IC1970 kirjoitti: ↑Ke Heinä 28, 2021 20:53
^Johtunee ihan siitä, että niin Inkut kuin kaikki muukin on tällä hetkellä törkeän hintaista, Saka ja Kamux ovat vallanneet markkinat ja jokaisessa autossa on vähintään 3000e kyseisten puljujen extraa päällä. Helkutin haastavaa ostaa yhtään mitään, kun sattuu tietämään vuosien (kymmenten) kokemuksella jo jotain noitten peltilehmien hinnoittelusta. Käytettyjen hinnat ovat viimeisen vuoden aikana pompanneet rajusti ylöspäin kautta linjan ja se saattaa olla osasyy siihen, ettei esim. noitten mainittujen Inkkujen hinnat näytä juurikaan liikkuneen. Tavallaan, ovat vaan hinautuneet ylöspäin viime aikoina muiden mukana.
Tästä on kyllä tullut Saksa, eli paska maa autokaupan suhteen, jos ei ehdi salamannopeasti yksityiseltä napata jotain oikein hinnoiteltua, niin joutuu rahoittamaan linttaliiterien monopolia. Per-ke-le.
Olet huomannut ihan oikein, ostaminen on ihan hemmetin vaikeaa tällä hetkellä, eikä vaan yksityiselle hintatietoiselle ostajalle, vaan myös liikkeeseen ostaminen ulkomailta, saati Suomesta, on erittäin vaikeaa.
Eikä tämä koske pelkästään Suomea millään tapaa, käytetyistä autoista nyt on yksinkertaisesti pulaa aivan hemmetisti, kun kysyntää Euroopassa on enemmän kuin on myytävää, joka näkyy huomattavasti kovempina hintoina sisäänostossa ja tietysti tätä myöten myös kovempina asiakashintoina kuin viime vuonna. Liekkö ulkomaanturismiin
ja ravintoloihin normaalisti käytetyt rahat heitetty lähes kokonaisuudessaan autoihin, sillä kauppa on käynyt jo viime syksystä lähtien todella kuumana notkahtaen vähän alkuvuodesta noustakseen taas uuteen huippuunsa kesää kohden.
Nyt on autokaupan hullut päivät menossa ja ei tämä voi ikuisesti jatkua, joten varmaan hetken odottelemalla voi tehdä paremmat kaupat, koska tämä on niin suhdanneherkkä ala, että kun tämä korttitalo alkaa osoittaa pienintäkään kaatumisen merkkiä ja myynti yskimään, niin liikkeissä vedetään ostohanat kiinni ja aletaan pelkäämään maailmanloppua ja myymään varastoa alas hinnalla millä hyvänsä. Tällä hetkellä kuitenkin on paljon vaikeampaa ostaa autoja sisään järkevästi, kuin saada niitä eteenpäin kuluttajille.
Itse asiassa sen Kamuxin ja Sakan takia täältä saa todella kohtuulliseen hintaan uudehkoja autoja ja niissä on hinnat painettu todella alas. Itse kun olen tässä seurannut GTE Passattien hintoja Ruotsin huutokaupoista ja katson mihin hintaan ne päätyvät Sakalle ja Kamuxille myyntiin Suomeen, niin aika moni näistä myydään halvemmalla autoveroineen kuin mitä ne maksoivat Ruotsin huutokaupassa. Joko nämä liikkeet ovat onnistuneet tai epäonnistuneet täydellisesti valuuttakurssikikkailussa tai odotetaan, että tappiollisella autolla avattu ketju tuottaa 3 vaihdokin kanssa korkotuottoineen ja lisämyynteineen reilusti plussaa tms, mutta jotain sellasta tossa tapahtuu, joka ei täysin itselleni vielä kokonaan aukea.
Myös Saksassa on hinnat ihan tapissa käytetyissä, kun ostajat ympäri Eurooppaa ostaa jatkuvasti kovempaan hintaan, yksittäisiä hinnoitteluvirheitä toki löytyy, mutta ne menee per heti.
Esim. alle 100tkm ajettua MB E350e hybridiä sai Saksasta 27900€ pyynneillä viime jouluna, vieläpä hyvillä herkuilla ja värinkin sai valita, nyt halvimmat vastaavat maksaa 32k€+++