mike kirjoitti: ↑Ti Joulu 22, 2020 13:10
Mutta vähällä se kulkee ja on soopaa väittää, että pistokehybridit ovat vain viherpesua ja verojen kiertoa varten. Jos auto sopii omaan ajotarpeisiin, niin silloin se on todella taloudellinen.
Joo, hirveetä mustamaalaamista ollut mediassa aiheesta. Huudellaan ihan pokkana, että pistokehybridi kuluttaa (tyhjällä akulla) ajellessa "huomattavasti" enemmän kuin esim. saman mallin bensakoneversio, mikä nyt on täysin tuulesta temmattua 99% tapauksissa.
Esim. jos plugarin kulutus on ollut vaikka kolminkertainen WLTP syklin mukaiseen kulutukseen, tarkoittaa se kuitenkin jotain 4,5...6l/100km lukemia.
Esimerkiksi vaikka "Suomen halvin" plugari, Renault Captur:
Bensakoneella (
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/a ... 7ebb8237dd)
Koeajokulutus l/100 km: 7,5
EU-kulutus l/100 km: 6,2-6,6
Ja sitten se Plugari (
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/3 ... ac773a0cad)
Koeajokulutus l/100 km: 3,4 - 4,6 (tyhjällä akulla tuo 4,6l/100km)
EU-kulutus yhd. (WLTP): 1,5
Minähän en näistä mitään ymmärrä, mutta minusta näyttää, että plugari oli kuitenkin etevämpi tuossa kulutushommelissa myös patteri tyhjänä vs. bensakoneinen veljensä?