e-farkku

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Itse tykkään korimallina näistä korotetuista. Maavaraa on hiukan paremmin kuin farkuissa ja näyttävätkin jotkut ihan fiksulta. Fakta vaan on se, että jos haluat jonkun Octavia farkun kokoisen tavaratilan (610litraa), pitää ostaa joku Q7 Audi tai X5 Penari (~650litraset loosterit). Ovat vaan hiukan eri hintaluokan vempaimia :D
Meidän poppoon käytössä tavaratilan koon säätelee noiden karvaisten kavereiden häkki, joka haukkaa leijonan osan kontista. Kugassa on selvästi ahtaampaa mitä taannoin Octavia farkun kanssa, kun yrittää kauppakasseja tunkea samaan konttiin koirien häkin kanssa.
Takapenkkejäkään ei voi oikein kaataa, kun takana kulkee penskaa + sen kavereita kaikenmaailman harrastuksiin säännöllisen epäsäännöllisesti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 04, 2022 12:48
Ekoloogisuutta pitäisi miettiä joo, mutta kuten yllä mainittu ekoloogisuus ei sitten kuitenkaan yksin myy, jos koko auto on pelkkää ekoekoa, eikä yhtään voimaa ja muskelia. Kun ostaja haluaa katumaasturin, sitä ei autokauppias helposti käännä puhumalla ilmanvastuksesta.
Niinpä. Sitä alhaista ilmanvastusta ja keveyttä (satojen kilojen akun kanssa, heh heh) voisi toki markkinoida sen voiman ja muskelin kaverina sekä etenkin parempana rangena. Polttomoottoreissahan päästään vaan paremmalle hyötysuhdealueelle kun kuorma vähän kasvaa eikä niin isoa eroa matala-auton ja mökkitiemaasturin välillä kulutuksessa ole, mutta kun sähkömoottori vetää samalla hyötysuhteella niin tuostakin saisi oikeasti iloakin irti rangen osalta.

Mutta ei sitä se yksi myyjä tee, koska pääosin malli (tai siis korimalli/tyyppi) on valittu jo kun kauppaan astutaan, vaan se pitäisi rummuttaa syvemmältä ja aiemmin, että tarraa siihen muotiin. Mutta aktiivinen muodin rummuttaminen pienempään ja kevyempään suuntaan ikuisen kasvun sijasta sopisi tietyllä tavoin nyky-yhteiskuntaan, jossa muutenkin mukamas ollaan tietoisia ja vastuullisia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

V.J.S kirjoitti:
Ti Tammi 04, 2022 13:46
Itse tykkään korimallina näistä korotetuista. Maavaraa on hiukan paremmin kuin farkuissa ja näyttävätkin jotkut ihan fiksulta.
Itse vierastin mukamaastureita kunnes tuli hankittua tuo Mitsu. Nyt en usko että ihan helposti vaihtaisin takaisin matalampaan kulkineeseen, on tuo lisämaavara vaan mun käytössä niin loistava juttu. Sekin voi vaikuttaa että asun Turussa jossa tiekarhu alkaa olla uhanalainen laji :mrgreen:

Ei sinänsä, tän talven lumet on aurattu meidän tieltä ihan eri nopeudella kuin tuolloin kolme vuotta sitten jolloin auraa sai odottaa pari viikkoa lumisateen jäljiltä. Jotain kehitystä sentään, olisko meidän alueen aurausurakka siirretty pois Kuntecilta? :D

Mutta ulkonäön puolesta iso osa katumaastureista saa multa kämmentä heti kättelyssä. Jos auto näyttää siltä että on perusautoa venytetty vain korkeammaksi, niin se ei hivele mun silmää. Katumaasturissa pitää olla vähän kulmiakin ja nykymuodin mukaiset coupe-katumaasturit ei ole mun mielestä mitenkään viehättävän näköisiä. Mutta nämä on toki ihan yksilöllisiä makuasioita.

Toi Mitsu on tavaratiloiltaan samaa luokkaa kuin NG9-3 farkku. Nyt moni päivittelee miten niin paljon Saabia isommassa autossa on samat tilat. Mutta totuus ei ole ihan tuo, nimittäin Mitsu on todellisuudessa vain pari senttiä pidempi kuin NG-farkku. Ulkonäkö hämää nääs. Mitsussa on kuitenkin paremmat matkustamon tilat, missä auttaa pystymmät istuma-asennnot, jotka voi laskea korkeamman korin tuomiksi eduiksi.

Mutta jos katsotaan saman hintaluokan farkkuja vs. SUVeja niin kyllä järjestään on SUVeissa lyhkäisemmät ja siten myös pienemmät tavaratilat kuin farkuissa, ja usein itse asiassa samassa hintaluokassa joutuu menemään ikään kuin kokoluokkaa pienempään katumaasturiin kuin mitä farkku on.

Moni myös kuvittelee, että maastureissa tavaratila kattoon asti olisi jotenkin merkittävästi korkeampi kuin farkuissa. Ei ne oikeasti ole kuin joitain senttejä, joskus jopa toiseen suuntaan, kun esim Skodillaceisssa on haettu farkun konttiin tilaa nimen omaan siitä että pohja on tosi alhaalla ja tavaratila on siten korkea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja viggen »

Työ ajossa ollut -90 luvulta lähtien katumaastureita ja tykkäsin niistä erittäin paljon. Ensin Pajero, joka vaihtui XC90 ja sitten ML meseen. 2011 jälkeen alkoi Volvon farkku kausi, kun huomattiin, että niihin sopii yhtä hyvin tavaraa kuin maasturi malleihin. Ensin V70 malleilla ja viimeksi XC70. E-mersut tuli käyttöön hyvän hinnan puolesta vs Volvoihin. Olin ajanut noin 80K km meseillä ja katselin itselle yksityis käyttöön GLC mallia pitkään ja kokeillakin oli jonkun aikaa, mutta tilat ei ollutkaan niin hyvät ja auton korkeus tuotti vain hankaluuksia, joten hylkäsin sen ostos listalta. Katselin sitten E-farkkujen perään ja lopulta löytyi sopivilla varusteilla oleva auto. Olen ajanut nyt sillä vähän yli vuoden ja ajo saa jatkua vielä pitkään, vaikkakin dieselin hinta räjäytti 20kr rajan. Sitten kun löytyy sähköllä kulkevia farkkuja hyvillä tiloilla, joilla voi ajaa vähintään 600-700km yhdellä latauksella myös talvella, vetää ainakin 1600kg painoista kärryä ja pitää normaali lämpöjä ja muita toimintoja päällä, vois ehkä ajatella luopua öljyn polttajasta. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Niin ja kun Superbissa on vielä 660l kontti jossa oma koiruus pystyy just ja just puolikkaassa kääntymään ja tilaa mukavasti ja jää puolet vielä muulle tavaralle niin jotain saman kokoista suurinpiirten tarttis olla seuraavassakin autossa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja koistha »

Joidenkin huhujen mukaan seuraava Sperberi on nykyistä isompi. Siitä vaan sitten odottelemaan voimalinjoja ja huhun paikkansapitävyyttä. :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuollaseen törmäsin netissä, myös uusimmassa TM:ssä tämä mainittiin ID.Lifen (tulevan ID.2:n koemalli tjsp) ajettua-jutussa. TM:n mukaan farkku olisi tulossa markkinoille 2024.

https://www.latestcarnews.net/vw-aero-b ... st-drives/

Nimikin sopii saabistille hyvin, vai onko tuo nyt häväistys? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Eiköhän siihen joku seppä vielä asenna mallinimen arvoa, eli aeroa, kunnioittavan moottorin :saab:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 15:35
Nimikin sopii saabistille hyvin, vai onko tuo nyt häväistys? :mrgreen:

Häväistys. Lisäksi otan tuon henkilökohtaisena loukkauksena ja kieltäydyn syvästi edes harkitsemasta moista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mä olen aina haaveillut uudesta Aero farkusta. :P
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja mttm »

aero kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 16:25
AZP kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 15:35
Nimikin sopii saabistille hyvin, vai onko tuo nyt häväistys? :mrgreen:

Häväistys. Lisäksi otan tuon henkilökohtaisena loukkauksena ja kieltäydyn syvästi edes harkitsemasta moista.
Samaa mieltä. Nimimerkillä aina inhonnut WAG:ineita.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Täähän on silleen ihan looginen jatkumo VAG-konsernille, kun mahtimoottorilla varustettu Aero-Porsche on juuri valmistumassa, jos ei nyt Uudessakaupungissa, niin Suomessa ainakin.

viewtopic.php?f=29&t=200614
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

mttm kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 17:17
Samaa mieltä. Nimimerkillä aina inhonnut WAG:ineita.
Samanlainen olin minäkin, syljeskelin VAG päin mutta niin ne ajat muuttuu. Pihassa tönöttää VAG ja eipä siitä mitään negatiivista sanottavaa juuri ole. Samanlaisia autoja ne on omine tauteineen kun muutkin merkit. Itse olen odotellut että tulisi isoa farkkua sähkärinä ja ei noi arteonit ja passatit nykyään mitenkään hullumman näköisiäkään ole. Toivottavasti tulee lisää vaihtoehtoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mersu tais ilmoittaa, ettei enää muutaman vuoden jälkeen tee farkkuja. Meillä on toisena käyttiksenä e-sarjan farkku. Mahtuu kahden bokserin häkki ja sen lisäksi vielä muutama kauppakassi. Ei meidän vanhempi koira varmaan enää edes pääsisi nousemaan mihinkään korkean maasturin takakonttiin. Koirahäkin oven kannalta tavaratilan lattia pitää olla luukun alareunan korkeudella. Monessa se ei ole, vaan on kynnys. Pitääköhän sitä sitten jatkossa sähköistyä ja ostaa joku täyssähkö tila-auto tyyliin VW Multivan. :?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, Mersulta ei kannata odottaa e-farkkua, koska meinaavat lopettaa farkkujen tekemisen kokonaan vuoteen 2030 mennessä:

https://www.motor1.com/news/560074/merc ... 30-report/

Sen sijaan Volvo ei ole hylkäämässä perinteisiä korimalleja, mutta jutussa ei kyllä luvata täyssähköfarkkua:

https://www.motor1.com/news/559700/volv ... gon-alive/

Tuossa Mersuun liittyvässä artikkelissa selostetaan myös hieman haasteita jotka liittyvät sähkövoimalinjan ja matalan farkkukorin yhdistämiseen:
Internal combustion engines dictated car design for a century, and electric powertrains will be no different. They give designers new freedoms while presenting a host of new challenges, too, like the thick floors needed for the battery packs.
MG:n mallistoon kuuluu muuten C-segmentin sähköfarkku: https://news.mgmotor.eu/press/mg-unveil ... ion-wagon/

Löytyy ilmeisesti jo myynnistä ainakin Norjasta ja Ruottista.i

edit: MG:n pitäisi tulla myyntiin Suomessakin tämän vuoden aikana: https://tekniikanmaailma.fi/kiinalaistu ... stava-mg5/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin