Saabin aliarvostus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Defeat kirjoitti:Nettiauton koeajama Saab 9000 CD 2.3 Turbo Aut.
http://www.nettiauto.com/viewArticle.php?id=33
Asiatekstiä tuo koeajoraportti, sääli että on jo pari vuoden takaa ja että oli koeajossa tuollainen "karvalakkiversio", onneksi oli hyvässä kunnossa sentään :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Saabilla on se ongelma, varsinkin vanhempien mallien kohdalla, että auto ei niin helppo ja kevyt ajaa kuin useimmat japsit tms. Sehän on paljon parempi ajaa, mutta keskivertoihmiselle merkkaa se kuinka helppoa ja kevyttä kaikki on. Pistäppä sellainen kylmäkäynnistämään kaasarisaappi... Sieltä ne mielikuvat ja stereotypiat tulee.

Se mistä itse saan aina kuulla kun Saabistiksi tietävät on vaikea korjattavuus (paskapuhetta), iso kulutus ja nykyisin älytttömän kallis hinta. Kuten moni on todennut, Saab on siirtynyt "kotimaisesta" kansanautosta eliittiautojen luokkaan ainakin hinnaltaan, ja se on kova paikka monelle vanhalle Saabistille, jotka ovat joutuneet olosuhteiden pakosta ostamaan vanhan og:n tilalle uuden Corollan. Tiedän hälyttävän monta sellaista enkä ihmettele, koska aika harvalla on varaa laittaa autoon esim. vuoden bruttopalkan verran valuuttaa. Varsinkin kun siitä investoinnista on vuoden päästä kolmasosa kadonnut jos menet autoa vaihtoon tarjoamaan. Corolla maksaa vaan puolet siitä ja menettää suhteessa hinnastaan PALJON vähemmän. Osaa duunarikin ajatella.

Moni on ajatuksissaan Saabisti, mutta koska massi ei riitä, niin katkeruus valtaa alaa ja mielipiteet saattavat olla jyrkätkin. No, Saab on aina ollut sellainen joko/tai-merkki. Joko tykkäät tai et, hyvin harva ostaa Saabin hetken mielijohteesta, kyllä siellä täytyy jotain olla sydämessä Saabia varten jo valmiina.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No pistämpä vielä oman pippelin taikinaan. Tässä kaksi kappaletta työkaveria miettii auton hankintaa.

Ensimmäinen ajelee tollasella edellisen mallisella Lagunalla. Aina jos mennäään lounaalle kaupungille niin kyseinen henkilö sanoo aina innolla. "Mennään Saapilla!". Ja Saapilla mennään. Olen yrittänyt ehdottaa, että hankkii itselleen Saabin. Ei kuulemma ole tarpeeksi vahva ego ajamaan Saabilla. Pitää olla massa-auto. Pelkää myös hankkivansa sakot "liian tehokkaalla koneella". Henkilö ei myöskään pidä tarpeellisena ohittaa Helsingin ja Salon välisellä lyhyellä matkalla (130km).

Toinen ajelee V70:llä. Aikoo tuoda Omegan Saksasta. Sanoin, että 9-5 Saabeja saa melkein samalla hinnalla. Lapsena kuultu "saabismi on sairautta" aiheuttaa kuulemma niin vahvan mielipiteen, ettei suostunut edes ottamaan vastaan linkkiä Saabin myynti-ilmoituksesta. Pienenä kuulemma väkisin syötettiin kerran kaalilaatiokkoa, eikä sitä kyllä aikuisenakaan syö...

Nämä kaksi "persoonaa" pistää mut kyllä ihan täysin täysin sanattomaksi. Toinen jäykistelee ja pelkää muiden ajatuksia ja toinen tyytyy vaan hekottelemaan "saabismi on sairautta" ....

HUOH!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Heh, samansuuntaista suhtautumista meihin saabisteihin ja meidän hienoihin kulkupeleihin on havaittavissa täällä Etelä-Pohjanmaallakin, erityisesti meidän "nuorten" (18-20v) keskuudessa. Kaikki kaverini tuppaavat aina kyselemään kysymästä päästyäänkin, et miksi sä yhä edelleen ajelet sillä samalla saabilla? Ostasit edes kunnon auton! Heidän mielestä "kunnon" auto olisi joku 80-90 luvun taitteen japsi tai bemari.
Noh, sanon aina että tulkaahan kyytiin, ajetaan pieni lenkki, niin hymynne hyytyy....
Niin aina sitten ajetaan pieni lenkki, ja kaverit on ihan äimänä kun auto on niin hiljanen ja kulkee tasasesti, eikä tilastakaan tule ikinä tiukkaa. Myös herraskaista viininpunaista verhoilua muistetaan aina kehua.... 8)
No, kun on ajettu ja ihmeteltu saabia, niin kaverit tokasee että "onhan se mahtava auto, mutta kun on niin vanhahtavan näkönen ja syö paljo bensaaki....." Ja sitte vielä väittävät että olis kallis ostaa!

Mutta sitten iältään hieman vanhemmat ihmiset, he tuntuvat kovasti arvostavan saabia autona ja merkkinä yleensäkin. Heidän mielestään on hienoa että nykyajan nuorista edes joku ajaa saabilla eikä kaikki vaan joillakin teinicorolloilla. Työkaveritkin aina kehuvat kuinka hieno auto saab oikeastaan on, monilla heistä on ollutkin saab "entisessä elämässään".
Lisäksi on aina mukava kuunnella naapurissa asuvan entisen, nyt jo eläköityneen nimismiehen juttua siitä, miten saab 99 aikoinaan pelasti hänen henkensä hänen jouduttuaan sillä kolariin, jossa toisena osapuolena oli kuorma-auto. Aina hän tuota minun saabia kehuu ja sanoo, ettei olisi siinä ellei silloin olisi ollut saab alla.

Mutta anyway, mitäpä minä muiden puheista, pääasia että itse olen tyytyväinen autooni ja sen ominaisuuksiin. SAAB ON AUTO EIKÄ MUUKSI MUUTU! 8)

Hohhoh tulipas taas vuodatettua..... Tänne on hyvä purkaa pikkuhiljaa purkaantuvaa stressiä, kun yo-kirjotuksistakin jo pahin eli reaali on pois alta. Enää englanti, ruotsi ja äidinkielen 2.osa jäljellä. Ensi keskiviikkona tähän aikaan nämäkin on jo tehty ja pääsen rauhassa pääsiäisen viettoon. 8) 8) 8)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Oli tuossa muutama tunti sitten tää topicci auki koneella... kaveri ei sitä nähnyt...mutta tuli siinä puhetta auton hankinnasta, ja tämä sitten suunnitelmiini ostaa saabi lähaikoina jotain suuntaan "täh, miksä sellasen ostat". Noh, ei se kummemmin sitten sanonu kun näytin sille tonnari-airon kuvaa :) pitäs varmaa ottaa joskus kyytiinkin.
Mä oon muutamalle ihmiselle jotka ovat autovalintaani vieroksuneet (bemarikuskeja taisivat molemmat olla, nuoria sellaisia) todennut että lähetäänkö koittaan, keulat vastakkain. mä voin lahjottaa purkinavaajan. Eivät oo lähteneet. :wink:
Kaikkea sitä kuulee, ja näkee...mutta kantaani en vaihda. niin kauan kun mun alla on käytetty auto, se tulee 90% varmuudella olemaan saabi. Seuraava AUTO on jokatapauksessa saabi!
Kehuina tuli satkulle kyllä kavereilla että kyyti oli mukavaa, parempaa kuin e30:n takapenkillä :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

No, samankaltainen tarina täältäkin päin:

Avovaimon isoveli valitti tietenkin tuossa syksyllä, että "Siis Saab ysisatanen! Sehän on ihan kivireki ja perseestä!". Tuli sitten asiaa Pieksänmaalta kaupunkiin päin, ja takaisin tullessa annoin ajaa. 25 km reissun jälkeen kommentti olikin että "Taidankin ostaa tommosen sitten kun seuraavan kerran autoa tarvitsen." Oli kuulemma sen verran hyvä ajaa :wink: Joutui sitten armeijaan tuossa tammikuussa, eipä ehtinyt (vielä) autoa hankkia. Mutta pää kääntyi :D
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Siis on se ny kumma juttu et niin monet sanoo, et saabi on tosi hyvä ajaa mut silti ei 'uskalleta' ostaa?? Isäpappa aina sanoo et saabi on monelle liian vahva auto..??
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Teho 204 hv
Vääntö 330 Nm
Huippunopeus 225 km/h

Jos kyseessä oli 9000CD 2.3T niin mistä moiset arvot...?
Oikeat arvot ovat 200Hp ja 300Nm.

Ja tuo 200 ei ole tiukassakaan.... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Ostin ekan uuden auton ja valitsin Saabin "heräteostoksena". Vaihdoin -90 BMW 518i:n pois (tykkäsin siitä). Oltiin jo vaimon kanssa sovittu, että V70 on sopiva kasvaneen perheen tarpeisiin. Taloyhtiössä yhden kaverin kaverilla oli farkkusaab ja toinen tunsi jonkun, joka kehui Saabia. V70 T5 oli koeajossa ja potkittiin rengasta naapurien kanssa kotipihalla ja kun oli vapaapäivä, niin ajoin sitten Saab-kauppaan ja sain samantien auton koeajoon.

En tosiaan kuvitellut Saabia hankkivani, mutta sitten koeajon aikana huoltamoon kahville ja katselin autoa ikkunasta ja yhtäkkiä iski kaamea ajatus ettenkai perhana ole mitään Saabia sentään hankkimassa.
Samana päivänä ajettuna V70 oli hyvä auto, mutta tämä Saabi tuntui perstuntumalta heti paremmalta. Pehmeämpi ajaa, hiljaisempi ja yhtäkkiä ajatus siitä ettei näitä ole jokaisella rupesi miellyttämään. Saatiin hyvä hintakin sorvattua ja tuli samoilla ominaisuuksilla vähän halvemmaksi kuin Volvo.

Sitten puhumaan vaimo ympäri, jonka oli pakko soittaa omalle veljelleen (kun ei minua uskonut), että mitä tarkoittaa että saabismi on sairautta. Muu ei hantä oikein painanut. Veli oli onneksi asiallinen, vaikka ajaakin V50:llä ja kehui Saabia. Jos tämä sairausmielikuva olisi jäänyt vaimolle päälle, niin meikäläinen ei ajaisi Saabilla, koska vaimo ei kehtaisi näyttäytyä kavereilleen moisessa autossa. Sen sijaan Volvo vasta olisi statusta jostain kumman syystä. Nykyisin vaimokin on myyty tälle saabismille. Seuraava hankinta saattaa olla sportcombi 9-3 riippuen sen lopullisesta hinnasta.

Mielikuvista on kysymys, myös koko perheen, suvun ja naapurien silmissä. Saab on epäonnistunut imagon luomisessaan ja markkinoinnissa. Turvallisuus ja tilat oli vaimon keskeinen topikki autoa puuhatessa. Mainontaa esim. TV:ssä ei näy lainkaan. Puskaradio toimii, mutta rajoitetusti.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Yleensä kun ihmisten kanssa juttelee, niin ne kyllä sinänsä arvotavat Saabin hyvää ajettavuutta jne. Mutta silti nämä ihmiset eivät itselleen ostaisi Saabia. Onhan se paljon helpompaa ajaa Volvolla tai Bemarilla kun sulautuu harmaaseen massaan.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

lannoite kirjoitti:Yleensä kun ihmisten kanssa juttelee, niin ne kyllä sinänsä arvotavat Saabin hyvää ajettavuutta jne. Mutta silti nämä ihmiset eivät itselleen ostaisi Saabia. Onhan se paljon helpompaa ajaa Volvolla tai Bemarilla kun sulautuu harmaaseen massaan.
saabistina joutuu aina enemmän tai vähemmän selitteleen valintaansa.(siis muille kuin kanssa saabisteille)
ovlovilla ja bemarilla yms tosiaankin sulautuu siihen tavallisen harmaaseen massaan.
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Jos hommaa Saabin, porukka pitää outona.
Jos hommaa Mersun, porukka pitää täysin mulkkuna
BMW:llä sama juttu
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

SledgeHammer kirjoitti:Jos hommaa Saabin, porukka pitää outona.
Jos hommaa Mersun, porukka pitää täysin mulkkuna
BMW:llä sama juttu
ja audilla.


el tarttis siis ajaa japskilla et ois normaali :evil: ...toisaalta, mä en haluu olla normaali :wink:
BMW 525iA Touring Executive
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

Mäksä kirjoitti:
SledgeHammer kirjoitti:Jos hommaa Saabin, porukka pitää outona.
Jos hommaa Mersun, porukka pitää täysin mulkkuna
BMW:llä sama juttu
ja audilla.


el tarttis siis ajaa japskilla et ois normaali :evil: ...toisaalta, mä en haluu olla normaali :wink:
kyllä. osta hopeanvärinen corolla niin ei kukaan ole vihainen (paitsi ite kun se on mitään sanomaton paska autoks :D ). miksi haluais olla kuin kaikki muut? ainakin minä olen ainutlaatuinen 8) , ja v***t siitä mitä muut ajattelee, kun itse tietää paremmin... :wink:
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

aivan, hitot siitä mitä muut ajattelee, ja saabismi taitaa olla pienin mun "tempauksista"
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin