Opel Insignia 1.6T A 2015
Päädyin hieman yllättäen koeajamaan Hämeenlinnassa myynnissä olevan Opelin (https://www.nettiauto.com/opel/insignia/11259681), kun Saab-foorumilla etäämpää oleva palstatoveri kyseli paikallista apua kyseisen auton tarkistamiseen.
Autohan oli takimmaisessa nurkassa liikkeen hallissa, mutta sitä pois kaivaessa vain yksi Citroën ilmoitti haluttomuudestaan käynnistyä ilman apuvirtaa eli helpolla saatiin ajoon. Vähissä oli Opelinkin sähkö käynyt, kun auto pyysi rullaamaan takaikkunat alas ja ylös ja kello näytti iltakymmentä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jarrua nostaessa auto lähtee rauhallisesti valumaan liikkeelle. Ryömiminen on helppoa ja pehmeätä ja heti ensikättelyssä huomaa, ettei moottorin ja renkaiden välillä ole DSG vaan aito momentinmuunnin - nimenomaan sillai positiivsesti. Kylmällä koneella ja askilla vaihdot huomaa selvästi, muttei häiritsevästi, lämpimänä askin toiminta pehmenee paljon ja vaihdoista tulee lähes huomaamattomia. Laatikko on muutenkin selvästi tuttu, vanha kunnon 6-vaihteinen Aisin, jonka pahin vika on se, että se välillä unohtaa olevansa vaihdelaatikko, vaikka softa onkin selvästi parantunut muutamaa vuotta vanhemmista versioista. Maantienopeuksissa ohituskiihtyvyyskokeessa tulee ekana askin kickdown-tuumaustauko, jossa se muistelee tehtäväänsä yllättävän pitkään. Tämän varmaan oppii ennakoimaan käytännössä, mutta itse tykkäisin enempi nopeammasta reaktiosta.
Alusta toimii kutakuinkin niinkuin kehtaa odottaa, mukavuuspainotteisesti mutta tuntuvasti. Ei mikään rrrreissss mutta kaukana Citroën-leijailusta. Sillai ihan mukava ruisailla pienempää väylää rennolla kesähengellä, sopii kokonaisuuteen loistavasti. Auto on sillai realistisen hiljainen - ei äänetön, mutta ihan mukava. Pienet vihellykset hieman häiritsevät matkantaittoa ja parkissa vahvistuu ajossa tekemäni diagnoosit: etujarrulevyissä vislailee kevyt harjanne ja oikea takaovi viheltää ollessaan ehkä puolisen milliä liian asisällä alareunasta.
Kahden kahvimukin kokoinen turbomoottori on viritetty luonteeltaan mukavaksi työjuhdaksi. Vähän kuin diisseli, mutta kiertää ylemmäs vaikkei siellä mitään tapahdukaan. Moottoritielle liittyessä huomaa vähän kaipaavansa seuraavaa sataa heppaa tehoa, mutta pääsee sinne sekaan kun vaan ajoittaa sopivasti. Varmasti ihana jos koukussa roikkuu sallitut 1700kg, mutta silloin pitää toki ajaa muutenkin rauhallisesti.
Kaiken kaikkiaan pikaisen koeajon perusteella Insignificant on hyvä auto. Toimiva kokonaisuus, jonka osat sopivat yhteen mainiosti ja kantaa salamapallon logoa sopivalla ylpeydellä. Ei tämä kokonaisuus minua varten ole, mutta en yhtään ihmettele, miksi näitä ostetaan.