9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

9-5T kirjoitti:2.3 tuli minulle kirje jossa pyydettiin teettamaan toi klemmarin asennus.04-05malleihin.
Täytyy varmaa hakea eilinen posti. Eivät näköjään ole ihan unohtaneet.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Jansu76
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 16:47

9-3 2.0t Coupe vm. 2001 B205 n. 100 000 km

Viesti Kirjoittaja Jansu76 »

Voi "&%#¤. Melkein menin ostamaan ko. auton. Onneksi olen seurannut tiukasti tätä keskustelua, kiitos siitä. Mikäli moottoririkon tapahtuessa joutuu taistelemaan EU:n kuluttaja-asiamiehen kanssa, niin kiitos, ei kiitos. Sääli, olisin niin pitänyt ko. autosta. En siis löytänyt yhtään ennakkotapausta täältä foorumeista, jossa moottoririkko olisi korvattu Suomessa täysimääräisenä. Kertoo myös sekin jotaina asiasta, ettei maahantuoja ole kutsunut autoja vastuullisesti muutoskorjauksiin, vaan jättänyt kaikki omistajan vastuulle. Sitten, jos olet vielä huollattanut jossain muualla, kuin SAAB:n valtuuttamalla, niin hei hei 8 v. moottoritakuu, siihenhän voi aina vedota. Uskomatonta, että tällaista voi Suomessa tapahtua! Kun vrt. esim. omakotitalon hankintaan, niin se vasta turvallista kaupanteloa on. Auton, kun ostat, niin perävalotakuu. Taidan sijoittaa hyvään fillariin...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tänään kuulin yhden ukon vieneen 9-5 pajalle rallatuksen takia.
Jakopää ja kait tasapainohärdellit menee uusiksi ainakin.
Huoltokirjassa oli muitakin leimoja kuin merkkiliikkeen .
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S32 »

900i kirjoitti:Huoltokirjassa oli muitakin leimoja kuin merkkiliikkeen .
Itse meinaan edelleenkin teettää väliöljynvaihdot muualla kuin merkkiliikkeessä. Nehän ovat vapaaehtoisia, joten eivät voi olla takuun esteitä.
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

9-5T kirjoitti:2.3 tuli minulle kirje jossa pyydettiin teettamaan toi klemmarin asennus.04-05malleihin.
Tarkoittaako sitä, että tämä 8 vuoden moottoritakuu koskee minun 10/04 hankkimaani -05 Saabiakin. Siis vuoteen 2112?

En muuten edelleenkään ole saanut mitään postia Saabilta.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Jansu76
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 16:47

Toimenpide?

Viesti Kirjoittaja Jansu76 »

Eli voiko B205 moottorille tehdä ennakoivaa muutosta/korjausta ehkäisemään moottoriöljyn ennenaikaisen kulumisen? Riittääkö öljyn vaihto 10 000 km välein? Täällä on puhuttu jostain klemmarista, voiko sen asentaa 9-3 vm. 2001 2.0t B205 moottoriin? Kiitos etukäteen!
Petu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:49

Viesti Kirjoittaja Petu »

Nyt nähdään mitä tarkoittaa Saabin huolenpito-ohjelma.
Vuosi sitten tehtiin melkein 4 tonnin koneremontti, jossa korjattiin mm.
jakopää + öljyvuodot. Rahat takaisin anomus tehty. Mielenkiinnolla odotan
vastausta. 9-5, vm. 1998.
Jansu76
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 16:47

Viesti Kirjoittaja Jansu76 »

Eli miten auto alkaa oireilla vai "kasahtaako" laakista? Voiko viallisuuden tarkistaa jotenkin omasta autosta? Luin vaahdosta oljykorkin alla? Jos ei vaahtoa, voiko viallisuuden tarkistaa jotenkin muuten? Jos otan huoltoon yhteyttä osaavatko siellä tehdä ongelmalle toimenpiteitä? Pelottavaa ajella autolla, joka voi leikkaa kiinni koska tahansa... 4000€ remontti ei ole kovin pieni sijoitus, eikä kuitenkaan nosta merkittävästi auton jälleenmyyntiarvoa...
Jansu76
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 16:47

Viesti Kirjoittaja Jansu76 »

Eli soitin SAAB:lle. Ongelma ei aiheuta "takaisin vetoa" eli autoille ei tehdä valmistajan puolesta mitään.

SAAB:n huollon mukaan he suosittelevat öljyn vaihtoa 10 000 km välein riskiryhmälle, tämä ei ole kuitenkaan SAAB:n virallinen kanta.

Korvaus rikkoontumistilanteessa riippuu kuulemma paljon siitä, onko huollot tehty merkkikorjaamolla. Mittariston kilometrit eivät saa ylittyä yli 2000 km:llä huoltoetapista, esim. 30 000 km huollon kohdalla huoltokirjassa ei saa lukea enempää, kuin 32 000 km.

SAAB käy jokaisen korvaushakemuksen tapauskohtaisesti läpi, kopio huoltokirjasta jne. Korvauskohteina olisivat kuulemma käytännössä moottorin laakerit, akselistot ja jakopää ketjuineen sisältäen osat ja työn.

Kuinka yllättävää, minulle ei kerrottu ennakkotapauksisat mitään, vaikka kuinka utelin. Tosin ihmetytti kommentti, että moottorin ennenaikainen rikkoutumisprosentti on 4-5 autoa sadasta... Eikö autoissa se ole yleensä 4-5 kpl tuhannesta?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jansu76 kirjoitti: Korvaus rikkoontumistilanteessa riippuu kuulemma paljon siitä, onko huollot tehty merkkikorjaamolla. Mittariston kilometrit eivät saa ylittyä yli 2000 km:llä huoltoetapista, esim. 30 000 km huollon kohdalla huoltokirjassa ei saa lukea enempää, kuin 32 000 km.
Aika mielenkiintoinen vaatimus, asiakashan on saattanut tilata huollon heti kun huoltoilmoitus on SIDistä tullut, esim. 9000 kilometrin kohdalla ja huollon jonojen vuoksi päässyt huoltoon vasta kuukauden tms.kuluttua, jolloin mittarissa onkin esim. 15000 km. Ja jos jotain tämän suuntaista tapahtuu, niin milläs todistat tälläisessa tapauksessa, että huollossa on ollut jonoa :(
Jansu76
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 16:47

Viesti Kirjoittaja Jansu76 »

Totta, nämä on näitä. Vastausta tarkennettiin:

"Hei,

kiitos viestistänne sekä pahoittelut myöhästyneestä vastauksesta.
Tiedustelimme asiaa tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat lisäyksenä
aikaisempaan viestiin, että synteettisen öljyn käyttö ja säännöllinen
huolto sekä tiheämpi öljynvaihto
silloin kun olosuhteet sitä edelyttävät, käyttöohjekirjan huomautuksen
mukaisesti.

Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jos tuota modia ei enää suositella asennettavaksi, niin pitääkö jo asennetut päivitykset sitten purkaa. Itse asensin paketin jotta tonnarin savutus loppuisi ja niinhän se tekikin.
Autoni ei kuulu tuohon 9-5 riskiryhmään, vaan on -96 2.3T
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MacTurbo kirjoitti:Jos tuota modia ei enää suositella asennettavaksi, niin pitääkö jo asennetut päivitykset sitten purkaa. Itse asensin paketin jotta tonnarin savutus loppuisi ja niinhän se tekikin.
Autoni ei kuulu tuohon 9-5 riskiryhmään, vaan on -96 2.3T
Jos sulla oli huohotin liian tukkoinen ja sen vuoksi savutti niin miksipä sitä "päivitystä" purkaa :idea: :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

ng900aero kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Jos tuota modia ei enää suositella asennettavaksi, niin pitääkö jo asennetut päivitykset sitten purkaa. Itse asensin paketin jotta tonnarin savutus loppuisi ja niinhän se tekikin.
Autoni ei kuulu tuohon 9-5 riskiryhmään, vaan on -96 2.3T
Jos sulla oli huohotin liian tukkoinen ja sen vuoksi savutti niin miksipä sitä "päivitystä" purkaa :idea: :?:
summa summaarum, eli kannattaa vain puhdistaa huohotinjärjestelmä, jos tuprauttaa käynnistettäessä hetkellisesti sinisen pöllähdyksen oli moottorimalli sitten mikä tahansa sekä pitää järjestelmä puhtaana/puhdistaa vain aika ajoin :?: Molempi parempi :?: No, mulla on jo päivityspaketti eli ainakin hengittää.

Onkos tuo päivittämätön järjestelmä aiheuttanut koneen tiivisteiden pullauttamisia talvella?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

kannattaa myös tarkistaa ne kaikki huohotus letkut, tulevat ajan saatossa ja öljyn vaikutuksesta aivan pehmeiksi. eli alipaine voi vetää ne luttuun ja sitä myöten menevät tukkoon.

Itse vaihdoin ne kaikki uusin ja putsasin muutenkin paikkoja, täytyisi tuo öljyloukku ottaa vielä pois ja putsata sekin!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin