Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4965
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Toverit saabistit, taidamme olla k***ssa..
https://sverigesradio.se/artikel/regeri ... saab-bolag

Lyhyesti suomeksi. Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuuksia laittaa omistamansa ORIO:n ovet säppiin. Viidessä vuodessa varaosien myynti on puolittunut ja toiminta on aika raskaasti tappiollista.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Avatar
PM99
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Nyt kyllä hieman hämmentynyt olo miten käy 8O
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20892
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ehkä kannattais osien hintoja hieroa lähemmäs kuluttaja ystävällistä tasoa ni saattaa tavara liikkua hiukan eritahtiin
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11081
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oriolla on jutum mukaan 180 henkilöä töissä. En tiedä mitä kaikkea firma tekee, mutta jos toiminta on lähinnä Saabin osien hankintaa, logistiikkaa ja markkinointia, niin aika iso sakki siellä touhua pyörittää. Ei ihme jos tekee tapiota.

Vai valmistaako Orio jotain itse? Suunnittelua ja tuotekehitystä tuskin tarvitaan, koska osat on kaikki jo kertaalleen suunniteltu.

Liikevaihto ollut näköjään 500 MSEK vuonna 2019 ja tullut tosiaan viidessä vuodessa noin puoleen. Tuolla kokoluokalla luulisi vielä pystyvän jättämääm jotain katetta viivam alle.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3250
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja SS »

Myykö Orio muihin merkkeihin osia? Ymmärsin että nimenvahdoksen taustalla oli se, että haluttiin irti Saab-sidonnaisuudesta ja suunnitelmissa oli myydä muidenkin merkkien varaosia. Joka tapauksessa luulisi että bisnekselle olisi ostajia...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 150tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4647
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nalleolut kirjoitti:
Ma Touko 03, 2021 17:51
Ehkä kannattais osien hintoja hieroa lähemmäs kuluttaja ystävällistä tasoa ni saattaa tavara liikkua hiukan eritahtiin
Höpö höpö. Varaosien hinnat ovat olleet ihan asiallisella tasolla. Saabisti on vain niin typerän pihi, että ei viitsi maksaa tuotteesta oikeasti käypää hintaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4450
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja VKe »

Monet varaosat ihan tolkun hinnoissa. Tosiaan. Haasteena vaan joidenkin osien saatavuus :cry:

Jännä putiikki toi orio:
https://oriologistics.com/en/. Lidl ja Annan piparit mainittu :-)
https://www.orio.com/global/. Eli Saabin varaosat...
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20892
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ok. en ymmärrä esim femman umpioiden hintoja , samalla rahalla saa muihin "premium" malleihin useamman ..

mut juu rahamiehet erikseen

Pakari kirjoitti:
Ma Touko 03, 2021 21:17
nalleolut kirjoitti:
Ma Touko 03, 2021 17:51
Ehkä kannattais osien hintoja hieroa lähemmäs kuluttaja ystävällistä tasoa ni saattaa tavara liikkua hiukan eritahtiin
Höpö höpö. Varaosien hinnat ovat olleet ihan asiallisella tasolla. Saabisti on vain niin typerän pihi, että ei viitsi maksaa tuotteesta oikeasti käypää hintaa.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4647
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Femman umpioita ei taida kovin moni valmistaja tehdä, niin se todennäköisesti johtuu siitä. Tietääkseni vain Valeo tekee femman halogeeniumpiota (MY02-05) ja Valeon omalla tuotemerkilläkin se maksaa n. 300€/kpl kun viimeksi sitä itse tutkin.

Sama koskee esimerkiksi T7 kaasuläppäkoteloa. Vain Hella valmistaa sitä tietääkseni. Hellan ja orkkiksen välillä ei mahdottoman suurta hintaeroa muistaakseni taida olla.

On aivan eri asia hankkia varaosia marginaalimerkkiin, kuin maailmanlaajuisen valtamerkin varaosia. Näissä tapauksissa hintoja ei vain kannata vertailla, koska valmistusmäärät ja volyymit ovat aivan eri luokkaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6641
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ma Touko 03, 2021 19:04
Myykö Orio muihin merkkeihin osia? Ymmärsin että nimenvahdoksen taustalla oli se, että haluttiin irti Saab-sidonnaisuudesta ja suunnitelmissa oli myydä muidenkin merkkien varaosia. Joka tapauksessa luulisi että bisnekselle olisi ostajia...
Myi, mutta taisi luopua niistä, koska homma ei edennyt odotetulla tavalla.

NEVS NG9-3:n vuosimalli oli 2014. Jos lähdetään siitä lähtökohdasta, että autoon pitää taata 10 vuoden varaosasaatavuus, saattaa Orion taru pahimmassa tapauksessa loppua 2024.

NG9-5:n käyttöosista suurin osa on ilmeisesti suht identtisiä saman ikäisen Opel Insignian kanssa, joten niitä osia pitäisi olla tarjolla. Muut merkkikohtaiset varaosat voivatkin sitten olla tulevaisuudessa kiven alla.

Kuka muuten huolehtii Cadillac BLS:n varaosien saatavuudesta? Sieltä löytyisi aika paljon osia korin osia (keula ja perä) lukuun ottamatta.

P.S. Kukaan ei ole vielä tehnyt yhteenkään NG9-3 cabbeen Cadillac BLS faceliftiä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2621
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Touko 04, 2021 06:46
SS kirjoitti:
Ma Touko 03, 2021 19:04
Myykö Orio muihin merkkeihin osia? Ymmärsin että nimenvahdoksen taustalla oli se, että haluttiin irti Saab-sidonnaisuudesta ja suunnitelmissa oli myydä muidenkin merkkien varaosia. Joka tapauksessa luulisi että bisnekselle olisi ostajia...
NEVS NG9-3:n vuosimalli oli 2014. Jos lähdetään siitä lähtökohdasta, että autoon pitää taata 10 vuoden varaosasaatavuus, saattaa Orion taru pahimmassa tapauksessa loppua 2024.
NEVS ei ole Saab, vaan NEVS on NEVS, eihän sillä sinänsä ole paljoa tekoa Saabin tai Orion kanssa, vaikka nyt konkurssipesän jämäosista saivat kyhättyä pienen sarjan kolkkeja ja Oriosta saatavat osatkin pääasiallisesti käyvät myös näihin.

Ja eiköhän konkurssin myötä ole kaikki vastuut varaosista sun muista huvenneet, eli mitään velvotteita ei ole ollut jatkaa ylipäätäänkään, vaan poliittinen päätös on ollut siirtää Orio valtiolle ja pehmittää iskua Trollhättanin ympäristöön valmistuksen päättyessä..
Tomppa & Tesla Model X 100D -18 & Passat Alltrack 2.0 TDI -16 & Volvo V70 2.5T -04
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja 3J »

Orion "selvennys" asiasta:
https://oriologistics.com/2021/05/03/or ... framtiden/

Pakkoruotsilla en tuosta muuta ymmärtänyt kuin että huhut lopettamisesta ovat liioiteltuja?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11081
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuten tän ketjun ekan viestin linkin takana todetaan:

"Regeringen vill nu få möjlighet att kunna lägga ner det statliga reservdelsbolaget Orio, som tidigare hette Saab Parts."

Lyhyesti suomennettuna Ruotsin hallitus haluaa saada luvan lopettaa Orion toiminta. Kyse on valtuutuksen hakemisesta, ei varsinaisesta suunnitelmasta sulkea firmaa. Toki valtuutusta haetaan koska sulkeminen nähdään mahdollisena yhtenä vaihtoehtona.

Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6641
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Touko 04, 2021 16:42
NEVS ei ole Saab, vaan NEVS on NEVS, eihän sillä sinänsä ole paljoa tekoa Saabin tai Orion kanssa, vaikka nyt konkurssipesän jämäosista saivat kyhättyä pienen sarjan kolkkeja ja Oriosta saatavat osatkin pääasiallisesti käyvät myös näihin.
Eivätkö joutuneet kuitenkin haalimaan osia muualtakin, kun esimerkiksi alkuperäisten penkkien valmistaja meni konkurssiin? Niskatuet näyttävä erilaiselta kuin muissa NG9-3/NG9-5:eissa.

Eräs klubilainen on muuten ostanut tuollaisen NEVS:in NG9-3:n ja tuomassa sitä maahan lähitulevaisuudessa. Montakohan niitä on tällä hetkellä Suomessa rekisterissä?

Moottori on NG9-5:issa käytetty 2-litrainen bensiinimoottori, josta on otettu 240 hv.
Jos olisivat pelkistä jämäosista kasanneet nuo autot, niin miksi sitten tekivät vain sedania? Olisi luullut Trollhättanissa olleen myös farkun ja cabben koreja konkurssin jäljeltä :roll:
Rommitommi kirjoitti:
Ti Touko 04, 2021 16:42
Ja eiköhän konkurssin myötä ole kaikki vastuut varaosista sun muista huvenneet, eli mitään velvotteita ei ole ollut jatkaa ylipäätäänkään, vaan poliittinen päätös on ollut siirtää Orio valtiolle ja pehmittää iskua Trollhättanin ympäristöön valmistuksen päättyessä..
Näin se varmaan on.
Mikäköhän on Roverien varaosien saatavuus konkurssiin jälkeen? Niitäkin näyttää vielä jonkinverran olevan liikenteessä, varsinkin omasta mielestäni hienosti muotoiltua Rover 75:sta.
AZP kirjoitti:
Ti Touko 04, 2021 20:57
Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
"Hyvin" hoitivat tuon Saabin hommankin. Tukivat Volvon myymistä kiinalaisille, mutta Saab jätettiin oman onnensa ojaan. Nyt sitten ihmetellään, kun konkurssiin menneen autonvalmistajan varaosatuotanto tuottaa tappiota.

Olisikohan pitänyt tukea firmaa siinä vaiheessa, kun se vielä oli hengissä, niin olisi mahdollisesti muutama tuhatta työpaikkaakin säilynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2788
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ei kai tällaiset uutiset mítään yllätyksiä ole meille kaikille paljon Saabeilla ajaneille ja harrastaneille? Saab jätti toimiessaan autoiluun ja sen kehittämiseen omat jälkensä, mitkä tulevat säilymään kauan. Saabeilla ajaville ja harrastaville on edessä aika, mikä myöskään ei tule yllätyksenä. Saabit vähenevät ja niitä ”säilötään”, tuhotaan ja hävitetään eri tavoilla? Sitten lopulta jää jälkeen joitakin hyvin entisöityä ja kunnostettuja erilaisia Saabeja malliksi jälkipolville.

Sitten ne sitkeimmät Saabistit jotka pitävät Saabia edelleen käyttöautona, ovat jo nyt varautuneet tulevaan ja omaavat tarvitsemiaaan varaosia erilaisia määriä. Tällaisten uutisten tullessa, uskoisin noiden omien varastojen täydentyvän edelleen!?

Saabit jatkavat vakaasti ja turvallisesti matkaansa vielä pitkään, kun niitä vain huolella pidetään pidetään kunnossa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin