Taas ollaan kovan päivän illassa, aika haipakkaa oli klo 12-21.30. EIpähän tullut aika pitkäksi.
Tosiaan Yarpan mukana tuli käyttökelvottomat talvirenkaat. Bongasin Järvenpään Haarajoelta lupaavan sarjan, ilmoituksessa oli juuri tarvittava info, joten soitin ja sovittiin treffit. En uskaltanut lähteä noin pitkälle reissulle vielä Rellulla, joten hellekeliin Yarpalla kilometrejä nielemään, lämmin valinta, mutta mitä siitä.
Maantie maistui ja suomalainen loppukesän maisema oli kaunis !
Sellaisen huomion tein, kun pari kovaa sadekuuroa oli, ettei Yarpassa tarvinnut lainkaan pyyhkimiä. Sadepisarat vilistivät lasilta pois ajoviiman mukana niin vikkelästi, että näkyvyys ei kärsinyt. Sateen lakattua tuulilasi kuivui hetkessä. Katselin peilistä, että takana tulevien pyyhkimet viuhtoivat kovasti, minun ei tarvinnut. Hyvin vahattu lasi, kuten koko auto.
Haarajoelta löysin mökin pihasta iäkkäämmän herrasmiehen ja renkaat vanteineen maitokärryssä valmiina odottamassa. Kyseessä siis uudenkarheat Continental Ice Contact 2:t, paistoleima 2818, kaikki nastat tallella eivätkä uutta hävenneet. Vanteet Yarikseen sopivat 4x100, ET 45 ja keskireikä 54.1. Ojensin 170 euroa myyjälle ja lastasin renkaat mukaan, puhuttiin vartti mukavia ja morjens.
Kotiin ajaessa poikkesin Motonetissa hakemassa öljyn imuvaihtajan, sekä Lagunaan huolto-osat. Öljyn nappasin Tokmannilta, Lagunan öljytilavuus on 5.1 litraa ja Eurol, tuo hollantilainen öljyjätti, pakkaa öljyt kätevästi 5L astioihin, tuossa putelissa on oikeat speksit ja Renaultin luokitus, hintaa vaivaiset 22.95e.
Poikkesin vielä Lagunan entisen omistajan luona, hän luovutti minulle kaupantekijäisinä hienon rengastelineen, joka on nyt tallin nurkassa ja säilöö Yarpan renkaita. Mahtui muuten Yarppaan renkaiden ym. lisäksi juuri ja juuri. Mitä Yarikseen ei mahdu, sitä ei tarvita... Sitten olikin reissussa tullut jo niin nälkä, että kävin testaamassa Porvoon keskustaan saapuneen Peltogrillin. Ai että, hampurilainen täysi 10 ja tottakai ranskalaiset maistuivat myös, kun ranskalaisessa Yariksessa oli juuri vietetty pitkä tovi ja oltiin menossa hellimään toista ranskalaista
Kotona oli sitten jonoa pesupaikalle.
Pesin tosin vain Lagunan ja Yariksesta hyönteisiä keränneen keulan, Yaris on kuitenkin niin vahvassa vahassa, ettei siihen tartu mikään. Oston jälkeen ei siis pesty, mutta ajettu melkein 300 km.
Laguna on kyllä vahan tarpeessa. Ja Dremelin. Kuvat ovat jälleen armeliaita.
Tuossahan on konepelti muovia, kuten myös etulokarit ja takapuskuri. En kertakaikkiaan ymmärrä, mikseivät myös takalokarit. Kun ovat etupyörien takaisten helmojen lisäksi käytännössä ainoa paikka, joka on ruostunut. Muovi on kyllä tiukkaa tavaraa, ei paljoa vuodet näy.
Takapää tuossa ei ole mitenkään innostava, mutta muuten on kyllä sanottava, että Laguna on melko kaunis auto !
Sitten Laguna talliin ja hommiin. Ja kylläpä vaan oli kätevä laite tuo imuvaihtaja. En todellakaan tule pohjaproppua enää aukomaan, jos ei ole pakko. Jos öljynsuodattimen takia joutuu auton alle könyämään, niin sitten myös proppu, muuten ei. Accord siis perinteisesti, Yaris on siinä rajalla ja Laguna esim. onnistuu tällä tyylillä.
Viivaväli on yksi litra, öljytilavuus 5.1 L, ulos tuli vajaa 5 L ja öljynsuodattimesta vielä 0.15 L.
Kun kaadoin nuo tyhjään öljypönikkään, niin enemmän siellä on nyt vanhaa, kuin oli uutta. No, desi liian vähän oli tavaraa alunperinkin. Sanoisin, että erinomainen laite, nopea ja ennenkaikkea siisti, ei yhtään tippaa ohi. Suodattimen vaihdossa sitten sotkin, mutta ei sitä sieltä ilman sotkua saa.
Osaa muuten ranskalaiset tehdä öljynsuotimenkin tyylikkäästi, hieno väri !
Otin oikein alkuperäisen, kun hinta oli vain 9.9 euroa. Tässä kuvassa näkyy hyvin suodattimen sijainti. Tai ainakin näkyy, kun tarkasti katsoo.
Siinäpä taas raporttia kerrakseen. Jätin Lagunan talliin konepelti auki ja kytkin Defan kiinni akkuun. Yarpan kohdalla sama homma katkesi heti, koska akku oli niin täynnä, että heitti välittömästi virran kytkennän jälkeen täydet näyttöön. Lagunassa on 75 ampeeritunnin akku ja alkoi vilkuttaa viimeistä palkkia, joten vaikuttaa hyvältä, vaikka auto vähillä ajoilla on ollutkin.
Otin myös ekat imut ohjaustehostimen nestettä pois ja laitoin Commaa tilalle. Vähin erin. Huomenna ohjelmassa ainakin ilman-ja raitisilmasuotimien vaihto, eivät hankalia hommia, mutta esim. Yarppaan ja Accordiin verrattuna hankalampia. Avainkorttien pariston tsekkasin, on todella helppo homma vaihtaa, mutta taas eri kokoa, eli 1620. Täytyypä ostaa, niin on sitten neljää eri sorttia varastossa
Ai niin, siinä tutkaillessani konehuonetta huomasin, että moniurahihna alkaa olla tiensä päässä. Pieniä murtumia kauttaaltaan ja ainakin yhdestä kohtaa jo lakritsia poissakin, joten pitää varovasti kysellä moniurahihnan vaihdon hintaa, samalla luultavasti myös kiristin, aamulla testasin kylmäkäynnistyksen konepelti auki kuunnellen, VVT-pyörä ei korahtanut, eli jakopää lienee ok vasta 20 tkm ajettuna, mutta moniurahihnan suunnalta tulee jotain korinaa joka vähenee kun auto lämpiää. Joku hihnapyörä tms., pitää vähän tsekkailla, millainen systeemi tuossa on. Rahanmenoa ei voi estää, ei riemulla rajaa, kun Rellulla ajaa tjsp.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634