Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja PM99 »

ristos kirjoitti:
Ke Touko 05, 2021 08:29
Ei kai tällaiset uutiset mítään yllätyksiä ole meille kaikille paljon Saabeilla ajaneille ja harrastaneille? Saab jätti toimiessaan autoiluun ja sen kehittämiseen omat jälkensä, mitkä tulevat säilymään kauan. Saabeilla ajaville ja harrastaville on edessä aika, mikä myöskään ei tule yllätyksenä. Saabit vähenevät ja niitä ”säilötään”, tuhotaan ja hävitetään eri tavoilla? Sitten lopulta jää jälkeen joitakin hyvin entisöityä ja kunnostettuja erilaisia Saabeja malliksi jälkipolville.

Sitten ne sitkeimmät Saabistit jotka pitävät Saabia edelleen käyttöautona, ovat jo nyt varautuneet tulevaan ja omaavat tarvitsemiaaan varaosia erilaisia määriä. Tällaisten uutisten tullessa, uskoisin noiden omien varastojen täydentyvän edelleen!?

Saabit jatkavat vakaasti ja turvallisesti matkaansa vielä pitkään, kun niitä vain huolella pidetään pidetään kunnossa! :D
juuri näin ei se saabisimi heti tähän lopu. meidän varaosien saatavuus on vielä erinomainen.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Touko 05, 2021 06:40
Mikäköhän on Roverien varaosien saatavuus konkurssiin jälkeen? Niitäkin näyttää vielä jonkinverran olevan liikenteessä, varsinkin omasta mielestäni hienosti muotoiltua Rover 75:sta.
Mulla oli Rover 620ti ja oli kyllä tietyt osat kalliita ja kiven alla. Briteistä löytyi Discount MG Rover Spares-lafkan kautta ja Suomessa noihin erikoistunut Karaasi osasi auttaa myös (erinomainen palvelu heillä, jos joku tarvitsee) ongelmallisempien juttujen kanssa.

Mutta ainakin noissa tietyn aikakauden Rovereissa on melkoisen paljon Hondaa (myöhemmin ilmeisesti esim. 75:ssä BMW:tä?) joten perus kulutusosien saatavuus on sen puolesta hyvä. Esim. tuohon 620ti meni Honda NSX:n jarrupalat. :D
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kulutus osia Saabeihin myy moni yritys, niiden suhteen ei tule ongelmia, Saabin uusien omien mallikohtaisten osien saanti voi olla rajoitettu tulevaisuudessa. Käytettyjä luulisi löytyvän aika pitkään. Melkein jokaiselle automerkille löytyy aina joku, joka erikoistuu juuri merkkikohtaisten osien myyntiin ja uusio valmistus yleistyy autojen vanhetessa. Osien kysyntä on tietenkin ratkaiseva kysymys, heille jotka myyvät niitä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Touko 05, 2021 06:40
AZP kirjoitti:
Ti Touko 04, 2021 20:57
Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
"Hyvin" hoitivat tuon Saabin hommankin. Tukivat Volvon myymistä kiinalaisille, mutta Saab jätettiin oman onnensa ojaan. Nyt sitten ihmetellään, kun konkurssiin menneen autonvalmistajan varaosatuotanto tuottaa tappiota.

Olisikohan pitänyt tukea firmaa siinä vaiheessa, kun se vielä oli hengissä, niin olisi mahdollisesti muutama tuhatta työpaikkaakin säilynyt.
Saabia ei jätetty oman onnensa nojaan. Syy siihen miksi Orio on nyt kruunun omistuksessa on se, että Ruotsin valtio takasi Euroopan Investointipankin 400 miljoonan euron lainan, joka Saab Automobilelle myönnettiin. Kun Saab Automobile meni konkurssiin, takaaja eli valtio joutui tämän maksamaan ja sain vaihdossa varaosayhtiön, josta tuli Orio.

Sille, että Volvo myytiin kiinalaisille mutta Saabia ei, ei voinut Ruotsin valtio mitään, koska omistaja eli GM ei suostunut Saabia kiinalaisille myymään, mutta Fordille Volvon myyminen kiinalaisille ei ollut ongelma.

Kun Saab ei ollut vuosikymmeniin tehnyt voittoa autonvalmistuksella, niin jossain kai meni ruotsalaisillak poliitikoillakin raja sen kanssa, miten paljon valtion rahaa yhtiöön voidaan kaataa. Jos valtion piikki olisi jätetty auki niin voisihan Saab olla edelleenkin pystyssä ja saisimme ajaa ruotsalaisten veronmaksajien rahoittamilla hienoilla autoilla :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Omaan klonkswageniin maksoi umpio karvan alta tonnin marmorilla. Köyhälle on kaikki kallista mutta sitä varten on vakuutukset...

Tuohon nähden :saab: umpiot on vielä siedettävissä hinnoissa, mutta eivät toki edullisiakaan :roll:

Onhan se selvää että valtio ei voi ikuisesti tukea tappiollista firmaa. Ylipäätään valtion omistamaksi firmaksi ei ehkä se tyypillisin, joten myynti/saneeraus ja myynti lienee järkevä vaihtoehto :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

McStadey kirjoitti:
Ke Touko 05, 2021 15:00
Ylipäätään valtion omistamaksi firmaksi ei ehkä se tyypillisin, joten myynti/saneeraus ja myynti lienee järkevä vaihtoehto :roll:
Kukakohan haluaisi ostaa firman, joka valmistaa autonosia konkurssiin menneeseen automerkkiin? :roll:

Viimeiset autot on valmistettu 2011-2012-2014 mallista riippuen, joten täytyy olla todellinen die-hard -fani (kuten osa meistä on), että ajelee vielä noilla.

En hirveästi laita enää mitään NEVSin varaan, mutta jos sieltä tulisi jotain Saabin kaltaista kulkinetta, jossa on edes jollain tavalla jaettu osia NG9-3/NG9-5:n kanssa (kuten esim. sivuvilkut OG900/NG900/OG9-3), niin tuolla Oriolla voisi olla edessään vähän valoisampi tulevaisuus.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Touko 06, 2021 08:09
Kukakohan haluaisi ostaa firman, joka valmistaa autonosia konkurssiin menneeseen automerkkiin? :roll:
Lähinnä joku isompi varaosatoimija, joka voi dumpata ylimääräisen yrityshallinnon pois ja sulauttaa tuotteet omaan tuoteportfolioonsa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pelkälle tapiota tekevälle 10v sitten konkaan menneen merkin varaosafirmalle ei kyllä löydy ostajaa kuin korkeintaan jollain muodollisella (tyylin 1 oiron) kauppahinnalla. Jotain muutakin bisnestä pitää olla, jotta kukaan haluaa sitä ostaa, ja Oriolla siis on tuota logistiikkabisnestä Saabin osakaupan lisäksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, se tappio pitäisi pystyä mitigoimaan dumppaamalla se ylimääräinen hallinto ja integroimalla toiminta jo olemassaolevaan omaan toimintaan, myös sen lisäarvobisneksen kanssa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Touko 06, 2021 16:43
Pelkälle tapiota tekevälle 10v sitten konkaan menneen merkin varaosafirmalle ei kyllä löydy ostajaa kuin korkeintaan jollain muodollisella (tyylin 1 oiron) kauppahinnalla. Jotain muutakin bisnestä pitää olla, jotta kukaan haluaa sitä ostaa, ja Oriolla siis on tuota logistiikkabisnestä Saabin osakaupan lisäksi.
Totta. Mutta mitä lisäarvoa jotkut logistiikkatoiminnot tuovat?
Pohjoismaissa on paljon erilaisia logistiikkafirmoja, joista yleensä suurimmat menestyvät.
Siellä on hiottu prosessit niin kustannustehokkaiksi ja on pääomaa käyttää toiminnan kehittämiseen, jolloin bisneskin on yleensä kannattavaa.

Pari vuotta sitten eräs suuremman suorahakufirman headhunter otti minuun yhteyttä, koska etsivät pienempään logistiikkafirmaan myyntijohtajaa. Headhunter sai minut vakuutetuksi, mutta firman toimitusjohtaja ei laisinkaan, oli tosin rehellinen niissä työhaastatteluissa joita meillä oli. Nykyään en edes tiedä onko sitä firmaa olemassa, sillä Vantaalla keskeisellä paikalla sijaitsevassa mestassa eivät ainakaan enää ole. Suuret syövät pienemmät.

Tämä varmaan pätee myös NEVSiin, koska sieltä on viime aikoina ainakin LinkedInin mukaan lähtenyt porukkaa. Kai se jollain tavoin vaikuttaa työntekijöihin kun puuhaillaan kaikennäköistä, mutta mitään tuottoa tuovaa (lue: myytävää) ei ole markkinoille tullut. Kyllä siinä normaali ihminen alkaa miettimään työuransa tulevaisuutta kyseisessä firmassa, eikä vain keskity omiin tekemisiin ummistamansa silmänsä siitä, mitä ympärillä tapahtuu.
aero kirjoitti:
To Touko 06, 2021 17:09
Joo, se tappio pitäisi pystyä mitigoimaan dumppaamalla se ylimääräinen hallinto ja integroimalla toiminta jo olemassaolevaan omaan toimintaan, myös sen lisäarvobisneksen kanssa.
Ainoan lisäarvon voisin nähdä siinä, että jollain isommalla autofirmalla heräisi (ehkä älytön) bisnesidea herättää :saab: uudestaan henkiin lisensoimalla sen merkki puolustushallintofirmalta ja alkamalla puskea ulos uusia automalleja. Tällöin saattaisi olla "moraalinen velvollisuus" pitää huoli myös vanhasta autokannasta ja ostaa sen vuoksi Orio "pois kuleksimasta". Muuten en usko minkään autoalalla olevan firman olevan kiinnostunut varaosafirmasta, joka myy varaosia minimissään 7-10 vuotta vanhoihin autoihin. Pakko myöntää realiteetit, vaikka onkin die-hard saabisti :roll: Aikaa on kulunut liian kauan siitä, kun viimeinen auto rullasi ulos tehtaan tuotantolinjalta.

Aiemmin kirjoittelin siitä, että olisi mielenkiintoista tietää muiden konkurssiin menneiden autonvalmistajien nykyinen varaosien saatavuustilanne, mm. Rover. Siinä suhteessa saa saabistina olla kiitollinen, että Orio on hoitanut hommansa suht hyvin. OK, joitain NG9-5:n osia olisivat voineet myös valmistaa, joita saattaa joutua etsimään käytettyinä "kissojen ja koirien" kanssa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Touko 07, 2021 06:40
Muuten en usko minkään autoalalla olevan firman olevan kiinnostunut varaosafirmasta, joka myy varaosia minimissään 7-10 vuotta vanhoihin autoihin. Pakko myöntää realiteetit, vaikka onkin die-hard saabisti :roll: Aikaa on kulunut liian kauan siitä, kun viimeinen auto rullasi ulos tehtaan tuotantolinjalta.
Mahdolliset designit, sopimukset jne siellä siis olisi jos jotain, millä voi laajentaa jo olemassaolevaa tuoteportfoliota osiin joita ei saa tarvikemarkkinoilta, kun myy jo valmiiksi varaosia vanhoihin autoihin.

Jostain syystä maailmalla myydään paljon varaosia vanhoihin autoihin, malleihin ja jopa merkkeihin, joita ei enää valmisteta. Jos tämä ei isolle varaosafirmalle ole kannattavaa, niin miksi ihmeessä ne sitä tekevät? Ei, eivät tee sitä solidaarisuudesta suomalaista autoharrastajaa kohtaan, bisnestä se on.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Touko 07, 2021 06:40
Aiemmin kirjoittelin siitä, että olisi mielenkiintoista tietää muiden konkurssiin menneiden autonvalmistajien nykyinen varaosien saatavuustilanne, mm. Rover.
Se, mitä Rover-omistajia tunnen, niin joitain osia saa etenkin vanhoihin malleihin etsiä, mutta pääosin löytyy vissiin ihan ok. Toisaalta, ei se tilanne eroa välttämättä kauheasti kuranteistakaan valmistajista vanhojen mallien osalta, nitä perusosia menee, mutta voi olla hankalaa etsiä marmorilta vaikka lokasuojaa tai takaistuinta, kun varaosavaatimus on ohi.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Touko 07, 2021 06:40
Siinä suhteessa saa saabistina olla kiitollinen, että Orio on hoitanut hommansa suht hyvin. OK, joitain NG9-5:n osia olisivat voineet myös valmistaa, joita saattaa joutua etsimään käytettyinä "kissojen ja koirien" kanssa :roll:
NG9-5:ia on maailmalla jonkin verran ja mm. niille ledipaneeleille varmaan olisi jokunen ostajakin olemassa. Nollista sitä ei kannata lähteä tekemään, mutta jos sen designit/speksit/IP:t/tuotantosopimukset/tuotanto-oikeudet saisi ostamalla Orion*, voisi säästää suunnittelukustannukset ja tuottaa osia sulauttaen tuotteen omaan tuoteportfolioon. Toki Orion hinnan pitää olla suhteessa näihin saavutettuihin etuihin, jotta joku ostaja pystyy pohtimaan kauppaa kannattavaksi. Müllereitä on harvassa.

*) disclaimer, en tiedä onko juuri tuon osan oikeudet jne GM:n, Spykerin, Orion vai NEVSin listoilla, mutta otin sen silti esimerkiksi osasta, jota ei oikein saa ja joka voisi olla yksi pippuri pihvin päällä aiheessa.

Missään nimessä kenenkään ei kannata ostaa Oriota ja pitää sellaisenaan. Joko bisnekseen pitää saada uusia edustuksia tai siitä pitää karsia kaikki turhat kulut ja pitää vain rusinat sieltä pullasta. Jos rusinoissa ei mitään valmistusoikeuksia, yksinoikeuksia osiin tms ole, mistä voisi rahaa vuolla vaan homma on pelkkää osto-myynti -toimintaa, jota "kuka vaan" voisi lain puolesta tehdä jo nyt, niin silloin Oriossa ei taida olla oikein mitään ostettavaa, ellei se logistiikkabisnes (josta siitäkin pitäisi karsia turhat kulut pois).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Touko 07, 2021 06:40
Totta. Mutta mitä lisäarvoa jotkut logistiikkatoiminnot tuovat?
En tunne logistiikka-alaa juurikaan, mutta pointti oli se että katoavan automerkin varaosabisnes on satavarmasti laskevan liikevaihdon liiketoimintaa, joten siitä ei kukaan halua maksaa mitään, jos toiminta on jo nyt tappiolla. Sen sijaan sieltä muusta bisneksestä, eli logistiikasta voi joku löytää jotain jolla on tulevaisuutta, ja jonka voi saneerata kannattavaksi. Tai saattaahan olla että tälläkin hetkellä Saabin varaosabisnes tekee rajua tapiota ja logistiikka tekee voittoa. Toki voi olla myös toisin päin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja mttm »

Tähän topicciin ei ole tullut päivitystä reiluun kuukauteen, onko kellään tietoa mitä tapahtuu?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tämä on viimeisin artikkeli, mitä olen nähnyt asiasta.
https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3% ... -1.2700191
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Su Kesä 13, 2021 08:44
Tämä on viimeisin artikkeli, mitä olen nähnyt asiasta.
https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3% ... -1.2700191
Tuo ei välttämättä olisi mikään huono siirto NEVSiltä ostaa Orio (tai Saab Parts, kummalla nimellä sitä halutaan kutsua). Voisi ehkä motivoida puskemaan niitä NEVS 9-3:ia markkinoille, jos pitäisi saada osafirmakin kannattamaan :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin