^Näin olen opetellut tekemään ! Tarkemmin kun ajattelee, niin säästyy yksi ovenavaus, eli onko tämä nyt sittenkin uuden polven japanialaisen insinöörin mieletön älynväläys
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kuskin penkin säilytystasku on tar-pee-ton.
Mutta jatketaan hyrbiilin käytöksen ihmettelyä. Tänään aamulla tuulta ja vesisadetta, lämpötila 10-12 plussalla, enimmäkseen 10. Auto siirtyi pihasta lähdettyä vajaan kilometrin päästä ensimmäisen kerran EV-tilaan. Olisiko tässä nyt eiliseen verrattuna takana se, että tässä oli lähtöjen välillä vajaa vuorokausi ja eilen kolme. Varmaankin.
Eiliset pohdinnat vahvistuivat kuitenkin tänään sillä lailla, että tänäänkin auto latasi ajoakun hyvin täyteen, jopa yhtä palkkia vajaa täysi, jota en ole ennen nähnyt. Tämä tapahtui sopivasti kaupunkialueelle saapuessa, joten tein omistuksessani olleiden Toyota/Lexus-hybridien sähköajon ennätyksen, eli 3.2 kilometriä sähköllä. Vautsi vau ! Nopeusrajoitukset koko ajan 40/50 km/h ja sen verran olin ennätysjahdissa mukana, että pidin silmällä ecopalkkia, että pysyi keskiviivan vasemmalla puolella, jolloin polttomoottori ei käynnisty niin kauan kuin auto laskee ajoakussa olevan tarpeeksi virtaa. Jälkeenpäin vasta tajusin, että autossa on myös EV-painike, jolla auto pakotetaan sähköajoon, en ole sitä vielä kertaakaan kokeillut, täytyy testata joskus, antaako painaa enemmän kaasua vai noudatteleeko samaa linjaa kuin muutenkin.
Tässä on ihan selvä ero auton käytöksessä kun vertaa +10 ja +20 kelejä. Lämpimämmällä kelillä auto menee tosi herkästi EV-tilaan, mutta toisaalta lataa polttomoottorilla ajoakkua paljon vähemmän ja vaihtelu ajotilojen välillä on jatkuvaa, kylmemmällä lataa ajoakkua reilusti täydemmäksi ja polttomoottorin käyttö/sähköajo ovat pidempikestoisia. Siitä huolimatta kulutus nousee kylmemmällä, tietenkin. Tänään meni 34 km yhtäjalkaa 4.6. En tiedä, mutta arvelen, että kyse on puhtaasti siitä, että polttomoottori pidetään tietyssä lämmössä ja kun keli on kylmempi, tuulee/sataa, niin moottori jäähtyy nopeammin = käy enemmän ja kun se samalla lataa ajoakkua, tulee sekin täydemmäksi.
Simmottis tommottis. Mä nyt pohdiskelen täällä näitä ääneen kun pohdituttaa, ehkä näistä pakinoista on jollekin hyötyä joka miettii seuraavaa siirtoa autoilussaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634