Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ymmärränkö oikein että autokorjaamot eivät muka enää hitsata autoja onpa mennyt ihmeelliseksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja o--o »

mestari kirjoitti:
La Loka 23, 2021 11:25
Ymmärränkö oikein että autokorjaamot eivät muka enää hitsata autoja onpa mennyt ihmeelliseksi
Vakiopaikkani kieltäytyi jo monta vuotta sitten. Kävin silloin muutamassa muussakin paikassa Herttoniemessä ja Vartiokylässä. Kukaan ei ottanut työn alle. Yhdessä näissä paikoissa entisöintiin vanhoja klassikkoautoja. Jotkut niistä jopa mainostivat tekevänsä ruostekorjauksia. Ehkä heillä oli liikaa töitä muutenkin. En tiedä.
Vakiokorjaamoni sanoi tällä kertaa, että ei kannata korjata. Korjaus maksaa paljon enemmän kuin auton arvo. Siksi kysyin kaverilta mikä tilanne oikeasti on. Hän sanoi että on korjattavissa. Elän toistaiseksi nykyisillä omilla ruostekorjausvirityksillä ainakin niin pitkään kunnes tulee katsatuksessa hylky ruosteen takia. Vielä ei ole tullut.

Kun katsoo Wheeler Dealers tai muuta vastaavaa ohjelmaa, niin voi todeta että korjaavat paljon pahempia ruostevaurioita.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Wheeler dealersillä ja muilla vastaavilla taitaa olla myös se etu että pääasiassa taitavat käsitellä klassikoksi tai moderniksi klassikoksi käsitettäviä autoja. Titteli jota femmalla ei taida vielä olla vaikka miten paljon haluaisi.

Tulihan tuo omanikin maksamaan moninkerroin auton todellisen rahallisen arvon verran, mutta halusin sen silti viedä loppuun. Kori kunnossa tuossa on kuitenkin käyttöarvoa vielä paljon. Taloudellisesti sitä ei silti pysty perustelemaan vaikka miten päin lukuja pyörittelisi.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tän ketjun otsikko on kyllä todella huono, eikä kerro yhtään mistä on kyse. Saabeista puheen ollen ihan mikä tahansa voi aiheuttaa porua.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jos ruostekorj. Erikoistunutkin paja kertoo että tulee kalliiksi hitsata niin tekeekö ne purun hiekkapuhalluksen ja sitten vasta aletaan kaivaa miggi esiin kuten normaalisti on tapana vai oliko ohjelmassa että pyörän takaa oksennetaan paskAn päälle vähän migillätoisessa kädessä peltiä pidellen. Mitä muuten kertoivat hinnaksi sille
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja o--o »

mestari kirjoitti:
La Loka 23, 2021 20:26
Jos ruostekorj. Erikoistunutkin paja kertoo että tulee kalliiksi hitsata niin tekeekö ne purun hiekkapuhalluksen ja sitten vasta aletaan kaivaa miggi esiin kuten normaalisti on tapana vai oliko ohjelmassa että pyörän takaa oksennetaan paskAn päälle vähän migillätoisessa kädessä peltiä pidellen. Mitä muuten kertoivat hinnaksi sille
Tämä paja ei ollut erikoistunut ruostekorjauksiin. Tavallinen korjaamo. Eivät antaneet tarkkaa hintaa, vaan sanoivat että korjaus tulee maksamaan paljon enemmän kuin auton arvo. Vahva suositus että ei korjata. Voit jättää auton meille.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Tuo viimeinen lause oli kyllä kalastelua, mistä joku jo mainitsikin, ellei sitten tarkoittanut korjattavaksi jättämistä. Toisen epätoivo on toisen mahdollisuus. Sama tilanne oli oman 99:n kanssa aikoinaan, kun itse ei saanut tehdyksi ja eikä jaksanutkaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eräs katsastus mies harrasti samaa ja joskus asiakas jätti auton sinne ja se leipoi leiman siihen ja möi eteenpäin :idea:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja o--o »

Numba kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 00:07
^Tuo viimeinen lause oli kyllä kalastelua, mistä joku jo mainitsikin, ellei sitten tarkoittanut korjattavaksi jättämistä. Toisen epätoivo on toisen mahdollisuus. Sama tilanne oli oman 99:n kanssa aikoinaan, kun itse ei saanut tehdyksi ja eikä jaksanutkaan.
Kysyin että maksatteko siitä jotain, niin sanoivat että eivät maksa tai voivat maksaa ehkä pari sataa. Autossa oli melko uudet renkaat ja tankkissa lähes satasen edestä bensaa. Katalysaattorin arvokin on huomattava sen arvometallien takia.
https://kaasujalka.fi/2020/06/18/romuau ... atettavaa/
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aika härskiä toimintaa kyllä huollolta. Kiertäisin kaukaa ko. puljun jatkossa. PKS on kyllä ongelma, ettei kovinpaljoa enään löydy pajoja, joilla mielenkiintoa hitsailla autoja. Paljon helpompaa on vaihdella öljyjä ja jarrupaloja/ levyjä. Oliskohan täällä jossain jotain koulua jossa harjoittelevat hitsauksia...

Noiden korjaus kannattaa kyllä tehdä hyvin jos niitä tekee, eli kaikki ruoste pois ja hyvä suojaus päälle. Reijät paikaten siten että kaikki mätä pois. Jos noita joutuu teettämään ja tehdään kunnolla niin kyllä niille hintaa alkaa kertymään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja koistha »

Aikoinaan haeskelin femman helmojen korjaajaa ja päädyin loppupelissä pieneen kolarikorjaamoon. Ei nyrpistellyt mistään työstä mutta ei ollut mitenkään edullinenkaan. Mutta homma tuli hoidettua.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja aero »

Kauhiasti tullu tekstiä. Joo, melko härskiltä paikalta tuo (entinen?) vakiopaja kuulostaa.
o--o kirjoitti:
La Loka 23, 2021 01:39
Mitä tarkoitatte olemassa olevan ruosteen poistolla?
Lähinnä sitä, että se löytyvä pintaruoste harjataan/hapotetaan pois ja pelti maalataan ja suojataan asiallisesti. Oletin siis, että läpireikiä ei löytynyt, kun kerran mitään hitsauksia ei tehty ja silti maininta, että "ruostetta on".
o--o kirjoitti:
La Loka 23, 2021 01:39
Puhki syöpyneiden peltien uudelleen hitsaustako? Katsastusmies ei valittanut helmapelleistä eikä esim. kondenssiveden poistoaukkojen ympärillä olevasta mädästä pellistä. Kysyin niistä jo monta vuotta sitten useammaltakin firmalta, eikä mikään niistä suostunut ottamaan korjaustyötä. En voi teettää niitä kaverillakaan, eikä kaveri näytä olevan pikkurahan puutteessa. Hän on eläkkeellä, kuten minäkin.
Se on kyllä penseetä, että työtä riittää kaikilla niin ettei tartte kaikkea tehdä vaan voi valita. Mutta niistäkin, jos nyt ei pääse vaihtamaan sitä peltiä, niin vaikka olisi läpireikiä niin harjaus/hapotus (sisäpuolelta on vaikea harjata leikkomatta -> hapotus helposti parempi) ja suojaus. Kotelon sisälle on toki vaikea maalata. Sillä ruosteen vähentämisellä ja hillitsemisellä ja pellin suojaamisella siis hidastaa sitä ruostumista niin, ettei ongelma pahene samaa tahtia kuin unohtamalla.

Kannattaa muistaa, että inssi uinuttaa vasta, kun paikat rapisee pois ja homma on oikeasti massiivinen. Jo ennen inssin uinutusta löytyvä ruoste vaan lisääntyy jatkuvasti sen kerran ilmaannuttua.
o--o kirjoitti:
La Loka 23, 2021 01:39
Takapyörät ja iskarit irrotettiin ja se ruoste mikä tuli näkyviin, oli hyvin vähäistä. Se tuli hiottua pois ja massaa päälle.
Jos pelkkä massa meni, eikä kunnon maaleja, niin pukkaa kukkaa nopeammin kuin ihan maalattuna.
o--o kirjoitti:
La Loka 23, 2021 01:39
Muualla olevat ruosteet jäivät ennalleen. Niille kyllä pitäisi tehdä jotain, eli pitäisi hitsata paljon uutta peltiä. Se olisikin sitten isompi homma kuin iskareiden vaihto.
Mutta aiemmin totesit, että "mitään massiivista ruostevauriota ei ollut". Missä menee massiivisen ruostevaurion raja, jos "pitäisi hitsata paljon uutta peltiä" ei sitä täytä?

o--o kirjoitti:
La Loka 23, 2021 01:39
En tiedä miten kauan tuolla Saabilla vielä ajelee, mutta se on nyt käytännössä pelkkänä kesäautona. Ajot jää varmaan alle 2000 km/v kun ei ole enää työajoja. Ei ole oikein järkeä ostaa uutta autoa talliin seisomaan menettämään arvoaan.
Hyvä, etenkin suolakelien välttäminen hidastaa ruostumista ja ruosteen etenemistä massiivisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja o--o »

Ylivoimaisesti pahin iskuvaimentimiin liittyvä ruostumiskohta oli tämä. Kauhistelin että eikö tuo ole turvallisuusuhka, mutta ongelma on kuulema pelkässä pellissä. Tukirauta on kuulema kunnossa. Hiontaa sen verran kun pystyi, pohjamaalia päälle ja sitten massa. Tein tuon itse ja olisin halunnut tehdä sen paremmin, mutta kun aikaa oli rajallisesti käytössä. Hutaisten tehty. Valitettavasti. Ei varmaan hirveän pitkäikäinen.

Kuva
Kuva
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja o--o »

Tällainenkin lommo löytyi kaverin korjauspajalla. On vahva epäilys että se on syntynyt aiemmin mainitussa korjaamossa. En muista nähneeni sitä ennen, enkä muista ajaneeni mikään sellaisen yli, joka olisi voinut aiheuttaa sen. Lommo vaikutta siltä, että auto olisi laskettu nosturilla jonkin päälle.
Kun auto on katsastuksessa nostettuna nosturilla, niin yleensä kurkkaan itsekin auton alle nähdäkseni tilanteen.

Kuva
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhyäää.. Nyyh nyyh..

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuvaupotukset eivät toimi tällä foorumilla, kun käyttämäsi saunalahden palvelin ei tue https:ää. Klikattavina kuvalinkkeinä avautuvat, jos uskaltaa klikkailla.
http://www.saunalahti.fi/kvarkki/saab/ennen.png
http://www.saunalahti.fi/kvarkki/saab/peitetty.png
http://www.saunalahti.fi/kvarkki/saab/lommo.png

On tuossa näköjään hitsarille hommia.

Lämpösuojapellissä oleva "lommo" eli reikä vaikuttaa jälkien perusteella syntyneen auton pitkittäisen liikkeen seurauksena, ei pystysuoran nosturin liikkeen seurauksena.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin