Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Moottoripyörän kone on atomeina:

Kuva

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, tuossa kampikammiossa on ollut tehtaalta maali päällä, samoin muutamissa muissa moottorin koteloinneissa. Ajatus oli saada noista mahdollisimman siistit ja orggiksen näköiset. Materiaali on jotain alumiiniseosta. Alumiinin ongelmahan on se, että se hionnan tai puhalluksen jälkeen alkaa nopeasti hapettumaan ja maali pitäisi saada pintaan käytännössä heti, jotta sen tarttuvuus olisi hyvä. Tai sitten ennen maalausta vielä pintahionta, mutta nuo osat on sen muotoisia, että sellaiseen ei erikseen haluaisi ryhtyä.

Oma ajatukseni siis olisi että jos löytyy paikka joka soodapuhaltaa ja maalaa, niin siellä voisi saada pinnat kerralla hyviksi. Haasteena tietenkin vielä moottorin lämpötilat, eli pitäisi olla kohtuullista kuumuutta ja mielellään vielä öljyä ja muita liuottimia kestävää maalia.

Mitä kokemuksia muilla on näistä hankkeista? Pysyykö moottorin alumiiniosissa maali hyvin ja jos pysyy, niin miten on tehty aikoinaan?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2964
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sellainen huomio että soodalla puhallataessa sooda jättää pintaan kerroksen joka pitää pestä pois ennen maalausta. Se soodan jättämä kerros toimii kylläkin hapettumisen esteenä varsin tehokaasti ainakin pellillä. Itellä oli yhdet pelti lokasuojat jotka oli kylmässä ulkovarastossa 10v ja vain lattiaa vasten olleessa kohdassa oli pinta ruostetta kertyneenä. Alumiini osat olen kylläkin pessyt hyvin tuon soodan jälkeen.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 # 2135
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2346
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Veteraanipyöräilijät varmaan tietää näiden osien pintakäsittelyniksit parhaiten.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

^älä ny, kyllä oikein tieto yleensä asuu Saappifoorumilla, siksi täältä kysynkin :mrgreen:

^^pesu pitää hoitaa joo, mutta en tiennyt että se pinta suojaisi materiaalia noinkin hyvin.
repa
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja repa »

Useita moottoripyörän lohkoja ja osia puhaltanut lasikuulilla, sopivasti kaapissa kiertänyt lasikuula tekee hyvän jäljen alumiiniosille. Puhalluksen jälkeen sinolia pintaan, pysyy hyvänä ilman maalausta.
Kannattaa laittaa kierteisiin pultit paikoilleen, niin sooda kuin lasikuula tukkii kierteet, eikä lähde pesemällä pois.
Sitten on vesilasikuula puhallus, niitä tekee jokunen yrittäjä.
Nyt on kaapissa alumiinioksidi, on hyvä osille joissa ruostetta ja maalia tms.
#2260
96V4, 9-3
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2346
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sivusta huudellen; eikös Turku ja Salo ole yhtä kuin match?! :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tulitikku? :D

Tuosta kilsan päästä löytyi automaalaamo joka nettisivujensa mukaan soodapuhaltelee myös. Pitää maanantaina soitella sinne ja kysellä miten siellä onnistuisi. Maali tosiaan täytyisi vetää noihin osiin joissa maali on tehtaalta, koska tässä ollaan koko ajan toinen jalka museossa. Pyörää siis ei ole museoitu, mutta tämä moottorinkunnostusprojekti vie pyörää lähemmäs museokelpoisuutta ja ei sitä koskaan tiedä josko tähän talouteen joku päivä saataisiin ihan oikea museoajoneuvokin noiden ei-museoromujen harmiksi :mrgreen:
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2346
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onkohan ne museotirkistäjät kuinka tarkkoja siitä pinnan sävystä ja kiiltoasteesta jne?? :roll:

Mä olen vetänyt ihan vannehopeaa naarmuisten poskien päälle. On yllättävän lähellä Yamahan orggisväriä. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Riippuu kai nipottelijasta. En ajatellut soittaa Japaniaan selvittääkseni värin rallikoodia, mutta jos maalaamo sais sävyn koneella otettua ja sen mukaan sekoitettua, niin hyvä. Tai sitten vaan joku riittävän lähellä oleva harmaa pintaan. Maalamaton puhallettu pinta maalatun orggispinnan tilalla tuskin sais museotarkastajalta kiitosta kuitenkaan.
repa
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja repa »

On luku sinänsä museorekisterissä olevat kaksipyöräiset, varsinkin mopot. Aiheesta lisää vmpk.fi
#2260
96V4, 9-3
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tunnu löytyvän paikkaa, jossa saisi puhallettua ja maalattua. Siellä automaalaamossa on kuulemma puhallusvehkeet rikki. Soitin sitten teollisuusmaalaamoon, joka tekee kotisivujen mukaan soodapuhallusta, mutta sanoivat että eivät teekään. Suosittelivat lasikuulapuhallusta, joka kyllä sopisi mulle, mutta sitten tultiin siihen ongelmaan että heillä on pulverimaalausta tai korkeapaineruiskumaalausta, eikä kumpikaan oikein sovellu pienille moottorinosille.

Olishan tässä vielä se vaihtoehto että lasikuulapuhalluttaa osat ja odottaa vieressä puhalluksen ajan, sitten osat kainalossa kipin kapin maalaamoon jossa pesu ja saa heti väriä pintaan. Tai sitten kipittää kotiin ja pesee ja maalaa itse. Tai sitten ostaa Motonetistä soodapuhellusvermeet, ja hoitaa koko homman omin käsin. Vaikeaksi tuntuu taas menevän :evil:
Avatar
YlimysN
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Mulla on puhallusvehkeet ja märkämaalaus, mutta lasikuulalla minäkin nuo tekisin. Sooda pölisee niin hemmetin paljon ja lopputulos ei hirveesti lasikuulasta poikkea

Maalaus ei sen ihmeellisempi ole, vaatii vaan eri pohjamaalin että tarttuu alumiiniin

Voit laittaa yv jos oot valmis lähettään tavaroita tänne tehtäväks
Avatar
maverick999
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Soodapuhaltelin ja maalailin itse viime kesänä moottorin osia. Helppoa ja halpaa se on itsekin jos on kompura. Ei tarvi kun perus puhalluspistoolin, pöntön soodaa, metrin pätkän noin puolen tuuman muoviletkua. Letkuun tehdään muutaman sentin päähän kärjestä puhalluspistoolille reikä. Toinen pää viistetään ja laitetaan soodaämpäriin niin, että imee osittain soodaa osittain ilmaa. Netistä löytyy diy soda blaster ohjeita. Pölisee aika kivasti mutta eipä närästä ja ehkäisee syöpääkin :lol:

Edit: löysin kuvankin omasta muutaman euron setupista
Kuva
SAAB 900i OG, BMW 316 e30, Lincoln Town car, *köh* Skoda Octavia *köh*
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuossa taitaa olla alumiiniosia mukana, onko maali pysynyt hyvin ja minkälaisella tekniikalla ja aikataululla hoidit puhalluksen jälkeen pesun, mahdolliset muut pohjatyöt ja maalauksen? Ja mitä maalia käytit?
YlimysN kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 13:43
Voit laittaa yv jos oot valmis lähettään tavaroita tänne tehtäväks
Laitoin yv.
Avatar
maverick999
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

AZP kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 18:39
^tuossa taitaa olla alumiiniosia mukana, onko maali pysynyt hyvin ja minkälaisella tekniikalla ja aikataululla hoidit puhalluksen jälkeen pesun, mahdolliset muut pohjatyöt ja maalauksen? Ja mitä maalia käytit?
YlimysN kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 13:43
Voit laittaa yv jos oot valmis lähettään tavaroita tänne tehtäväks
Laitoin yv.
Juu oli myös alumiinia mukana. Heti pesin puhalluksen jälkeen olikohan jollain liuotinpesulla(?) ihan puutarhaletkun ja tiskiharjan kanssa ja kuivasin paineilmalla (kaasari/startti/laturi ei tykänne hyvää ainakaan seisovasta vedestä, ne myös purin puhalluksen jälkeen huolellista putsausta varten. Pesun jälkeen suojailin niitä sitten wd40:llä). Sen lisäksi kuivumisen jälkeen uusintapesua jos johonkin oli jäänyt kökköjä. Suurimman osan osista maalasin. Ennen maalausta muistaakseni hioin karhunkielellä tarpeen mukaan ja putsailin rasvanpoistoaineella (power clean? tai vastaava).
Käytin suurimpaan osaan ihan perus spraymaalia, mutta rautalohkon maalasin Miranolilla (jossa oli kiiltoa antamassa myös Hammeria). Ne nyt eivät vielä ole olleet montaa kuukautta pinnassa mutta ihan hyvin tarttui ja kestää toistaiseksi.
Samalla lailla maalailin moottorin osia aiemminkin perus sprayllä ja kestivät kesäkäyttöä ihan hyvin vajaa 10 vuotta mitä olen ehtinyt seurailla.

Paljaan alumiinipinnan saa kuulemma suojattua Sinolilla ihan suht hyvin. Kerran kiillotin yhdet vanteet ja suojasin Sinolilla, ettei himmene.

PS, nätti Oldsi taustalla kuvissa. Kunnostin 4 vuotta sitten itse myös Caprice-farkun (puukyljillä tietty)
SAAB 900i OG, BMW 316 e30, Lincoln Town car, *köh* Skoda Octavia *köh*
Vastaa Viestiin