Saabin aliarvostus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Saabin aliarvostus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minkävuoksi Saab on nykyään täysin aliarvostettu auto, mallista ja iästä riippumatta? Saab on kautta aikojen tarjonnut vastinetta rahoille turvallisuuden, hyvän ajettavuuden, luotettavuuden, käyttövarmuuden ja mukavuuden nimissä, ja mallista riippuen on ollut aikaansa edellä mm. suorituskyvyn osalta.
Tästä keskustelusta ei tehdä sitten mitään og900/GM -väittelyä vaan olisi tarkoitus ihmetellä avoimesti aliarvostukseen johtavia syitä noin yleisesti, kautta aikain Saab on ollut kuitenkin laatuauto, missä vika nyt, miksi 1990 -luvun corolla on tällä hetkellä kalliimpi kuin cse tonnari ja miksi saman kokoluokan autot kuten audi 100/A6, BMW 500-sarja ja Volvot viedään käsistä reippaasti kovemmalla hinnalla vaikka ovat paljon heikommin varusteltuja ja monesti suorituskyvyttömämpiä kuin vaikkapa tonttu. Sama on huomattavissa 9-5:n suhteen, vajaassa vuodessa on hinnat tippuneet suhteessa enemmän kuin mitä tuontiautojen invaasio markkinoille antaa syytä, vaikuttavatko jatkuvat negatiiviset huhut Saabin kohtalosta noin paljon käytetynkin auton kaupassa :?: :D
Olisivat saaneet olla leikkimättä dil**illa siellä Trollhättanissa jotta ei olisi saabien arvot heilahtaneet täällä :lol:
Jos markkinoille tulee paljon ajettu, puuttellisesti varusteltu ja huonokuntoinen yksilö, joka ymmärrettävästi myydään puoleen hintaan, ei sen saisi toimia "oikeana" hintana kaikille muille samanikäisille.. usein kun ihmiset yrittävät kaupata autojaan niin joku jo ehtii kirjoittamaan "jossain näin just samanlaisen mutta maksoi vain kolmasosan tuosta", erittäin typerää tuollainen.
Amen :D
Viimeksi muokannut ng900aero, La Maalis 12, 2005 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jostain syystä Saabia pidetään yleisesti asiaa tuntemattomien parissa vaikeasti huollettavana ja korjattavana varsin epäluotettavana autona, jonka laatu on heikko, vastaavasti kulusta pidetään suurena.

Tämä pohjautuu lähinnä -70 puolivälin laatuongelmiin, joita todellakin silloin oli. Mitä tästä voi oppia, laatuongelmat saattavat vaikuttaa jopa kolmenkymmenne vuoden päähän yleisenä perättömänä maineena.

Autokauppiaat tietävät, että varsinkin tonnarien hinta-laatusuhde on erinomainen. Saman tietävät myös Saabeilla ajavat.

Olen usein miettinyt, millainen ero on vuonna -78 tekemäni autokaupan ja nykyisten hankintojen välillä.

Ostin silloin Kuplan mallia -70, joka oli koneeltaan suunnilleen loppuun ajettu ja ruostettakin oli omiksi tarpeiksi. Maksoin autosta silloin 3000 mk.
Paljonko se on nyt indeksillä korotettuna ja millaisen Saabin sillä rahalla saa, ja olisiko tuotteella mahdollisesti eroa.
# 419 Vesa Pohjalainen
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

No hinnan laskuun vaikuttaa myös kysyntä, eli markkinaosuus. Toisaalta osa Saabeistä(eli insinöörit) haluavat aina uusinta uutta tekniikkaa ja nykymaailmassa asiat vanhenevat nopesti, varsinkin teknisen alan ihmisen mielestä.

Ja kysehän ei ole vain aliarvostuksesta vaan suoranaisesta inho vihaamisesta.
Nuoren ikäni vuoksi en pysty oikein sanomaan mitä tapahtui ja milloin mutta ehkäpä joskus 80-luvulla Saab ei ollut enää nuorten keskuudessa trendikäs auto(ulkonäkö?) ja tietenkin ihmiset kasvavat isoiksi ja pian hyvin iso osa väestöstä ei pitänyt Saabeista ollenkaan.

Luotettavuudessa on täytynyt olla heikkouksia aika ajoin 80 ja 90 luvuilla, koska maine on todella huono. Isot kilometrimäärät ja turbot ovat ehkä olleet osavaikuttajana. (Tosin kyllä faijanki -73 99:stä pamahti moottori ilmeisesti valuvian takia.)

Eikä GM omistajuus tietenkään mainetta parantanut.
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Kiinnostava aihe!

Käsittääkseni monessa muussa maassa Saabien arvostus on huomattavasti korkeammalla. Esimerkiksi Sveitsissä käytetyistä pyydetään suhteellisen kovia hintoja verrattuna keskieurooppalaisiin "laatu"autoihin.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Mikä lienee arvostus ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässä miettinyt sitä, että onko Saab yhtä aliarvostettu myös muissa maissa kuin suomessa?

Jostain syystä Saab ei ole muodikas merkki. Omista tuttavistani monet ovat moittineet lähinnä muotoilua niin korilta kuin sisustukseltakin. Jonkun mielestä kojelauta on kuin traktorissa jne..

Toisaalta moni tuttuni on ihmetellyt, että onko tuonkin näköisiä saabeja olemassa? (tämä silloin kun ovat katsoneet tonnaria tai uusia saabeja). Ihmisille on juurtunut kovin syvään käsitys siitä, että saab on se 99/900 mallinen auto.

Itse ajattelisin, että saabin huono arvostus suomessa johtuu osittain siitä, että kyseistä merkkiä on aikoinaan valmistettu ukissa. Merkki on aina saanut runsaasti negatiivista huomiota vastoinkäymisistään ja ongelmistaan.

Oman osuutensa asiaan tuo varmasti myös se, että Saabin markkinointi suomessa on olematonta. Mainoksia ei juuri näy missään kun vertaa moneen muuhun merkkiin.

Itse ajan Saabilla juuri sen takia, että hinta ja ominaisuudet ovat todella hyvin kohdallaan. Myös luotettavuus on korkeaa tasoa jos unohdetaan surullisen kuuluisa DI.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saabin huono arvostus on kyllä Suomessa varmasti osittain peruja kansanautoudesta. Nykyään Saab kilpailee enemmänkin hintavien merkkiautojen kanssa, johon ei kansanauton maine sovi. Ulkomailla ei ole samaa ongelmaa ollut, ja mm. Briteissä ja Amerikassa Saab on erittäin arvostettu laatuauto. Myös OG900.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Breadfan86 kirjoitti:No onhan se aliarvostus meidän onnemme, sillä saboille ei ole niin paljoa kysyntää ja tämän takia hinnat alhaisemmat. Tämä nyt oli teoreettista, en tiedä miten käytännössä.
Loppujen lopuksi se on myöskin meidän saabistien epäonni että arvostus on alamaissa ja ostajakunta pieni sillä arvon romahdus tuntuu konkreettisesti lompakossa.. en tarkoita sanoa etteikö käytetyn tuotteen hinta laske koko ajan, mutta auton ylläpito nielee suunnattomia summia rahaa, ja useimmiten saabistit koettavat pitää kulkupelinsä mahdollisimman hyvässä kunnossa, sinällään surkuteltavaa on että auton arvo näyttäisi olevan sama kunnosta huolimatta, esim. vanha og-satku maksaa 500e siitä huolimatta vaikka se olisi todella kovassa kunnossa ja siihen olisi käytetty parikin tonnia hiljattain. Harmittavaa on huomata jo saabistienkin kohdalla tämä aliarvostus, tuntuu uskomattomalta että tälläkin palstalla on ollut pitkään myymättä 0-200 euron katsastettuja saabeja, niistä taisi osa lähteä ilmaiseksikin kun ei kenellekään kelvannut 8O Jokin aika sitten sai katsastetusta saabista aina sen 2000 markkaa, lähes kunnosta riippumatta.
Tuossa Vesan esittämässä vertailussa nykytilanne näkyy täydellisyydessään, Saab on selvästi markkinoiden halvin auto, jopa Ladat ja BX-sitikatkin maksavat nykyään enemmän.

Kaverini vaihtoi autokaupassa surkean BX:nsä vuoden 1988 tonnariin, BX oli ruppana vähän joka puolelta, vm 1989, tonnari tosi hieno, ajettu 240tkm, metalliväri, sisältä kuin uusi, varusteina keskuslukitus, automaattivaihteet, cruise, sähkölasit, acc ja hälytin, ruostetta oli ainoastaan yhden oven alareunassa, ulkopuolella. Muuten ruosteeton, pohja, kaaret, alusta jne olivat kuin tuontiautossa, ja se läpäisi puolen vuopden päästä katsastuksen kiittävin arvosanoin, auto oli todella hyvä ja hieno, kaikki varusteet toimivat. Pointtina oli väliraha, kaveri maksoi 300 euroa väliä sitikan lisäksi ja myyjä oli onnellinen kun pääsi Saabista eroon 8O
Aina kun ajelen tuolla hiljattain hankkimallani tonnarilla, on hymy korvissa, aika harva nykyauto pystyy tuottamaan omistajalleen vastaavanlaisen ajamisen ja omistamisen riemun (9-5:ttä lukuunottamatta), minä ainakin arvostan Saabia nyt aina ja ikuisesti ja merkkiä en vaihda vaikka tekisivät sitten pelkkiä reppukoptereita tai kolmipyöriä Saabin tehtaalla, sitten ajelen niillä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Kyllä minunkin mielestä arvostus on jotain vanhaa juttua.
Mulla on pari enoa jotka on kovia Volvo-miehiä.
Toinen sai jonkun kaupan kylkiäisenä 99 -74 Saabin ja ajeli sitten sillä.
Totesi sitten ,että nyt hän ymmärtää miksi minun isäukollla on aina Saab.
Oli kuulemma niin hyvä ajaa.
Omansa oli joku 90-luvun 900 sarjan Volvo
Nuoremalla enolla oli minun vanha kaasarisatku lainassa (No kun oma volvo oli rempassa) omansa oli 740 kaikilla herkuilla.
Sanoi viikon verran ajeltuaan ,että on parempi ajaa kuin omallaan.
(senkin sanoi minun muorille ei ilmeisesti voinut mulle kehua)
Noistakaan jääräpäistä kumpikaan tuskin ikiknä SAABIA ostaa.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mää nyt puhun nuorien puolesta ja ainaki tääl meillä päin Saabin suorituskyky on aika monille harmaata aluetta. Olen huomannut et mun ikäset pojat pitää Saabbi erittäin painavana ja alitehosena autona. Mulle naurettiin aika paljon ku sanoin et mun auto rökittää kiihdytyksessä kolmoskoppasen GTI golffin, mut kyl golffi jäi kiihdytyksessä keposeen taakse. Yleensä ku kerron autoni tehot (145hv) ni kaikki pitää sitä piikkiin viritettynä, mut sit ku aletetaan jutella sen tekniikasta moni tajuu et siin on erittäin hyvin viri-potenttiaalia. Tonen mikä pitää nuoria erossa Saabista on muotoilu, yleensä tääl päin ei Saabin muotoilusta tykytä, mut ne jotka ei Saabin muotoilusta pidä yleensä kuitenki tykkäävät 9000:sen ja 9-3 SS:n muotoilusta. Yks asenne mitä kohtaa saabista jutellessa on se että Saabii pidetään hyvänä autona, mut luulaan et sen tekniikka vaatii koko ajan pientä säätöö ja huolen pitoo.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

On todellakin kiinnostava aihe!

Erästä tuttua näin paikallisessa ravitsemusliikkeessä ja se kyseli millä autolla nykyään ajelen ja vastasin että Saabilla niin se nauroi päin naamaa....lähin kävelemään ja sanoin että älä iso mies viiti kun et asiasta tiedä mitään! Ja tokaisimpa samana iltana vielä että monta 500tkm ajettua Hon*daa oot nähny......kun se itse ajelee Honukalla....

Ennen itsekin olen hiukan ollut Saabia vastaan, mutta nyt viime kesänä hankitun tonnarin perusteella voin sanoa, että miten ihminen voikaan olla väärässä.

Eli ne on Saabia vastaan, jotka ei asiasta tiedä mitään...

Itsekin olen saanut ihmettelyä, että onko Saabilla tuollainenkin malli, kun 9000 ovat nähneet....Hei haloo!
Eli se 90/99/900 on ihmisille se ainoa Saab, josta mielikuvat syntyy.

Nämäkin on muotoilultaan ihan näpsäköitä minusta.

Ja sitten jotkut sanoo että ihan samahan se mikä se auto on, kunhan liikuttaa..no minulle ainakin tärkeitä asioita on turvallisuus, ajo - ominaisuudet, tilat, ja tietysti tehokin jossain määrin. Eli ei se nyt ihan sama ole, jos joutuisi ajamaan 1,2 Corsalla tms....

Eli voisin todeta että kun saa Saabia maistaa, ei halua vaihtaa.

Sen verran "arka" olin kuitenkin kesällä autoa etsiessäni, että ahdettua tonnaria en edes alkanut etsiä, mutta sekin pelko on haihtunut...

Eli seuraava auto tulee olemaan Saab, ja sekin ahtimella.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulle on pari tyyppiä sanonu , sellaista ulos suustaan saabia kohtaan , et on hiukka ottanut päähän , kuiteskin olen niellyn kiukun ja jättänyt omaan arvoonsa.
Lisäksi on muutama nauranu minulle , kun lasissa on klubin tarrat , senkin olen sulattanut .
Siitä vain kun oman tyhmyytensähän tuovat julki.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Pelko hälvenee - osta vaan turbo!

Viesti Kirjoittaja mike »

Aikanaan minua varoiteltiin kovasti turbo-saabeista ja erilaisia kauhutarinoita loppuun poljetuista turboista tuli solkenaan.

Sen verran jästipää kuitenkin olin että ostin turbotonnarin ja nyt kyllä pitää olla aika hyvä yksilö saatavilla jos jostain syystä vapaasti hengittävän vielä ostaisin.

Ja todellakin hyvää "käännytystyötä" tuntuu olevan se kun antaa tuttavien kokeilla ahtojen nousua kuivalla kelillä. Tiloja ja suorituskykyä kaikki kyytiläiset ovat aina muistaneet kehua. Tosin suorituskykyä vain silloin sitä on joskus käyttänyt. Yleensä ihmetellään vain kuinka vaivattomasti auto liikkuu vaikka on porukkaa täynnä.

Suuri polttoaineen kulutuskin tuntuu olevan aika lujaan juurtunutta kansan syvissä riveissä. Lieneekö perua 70-luvulta jolloin saabit olivat aika paljon muita raskaampia ja bensaa paloi sen tiimoilta, vaikka menikin suhteessa saman verran kuin muillakin merkeillä. Vanha sääntöhän oli että bensaa palaa litran jokaista omapainon sataa kiloa kohti.

Polttoaineen kulutusta vertaillessa monesti unohdetaan sekin että saabit ovat lähes laitaa lukien vähintään 2 litraisia ja niitä sitten vertaillaan 1,8 ja jopa 1,6 litraisiin.
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Meikäläistäkin pidettiin ihme äijänä kun saabin menin ensimmäiseksi autoksi ostaan. Mulle saab on kuitenkin aina ollut sivistynyt, tehokas, ja mikä parasta: erilainen!
Täällä kun on kavereiden kanssa puhuttu saabeista niin tuntuvat tietävän että saabin kone kestää kilometrejä mutta siinä on aina jotain korjaamista ja se muotoilu ei sitten iske yhtään.

On muuten mielenkiintoista että kun mietin minkälaisen auton ostaisin niin en edes miettinyt 99:ä koska se näytti jotenkin oudolta omaan silmään. Nyt kun olen saabbien kanssa vähän enemmän pyörinyt niin alkaa houkutella 99:n osto. :P

Minun mielipiteeni siis on että ainakin vanhojen saabien imago on täysin erilainen todellisuudesta.
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Vaihtaessani tähtikeulan (C 220 D -97) Saabiin tuli ainakin vannoutuneilta Mersumiehiltä ihmettelyä, tosin saivat sanottua että hienon näköinen peli. Rivien välistä kuitenkin paistoi aika selvästi "Jaa-että-saabiin-sitten-menit -vaihtamaan" -mentaliteetti.
Ylipäätään aika monelle tämän asian ihmettelijälle olen vaan kuitannut kylmästi: Mulla ei ollut enää varaa ajaa Mersulla :wink:
Ratkaisua en ole katunut. 8)
Ps. ... ja tulipa todistettua tuossa vajaan 4:n vuoden kokeilussa samalla slogan: Mersua ei tarvitse korjata, siihen vaihdetaan vaan kuluvia osia, todellakin :evil:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vastaa Viestiin