9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:kannattaa myös tarkistaa ne kaikki huohotus letkut, tulevat ajan saatossa ja öljyn vaikutuksesta aivan pehmeiksi. eli alipaine voi vetää ne luttuun ja sitä myöten menevät tukkoon.

Itse vaihdoin ne kaikki uusin ja putsasin muutenkin paikkoja, täytyisi tuo öljyloukku ottaa vielä pois ja putsata sekin!
Hyvä vinkki, just äsken putsailin tuon 2.0t:n öljyloukun ja rassasin putket auki, olivat aikas möhnäisiä, syksyllä uusinkin tuohon jo sen huohottimen paksun putken.
Mulla ei ole pölläytellyt kertakaan sinistä, mutta eipä olisi ihme vaikka niin tekisikin jos huohotin menee noin kökköiseksi. Alipaineletkut näyttävät jo vähän haperoilta -> uusiksi nekin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

saakos sen öljyloukun sieltä helposti pois?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

patse kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Jos tuota modia ei enää suositella asennettavaksi, niin pitääkö jo asennetut päivitykset sitten purkaa. Itse asensin paketin jotta tonnarin savutus loppuisi ja niinhän se tekikin.
Autoni ei kuulu tuohon 9-5 riskiryhmään, vaan on -96 2.3T
Jos sulla oli huohotin liian tukkoinen ja sen vuoksi savutti niin miksipä sitä "päivitystä" purkaa :idea: :?:
summa summaarum, eli kannattaa vain puhdistaa huohotinjärjestelmä, jos tuprauttaa käynnistettäessä hetkellisesti sinisen pöllähdyksen oli moottorimalli sitten mikä tahansa sekä pitää järjestelmä puhtaana/puhdistaa vain aika ajoin :?: Molempi parempi :?: No, mulla on jo päivityspaketti eli ainakin hengittää.

Onkos tuo päivittämätön järjestelmä aiheuttanut koneen tiivisteiden
pullauttamisia talvella?
Onneksi tiivisteet on säilyneet ehjänä. Täytyypi puhdistella letkuja kun ilmat lämpenee loppuviikolla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Mistäs päin nuo letkut ja "öljykuppi" löytyy, joo olen täysin epätekninen yksilö. Auto on -01 9-3 Aero.
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Mitäpä jos koneen lastuttaa ja moottori hajoaa, suostuukohan tehdas vielä sittenkin korvaamaan/korjaamaan moottorin valmistusviat?

Terveisin
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja PaP »

Moottoriongelmaa ei ole olemassakaan!

Näin oli ainakin tänään LänsiAuton Herttoniemen vaihtoautokauppiaan mukaan. Hänen mukaansa heidän 9-5:sissa ei ole ollut koskaan moottori- eikä turbovaurioita vaihtoautojen "takuuaikana". Ei tuntunut tietävän mitään moottoriongelmista.

Näinköhän mahtaa olla?

9-5:ta harkinnut.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyllä heillä sähköpostia tulee maahantuojalta varmasti. Eli varmasti tietää.
Kaikenlaista paskaa saa puhua ,eihän sitä kukaan kiellä. Eriasia kuka uskoo.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Epätoivoista peittelyä tuntui olevan.

Yritin tehdä autokauppaa, mutta sen teko laantui kyllä täysin ko. kauppiaan puheiden jälkeen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sopiiko 9-5:een ng900:n huohotusjärjestelmä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ng900aero kirjoitti:Sopiiko 9-5:een ng900:n huohotusjärjestelmä?
Edit: Saabin huollossa sanoivat että jos alkaa vinkuna niin öljypohja irti ja öljysihdin putsaus. Avasin meidän 9-5:n venttiiilikopan kannen, ja tuota öljymöhnää löytyi sieltä, ei karstaa, vaan samanlaista liejua mitä löytyy esim. vanhan og900:n vaihdeaskista, pilaantunutta öljyä joka on paakkuuntunutta, ei kuitenkaan kovaa.
Meinaan napata öljypohjan pois, ja päästää paineella (paineilmaa pönttöön jossa on liuotinta, ja siitä letku eteenpäin) päältäpäin jotain liuotinainetta kaikkiin kanaviin/läpi koneen kunnes on puhdas kaikin puolin. Onko suosituksia aineesta mikä ei tuhoaisi esim. stefoja??

Ja männistä tämä ongelma EI johdu, jos johtuisi, silloin kone olisi harva, käynnistyisi huonosti ja kävisi huonosti, veisi öljyä jne. Tämän koneen pelastus oli se että oli italialaisella huithapelilla joka ei ollut korjannut poikkinaista huohotusletkua, oli ollut poikki vuosikaudet, ulina alkoi melkein heti sen jälkeen kun vaihdoin uuden. Onneksi en ole ajanut kuin alle 100km sen jälkeen kun tuo ulina alkasi, nokat, jne eivät olleet kuluneet eikä jakohihnan kiristin ollut tullut ulos jne:)
Kun täällä on monta insinööriä niin please tutkikaa noita b205:n kampikammiotuuletuskuvia verrattuina b204:ään ja sanokaa oma mielipiteenne siitä voiko muuttaa samanlaiseksi?? Ongelma on todellakin tuossa kampikammio-tuuletuksessa, öljy ei virtaa/uusiudu riittävästi koneessa jolloin paakkuuntuu esim. reunoille josta tippuu klönttejä öljypohjaan tukkien sihdin jne. Öljyjen vaihtovälilä ei ole merkitystä, meidän autoon on vaihdettua10-20tkm:n aikana, ja 99,5% ajoista ajettu Italiassa.
Edit: siis suomeksi sanottuna öljy ei virtaa kunnolla koska öljytilassa on ylipaine, kun pitäisi olla alipaineinen.

Eli kaikki 93/05 -saabistit joilla on koneet b205/b235/, napatkaa venakoppa irti ja tutkikaa tilanne, tuon verran pysyy työkalut kädessä vaikka on ns. peukalo keskellä kämmentä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 11, 2005 00:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ehkä olisi viisasta laskea öljyt pois, uudet koneeseen Forten kera ja antaa käydä puoli tuntia ja laskea paskat ulos. Tämän jälkeen uusi satsi huuhteluöljyä ja sitten filsun vaihtoon ja ajoöljyt koneeseen.

Laitoin tänään tonnarin venttiilikopan huohotusliittimen jossa on pikkuletkun liitin ylempänä kuin orkkiksessa ja paksun letkun sivulle.
Lisäksi uusin hajonneen sumpulle menevän paksun letkun oljynkestävällä kumiletkulla, koska orkkis osa ei käy tonnarin liittimeen.
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Slemmy kirjoitti:Mitäpä jos koneen lastuttaa ja moottori hajoaa, suostuukohan tehdas vielä sittenkin korvaamaan/korjaamaan moottorin valmistusviat?

Terveisin
Avaa venakoppa ja tutki onko tuota paskaantunutta öljyä näkyvussä. jos on ja kone käy nätisti niin ei muuta kuin totaalinen puhdistus öljykanaville jne,
Tarkista tämä asia ennen viritystä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 11, 2005 06:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ansis kirjoitti:Ehkä olisi viisasta laskea öljyt pois, uudet koneeseen Forten kera ja antaa käydä puoli tuntia ja laskea paskat ulos. Tämän jälkeen uusi satsi huuhteluöljyä ja sitten filsun vaihtoon ja ajoöljyt koneeseen.

Laitoin tänään tonnarin venttiilikopan huohotusliittimen jossa on pikkuletkun liitin ylempänä kuin orkkiksessa ja paksun letkun sivulle.
Lisäksi uusin hajonneen sumpulle menevän paksun letkun oljynkestävällä kumiletkulla, koska orkkis osa ei käy tonnarin liittimeen.
Forte oli täysin hampaatonta tuota mönjää vastaan, laitoin 2 purkillista sitä öljyn sekaan ja käytin puoli tuntia korotetulla joutokäynnillä. EI auta muu kuin mekaaninen puhdistus. Täytyy tehdä tosiaan täysin uusiksi koko huohotusjärjestelmä, onko kenelläkään ideoita?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jansu76 kirjoitti:Eli soitin SAAB:lle. Ongelma ei aiheuta "takaisin vetoa" eli autoille ei tehdä valmistajan puolesta mitään.

SAAB:n huollon mukaan he suosittelevat öljyn vaihtoa 10 000 km välein riskiryhmälle, tämä ei ole kuitenkaan SAAB:n virallinen kanta.

Korvaus rikkoontumistilanteessa riippuu kuulemma paljon siitä, onko huollot tehty merkkikorjaamolla. Mittariston kilometrit eivät saa ylittyä yli 2000 km:llä huoltoetapista, esim. 30 000 km huollon kohdalla huoltokirjassa ei saa lukea enempää, kuin 32 000 km.

SAAB käy jokaisen korvaushakemuksen tapauskohtaisesti läpi, kopio huoltokirjasta jne. Korvauskohteina olisivat kuulemma käytännössä moottorin laakerit, akselistot ja jakopää ketjuineen sisältäen osat ja työn.

Kuinka yllättävää, minulle ei kerrottu ennakkotapauksisat mitään, vaikka kuinka utelin. Tosin ihmetytti kommentti, että moottorin ennenaikainen rikkoutumisprosentti on 4-5 autoa sadasta... Eikö autoissa se ole yleensä 4-5 kpl tuhannesta?
Rikkoutumisprosentti tulee ajan myötä olemaan varmaan 99 sadasta :wink: Joten kannattaa tarkistaa koneen tila. Kuinka valmistaja voi vaatia 7 vuotta vanhaan autoon aukotonta huoltokirjaa merkkihuolloista?? On se nyt piru jos eivät voi korvata ilmiselvää valmistusvirhettä suoraan ja kyselemättä :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tässä muutoksia joita on tehty 9-3/9-5 koneisiin verratuna
"vanhoihin" moottoreihin.

WIS:tä löytyy seuraavanlaista tekstiä:

Tässä muutamia esimerkkejä tärkeistä muutoksista:
-puristussuhdetta on nostettu
-venttiilit ovat kevyempiä ja venttiilin jouset pehmeämpiä
-venttiilien ajoitusta on muutettu
-kansitiiviste on pellistä
-kiertokankia on pidennetty ja mäntiä kevennetty
-tasapainoakselit ovat kevyempiä ja ketjupyörät ovat uusia
-öljypumpun kapasiteettia on hieman pienennetty
-sylinteriryhmä ja jakopäänkotelo ovat kevyempiä
-vauhtipyörä on tehty painavammaksi

Kevennetyt osat ja huonompi ÖLJYPUMPUN kapasiteetti ei ainakaan kasvata moottorin ikää ja sitten kun siihen lisätään tuo huohotinongelma taitaa soppa olla valmis. Tämä siis vain minun mielipiteeni :D
Vastaa Viestiin