Ostin ensimmäisen Saabini 31.12 2019 Vm2003 9-5 2.0t Vagonin. Öljyt (moottoriin/automaattilootaan)vaihdoin ja sihdinkin putsasin.Vähän likaa.Ei metallilastuja.
Löysin oikean saabi GURUN Kimmo Suorsan.Hän softasi E85 koneeseen ja laittoi vakkarin pelittämään.Kaikki meni upeasti siihenhetkeen kunnes metsätiellä kesäkuussa 2020 öljypohja sai pikkasen pusun niin että
suurin osa öljyistä tuli pellolle.Ajelin pintakaasulla pari kilsaa kotiin ja öljypohjaa metsästämään.No Kimmoltahan sekin löytyi.Hän ystävällisesti toi ö-pohjan kotiportille asti tosi asevelihintaan.Mahtavia ihmisiä nämä saabistit.Iso kiitos vielä tostakin Kimmo.Risa ö-pohja pois ja runkolaakereiden tarkistus eikä mitään pahempaa vammaa taaskaan löytynyt.Uusvanha pohja paikalle ja taas mentiin.KUNNES joulukuussa2020 kilkutteli kuin ne kuuluisat Vanamon kellot.Soitto "gurulle" ja ohje että
laitappa koneremontti käyntiin.Joulu/tammihelteillä(-15) irroittelin vanhan moottorin ja raijasin varaston vähän lämpimämpiin sisätiloihin.Kimmolta lohkon ostin ja hoonivempaimen sain lainaksi.(Palautuu tulevan rempan päätteeksi takaisin??)
"Uusi"kone nippuun YouTubesta ensin tuntitolkulla eläviä kuvia tiirailtua.Sekä varmaan vaivoiksi asti kilahuttelua kaverille Kimmo Gurulle.Myös mainio ja rauhallisesti ohjeita jakava tyyppi "Jonas Kakkarikas" niinkuin olen hänet ristinyt on laittanut paljon pätkää Tubeen.Hyviä ja tarkkoja ohjeita.
No se rempattu kone ei kestänyt kuin Max 10 tuntia eli 300-500kilsaa suunnilleen.Öljynkierrollisia vaikeuksia.Kk ja runkolaakerit meni.Kaikki öljyn väylät oon tarkistanut ei tukoksia.Paitsi öljypumpun kantta en ole irrottanut vielä.Voisi vika johtua todennäköisesti sieltä naarmuisesta kannesta?Garrettikin hajosi mutta sain "takuuseen 200e" uuden vaihtolaitteen.Kun puolivuotta mennyt niin kädet ja mieli kaipaavat taas likaa kynsien alle.Työn alla on ostaa nyt syyskuussa 2021 foorumilaiselta 2.3 B235R mylly.Sekä suuremmat jarruinkkeet eteen.Vaikka noikin perus jarruosat mitä laitoin vuosi sitten pysäyttää aivan mainiosti ajokin.Ehkä inssi tykkää jos huomaa motin vaihtuneet isompaan.Teen uuteen moottoriin perusrempan.Männänrenkaat, runko ja k-k laakerit, Nokka ja tasapainoketjujen/osien vaihto.Vesipumppu onkin periaatteessa uusi.Tietysti uudet tiivarisatsit.
Tähän laitankin sitten sen TÄRKEÄN asian.Eli öljynpainemittarin joka olisi pitänyt laittaa jo edellisen rempan yhteydessä.
Olisiko asiantuntijoilla jotain tärkeäksi katsomia huomioita heittää suht noviisille (Saabin kanssa) puuhastelijalle.
Mahtava yhteisö tämä Saabiporukka kyllä on.
ps. "Panovirhe"
t.Jari