Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3081
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olen jo pitempään miettinyt sähköpotkulaudan hankkimista sulalla kelillä tapahtuvaan työmatka-ajoon. Toisena vaihtoehtona on ollut sähköavusteinen polkupyörä. Mietin kuitenkin, että mitäpä tuota suotta sotkeutumaan voimalinjan työskentelyyn ja toisaalta sähköpotkulaudan saa murto-osalla sähköavusteisen pyörän hinnasta. Vauhtia tamineessa on kuitenkin 20 km/h ja toimintasäde on päivän ajoihin aivan riittävä.

Potkulaudoissakin on monen sorttista ja hintaista tarjokasta. Alkuperämaa lienee kaikille sama ja erot lienevätkin viimeistelyn laadussa ja tuotteistuksessa. Halvimmillaan jokin markettimerkki olisi lähtenyt kahden ja puolensadan pintaan. Niissä tosin toimintasäde on reily kymmenen kilometriä. Tuplasta toimintasäteestä saa sitten maksaa jo likemmäs 500 €. Powerissa sattui sitten olemaan tarjouksessa Ninebot by Segway E22D hintaan 379 €. Hetken pohdinnan jälkeen päädyin sitten varaamaan sellaisen ja kävin sen työpäivän päätteeksi paikallisesta Powerista hakemassa. Oma mielikuva Segwaysta brandina vaikutti aika lailla ostopäätökseen eli voisi kuvitella, että tuohon saa varaosia ja tarvikkeita. Kuten kuvasta näkyy, niin lauta on sopusuhtaisen näköinen. Akku on ohjaustangossa ja veto etupyörällä. Ohjaustankoon saa kiinni lisäakun, jolla toimintasäteen saa sinne 40 km pintaan. Ihan halvaksi nuo lisäkilometrit eivät kyllä tule, kun akku maksaa parisen sataa.

Kokoonpano oli helppo eli ainoastaan sarvet tarvi kiinnittää ohjaustankoon. Täysien tehojen saaminen vaati appin asennusta ja rekisteröitymistä. Skootti paritetaan appiin ja sen jälkeen pääsee matkaan. Appilla saa skootin myös lukittua, mutta kyseistä ominaisuutta en ole vielä käytännössä kokeillut. Ajatus on hommata U-lukko tuohon kaveriksi.

Ajoltaan tuo on ainakin itselle ihan vakaa ja vauhti on kaasulla hyvin hallittavissa. Nyrkkisääntönä, jos pysyy pystyssä perinteisellä potkiksella, pysyy kyllä tälläkin. Renkaat ovat halkaisijaltaan noin 15-20 cm, joten tuo ei ihan pikkutöyssyistä ole moksiskaan. Jarrutus onnistuu sähköisesti vivusta ja mekaanisesti takalokaria polkemalla. Laturi näyttää kannettavan laturilta mutta puskee about 40 volttia. Akku meni puolityhjästä täyteen parissa tunnissa.

On tuo kulkineena ihan hauska ja on kai se jossain määrin ihan terveellinenkin, kun pitää kuitenkin seistä.

Kuva
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3081
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kävin tänään heittämässä semmoisen noin 4 km lenkin. Reittiin kuului Oulun ratapihan ylitys Joutsensiltaa pitkin eli oli semmoiset 7% nousu ja lasku. Nousussa vauhti hiipui sinne 15 km/h paikkeille mutta pysyi sitten siinä. Lasku puolestaan sujui huilatessa sähkömoottorin itsensä huolehtiessa enimmästä jarruttelusta, vaatien ainoastaan kevyitä jarruvivun painalluksia. Varmaan olisi mennyt ilmankin, jos kantti olisi riittänyt. Patteria kului yhden pykälän verran.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3937
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sähköpyöriä on ollut jo vuosia kaiken maailman napamoottoreilla höystettynä, mutta noi sähköpotkulaudat on kyllä tullu ihan puskista parissa vuodessa. Enkä tarkota edes niitä pitkin kaupunkia dumpattuja leasing-vehkeitä, vaan ihan vauvasta vaariin täällä Nokiallakin porukka tommosilla suhaa. Sitkeimmät talvellakin, mutta etenki nyt kevään myötä paljon. Kai sitä tarttee asennoitua, että viiden vuoden sisään omaki muksu haluaa tommosen :D

Menee ohi aiheen, mutta taannoin (ehkä viisi vuotta sitten) Prahassa ajoin päivän Segwaylla ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Tosin niissä ekoissa hintalappu oli luokkaa kymppitonnin ja tietty ajaminen yleisen liikenteen seassakin oli täysin laitonta, niin pääosinhan niitä kuolattiin Myytinmurtajia katsoessa. Ekat taisin bongata Shanghain olympiakyläs 2011, mutta silloin ne oli niin kaukaisia ja outoja, etten edes kysynyt hintaa kokeilulle. Niin eksoottisia kuitenki olivat, että niillä sai vain ajaa juoksurataa ympäri...
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6610
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tampereella ja Helsingissä on tullut noita vuokravehkeitä koitettua useampaan kertaan. Aivan sairaan hauskoja ajaa ja hakkaavat vaikkapa kaverille tai terassille yksille mennessä bussit sata nolla, kun useimmiten pääsee ovelta ovelle nopeammin kuin bussilla menisi pelkkään kävelymatkaan pysäkille, ja maksaa korkeintaan saman verran kuin bussilippu.

Täällä maalla vain on kauppaan ja baariin lähemmäs kymmenen kilometriä suuntaansa, niin viiskymppinen polkupyörä on sittenkin vähän järkevämpi...ja vakaampi paluumatkalla... :mrgreen:

Edit. Niiiin, ja sekin etu noissa vuokralaudoissa on, että yleensä reitti paikasta A paikkaan B on laudalla suhteellisen suoraviivainen oudommassakin kaupungissa, mutta julkisilla niin monimutkainen ja kovan selvittelyn takana, että lauta kilpailee ennemmin taksin kuin bussin kanssa. Nimimerkillä Pasilan ja Alppilan välillä lautaillut...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08
Aiemmin: Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11277
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi sähköpotkulaudat on vielä ihmisaivoin käsitettävissä, mutta muistan kun meinasi mennä aivot solmuun joku vuosi sitten, kun yksi kaveri seisoi skedelaudalla ja veti potkimatta sellaista tasaista kahtakymppiä pitkään loivaan ylämäkeen. Siis mun silmään rikkoi fysiikan lakeja.

Tämä oli vain hetki sen jälkeen kun nämä sekalaiset sähkökikottimet sai lain siunauksen liikennekäytössä, ja meni hetki ymmärtää että jossain siellä laudan sisällä oli akku ja akselilla moottori (tai sitten kaveri oli ulkoavaruudesta tai jeesuksen sukua :mrgreen: )

Vuokrasähköpotkulautoja on tullut muutaman kerran käytettyä ihan tarpeeseen, esim. viime keväänä hakiessa moottoripyörää duunipaikasta talvisäilöstä kotiin. Toi on aika täydellinen liikkumismuoto kaupungissa hyvällä säällä. Ainoa huono puoli vuokravehkeissä on tosiaan se että jengi jättää niitä mihin ja miten sattuu.

Erehdyin kerran ajamaan mukulakivikadulla tollasella vehkeellä. Meinas nyrjähtää kyllä kaikki luut paikoiltaan :D
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3081
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Tuota en tullut edes ajatelleeksi. Potkishan on aivan loistava, jos tarvii viedä/hakea autoa huoltoon/huollosta. Kasaan taitettuna tuo mahtuu kuitenkin helposti auton kyytiin ja parinkympin matkanopeus takaa, ettei hakureissuihin mene ihan mahdottomasti aikaa. Toki perinteisellä fillarillakin pääsee helposti noihin nopeuksiin. Itselläni fillarilla käytännön nopeus pyörii kuitenkin siellä 15-20 km/h tienoilla. Jo noissa nopeuksissa vähänkin pitempi siivu tarkoittaa suihkussa käyntiä perillä.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3081
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Potkulauta pääsi viime viikolla näyttämään kyntensä, kun vein Mohikaanin pajalle parkkipaikkakolhun oikaisuun. Potkis mahtuu kokoontaitettuna hyvin Sport Sedanin peräloosteriin. Reilun viiden kilometrin matka korjamolta takaisin kotitoimistolle kesti noin vartin. Sain pidettyä hyvin vauhdin kahdessa kympissä. Ainoastaan yhden vähän jyrkemmän mäen kohdalla vauhti hiipui noin 12 km/h paikkeille, mutta silloinkaan ei tarvinnut nousta kyydistä. Kyllä tuo taksin tai bussin vartomisen hakkaa ja on kätevämpi kuin kahden auton taktiikka.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 837
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Hommattiin Xiaomin 1S sähköskootterit tänne. Noilla huiput 25km/h tasaisella, loivat ylämäet menee 20km/h ja sitten jyrkissä putoaa johonkin 10-15km/h välille, jos ei potki kaverina. Puoliso kiipeilee kovempaa vauhtia kun se on kevyempi, niin pitää itse antaa vähän lisävauhtia jalalla että pysyy perässä. En tiedä jyrkkyysastetta, mitä tuonne Ounasvaaran päälle nousu nyt on?

Sellainen n.10km tiputtaa akun itselläni johonkin 60% paikkeille, kun ajaa täysiä. Lupaustahan tuossa on 30km kantosäde 20km/h vauhdilla tasaisella.

Yhdellä jarrukahvalla. Mekaaninen levyjarru takana alkaa tarraamaan kiinni vasta kahvan puolivälissä, sitä ennen vain moottorijarru samasta kahvasta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Tooni
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Sähköistä potkuttelua (sähköpotkulauta-topic)

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Meikämandoliinilla ollut harkinnassa tollanen Joyor A3, espoossa yritys myy 399e hintaan ja spekseiltä näyttäs olevan ihan käypä peli, sekä "tuuninkivalot" lisänä ja lcd-näyttö 8) ja näyttää menevän nippuunkin niin voisi kuljetella auton kyydissä esim reissuun lähtiessä :D innostus lähti kun kokeillut muutaman kerran noita Voi-yhtiön potkulautoja :lol:
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Vastaa Viestiin