Pakkaset tulivat ja tällä viikolla on päässyt pitkästä aikaa vähän ajelemaankin Konalla. Pikkupakkasissa eteneminen on ollut perusmukavaa ja huoletonta, auto tottelee niinkuin tämmöinen nyt voi totella. Nelivetofarmarigolfiin ei ehkä talviautona kannata verrata, mutta ajaa ainakin perinteisissä olosuhteissa asiansa.
Ajettavuudesta sen verran, että ainakin kitkojen kanssa on selkeästi aliohjautuva. Luistonesto ei ota kovin herkästi kiinni ainakaan vertaen Golfiin tai E90 Bemariin, joilla on ennen ajeltu. Varsinkin E90:ssa luistonesto oli todella jyrkkä ja herkkä. Aliohjautuvuuden kun tiedostaa, niin osaa sovittaa oikeat tilannenopeudet varsinkin näille mutkaisille ja jäisille sivuteille, mitä kotiseudulla on.
Alkuviikosta poikkesin Helsingissä ilman välilatauksia. Matkaa tuli noin 165km suuntaansa ja väliajan auto oli lämpimässä hallissa parkissa, kotoa lähdin esilämmittämättömällä autolla. Pakkasta 0-6 astetta koko etenemisten ajan.
Puolimatkassa eli määränpäässä akkua oli jäljellä 58%. Hauskana yksityiskohtana saapuessa range näytti 227km, mutta auton seistyä jonkun aikaa noin 15-20-asteisessa luolassa oli lähdön hetkellä rangemittarissa 242km.
Auton ja itseni päästyä takaisin kotihalliin rangea oli jäljellä enää 32km, akkua 9%. Tulin hieman eri reittiä takaisin ja käväisin kaupassa ja autopesussa, siitä neljän kilometrin ero.
Kaikki ajelu oli pääosin 80km/h rajoituksen alaista ajoa, jonkun verran myös 100km/h motaria. Rajoitusten mukaan mentiin. Helsingin päässä myös aitoa kaupunkiajoa reunoilta ytimeen eli Esplanadille asti, mutta ruuhkiin en onneksi osunut eli aika sujuvasti meni. Pakko todeta silti, että hyvin riitti akku, kun täydellä pääsi lähtemään. Pelivaraa ei liikaa jäänyt, hankala sanoa miten kovemmilla pakkasilla olisi mennyt. Välilataus (max. 16A, omalla matkalaturilla 12A) on onneksi työpaikan luolassa mahdollista (ja maksullista, mutta huokeaa 12c/kWh).
Eilen ajelin vielä Turkuun pikkupakkasella ja kiinnosti, että paljonko auton lämmitykseen ja muuhun sähköä menee. Vastaus on ”noin viidennes”. Kesällä tällä olen päässyt parhaimmillaan noin 12kWh/100km kulutukseen tuolla välillä, kun on ajellut kokeilunomaisesti talvinopeuksilla. Todellisuudessa syksyllä kun tuli hetkellisesti käytyä joka päivä Turussa rajoitusten mukaan ajaen, niin kulutus oli 14-15kWh/100km.
Lämmitys ei kuitenkaan vielä näillä keleillä syö älyttömästi sähköä, mutta syö kuitenkin. Samaan hengenvetoon voi laskea, että energiankulutuksessa bensiinillä tämä 17kWh/100km tarkoittaa noin 1,9 bensiinilitraa/100km tai 1,4 diesel-litraa/100km. Hyötysuhde on siis aika hyvä ulkoisesta lämmityslaitteeata huolimatta.