Noi AC-latausasemat ei taida ihan noin kalliita olla. Pohjimmiltaan samoja vehkeitä kuin kotilataajien asemat, mutta toki julkisessa käytössä aseman pitää olla robustimpi ja sisältää laskutus/rajoitusälyn ja siksi maksaa varmasti reilusti kotiasemaa enemmän. Ja lisäksi asennuskustannukset on kotijantteria isommat jos kaivetaan kaapelia myymälän parkkipaikan halki vain tätä tarkoitusta varten. Ja toki jos latausasemia laitetaan vaikka neljä vierekkäin niin väkisin kokonaisinvestointi nousee viisinumeroikseksi.
Pikalaturit (CCS/Chademo, eli DC-lataus) on sitten lähtökohtaisesti vähintään kymppitonnien laitteita ja siksi niitä ei porukalla kotona olekaan. Eikä senkään takia että harvalla on kotona sellaista sähköliittymää joka moisen vehkeen hankkimisen mahdollistaisi. Ja toki osa Motonetin latauspaikoista sisältää tuon pikalaturinkin. Esim. Kaarinassa sellainen on, mutta Turun myymälässä vain AC-latausasemia. Silti Motonetin pikalaturilta sähkö on samanhintaista kuin AC-latauskin, vaikkakaan sitä ekaa tuntia ei saa pikalaturilla ilmaiseksi.
Toki se Motonetin 10 senttiä/kWh on edelleen äärettömästi kalliimpaa kuin Lidlin sähkö AC:nä tai DC:nä
Kaupallisten latausasemien investointikustannukset voi näin ajatellen kuulostaa kovilta, mutta miettikääpä mitä maksaa rakentaa polttonesteiden jakeluasema, vaikkapa ihan se minimi-investointi eli pieni kylmäasema. Ihan jo alkuun siihen tarvitaan lähtökohtaisesti oma tontti tai marketin parkkipaikalta ison omakotitontin verran tilaa. Ja sieltä se matalista litkujen katteista maksetaan pois ja omisajallekin jää rahaa, kysykää vaikka Mika Anttoselta
Myymällä sähköä 10 snt/kWh ei tietenkään jää nykyisellä sähkönhinnalla katetta yhtään, mutta jossain 20-30 sentin välillä alkaisi jo jäämään ihan ok myyntikatetta, olettaen että toimija on osannut suojata sähkön hinnan eikä osta virtaa nykyisillä tuntihinnoilla. Vain volyymi puuttuu vielä toistaiseksi, ja siksi monilla latauspaikoilla hinta on jotain ihan posketonta, ja silti operaattorit taitaa tuskailla touhun kannattavuuden kanssa.
Sitten on tietenkin sekin puoli, ettei kylmäbensaasemien kaltaisia kylmälatausasemia kannata ehkä rakentaakaan, koska autoilijalle kannattaa tarjota jotain (maksullista) viihdettä siksi aikaa kun auto latautuu. Luonnollisin paikka lataukselle onkin kaupungissa siellä missä ihminen käy muutenkin viihtymässä (kuten Motonet
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
), ja auto latautuu siinä samalla ikään kuin vaatimatta käyttäjältä yhtään ylimääräistä ajankäyttöä. Maanteiden varsilla taas pysähdys lienee useammin lataustarpeesta johtuva, joten latauspaikalle kannattaa pistää pystyy kuppila ja ottaa hyvä kate Gevaliasta, vaikka sähköstä jäisikin pienempi siivu kauppiaalle. Molemmissa tapauksissa kauppias voittaa, kun houkuttelee asiakkaan luokseen järkevällä lataushinnalla eikä laske papuja vain sähkönmyynnistä.
Ja sori, nyt mentiin sitikasta vähän jo kauas, tää olis sopinut paremmin jonnekin latausasemaketjuun.