Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onnea valinnasta! Jos tuo on yhtään 2019 vuoden RAV4:lle sukua, niin aika nopeasti lämpenee kovallaki pakkasella. Lisäksi jos siinä on vielä tuulilasille lämmitys, niin ei huurtuminenkaan ole ongelma jos pitää nopeasti lähteä liikkeelle. RAVin keskikulutus on 99 % maantiepainotteisessa ajossa ollut 59692 km matkalla 5,77 l/100km. Muistaakseni ajotietokone ei edes heitä verrattuna itse laskettuun. Eli kun laskee tuosta otsapinta-alasta päätellen, niin eiköhän se Corolla mene nelosella alkavaan :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mikä tuossa 1.8-versiossa tökkii?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Enimmäkseen 60 hevosvoiman tehoero. Mulla on noita suurinpiirtein samantehoisia ykskaseja ollut aika monta Priuksina yms., jotenkin ei innostanut vielä yhtä lisää, vaan halusin kokeilla, huomaako käytännön eroa niihin vähän tehokkaammalla toteutuksella.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Katoppa, ero onkin noin selkee. Nollast satkuun kolme sekkaa ripeempi, luulis et tuon huomaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiva myös verrata, kun on nyt aika vankka perstuntuma 190-heppaisesta vaparista bensana ja perinteisellä automaatilla, vs. 180-heppainen hybridi eCVT-vaihteistolla ja sähkömoottorin avustamana, että minkälainen fiilis tulee voimalinjasta jne. Alkaako Accord tuntua T-O-D-E-L-L-A antiikkiselta :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tarkkailin tänään kulutusta kun tankkasin Mustan.

617.7 km ja 52.62 litraa = 8.52 per 100 km.

Yksi eestaas Vantaan reissu, muuten rauhallista siirtymää kodin ja työpaikan välillä max. 60 rajoitusalueella ja jonkun verran kaupunkipyörittelyä.

Lähipäivinä tulee muutama sata km mittariin, tiistaina jos ja kun saan Corollan pihaan, Musta siirtyy samantien seisontavakuutukseen joksikin aikaa. Palautuu ajoon ja luovutetaan Dragsvik-Porvoo-Dragsvik ajoon, kun on aika ottaa Harmaa kotihoitoon remonttien ajaksi, varmaankin joskus syyskuun loppupuolella. Kunhan Harmaa on hoidettu ja talvirengaskuviot saatu maaliin, ihmetellään lisää, meneekö taas seisontaan vai annetaanko olla ajossa sunnuntai-autona, kunnes nuorempi kössi saa ajokortin joskus huhtikuussa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Kaupunki/taajama pyörittely nostaa kulutusta ainakin täällä nopeasti. Tuota omaa työmatkaa kun ajelee niin kulutuksen saa alle 7,5/100km isommin yrittämättä. Jos tankkauksen ja keskikulutuksen nollauksen jälkeen hetikohta käväsee 3km päässä isossa osulassa näyttää ajotietsikka hetkessä 9 alkavia lukemia. Toki tuolla matkalla on mennen tullen liikennevalot ylämäen alapäässä ja yleensä vielä pitää pysähtyä molempiin suuntiin. Ja vaatii useamman työmatkan että tullaan alle 8:n.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kulutusmittari näytti 8.2 tankille mennessä, valehtelee näköjään järjestään sen 0.3-0.4 vs. tankkauksista laskettu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kevyt raportti tältä päivältä.

Klo 10.30 startattiin pojan kanssa kotoa ja 55 min myöhemmin tavattiin Toyota Airportin myyjän kanssa kasvotusten.

Kauppa meni alusta loppuun erittäin hienosti, ei ainakaan Toyotan myynti jää kiinni tästä liikkeestä ja Joona Rantasesta. Ei moittimista, päinvastoin.

Täytyi oikein ottaa valokuva alkukilometreistä, että on todiste ehtojen täyttymisestä, kun on aika Corolla palauttaa.
Kuva

Ei mikään virheetön yksilö, muutamia naarmuja, tuulilasissa pari iskemää (täytyy itse korjata kun on vielä settiä jäljellä), muutama pikku maalin lohkeama keulassa, tuulilasinpyyhkijöiden varsissa ihmeellisiä naarmuja, lieneekö talvella saatu naarmutettua metallia esiin mustan värin alta, sellaista. Ei isompia, mutta pyrin huomioimaan ja dokumentoimaan ne mitä on, ettei laiteta mun piikkiin kun tuon palauttaa.

Ajolleen oli kyllä mainio, todella vaivaton, menee kuin ajatus. Kehitys on kehittynyt, nyt voi alkaa sanoa, että poltto-ja sähkömoottorin vaihtelu alkaa vaatia mittariston tarkkailua, muutamassa tilanteessa aistin, että polttomoottori tuli kehiin, varmistus kierroslukumittarista. Huomattava parannus Aurikseen ja todella huomattava Priuksiin, mitä mulla on ollut.

Äänentoisto on huono verrattuna Accordiin, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Huonommalla asfaltilla Bridgestonet pitävät melkoista meteliä, mutta se oli tiedossa, ei mitään ihmeellistä, Talvirenkaina on Nokian R3 kitkat, jotka lienevät astetta mukavammat ja hiljaisemmat.

Alusta tuntui mainiolta ja motarilla mentiin vakaasti. Eka kokemus adaptiivisesta vakkarista, olen skeptinen, mutta ihan ok laite. Opettaa paremmaksi kuskiksi, koska joutuu/saa ennakoida aika reippaasti, jos haluaa pitää vakaata ja haluttua vauhtia. Heti kun vähän herpaantui, niin alkoi pudottelemaan nopeutta, kun tutkaan ilmestyi joku rekka tms. Perinteinen lienee parempi oikein vilkkaassa liikenteessä, mutta maltillisessa keskipäivän tiistai-liikenteessä tuo toimi oikein hyvin. Käytän toistekin :)

Vantaa-Porvoon keskustan ABC meni ajotietokoneen mukaan 5.3 litran kulutuksella, ei mitään maagista, mutta ok. Aika sekava ajotietokone taipui vasta iltasella siihen, että huomenna töihin mennessä ja siitä eteenpäin saan aina varsinaiseen mittaristoon kulutuksen per matka, tablettiin sitten muuta.

Keula
Kuva

ja perä
Kuva

ovat auton parasta antia. Sivuprofiili on aika surkea, johtuen 16-tuuman rengastuksesta, mutta ajotuntuman perusteella sanoisin, että olkoon, koska tämäkin lienee huonompi ajettava 17-tuumaisilla tai siitä ylöspäin, kuten esim. Accord.
Kuva
Kuva

Väri on aika veikeä, milloin näyttää ihan mustalta, milloin ruskealta, milloin lilalta. Helmiäinen välkkyy kivasti, naapurin mielestä on hieno väri. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä, varauksin.

Konehuonetta ei ole ehostettu yhtään, aika ruma ilmestys kun ei ole katetta, mutta eipähän tuota tarvitse liian usein varmaan availla. Tämä oli käynyt vain yhdessä huollossa, tietenkin, viime syyskuussa 15 tkm kohdilla, joten vuodessa tullut vain 6000 km lisää. Tilaan huollon kuukauden päähän, niin on sitten sekin tehty. On se 30 tkm isompi huolto, joten sillä mennään.
Kuva

Sisällä on aika perusmeininki nykyautolle. Penkistä tykkäsin, sopii hyvin mun vartalolle, ei valittamista.
Kuva
Kuva

Tässä ei enää ole aikaisempien mallien joystickia, vaan ihan perinteinen automaatin keppi, sekin kelpaa. Säilytystiloja ei ole liikaa, siitä pieni miinus.

Auto muuten oli vahattu ennen luovutusta, kun oli kuulemma jotain lokinpaskaa palanut konepeltiin pariin paikkaan niin, että pyysi sille kunnon putsin. Ei haittaa ! Huomasin autoa tutkiessani, että tuulilasin alapuolella oleva ritilä oli täynnä todella pinttinyttä puista irronnutta kökköä.
Kuva

Putsasin ritilän ja päätin kurkata, löytyykö raikkari normipaikasta. Löytyihän se, hanskalokero oli hetkessä lattialla...
Kuva

...ja raikkari löytyi sen takaa, puhaltelin valtavasti töhnää siitä pois, lienee alkuperäinen ja vaihtunee huollossa, en muista vaihdettiinko näitä joka kerta vai 30 tkm välein Toyossa. Kuva putsauksen jälkeen. On se hyvä, että jotkut asiat säilyvät, kuten raikkarin sijoitus, sama kuvio kuin vm. 1999 Yariksessa.
Kuva

Ihan tyytyväinen fiilis, auto on vaivaton ja helppo ajaa, vanhalle Toyota-hybridistille tuttu peli, vaikken ollut ajanut metriäkään mallilla, perusjutut kuin ekan sukupolven Priuksessa, kaikkea on paranneltu ja hiottu. Hyvinhän tuo kyllä liikahtaa tarvittaessa, ei todellakaan kaipaa yhtään lisää tehoa, toisaalta perusajossa menee ihan varvaskaasulla älyttömän kevyesti. Eiköhän tuon kanssa vuoden pärjää.

Ei tämä kyllä mikään koira-auto ole, takakontti on aika vaatimaton, muotoilu syö tilaa ja perustilassaan todella matala, laitoin lattian pohjan yhden kerroksen alemmas, jolloin kontin peräosaan jäi ikävä lippa. Yksi koira mukavasti, kaksi koiraa tilapäisesti, ei yhtään enempää. Ajanee asiansa, kuitenkin. Huomenna normi työmatka, katsotaan, millaisella kulutuksella menee.

Mustan Accordin poistin liikennekäytöstä toistaiseksi km lukemalla 258623 km, ehkä n. kuukauden päästä takaisin jos otan Harmaan pois Dragsvik-ajosta remonttien ajaksi. Poika muuten raportoi, että mennessä oli kulutuslukema varuskuntaan ehtiessä Harmaassa 6.7 ajotietokoneen mukaan ja nyt kotiin tullessa 7.1, kun joutui ajamaan jonkun verran kaupungissa. Ei paha, jarrut kokeilin kun ajoi pihaan, kaikki kunnossa, ovat asettuneet.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Onnea uudesta menopelistä! Mielenkiinnolla jään odottelemaan moisen kulutuslukemia. Ja vähällähän sielläkin päästään accordilla.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Onnea uudelle autolle!
Tuskin tarvitsee vikojen kanssa tuskailla.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tattista vaan ! Kyllähän tässä kelpaa. Aika outo fiilis sinällään, euroakaan ei ole rahaa liikkunut ja käytössä on kuitenkin uudelta tuoksuva vähän käytetty auto. Eka 299 euron erä maksuun 15.9 mennessä. Sanoinkin myyjälle, että eikös näitä kannattaisi ennemmin myydä, vaikka eivät tälläkään persnettoa tee, että mikä on tämän konseptin perimmäinen ajatus ? Kuulemma ajatus on saada ns. "autoja kiertoon". Onhan se näinkin, huolto saa hommia ja mitä enemmän autoja on "kierrossa", sitä enemmän kai hommia tulevaisuudessa ja mahdollisuuksia niihin lopullisiinkin kauppoihin.

Mutta sitten niitä ekan työmatkan kokemuksia, tätä matkaa on aika monenmoisella autolla vuosien varrella taitettu, joten se ainoa oikea referenssireissu minulle. Noin yhteenvetona, tykkäsin, on tuo vaan niin vaivaton pirssi päästellä :)

Vanhasta muistista haeskelin ajotuntumaa ja ainakin auton oma eco-pisteytys 0-100 oli aamulla hieman ennen perille pääsyä sitä mieltä, että suht hyvin meni. Vähän jäi vielä varaa parantaa.
Kuva

Ei tämä mikään ihan järjetön talousihme ole, voisi jopa sanoa, että mitään kehitystä ei ole tapahtunut sitten omistamani vm.2008, jossa oli 1.5-litrainen ja 112-heppainen kone. Tämä oli töihin tulon pienin lukema, tarkkasilmäinen huomaa edelliseen kuvaan verrattuna, että polttomoottori on käynnistynyt akkua ladatakseen, tuota edeltää n. 1.5 kilometrin siirtymä 40 km/h aluetta, josta tuo edellinen kuva, joka mennään sähköllä ja jos joutuu noihin valoihin pysähtymään, niin alkaa latailla.
Kuva

Lopputulos oli sitten tämmöinen. Lämpötila 11-13 astetta ja tietenkin "kylmäkäynnistys". Kai tuo on ihan hyväksyttävä.
Kuva

Kotimatkalla eco-pisteet olivat kotipihaan päästessä 81, eli paljon rumemmin ajoin. Lämpötila olikin sitten n. 19 astetta koko matkan ja matka kesti minuutin enemmän, kun oli vähän liikennettäkin. Nyt päästiin sitten jo niukasti nelosen alle !
Kuva

Kauas jäätiin vielä -16 mallisen Auris-farkun lukemasta 1.8-litraisella hybridillä, joka oli muistaakseni 3.1 litraa satasella. No, se on tiedossa, että tämä Corolla kaksilitraisella "tykkikoneella" ei ole se säästeliäin malli, enkä sitä hakenutkaan. Varovaisen tyytyväinen voi kuitenkin olla, ihan asiallisia lukemia sen enempiä yrittämättä. Tästä on hyvä jatkaa kokemusten keräämistä kun kelit kylmenee. Jos ihan kunnon talvi tulee, niin ilman lämppäriä tullee sitten litroja lisää noihin lukemiin, siihen pitää jo henkisesti varautua.

Vaihdoin mittaristoon tuon analogisen nopeusnäytön, tykkään siitä enemmän kuin digitaalisesta, on minusta todella tyylikäs ja selkeä toteutus, muistuttaa itse asiassa aika paljon Accordin mittaristoa myös väritykseltään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jatkan samasta aiheesta, kiinnosti tai ei !

Töistä ajelin pari km hierontaan, eli auto lämpeni jos nyt ei täysin, niin melkein. Sen jälkeen tunti hieronnassa ja kotiin. Lämpötila jotakuinkin sama kuin eilen, hivenen kylmempi eli +18 ja vettäkin sateli. Auton "esilämmitys" parin kilsan ajolla ja tunnin parkki ei varmaan täysin vielä kylmentänyt järjestelmiä, koska kotipihassa oli yllättävänkin pieni lukema taulussa
Kuva

Auton mielestä ajo sujui taas aika ekologisesti, tosin nuo pisteet näyttävät nyt järjestään menevän sinne ysikympin päälle tai tuntumaan, sitä en kyllä tiedä, miten pitää ajaa, että saisi täyden satasen, onko se edes mahdollista ?
Kuva

Kiihdytykset teen aika rivakasti ja ylämäet yms. vastukset ajelen polttomoottorilla sen enempiä kursailematta, kun ei ole tapana olla tientukkeena millään muotoa. Aina kun on mahdollista niin annan auton rullailla ja jarrujakin käytän vähän säästeliäämmin, annan moottorilla jarruttaa, kun sen tuo tekee normiautoa voimakkaammin, jarrupolkimeen on taas tauon jälkeen saanut vähän totutella, hidastuvuus tulee vasta pienen pykälän jälkeen, toki tuttu Priuksista, mutta minusta tuo on tässä toteutettu vielä voimakkaammin.

Jonkin verran tulee toki käytettyä hyödyksi opittuja kikkoja, kuten rivakan kiihdytyksen jälkeen kaasupolkimen nosto kokonaan ylös ja sitten pikku painallus mukaan, niin auto menee aina EV-tilaan. Voihan tuolla ajaa taloudellisesti ihan aivot narikassakin, mutta itseä ainakin näin aluksi kiinnostaa vähän kokeilla, millaisiin lukemiin tuolla pääsee kevyesti ajamista ajattelemalla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Jotenkin täytyy hattua nostaa tästä bensan pihistelystä :D Omalla kohalla tulee vaan aamulla laitettua auto käyntiin ja tankilla käydään kun mittari alkaa vihjailemaan polttoaineen vähyydestä. Jollain vastaavalla tojotalla olisin säästäny euroja mutta ei luonto anna periksi joten mieluummin katselen pihassa 10v vanhaa premiumia ja kiroan kun polttoaineen hinta nousee :lol:
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Corollan kaltainen kulkine on niin tylsä, että ainoa ilo on pelailla pihistyspeliä, jotain mielenkiintoa pitää kehittää, että jaksaa tylsistellä 12kk.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin