Luulen kuitenkin, että halutuin kolmansien osapuolten tarjoama softapäivitys tulee olemaan tuon rajoituksen poisto.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabilla ohituksen loppunopeus mittarissa joskus ollut 165. Onneksi ei tullut poliisi vastaan. Turkasella tuskin oon yli 140 ajanut edes hetkellisesti.Kupari kirjoitti: ↑Su Touko 24, 2020 17:19Jännä kun tuo huippunopeus tuntuu olevan auton tärkein kriteeri tuonkin uudistuksen valittajille. Kuinkahan moni on ulosmitannut omastaan laillisesti kaiken puhumattakaan edes tuosta 180km/h nopeudestakaan.
Itseäni kiinnostaa hankituissa autoissa lähinnä se miten välin 50-120km/ h kiihtyy.
Totta - ja siihenhän tuo Volvon rajoitin perustuu, että kukaan ei saa enää kuolla Volvossa. Siihen nähden nopeus on yllättävänkin kova, mutta ruotsalaisilla on ollut taipumusta turvallisuuskehitykseen.
Meinaakko että monenkin auton alusta on optimoitu vain sinne parin huntin vauhteihin? Toki, autot joilla on hyvä ajaa isoa kovaa on usein muutenkin hyviä ajaa, mutta taitaa suurin osa autoista olla alustaltaan optimoitu ns. normaalinopeuksiin kun siinä niitä ihmiset vertailee.
Juur sen optimoinnin takia ne 8 pykälää tarvitaan, että moottori voi aina kiertää mahdollisimman vähän. Aika tyypillisesti 90km/h vauhdissa tuppaa nykysillä turbokoneilla olemaan kierroksia 1500-2000rpm koska se on taloudellinen alue ja optimoitu päästötestiin ja elävän elämän käyttöön. Jos rajoittimella (4800rpm diesel, 6000rpm bensa) olisi 180km/h olisi tuossa kohtaa 2400rpm tai 3000rpm - haluaisitko sitä itse?