enkä pitänyt niistä alkuun.

Olisihan se hienoa, jos niille naisen nimen antais, mutta uskoisin, että se vain lisäisi mustasukkaisuutta kotona. Toisaalta, en ole Saabia koskaan autoksi arvannut puhutella.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Yhden volvon melkein omistaneena (lue: viittä vaille ostaneena) voin kantaa myös korteni kekoon.. :)

Etsin itelleni yli vuosi sitten hyväkuntoista GLi 240 vulvaa, ja yhtä kojeajelin vklopun.
Olihan se mukava tietenkin, takavetoinen iso auto.
Ajo oli kyllä vähän lossimaista, ja perä hiukan kevyt.
Talvi kun oli niin sivuluisu oli tuttu vieras.
Nakkasin suunnitelman metikköön kun näin ja ihastuin mustaan satkuuni joka köllötti hangessa autoliikkeen pihalla.
Saab oli vakaampi, menee kuin juna. Etuveto ja lämpiää sisältä nopeesti, toki volvokin lämpeni, muttei niin hyvin kuin saabi.
Saabin jakkara oli tanakampi ja myös sivuttaistukea se antoi, toisin kuin volvon tooli.
Muutenkin auto tuntui mukavammalta, ja näin rakastuin. :wink:
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Vastaa Viestiin