Laitoin Opeliin tätä:
https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-5w ... 0941030890
Ja siinähän on DPF kait. Tuliko vikatikki?
Tuijotin vaan tota GM-LL-B-025 -luokitusta, kun se luki ohjekirjassa.
Laitoin Opeliin tätä:
Enpä ole varma mitä 1.9TiD DPF:n kanssa edellyttää, mutta tuossa ei ole C3-luokitusta. Tämä luokitus on nimenomaan tarkoitettu DPF:llä varustettuihin.Saabatti kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 10:58Laitoin Opeliin tätä:
https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-5w ... 0941030890
Ja siinähän on DPF kait. Tuliko vikatikki?
Tuijotin vaan tota GM-LL-B-025 -luokitusta, kun se luki ohjekirjassa.
Kyllä mulla ainakin tuo 4l on filtterin kanssa riittänyt ihan hyvin. Tuo operaatio vuoden välein, lisäilläkään ei oo tarvinnut vaikka hätävarana litran pullo kontin pohjalla.
Ei ole.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 08:53On. ACEA C3 on ensimmäisiä vähätuhkaisia öljyjä eli ns. low saps öljyjä. Lisätietoa vaikkapa alla olevan linkin kautta.Mono kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 00:56C3 ei ole vähätuhkainen.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 14:48Saapas muuten nähdä, että kuinka kauan GM-öljyä on tarjolla/saatavilla, kun PSA osti sen Opelin taannoin.. Ei varmaankaan kuulu GM:n intresseihin valmistuttaa kyseistä öljyä kovinkaan kauaa...? Tässä vain tuli tälläinenkin asia mieleen, kun Opelin öljyluokitukset näyttävät uudistuvan kovaa tahtia PSA:n moottoriperheiden löytäessä Opelin keulalle pikkuhiljaa.
Näköjään tullut uusi täyssynteettinen Motox-öljy GM-luokituksilla:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599568/ ... e-5W-30-5L
On myös ACEA C3, eli vähätuhkainen eli sopii myös DPF:lle.
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/
Pakari on väärässä ja sinä myös. Ei sillä, etteikö se kävisi esim. DPF -suodattimella varustettuihin kuten esim. Saabin 1.9TiD ja TTiD malleihin.
ACEA C3 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Mid SAPS-Level
ACEA C4 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Low SAPS-Level
"Full SAPS"ACEA A3/B4 Stable, stay-in-grade Engine Oil intended for use in Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & DI Diesel Engines,
but also suitable for applications described under A3/B3.
ACEA C3 luokituksesta Comma Oil:ilta:Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on matala SAPS-arvon omaava (tai matalatuhkainen)...
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on suunniteltu täyttämään nykyaikaisten (Euro 6 ja aikaisemmat)...
Teboil ACEA C3:Miten löydät Low SAPS -öljyn
Yksi keino tunnistaa Low SAPS -öljy on etsiä pakkauksesta ACEA C -merkintä – C1, C2, C3 tai C4. (C1 ei välttämättä ole parempi tai huonompi kuin C2, C3 tai C4 – ne ovat vain keskenään erilaisia.) Eurooppalainen autonvalmistajien yhdistys ACEA (the European Automobile Manufacturers Association) asettaa standardit moottoriöljyille Euroopassa, ja sen Low SAPS -öljyjen spesifikaatio alkaa kirjaimella ”C”. Monilla ajoneuvovalmistajilla on kuitenkin omat Low SAPS -öljyjä koskevat spesifikaationsa, mikä saattaa tehdä oikean öljyn valitsemisesta ajoneuvoon melko monimutkaista.
Eli suuret öljyvalmistajat puhuvat siis palturia?C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
Kuvaukset ovat vähintäänkin epämääräisiä, turha pyristellä.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 21:12ACEA C3 Öljy Mobililta:
https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mob ... la-v-5w30/ACEA C3 luokituksesta Comma Oil:ilta:Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on matala SAPS-arvon omaava (tai matalatuhkainen)...
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on suunniteltu täyttämään nykyaikaisten (Euro 6 ja aikaisemmat)...
https://fi.commaoil.com/diesel-particulate-filtersTeboil ACEA C3:Miten löydät Low SAPS -öljyn
Yksi keino tunnistaa Low SAPS -öljy on etsiä pakkauksesta ACEA C -merkintä – C1, C2, C3 tai C4. (C1 ei välttämättä ole parempi tai huonompi kuin C2, C3 tai C4 – ne ovat vain keskenään erilaisia.) Eurooppalainen autonvalmistajien yhdistys ACEA (the European Automobile Manufacturers Association) asettaa standardit moottoriöljyille Euroopassa, ja sen Low SAPS -öljyjen spesifikaatio alkaa kirjaimella ”C”. Monilla ajoneuvovalmistajilla on kuitenkin omat Low SAPS -öljyjä koskevat spesifikaationsa, mikä saattaa tehdä oikean öljyn valitsemisesta ajoneuvoon melko monimutkaista.
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/Eli suuret öljyvalmistajat puhuvat siis palturia?C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
Lisään nesteen tuotetietoutta:
Low = vähänpetrisa kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 22:31Lisään nesteen tuotetietoutta:
https://www.neste.fi/moottorioljyjen-luokitukset
Lainaus kohdasta
"C3:
Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Mid SAPS)
kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.
C4:
Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Low SAPS)
kuin C2 ja C3-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta."
Molempiin mainitaan sanat tuhkan muodostus alhainen
Joten... ACEA C3 tarkoitaa vähätuhkaista. Siihen en ota kantaa onko C4 vielä vähätuhkaisempi kuin C3 ja siitähän ei ollut edes kyse.
Vain siitä onko vähätuhkainen vai ei.
Se on tiedossa, että tämä C3 käy DPF varustettuihin Saabeihin. Siitä myös käytetään nimitystä "vähätuhkainen". Se on siten eri juttu,
jos joku pitää sitä vääränä nimityksenä ja sitä voisi käyttää vain C4:n yhteydessä. Jos jokin muu öljy on vieläkin vähätuhkaisempi,
ei se silti poista vähätuhkaisen nimitystä toiselta.
ps. kyse on pikemminkin siitä, että mihin se "vähä" raja asetetaan.
Juuri näin. Öljyvalmistajat käyttävät C3:sen öljyistä termiä vähätuhkainen, vaikka sen taso nykyään viimeisimmän päivityksen jälkeen määriteltäisiinkin "mid saps".
Pojat pojat, ei tarvitse keksiä mihin rajat vedetään, ne on jo määritelty.