Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja HEV »

Mikä juttu tämä (ihan siis yleisesti) öljysuodattimien ja -proppujen kiristys oikein on? Ainakin Saab/GM suodatin ohjeistetaan kiristämään käsin. Niin olen tehnyt ja se on myös aina lähtenyt käsin myös auki. 15-v sitten, kun jouduin hommaamaan uuden öljypohjan ("kun se oli alkanut vuotamaan vanhasta halkeamasta öljynvaihdon yhteydessä" tunnetulla korjaamolla), aloin tekemään kaikki huollot itse ja tekemään kaikki proppujen ja tulppien kiristykset momenttiavaimella. Kaikki ovat auenneet kevyesti ja pysyneet myös kiinni siihen asti. Kuinka paljon ammattikorjaamoissa noudatetaan muitakaan huolto- ja korjausohjeita, jos noissa yksikertaisimmissakaan ei välitetä yhtään?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11277
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja sen lisäksi että apinat vääntää suodattimet(kin) nimensä mukaiseen momenttiin, se tehdään varmaan kuivalla tiivisteellä, mikä ei ole omiaan auttamaan irrottamisessa.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^En ole tainnut koskaan saada muiden jäljiltä käsin auki suodatinta. Aina tarvinnut työkaluja. Nyt en saanut omiltakaan jäljiltä, vaikka laitan suodattimen aina samalla tavalla, eli voitelen uuden suodattimen tiivisteen, kierrän yhdellä kädellä kiinni ja kun tihkasee, niin vielä neljäsosakierroksen. Edellisellä kerralla laitoin tuon hatun päälle naks, räikkä kiinni ja kevyt pyöräytys, auki.

Nyt laitoin hatun päälle ja sama proseduuri, paitsi että pyörähti tyhjää eikä tarttunut. Hondan suodatin on sellaisessa paikassa, että tuo suodattimen kulmien päälle menevä avain on ihan ehdoton, kun ei oikein tahdo saada vipuvartta millään, jotain on edessä joka paikassa. Joko tuo avain on niin pehmeää peltiä, että oli kahden käyttökerran jälkeen kelvoton, mitä en ihan heti usko, tai sitten suodattimen kulmat olivat jotenkin epästandardit. Toisaalta, olen käyttänyt noita Mannin OEM-suodattimia eikä aikaisemmin ole ollut mitään ongelmaa.

No, ajoin auton naapurin nosturille ja loppujen lopuksi suodatin heltisi, kun laitettiin ympärille vanha sähköjohto, toinen mies toisessa päässä ja toinen koko painollaan toisessa, johan pyörähti...Nyt on uusi paikallaan, eikä varmasti ole liian tiukalla. Ihmetellään sitten ensi vuonna, kuinka käy. Täytyy piruuttaan käydä ostamassa toinen tuollainen Bahcon avain ja testata ensi kerralla kummallakin, mikä on meininki.

Sen tästä oppi, että vastedes aloitan suodattimen kanssa, kun ei näköjään tätäkään hommaa saanut standardisoitua, vaikka siinä luulossa olinkin. Harmaassa nyt uudet öljyt JA suodatin, km lukemalla 277385, edellisestä vaihdosta 10.5kk ja 7407 km, öljyä lisätty välillä 0.9 litraa ja tikku oli 3/4 kun vaihtui. Katsotaan seuraavalla vaihtovälillä noudatteleeko öljynkulutus samaa kaavaa, kun ajon luonne vaihtuu maantiepainotteiseksi pojan ajellessa Porvoon ja Dragsvikin väliä.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 7099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Eihän se nyt irrotettu filtteri ole vaan ihan inasen pienempi kuin vanha oli, niin että avain pääsee luiskahtamaan ja pyöristelemään kulmia? Ja/tai rakenteeltaan ja materiaaleiltaan pehmeämpi, että luovuttaa helpommin?

Trumpasta piti ottaa suodatin irti palasina ekassa omavaihdossa. Läpilyöty ruuvari meinasi vaan vääntää ittelleen lisää tilaa ja jollain työkalulla onnistuin vääntämään koko helevetin filsun kierteelle. Riittävän taiston jälkeen lähti se ihan juuriosakin putkitongeilla taikomalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3937
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuttu fiilis tuo, et ruuvari vaan leikkaa koko suodattimen halki. Juureen ruuvarilla naputtamalla sitte aukes. Toki kaikis autois ei oo sellases paikas, et ruuvari sopii oikeas asennos ja viä et pääsee vasarallaki naputtaan...

Muuten en kans noita apinamomentteja ymmärrä, kun ykskään ei oo vuotanu sillä ohjeella, et tiiviste kii ja vartti päälle.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Se voi olla, täytyy ostaa Hondan originaali filtteri varastoon ja mittailla/testata, onko eroa tuohon Manniin.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaupunkireissulla tuli todettua, että mustan Accordin ilmastointi lienee kunnossa, kun +30 ulkopaahdetta vastaan pärjäsi +21 asetuksella, puhallus alas ja naamalle, nopeudella 2/5. Olisi ollut siis varaa vielä melkoisesti kiristää, mutta noilla avuin autossa oli just sopivan miellyttävää.

Tankillakin kävin, tarkkaa työtä on, edellinen tankki 8.74 ja nyt 8.67 l/100 km.

Huomenna on aikainen herätys, paikalliseen Mega-Autoon eli marmorille on tilattu harmaaseen Accordiin osia ja menen ne kuittaamaan heti kun liike aukeaa, siitä sitten Korjaamolle hommiin Johtajan kanssa, arvatenkin vuoden kuumimpana päivänä. Mites sitä muuten lomaansa viettäisikään ! Palataan tähän aiheeseen, kun lopputulema on tiedossa.

Jatkuvaa remppaa näitten romujen kanssa. Niin en ole ostamassa yhtään lisää, ellei ole pakko.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

IC1970 kirjoitti:
Ma Kesä 21, 2021 15:22
Kaupunkireissulla tuli todettua, että mustan Accordin ilmastointi lienee kunnossa, kun +30 ulkopaahdetta vastaan pärjäsi +21 asetuksella, puhallus alas ja naamalle, nopeudella 2/5. Olisi ollut siis varaa vielä melkoisesti kiristää, mutta noilla avuin autossa oli just sopivan miellyttävää.

Tankillakin kävin, tarkkaa työtä on, edellinen tankki 8.74 ja nyt 8.67 l/100 km.
Minkäslaista keskinopeutta/"maastoa" teillä tulee mustalle accolle? Nyt on tullut ajoa n. 200km tankkauksesta lähinnä työmatkaa 40/50/60/70/80 alueilla ~25km suuntaansa ja kulutusmittari näyttää 7.4/100km. Tuossa ei onneksi ole maximissaankaan kuin 3 pysähdystä ja vakkarilla saa ropotella menemään. En nyt osaa sanoa onko tuo paljon vai vähän? Ehkä vähän puolelle kallistun ottaen huomioon auton koon ja automaattilootan kera 2,4 litrasen koneen. Renkaina 225/45/17 landsailin 990 quirinit ja paineina +2,5bar.

Kohtuu hyvin toimii hondien ilmastointi automaatillakin, asetus +20°C ja on pärjänny helteilläkin. Lähes yhtä hyvä kuin 9-5:n.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kohtuu vähällä sulla menee. Tää mun ajo on aika mäkistä ja mutkaista, 40/50/60 pätkää, mukana kaupunkia ja viime aikoina, kun viimeinkin laittavat reilusti uutta asfalttia, on saanut joka reissulla seistä jonossa 5-10 minuuttia per suunta. Kulutusmittari näytti aamulla 8.2 ja tankille kurvatessa 8.3 kuten viimeksikin ja sinne 8.7 nurkille meni. Eli semmoiset 0.4 litraa valehtelee.

Mun kokemus on, että maantievoittoisessa ajossa ilman turhaa kaupunkipyörittelyä tai pysähdyksiä, kulutus on 7.x, mutta jos vähänkin on pienempää, niin 8.x ja kaupunkivoittoisessa ajossa 9.x. Keskinopeus taitaa mulla olla joka tankilla suunnilleen 46 km/h.

Minusta näissä on kulutus aika asiallinen kun miettii mitä on tarjolla vastapainoksi.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juhlistin vuoden toistaiseksi helteisintä päivää olemalla klo 08.00 paikallisen Mega-Auton tiskillä. Lunastin hintaan 150 euroa yhteensä takajarrusatulat lupauksella, että tuon vanhat vaihdossa, kun homma on klaari.
Kuva

Siitä sitten hommiin, viime aikoina on tällä nosturilla käyneet sekä musta, Saab, että nyt tämä harmaa :?
Kuva

Tässä ollaan jo hikoiltu tovi.
Kuva

Oikea puoli oli ihan jumissa, mitään sen kummempaa näkyvää syytä ei löytynyt vs. vasen puoli, paitsi toinen liukutappi jumitti. Kumit olivat ehjät jne., joten uusista asennusosista käytettiin muutama ruuvi, kumit, rasvat yms. laitoin varastoon.

Bonuksena vaihtui oikea etuparkki ja tulevaan työlistaan saatiin lisää pituutta, kun vasemmalta takaa Johtaja havaitsi jarruja laittaessaan orastavan pyöränlaakerin jurinan, ei mikään paha vielä, joten jäi toiseen kertaan.

Kävin naapurissa olleesta varaosaliikkeestä lunastamassa myös Saabin etuvetarin suojakumin, jonka Johtaja oli sinne tilannut, hintaan 11.76 euroa. Vaihto sitten jossain vaiheessa.

Samalla kun vein vanhat satulat vaihtoon, ostin Mega-Autosta litran Hondan automaattivaihteistoöljyä, kun ensi viikolla vähän kuumuus hellittää, vaihdan laatikkoöljyt, edellisestä vaihdosta on kohta kaksi vuotta, vaikkei kilsoja ole hurjasti tullutkaan. Samaten huomio harmaan ilmastoinnista, +20 asteen asetuksilla ei oikein meinannut selättää ulkona vellovaa +30 asteen kuumuutta. LOW asennossa kyllä pukkaa kylmää. Vaikuttaisi siltä, että täyttöhuolto on paikallaan jollain aikataululla sekin, kaksi vuotta on edellisestä.

Ei näitten kanssa tule aika pitkäksi. Taidan laittaa Saabin myyntiin kun gummi on vaihdettu ja liisata uuden farkun, kaksi käyttöharrastetta a´la Honda riittää hyvin :)
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Maatila-mallin accordeissa tuota takajarrujen jumimista ei onneksi esiinny samalla prosentilla. Johtunee siitä että käsijarru rummun sisällä eli oma mekaniikkansa sille.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Älä huoli, kyllä sitä esiintyy. Tässä on tosiaan ulkopuolella tuo käsijarrumekanismi. Meidän ekassa -05 farkussa ainoa huoltojen ulkopuolinen vika oli oikean takajarrun kuumeneminen ja siitä aiheutunut pura-putsaa-kasaa-operaatio.Olisko ollut nro 3 -07 farkku, ensimmäinen homma oston jälkeen oli takasatuloiden vaihto, kun jarrut kitisi ja kuumeni. Kilsoja silloin vain 130 tkm. Mekanismista viis, Hondan takajarrut ovat yksiselitteisesti enemmän huomiota vaativat, kuin monessa muussa.

Tähän remppaan saadaan sitten myös jatko-osa, eli huomenna klo 08 ajelen uudelleen korjaamolle, juminut oikea puoli on hyvä, mutta nyt lämpenee vasen puoli. Se purettiin jo remppaa tehdessä kahteen kertaan, mutta niin vaan kantaa edelleen, kun jarrut napsuivat kotipihassa kuumuuttaan ja tarkka persdyno kertoo, ettei auto rullaa parkkeeratessa 100%. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, kuten ei aikaisemminkaan, yleensä on kuulunut melkoinen kitinä kun on laahaus päällä.

Epäilemme käsijarrua, joten ensin irrotetaan vasemman puolen käsijarru kokonaan ja katsotaan, häviääkö ongelma. Jos häviää, niin säädetään. Jos ei, niin sitten ihmetellään lisää. Minusta tämä ongelma alkoi siitä, kun auto oli öljynvaihtorampeilla jyrkässä kulmassa käsijarrun varassa, kun siitä vapautin, niin takaa kuului jotain jurinaa ja tuli tunne, että nyt ei rullaa, kuten pitäisi. Lienee joutunut käsijarru koville ja liikerata ulottui paikkaan, joka ei ole liikuntaa saanut vähään aikaan ja nyt sitten ei palauta täydellisesti.

Tämä heitto jäi nyt korirenkaaseen, koitetaan laittaa ripari sisään, tai jotain.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Esiintyhän sitä toki. Onhan tuohon omaankin vaihdettu toinen takasatula kokonaan ja toiseen sisukset ja liikkuvat osat. Sedaneissa se jumppa taitaa liittyä enimmäkseen juurikin käsijarruun mitä fabo-ryhmistä olen ymmärtänyt.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2423
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Harmaan jarrujen suhteen oli aika lyhyt visiitti korjaamolle, tsekattiin käsijarru ja todettiin, että hyvin rullaa, homma kunnossa. Todettiin samalla, että myös takana oikealla on orastava laakeriääni, joten hankintaan menee laakeri kummallekin puolelle. Täytyy vähän kurkistella, mistä saisi laatua edullisimmin. Vaihdon kanssa ei ole hätää, elleivät ala ihan mahdottomasti jurnuttamaan.

Samalla tuli tsekattua jo pitkään häirinnyt ilmiö, että vasen sisempi takavalo olisi himmeämpi kuin oikea. No, polttimo oli aika tummunut ja vaihdettiin, eikä asetelma ollut kunnolla kiinni, joten oli ollut vähän kauempana umpiosta, siitä efekti heikommasta valotehosta.

Ajelin korjaamolta Euromasterille ja juteltiin myyntipäällikön kanssa mukavia tovi, samalla tilasin harmaaseen ilmastointihuollon huomiselle klo 15. Sittenpä selviää, onko ilmastoinnin hieman vaatimaton teho ihan vaan aineen vähyydestä johtuvaa.

Kun auto oli sopivasti lämmin (kuuma) ja itsekin oli lämmennyt, niin siirsin Saabin pois tallista ja Honda tilalle. Tsekkasin automaattilaatikon öljytason, edelleen jonkin verran ylärajan ylitse. Muutaman minuutin annoin jäähtyä ja imu käyntiin.
Kuva

Honda on kyllä kuin tehty imuvaihdolle, tikunreikä on iso, joten isompi letku menee nätisti suoraan pohjaan saakka ja alle kahdessa minuutissa oli kaksi litraa jo poistettu, sen jälkeen loput n. 3.5dl hieman letkun kanssa leikkimällä.
Kuva

Öljytilavuus on tosiaan vain n. 2.8 litraa ja mitä mustan Accordin kohdalla kuitteja katselin, niin merkkihuolto oli yleensä vaihtanut 2.2 litraa ainetta kun oli vaihto siellä teetetty. Minä laitoin nyt n. desin vähemmän kuin otin pois, eli 2.25 litraa. Tsekkauksen jälkeen pinta oli juuri hivenen ylämerkin alle, joten aika hyvin osui, kun oli tarkoitus saada pinta viivojen väliin.

Vajaat kaksi vuotta vanha neste ei enää ollut punaista, vaan pikemminkin kahvin väristä, joten ei varmasti pahaa tehnyt vaihto. Vaihtosuositus on 2v tai 40 tkm, ymmärrettävää, kun öljytilavuus on noin pieni, kun ostaa Hondan DW-1 öljyä marmorilta ja tekee itse, niin kustannus on n. 55 euroa. Ei minusta paha.

Bonuksena sitten autohommien jälkeen leikin Destiaa, koska eilinen hurja ukkossade teki melkoisen kanjonin pihatiehen. Kuumaa hommaa oli. Jos tänään tulee samanlainen kuuro, niin homman saa taas uusia. Mitähän mahtaa maksaa 100 x 2.5m asfalttia...? Varmaan aika paljon.
Kuva
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (Harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (Musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2450
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

On kyllä melkoisen tiheä vaihtoväli tolla Hondan laatikkoöljyllä, porsiiko laatikko, jos vaan ajetaan vuosikausia niin kuin moni tuppaa tehdä?! :roll:

Itselläni on nyt sellainen fiilis, että kun saan Rellun etujousijumpasta takaisin niin laitan sen myyntiin. Isompaa farmariautoa bensa-automaattina tekee mieli.

N. 5-7t€ luokassa ei ole oikein mitään järkevää tarjolla. Kalliimpaa ei tee mieli laittaa ja mieluummin ostais jonkun max. 3k€ laitteen ja satsaisi rempparahastoon enemmän. Vaikeita nämä jutut...

Tohon haarukkaan ei noilla spekseillä ole oikeastaan kuin Masa 6, Accord, Mondeo jne tarjolla ja toista MK3 Mondeota en enää halua, vaikka hintalaatusuhteeltaan hyvä auto onkin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin